Psyllium

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 10:31

Hey allemaal,
ik Heb een 2 jarige tinker merrie die veel in de wei en paddock staat, ik wil natuurlijk graag voorkomen dat m'n beestje zandkoliek gaat krijgen van voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Nu vond ik op internet (agradi) ProHorse Psyllium Zandweg Vezels 1kg. Er staat dat je een week lang 1 a 2 eetlepels moet geven. Nu heeft mijn paard nog geen zandkoliek maar is het mogelijk om dit dan als onderhouds middel met die dosering eens per 2 a 3 maanden te geven? Ik heb ze gemaild maar geen duidelijk antwoord gekregen. Heeft iemand ervaringen hiermee? Of anders andere middelen waarmee ik zandkoliek kan voorkomen?

Greetzz

xchey

Re: Psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:47

Onze pony is best koliekgevoelig en die krijgt ook de hele winter door een beetje zandweg (omdat het gras dan kort is en ze dan gauw zand mee eet). Nu weet ik eigenlijk niet precies welke dat is, want je zal er wel verschillende soorten van hebben. Het werkt erg goed, ze heeft nergens last van.

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 15:57

xchey schreef:
Onze pony is best koliekgevoelig en die krijgt ook de hele winter door een beetje zandweg (omdat het gras dan kort is en ze dan gauw zand mee eet). Nu weet ik eigenlijk niet precies welke dat is, want je zal er wel verschillende soorten van hebben. Het werkt erg goed, ze heeft nergens last van.

Ahh oke wat gebruik je?

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:24

weet ik niet precies, maar dat wat jij hebt kun je geloof ik ook wel 1x per maand voeren. of 1x per 2 maanden
Laatst bijgewerkt door xchey op 06-05-16 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:26

Psyllium kan je goed gebruiken als onderhoud. Maar volgensmij mag het niet langer dan een week achter elkaar gebruikt worden, want dan raken de darmen eraan gewend. Je kan wel bijvoorbeeld 1 week per maand de psyllium voeren :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:00

Je kunt het gerust als een in de twee a drie maanden geven. Je moet het niet alsmaar door geven want dan raken de darmen er aan gewoon en helpt het niet meer. Geef het niet in slobber, bij vocht wordt het behangplaksel. Dat mag pas in de darm gebeuren.
Ikzelf geef het een keer per jaar als ze van de winterweide naae het gras gaan. Dan kan hij er weer even tegen.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:21

Ik geef deze https://www.pit-pit.com/zwart-vlozaad.html. Is makkelijker te voeren dan vezels en hiermee behoud je de functie van het slijm in de darmen. Vezels worden bij vermenging met slobber al slijmerig, bij de zaadjes duurt dit wat langer, waardoor de werking beter is :-) Ik geef 2x per jaar een kuurtje, 200 gram per dag, 7 dagen lang. Twee theelepels doet vrij weinig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:25

Ik heb evt nog een zak van 5 kilovlozaad staan. Had het gekocht voor op de oude stal, maar nu de paarden op een andere stal staan is het risico op zandeten onwijs klein. Zonde als het over datum gaat... Dus als iemand het wil overnemen?

Maar je kan beter af en toe een kuurtje doen dan continue een klein beetje geven. Een klein beetje doet dan eigenlijk niet zoveel.
En tijdens het geven van de kuur de mest testen op zand. Dan kan je ook een beetje inventariseren of het wat doet.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:47

Ik heb ook deze vezels van agradi. Ik geef twee eetlepels per dag over het voer. Een week lang en dan na een maand begin ik met de nieuwe week. Dus bv van 7 tm 13 mei en dan 14 tm 20 juni. Mijn paard eet soms zand en soms wat meer zand. Heeft (klopt nu af op hout) nog geen koliek gehad.
Ik weet natuurlijk niet of ze wel koliek zou hebben gehad als ik dit niet deed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:04

Tip. In duitsland bestel ik het op makana.de stuk goedkoper

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:50

Lynn_Nikita schreef:
Tip. In duitsland bestel ik het op makana.de stuk goedkoper

Dank je voor de tip.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:04

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:44

dat zijn niet alleen de vezels, is dan idd zwaarder maar moet je ook meer van voeren

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:25

Ik voer dezelfde als Laurahh op advies van Utrecht.

Schijnt beter te werken als het vezel en voor veel paarden lekkerder om te eten, omdat je het droog kan voeren.
Daarbij is het resultaat gewoon goed en in verhouding ben je stukken voordeliger uit als dat je Psylliumvezel geeft.