Subli omega mix 3-6-9 bij snel schrikkend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Subli omega mix 3-6-9 bij snel schrikkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 19:58

Omdat mijn merrie nogal schrikkerig is heb ik onlangs iemand laten komen voor een check-up. Dit om uit te sluiten of er mss een lichamelijk iets aan ten grondslag zou liggen. De uitkomst hiervan viel mee en geen schokkende zaken kunnen ontdekken in die zin.
Uiteraard zijn zadel, hoofdstel e.d in orde en goed passend. Mijn merrie komt ruim voldoende buiten en werkt 3/4 dagen in de week, met onbelaste wandelingen naast de fiets of aan de hand.

Mijn merrie is altijd al een snel schrikkend type geweest en ik heb mij wel eens afgevraagd wat hier de reden van zou kunnen zijn. Voor nu hou ik het eerst op karakter.
Zij krijgt onbeperkt hooi en een klein beetje muslie met wat omega mix van Subli. Nu kreeg ik te horen dat de omega mix alleen gegeven wordt aan echte sportpaarden en dat het voor mijn merrie teveel energie zou geven wat zich om zou zetten in schrikkerig gedrag. Al zou dat een mogelijkheid kunnen zijn, maar voor dat zij de omega kreeg en op haar oude voer stond was haar schrikkerigheid niet meer, maar ook niet minder. Met dat weten en ervaring heb ik geen reden om te twijfelen aan het geven van de omega mix.
Maar goed, nu begin ik wel te twijfelen, volgens mij wordt de omega mix ook heel veel aan gewone paarden en pony's gevoerd.
Is het dan echt onverstandig om de omega aan mijn merrie te voeren?

Hoe zijn jouw ervaringen eigenlijk met de omega mix?
Wordt jouw paard er ook heter-schrikkeriger van?
Hoeveel voer jij jou paard of pony?

Mijn merrie krijgt het nog niet zo lang, wat ik er van gewaar geworden ben is dat zij een fijne beheersbare energie heeft. Even haar schrikreacties niet mee tellende.

Martje80

Re: Subli omega mix 3-6-9 bij snel schrikkend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:44

Je zou dan ms beter naar een magnesium supplement kunnen kijken.

Omega is alleen vet lijkt me en geeft duur energie.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:05

Op alleen ruwvoer en het kleine beetje muslie redt zij het niet. Omdat ik haar laag in zetmeel, suikers en op gewicht wil houden geef ik haar de omega.
De omega is dus niet als supplement tegen of ondersteuning in/bij het schrikken :-)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:17

Je kunt gewoon voeren wat je nu voert alleen magnesium gaan bij voeren. Heb zelf een hete merrie en die krijgt ook magnesium bij gevoerd om het scherpe randje eraf te halen! Vet is een energiebron voor paarden waar ze juist vaak niet heter van worden omdat vet langzaam vrij komt in het lichaam.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 06:13

rox_en_wilvy schreef:
Je kunt gewoon voeren wat je nu voert alleen magnesium gaan bij voeren. Heb zelf een hete merrie en die krijgt ook magnesium bij gevoerd om het scherpe randje eraf te halen! Vet is een energiebron voor paarden waar ze juist vaak niet heter van worden omdat vet langzaam vrij komt in het lichaam.

Ja precies, dat dacht ik dus ook.
Omdat wij net zijn overgeschakeld naar zo veel mogelijk suiker en zetmeel vrij voer (in de eerste instantie vanwege een lichte vorm van ZE), wilde ik eerst afwachten om te kijken welk effect het heeft op haar en haar schrik momenten. Als ik nu namelijk magnesium bij ga voeren weet ik niet of zij nu rustiger is door de voeroverstap of door de magnesium :-)
Als blijkt dat het nodig is, ben ik van plan om tzt magnesium te gaan verstrekken aan mijn merrie. Het is alleen nog even de vraag welke. De ervaring heeft mij wel geleerd dat niet alle magnesiumgiften dezelde uitwerking hebben.
Tot nu toe heeft de Pavo Nervcontrol in het verleden nog het beste resultaat gegeven ten opzichte van magnesium. Blijkbaar zitten daar, voor mijn merrie, stoffen in welke beter aanslaan :-)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:58

Ik kan je nu al 99% geven dat de magnesium gaat aanslaan ten opzichte van de subli omega mix. Ik voer zelf magnesiumcitraat, deze wordt vaak het beste opgenomen door het lichaam. Bij de pavosupplementen zit namelijk nog vanalles toegevoegd wat je 'niet' nodig hebt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 08:42

rox_en_wilvy schreef:
Ik kan je nu al 99% geven dat de magnesium gaat aanslaan ten opzichte van de subli omega mix. Ik voer zelf magnesiumcitraat, deze wordt vaak het beste opgenomen door het lichaam. Bij de pavosupplementen zit namelijk nog vanalles toegevoegd wat je 'niet' nodig hebt.

Mee eens hoor :-) Maarrrrr...ik kan ook niet om mijn Pavo ten opzichte van magnesium ervaring heen. Ik heb zowel ervaring met;
magnesiumgries van de welkoop - deed verder weinig,
magnesiumcitraat van Pharmahorse - werd ze opvallend soepel van in haar bewegingen, qua rust 50/50 welles/nietes verhaal
rustcompositum van Groene Os - geen merkbaar verschil
pavo nervcontrol - ja, dat deed echt wel wat, ondanks de niet nodig hebbende toevoegingen

Je snapt dat ik mij dan wel even achter het oor krabbel met de vraag, wat is wijsheid :-)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:43

Sowieso is het altijd per paard bekijken wat werkt, en als pavo voor jullie werkt zou ik dat zeker doen.