paarden worden niet dik van hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

paarden worden niet dik van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 21:39

Hele discussie op stal om de bewering: (onbeperkt) hooi worden paarden niet dik van.
Feit is dat de paarden op stal die veel hooi krijgen allemaal maatje olifant of hoogdrachtig lijken te zijn.

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/hel ... oer/53803/

Degenen om wie het gaat zweren bij bovenstaand artikel en dat de hengstenhouder heeft gezegd dat hooi niet vet maakt.
Pony (Haflinger) is echter vierkant en heeft vetscore 4 of 5. Moet in de zomer op kaal stukje land met strookbegrazing en is ipv af te vallen gedurende de winter juist aangekomen.
Je kunt aan de pony zien dat het dus niet werkt.
Uiteraard mag de eigenaar zelf bepalen of ze dr paard dood voert.
Ik vraag me echter wel af of de bewering over hooi klopt.
Ze moeten uiteraard ruwvoer eten met oog op de spijsvertering en voorkomen van maagzweren.

Pukkie95

Re: paarden worden niet dik van hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:55

Waarom zou je je paard doodvoeren ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:55

Ik denk dat er bij onbeperkt hooi een aantal dingen belangrijk zijn:
- kan het paard ook onbeperkt bewegen?
- is het hooi of voordroog?
- is het fijn, hoogwaardig hooi/voordroog, of juist grofstengelig, laagwaardig. Met hoog- en laagwaardig bedoel ik energie, eiwitten etc.

Wij voeren onbeperkt uit hooinetten (om knoeien tegen te gaan), onze paarden bewegen onbeperkt. Ons hooi (geen voordroog) is langstengelig en zit tussen hoogwaardig en laagwaardig in. Onze paarden zijn niet te dik, wel goed gevulde buiken.
Ik ben ook van mening dat de vitamine- en mineralenhuishouding van het paard op orde moet zijn om goed op gewicht te kunnen zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:57

Pukkie95 schreef:
Waarom zou je je paard doodvoeren ?

Overgewicht (zeker langdurig, ernstig overgewicht) gaan uiteindelijk tot schade leiden. Of dat nou in gewrichten is, of dmv hoefbevangenheid, insuline resistentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:00

Ik heb het artikel nog niet gelezen, zal dat zo even doen.
Edit; Gelezen, ik zit bij een groot deel mijn sterke vraagtekens.
Vooral bij het teveel eten als ze langer dan 10 minuten zonder staan.
Die van ons staan soms een half uur zonder en eten alleen wanneer ze honger hebben en tussendoor nemen ze zelf pauzes.

Onbeperkt hooi kan zeker wel een teveel aan gewicht veroorzaken.
Ligt ook aan het paard.
Mijn paard heeft jarenlang onbeperkt hooi gekregen, stond 24/7 buiten en werd ook regelmatig gereden, maar was zeker in de zomer moddervet.
Nu aan huis krijgt ze niet meer onbeperkt, maar meerdere keren per dag kleinere porties en het gewicht blijft mooi.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-16 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:01

Ik heb 3 Shetlanders, en ga absoluut geen onbeperkt hooi voeren. Bij mijn 2 ruintjes zou het misschien nog kunnen, maar mijn merrie zou je echt na een maand of wat in kunnen laten slapen. Maakt niet uit wat voor hooi het is. Voordroog krijgen ze never nooit, dan kan ik ze rollen.
Ze staan 24/7 op het land, jaarrond.

Dus ja, je kunt paarden doodvoeren met hooi.
Al geldt dit dus niet voor alle paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:03

Bij ons stoppen ze vanzelf met eten (ook de Shet), dat zal uiteraard ook schelen. Mijn Welsh eet wel langer door dan de anderen, maar zij heeft meer voeding nodig (is ook de oudste) en heeft in het verleden te weinig te eten gekregen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:03

Paarden die nauwelijks beweging krijgen (lees: de hele dag op stal staan) en naast het hooi ook nog brok krijgen, die worden inderdaad dik. Een paard is een beweegdier en hoort niet alleen de hele dag te kunnen grazen (wat het beste is voor het spijsverteringskanaal), maar ook de hele dag in beweging te kunnen zijn. Staat je paard voor het grootste deel van de dag te verpieteren op stal, dan kan het z'n opgedane energie in de vorm van voedsel niet kwijt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:39

Paarden staan van okt tot mei op stal en komen dan overdag in de paddock. We zitten op kleigrond en boer wil ze niet in het land hebben in de winter. Dus overwegend stal. Betreffende paarden worden wel gelongeerd of gereden maar blijkbaar niet genoeg.
Eigenaresse blijft maar beweren dat dat te dik zijn niet komt door het hooi.

De andere dikkerds doen ook niet veel en eentje wordt volgestouwd met snoepjes.

Nou gaan ze ook nog de paarden binnen zetten snachts gedurende de zomer omdat ze te dik worden :?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:43

Hier ook nagenoeg onbeperkt voer, en heb echt geen moddervette paarden.
Ze krijgen op dit moment hooi die tegen voordroog aanzit, en ik voer 400 kilo per week voor 3 Tinkers, een C pony en twee A pony's.

Ik gok dat te weinig vrije beweging hier een beetje een dooddoener is als ik hoor dat ze niet de weide opmogen bijna?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:47

cissy schreef:
Nou gaan ze ook nog de paarden binnen zetten snachts gedurende de zomer omdat ze te dik worden :?

En als die paarden de volgende ochtend op de wei komen, gaan ze flink staan bunkeren om maar aan hun droge stof behoefte te kunnen voldoen. Volgens mij was daar onderzoek naar gedaan; een paard dat de hele dag beschikking heeft over gras, eet per uur minder kg gras dan een paard wat maar een paar uur op het gras mag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:50

Ze worden te dik op de wei. Maar als ze de winter al tonnetje rond op stal staan en dan in mei naar buiten mogen (na gewenning 24/7) dan is het vragen om ongelukken.
Insulineresistentie, hoefbevangenheid ligt op de loer, maar nee stop er nog wat meer hooi in....

Haflinger moet naar de hengst volgende maand, vraag me serieus af of ze wel drachtig wordt?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:51

mijn shet en haar vriendje krijgen onbeperkt hooi uit een slowfeeder. Ze stoppen vanzelf, ze krijgen echter daarnaast aanvulling (oa.metazoa) voor de vitaminen en mineralen.

Laatst was er voordroog, dat kregen ze echter met mate, en in een hooizak in de slowfeeder. Dat spul zet aan als een gek, en ze plukken het er met grote happen uit...

Ja- hooi kan een dikmaker zijn, maar het ligt aan de kwaliteit

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:53

Hilary schreef:
Ik denk dat er bij onbeperkt hooi een aantal dingen belangrijk zijn:
- kan het paard ook onbeperkt bewegen?
- is het hooi of voordroog?
- is het fijn, hoogwaardig hooi/voordroog, of juist grofstengelig, laagwaardig. Met hoog- en laagwaardig bedoel ik energie, eiwitten etc.

Het wisselt. Van stal krijgen ze twee keer hooi en 1x voordroog of kuil. Zelf voeren ze hooi bij wat hoogwaardig hooi is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:55

Wat mij betreft weer een gevalletje: prachtig in theorie, maar pakt in praktijk niet altijd zo uit.

Zoals eerder genoemd zullen er meerdere voorwaarden gelden. Ook hoeveel beweging we is.
Mijn paard eet constant, ik kan zeggen dat hij de hele dag naar buiten gaat, maar dat wil niet zeggen dat hij ook beweging krijgt. Vrijwel alleen de kaken. En als er in de winter weinig te knabbelen is, is hij de enige die je constant met zn hoofd naar beneden ziet.

Dus als het kan, is het mooi, maar per paard moet je kijken of het wel kan.

@ts: welke verklaring hebben je stalgenoten als het niet vh hooi zou zijn?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:55

Ik denk dat een gemiddeld paard van echt goed hooi niet zo heel snel te dik wordt, maar je hebt altijd uitzonderingen. Ik ken wel mensen die ook sobere paarden wel onbeperkt hooi voerde, maar dan wel uit een goede slowfeeder, onbeperkt zo voor de neus gooien werkte bij die paarden ook niet, dan gingen ze overeten. Ons eigen paard deed het dan weer prima op onbeperkt hooi zonder slowfeeder oid, onbeperkt voordroog daarin tegen niet, toen kon je hem rollen := . Later kreeg hij voordroog en stro, stro was hij ook altijd wel lekker mee bezig met knabbelen enzo dus dat werkte voor hem ook wel aardig goed.

Het lijkt me trouwens ook niet helemaal logisch dat een paard vanzelf precies genoeg zou eten. Ik heb namelijk altijd begrepen dat wilde of verwilderde paarden in het voorjaar/de zomer er graag een laagje vet aan eten om de winter mee door te komen. Als er overvloed is lijkt me dan dat er dus logischerwijs ook de neiging is om wat te overeten.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:00

cissy schreef:
Insulineresistentie, hoefbevangenheid ligt op de loer, maar nee stop er nog wat meer hooi in....

Kijk altijd naar je paard. Meerdere keren per dag kleine porties en geen kv. Vitamine korrel en wat grasmix/lucerne en klaar. Ook oppassen met weidegang en lekker mee rijden.

Er zijn geen trucjes of vaste systemen voor alle paarden.

Kan mij ook altijd zo ergeren aan die eindeloze discussie. Ieder wil het beste maar sommige slaan zo door in hun eigen mening waardoor het paard er de dupe van worden.
Laatst bijgewerkt door Gini op 10-05-16 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast wegens uitvechten persoonlijke vete.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:01

cissy schreef:
Ze worden te dik op de wei. Maar als ze de winter al tonnetje rond op stal staan en dan in mei naar buiten mogen (na gewenning 24/7) dan is het vragen om ongelukken.

Haflinger moet naar de hengst volgende maand, vraag me serieus af of ze wel drachtig wordt?

Van mijn (holistisch) DA leerde ik het volgende: in de zomer heb je een overvloed aan voedsel, in de winter niet. Het paard is erop gebouwd om in de zomer te bunkeren, met een flinke vetvoorraad de winter in te gaan. Die vetvoorraad kan er dan in de winter weer af, om in de zomer weer aan te groeien.
Dit geldt natuurlijk bij een compleet natuurlijke situatie, en niet zoals wij onze paarden tegenwoordig houden, maar geeft wel vrij goed het probleem van het paard van tegenwoordig weer, wat mij betreft.

cissy schreef:
Het wisselt. Van stal krijgen ze twee keer hooi en 1x voordroog of kuil. Zelf voeren ze hooi bij wat hoogwaardig hooi is.

Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als ze alleen maar hooi kregen, en dan een middenmoter (niet hoog- en niet laagwaardig; vogeltjesland, bijv.), en als ze de vitamine- en mineralenhuishouding op orde is. In mijn ervaring zie je paarden die tekorten hebben juist in een soort "ik moet alles opslaan wat er binnenkomt, want dat is niet zoveel"-stand schieten.

Zo heb ik iemand gezien die probeerde haar (conditiescore 4 en 5) pony's af te laten vallen door ze erg lang geweekt nat hooi te voeren (suikers eruit gespoeld, maar ook alle vit en min) in hele kleine hoeveelheden (omgerekend max. 4 kg per pony per dag, in dat geval de helft van wat de norm is). Die beesten vielen gewoon niet af. Ik heb zo'n vermoeden dat ze met een goede vit+min brok, gewoon normaal hooi en meer beweging wel zouden afvallen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat je stalgenoten dan als reden van te dik geven... Lucht?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:29

Als ik ze naar de reden van te dik vraag dan halen ze hun schouders op. Kan niet van het hooi zijn. De Haf krijgt Vitalbix met lucerne en wat olie en wat meusli geloof ik.
De Friezen krijgen ponybrokjes en eentje dus volop snoepjes.

Dat van jouw holistische arts is wat ik ook geleerd heb Hilary. Het is juist goed dat ze afvallen en dan weer met strak lijntje de zomer in gaan.
Mijn quarter stond vorig jaar gewoon in het gras en krijgt in de winter ook hooi bij. Maar die groeit er gelukkig niet dicht van.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:34

Paarden kunnen zeker wel dik worden van hooi. Mijn paarden staan met z'n 5en (2 van mij) de hele winter met onbeperkt hooi uit slowfeeders, ze staan altijd buiten dus genoeg beweging. 2 komen moddervet de winter uit, terwijl de andere 3 goed op gewicht of zelfs aan de dunne kant zijn. Ligt echt aan het paard dus, en aan het soort hooi natuurlijk. Wij hebben gewoon prima hooi van ons eigen land. Ze hebben niks bij gevoerd.

Mijn paard ziet er zo uit, na een wintertje van onbeperkt hooi uit fijnmazige slowfeeders; behoorlijk veel overgewicht. Dit is het eerste jaar dat we hier stonden en ook het eerste jaar dat ik mijn paard zo dik heb gezien. Onbeperkt hooi is dus een no - go en hij staat op dieet. Lastig, als je allemaal paarden bij elkaar hebt staan die een ander voerschema nodig hebben.
Bewijs

[url]Afbeelding[/url]

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:37

De haf is dikker, en ook vierkant op dr rug. Van die mooie bulten op dr schouder en lendenen en naast de staart, 'mooie' dikke nek. Alle alarmbellen gaan bij mij af....

Ik vind het ook ronduit zielig voor het paardje maar ik mag me er niet mee bemoeien. Het doet echter wel pijn aan mn hart om die paarden zo te zien.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:46

Snap ik.. Dikheid wordt vaak onderschat. Sneu dat de eigenaar dat zelf niet inziet. Sommige mensen denken bij zulke rassen ook dat het 'erbij hoort' ..... Dat hoor ik zo vaak over dikke Shetlanders vooral, 'maar Shetlanders horen gewoon een beetje dikker te zijn dan andere pony's'.

Die van mij heeft niet echt vet bulten maar beetje opgepompt lijkt het. Ook niet goed. Heb juist het idee dat het minder word nu hij weer meer op het gras staat en niet meer zoveel hooi krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:53

Dat je hier een discussie wilt starten hierover prima hoor ts, maar ik zou toch niet vrolijk worden als ik als eigenaar van de door jou genoemde haflinger, dit verhaal te lezen krijg. Begrijp niet zo goed wat je hier mee bedoelt te bereiken eigenlijk? Want ze gaan dit vroeg of laat horen, dat ze zo over de tong gaan door jou op bokt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:06

Het is natuurlijk ook wel een beetje een overtrokken stukje, want er staat dat je paard geen 10 minuten zonder mag zitten, maar dat wordt wel een beetje lastig als je aan het rijden bent...zeker met een flinke buitenrit :P

Het ene paard kan het overigens prima hebben en het andere paard wordt er inderdaad te dik van....hangt er natuurlijk ook wel weer vanaf wat de kwaliteit is van het hooi.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 05:44

cissy schreef:
Hele discussie op stal om de bewering: (onbeperkt) hooi worden paarden niet dik van.
Feit is dat de paarden op stal die veel hooi krijgen allemaal maatje olifant of hoogdrachtig lijken te zijn.

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/hel ... oer/53803/

Degenen om wie het gaat zweren bij bovenstaand artikel en dat de hengstenhouder heeft gezegd dat hooi niet vet maakt.
Pony (Haflinger) is echter vierkant en heeft vetscore 4 of 5. Moet in de zomer op kaal stukje land met strookbegrazing en is ipv af te vallen gedurende de winter juist aangekomen.
Je kunt aan de pony zien dat het dus niet werkt.
Uiteraard mag de eigenaar zelf bepalen of ze dr paard dood voert.
Ik vraag me echter wel af of de bewering over hooi klopt.
Ze moeten uiteraard ruwvoer eten met oog op de spijsvertering en voorkomen van maagzweren.

Denk dat vrijwel alle stallen kunnen sluiten als je dit artikel mag geloven..Denk weinig stallen waar de paarden continu ruwvoer hebben..Of de stalhouders doen elke nacht ook nog een rondje :D