Endurancepaard met HB...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Endurancepaard met HB...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:29

Hallo,

Mijn merrie wordt 9 jaar volgende maand en werd gisteren gediagnosteerd met beginnende hoefbevangenheid.
Donderdag wordt er bloed afgenomen om ook gelijk te testen op cushing, ems en IR...

Nu is het probleem niet zozeer de HB, daar weet ik het plan van aanpakken wel en we zijn er super super vroeg bij dus nog geen blijvende schade mits deftig beleid vanaf nu gedurende haar verdere leven.
Het probleem zit hem wel in, hoe nu voorzien in energie?

Het betreft een allrounder qua sport en competitie... ze loopt 3x per week een uur dressuurtraining (zwaar niveau) en ze loopt 2x per week endurancetraining (ze start de 80km reeksen op wedstrijd) en hierbovenop loopt ze ook springtraining 1x in de week 90 - 110 cm...

Uiteraard ook met de nodige dagen rust of soms eens een weekje rust tussenin, geloof me, een paard op conditie houden en qua spieren goed houden voor dit niveau, vergt doordacht denkwerk, dus ze komt zeker wel aan rusten toe ook!

Als er uit de testen cushing/ems/ir komen, dan valt olie bijvoeren voor langdurige energie gelijk af toch? Of zie ik dit verkeerd?

En haver en eiwitten vallen sowieso af wegens de HB, dus hoe onderhou ik haar spieren dan als ze beperkt eiwitten kan hebben?
Eiwitten zijn namelijk dé bron voor de spierbouw...

Kortom: hoe nu verder om haar spieren te voldoen en behouden nu HB vastgesteld werd en wat kan ik geven om haar in energie en kracht te helpen voorzien? Want krachtvoer moet voortaan zo suiker - en zetmeelarm mogelijk...

Bovendien kan ze ook niet tegen droog hooi of stro... ze heeft namelijk een stofallergie... hierdoor kreeg ze dus voordroog en stond ze op vlas... maar voordroog valt nu omwille van de HB ook af aangezien dit ook teveel eiwit bevat en droog hooi zal moeten geweekt worden, maar dan spoel ik ook vele noodzakelijke stoffen eruit... dus verliest dat ook heel wat kracht en energie...

Iemand tips met deze situatie?
Uiteraard wordt er nog grondig overlegd met de dierenarts eens alle resultaten bekend zijn!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Endurancepaard met HB...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:43

Waarom valt eiwit af?
Fructaan en zetmeel moet je vermijden.
Maar eiwit kan wel.
Olie kun je verder goed gebruiken voor energie.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:12

Bietenpulp (evenveel energie als haver) is een hele fijne energiebron met weinig suiker 5% (pavo), lijnzaad en een vitaminekorrel. Hooi inderdaad weken en dan kom je al een heel eind denken ik. Dan kun je altijd nog kijken of je extra eiwitten nodig hebt uit bijv. Luzerne zonder melasse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:25

Wat naar dat je paard zo jong al hoefbevangen is geraakt. Nu maar hopen dat het daarbij blijft en dat er niet ook nog eens de diagnose Cushing overheen komt...

Qua voedingsadviezen ga ik helemaal mee met wat hierboven is gegeven: geen/weinig suikers en zetmeel, en daarnaast olie als dikmaker en energieleverancier en bietenpulp/luzernebrok/grasbrok zonder melasse als 'krachtvoer'basis met daaroverheen een vitaminebrok.
Wel is het zeker in jouw geval met een paard dat elke week zoveel bereden wordt + hoog springt + lang op straat is heel belangrijk om te weten waar de hoefbevangenheid vandaan komt: HB wordt namelijk niet alleen veroorzaakt door suikers in het voer, maar je hebt ook mechanische hoefbevangenheid die ontstaat door klappen van buitenaf op de hoef, of door een ongeluk of oor overbelasting. Als het door overbelasting komt dat moet je veeeeel voorzichtiger worden in je trainingsschema en nog veel meer tijd uittrekken voor de revalidatie onder het zadel, wil je je paard uiteindelijk weer net zo zwaar kunnen belasten, als dat uberhaupt mogelijk is.

Een tweede kanttekening is Cushing; als je paard die diagnose krijgt dan heeft hij naast medicatie en aangepast voer ook een heel rustig, regelmatig en stress(hormoon)vrij leven nodig aangezien stress Cushing verergert. Alleen daarom al is op hoog niveau trainen en wedstrijden rijden met een Cushingpaard vaak niet meer mogelijk omdat dat steeds weer pieken juist stressverhogend is, en dat zorgt weer voor de spierschade. Ik hoop natuurlijk voor jullie dat het gewoon hoefbevangenheid door teveel voer was en dat er verder geen Cushing/IR uit komt, maar dan weet je in elk geval dat als die diagnose er toch uitkomt je het rijden & je ambities waarschijnlijk toch echt zult moeten terugschroeven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:38

Het terugschroeven van eender wat is geen enkel probleem, er gaat mij absoluut niets voor of boven mijn merrie! Zij is het allerbelangrijkste dus geen sport is me teveel waard om te laten vallen.

RX (foto's) van beide voorvoeten waren nog helemaal prima op gebied van artrose/hoefkatrol en andere aandoeningen.
Ze wordt elke 2 tot 3 jaar op de RX gezet en wordt al al die tijd ook orthopedisch beslagen om haar zoveel mogelijk te ondersteunen bij de arbeid die er van haar gevraagd wordt.

De HB is ook nog heel heel heel basis, maar ik ken haar door en door en zag gelijk dat er iets niet klopte, ze had namelijk iets minder zin om te werken, nog steeds werkte ze met plezier, maar er was even voor het opstappen een kleine aarzeling.... en dan is het sowieso al alle hens aan dek!

Ook is ze niet kreupel ofzo op rechte stukken, ook niet onder het zadel, niet in stap, draf, noch galop!
Enkel als ze een korte wending maakt, zie je dat ze iets inhoudt vooraan...

Er dezelfde dag de DA bijgehaald en dit werd het verdict....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:44

Een wending zorgt voor instabiliteit in de hoef, en als een paard bezig is de verbindingen binnenin de hoef te verweken dat is het dus heel logisch dat hij wel met pijn reageert in wendingen/zijgangen waarbij de hoef schever landt en belast wordt en niet als hij rechtuit gaat. :)

Alleen maar fijn dat jullie er zo vroeg bij zijn. Weet je ook waar de HB door veroorzaakt is? Dus door teveel/suikerrijk voer of onbekend (en dus toch vaak mechanisch door teveel klappen, als de hoef verder netjes beslagen was)?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 00:04

Ze staat sinds 2 weken volcontinu in de weide dus hoogstwaarschijnlijk door het teveel fructaan/fructose van het gras.
Maar om dus uit te sluiten dat ze IR/EMS/cushing lijdt, wordt er ook gelijk bloed(plasma) geanalyseerd. Daarvoor moeten ze 12u vasten en nuchter zijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 06:55

Nuchter zij betekend geen krachtvoer. Geweekt hooi mag wel. Al zijn meningen van dierenartsen daarover verdeeld.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:30

Lastige situatie. Ik wilde even kort reageren op het natmaken van hooi. Als je het hooi onderdompelt in water en wacht totdat alle luchtbelletjes naar boven zijn ontsnapt, dan week je maar een minimale hoeveelheid noodzakelijke stoffen eruit. Het hooi hoeft dan nog niet eens 5 minuten volledig onder water.

Wellicht kan je, als de acute fase van hb achter de rug is wel weer richting je oude voer management. Als de oorzaak inderdaad het gras is en je er zo vroeg bij bent geweest, zou dat mij niet verbazen.