Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diortje_vds

Berichten: 561
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:34

Hoi,

ik herken de problemen maar al te goed, en heb lang gesukkeld, ook niet altijd even duidelijk, we dachten eerst eerder de maag/maagzweren, maar uiteindelijk bleek het prikkelbare darmen te zijn. Zowat vanalles geprobeerd, maar momenteel heb ik het eindelijk min of meer onder controle met mijn merrie :)

Wat bij mijn merrie geholpen heeft:

Voeder aangepast naar Pavo Care 4 Life + Cavalor FiberForce, 1 x per dag een 25ml lijnzaadolie erdoor (van teveel lijnzaad kreeg ze ook last). De dagen dat ze hard werkt, bv na een intense les of 3 uur wandelen in het bos, geef ik wel een klein schepje Pavo Sport erbij.
Ze krijgt 3 x per dag haar krachtvoer, dus kleine porties.
In haar ochtendportie krachtvoer krijgt ze een schepje pure biergist, heeft heel gunstig effect sinds ik dat geef!!
3 x droog hooi per dag (dus onbeperkt eigenlijk)
Niet te veel vers gras
's avonds krijgt ze bij haar laatste hooi altijd nog 1/3 emmertje Speedibeet, met enkele worteltjes (ook vooral niet teveel wortels geven!)

Ze is ook enkele keren behandeld geweest dmv red light therapy, heeft ook veel effect gehad. Ik doe af en toe nog een opvolgingsbehandeling.

Ziezo ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ik heb verschillende 'complete' supplementen gegeven, maar zonder veel resultaat, ik heb vooral meeste positieve resultaat van de biergist en de bietenpulp

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 17:01

Dankje voor je berichtje! biergist heb ik nog nooit geprobeerd..{wel interessant!}maar wat die van mij laat zien lijkt ook wel op prikkelbare darmen. Wortels hebben wij nu ook verminderd, ik had ook al het idee dat teveel daar van ook niet goed voor hem is. Laatste tijd lijkt het weer redelijk goed te gaan..

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:06

Kan je paard niet tegen gras? Goed gras op de juiste weide beweid en gemest kan supervoer zijn.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 17:07

Jawel hoor, hij staat iedere middag op het gras en dat doet hem ook zichtbaar goed inderdaad.

Dianebekkers
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-08

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:50

Wat voor mijn pony goed werkt is Seniores Priores van Subli.
Sindsdien geen last meer gehad van koliek en gevoelige darmen etc.

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:39

sorry voor de late update..
ik merk duidelijk effect door de optimix (lavor), er zit ook biergist in
het ruikt wel sterk naar de knoflook, maar dat vinden de paarden geen probleem
het paard waar ik het voor uitgezocht heb (zuigt al lucht sinds ze als veulen nog bij de moeder in de wei stond) is minder opgeblazen en heeft veel minder gasvorming; het is een stuk stiller op stal!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:14

Je zegt dat je lijnzaadolie geeft, maar het beschermende effect van lijnzaad op de darmen krijg je alleen als je de hele korrel geeft (na weken). Misschien toch de moeite waard om het nog eens te proberen!

Bullebeest
Berichten: 3243
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:35

Hoi. Ik weet dat dit topic al lang niet is gebruikt, maar ts de klachten van jouw paard klinken mij heel erg bekend. Ik heb zelf nog niks kunnen vinden, maar heb je iets gevonden ondertussen of heb je die Lavor optimix plus geprobeerd en hoe is dat bevallen?

Ik hoop gauw iets te horen