Hallo,
Mijn merrie wordt 9 jaar volgende maand en werd gisteren gediagnosteerd met beginnende hoefbevangenheid.
Donderdag wordt er bloed afgenomen om ook gelijk te testen op cushing, ems en IR...
Nu is het probleem niet zozeer de HB, daar weet ik het plan van aanpakken wel en we zijn er super super vroeg bij dus nog geen blijvende schade mits deftig beleid vanaf nu gedurende haar verdere leven.
Het probleem zit hem wel in, hoe nu voorzien in energie?
Het betreft een allrounder qua sport en competitie... ze loopt 3x per week een uur dressuurtraining (zwaar niveau) en ze loopt 2x per week endurancetraining (ze start de 80km reeksen op wedstrijd) en hierbovenop loopt ze ook springtraining 1x in de week 90 - 110 cm...
Uiteraard ook met de nodige dagen rust of soms eens een weekje rust tussenin, geloof me, een paard op conditie houden en qua spieren goed houden voor dit niveau, vergt doordacht denkwerk, dus ze komt zeker wel aan rusten toe ook!
Als er uit de testen cushing/ems/ir komen, dan valt olie bijvoeren voor langdurige energie gelijk af toch? Of zie ik dit verkeerd?
En haver en eiwitten vallen sowieso af wegens de HB, dus hoe onderhou ik haar spieren dan als ze beperkt eiwitten kan hebben?
Eiwitten zijn namelijk dé bron voor de spierbouw...
Kortom: hoe nu verder om haar spieren te voldoen en behouden nu HB vastgesteld werd en wat kan ik geven om haar in energie en kracht te helpen voorzien? Want krachtvoer moet voortaan zo suiker - en zetmeelarm mogelijk...
Bovendien kan ze ook niet tegen droog hooi of stro... ze heeft namelijk een stofallergie... hierdoor kreeg ze dus voordroog en stond ze op vlas... maar voordroog valt nu omwille van de HB ook af aangezien dit ook teveel eiwit bevat en droog hooi zal moeten geweekt worden, maar dan spoel ik ook vele noodzakelijke stoffen eruit... dus verliest dat ook heel wat kracht en energie...
Iemand tips met deze situatie?
Uiteraard wordt er nog grondig overlegd met de dierenarts eens alle resultaten bekend zijn!