Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 10:48

Mijn paard {luchtzuiger} 15 jaar, gevoelig voor gaskoliek heeft heel vaak last van een bolle gasbuik en obstipatie? hij is dan niet lekker, sloom en moet lopen waarbij hij in het begin moeizaam en terughoudend loopt door zijn bolle buik en dat in het lopen los komt met veel gas wat er uit komt. Daarna knapt hij weer op en wordt hij weer vrolijker.

Kuilvoer kan hij niet tegen {ook droog paardenkuil ging slecht} ik denk met name door de schimmelvorming. Hij krijgt nu hooi..maar ik merk het direct als het hooi van wat slechtere kwaliteit is want dan krijgt hij meer last.

Ik zou hem graag wat ondersteuning willen geven zodat hij zich beter voelt en minder last krijgt van die bolle gasbuik.
Dus mijn vraag is..wie heeft ervaring met iets soortgelijks? en wat heeft jouw paard geholpen?

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:56

Voor maagklachten zou ik zelf kiezen voor iets voor de maag zoals Phytonics Gastri comp of Puur Maag. Dit is speciaal voor paarden die maagklachten hebben door bijvoorbeeld stress of luchtzuigen.
Voor de darmwerking zou ik eerder voor een vezelachtig supplement kiezen, zoals Phytonics Clear Intestine of misschien gewoon wat lijnzaad...?
Ik ben zelf fan van de Phytonics producten omdat hier goede kwaliteit voor wordt gebruikt en geen vulstoffen etc.
Het is in dit geval wel lastig, want wat ga je aanpakken? Waar komt het precies vandaan? Zuigt hij lucht omdat hij maagpijn heeft dus ga je dat eerst aanpakken? Of begin je met de darmen...?
Succes in ieder geval!

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:15

MD >> VS

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 16:31

Dankjewel voor het mee denken en de tips! voor de maag heb ik hem al verschillende supplementen gegeven maar daar lijkt dit probleem niet vandaan te komen. Ik denk dus dat het ergens in de darmen niet helemaal goed gaat met de vertering. Lijnzaadolie krijgt hij nu..maar ik heb het idee dat het gas ontstaat door vergisting? het is erger met slecht {schimmelachtig} hooi..ook al proberen we dat zo veel mogelijk te elimineren.

* het luchtzuigen doet hij al vanaf veulen af aan..kan natuurlijk een gewoonte geworden zijn*

ellepel

Berichten: 47368
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:34

Ik geef de tinker die gevoelig is voor bolle buik en dunne mest NAF thrive.
Ben daar teveden over,mooiere mest, minder gas :j

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:42

Ik las gister iets over Algae Vitalis. Misschien dat je je daarover kunt inlezen? Of Lifeforce, moet ook de darmen goed ondersteunen!

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:11

Bedankt, ik ga me even verdiepen in alle 3

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:14

Ik ga met missK mee. Erg goede ervaringen met producten van Phytonics, zowel bij de paarden als bij mezelf. Wel gebruik ik de producten na consult bij en advies van Den Hoek, de holistische praktijk van Erik Laarakker. Je kunt dan gerichter behandelen ipv uitproberen en hopen dat het helpt.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:29

Als dat allemaal niet zo ontzettend duur was zou ik dat ook doen, maar het moet wel leuk blijven..dus probeer ik liever zelf wat. Maar bedankt voor je tip!

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:29

Las hier op Bokt laatst iets over een nieuw product van Havens: Gastro+? Klonk goed, lijkt me zeker het proberen waard. Er loopt al een topic over geloof ik. En je voert het ipv brok, dus de kosten vallen mee lijkt me.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:40

Ga ik ook op zoeken..

Hij heeft 2x maagcompositum gehad waarbij de eerste keer goed werkte en de 2e keer niks deed..pronutrin heb ik geprobeerd..deed niks. Ik heb een tijdje groene leem gegeven en daar knapte hij wel van op. Dat lijkt een beetje op de NAF thrive..ook met klei dus. Verder helpt het om hem niet teveel granen en melasse te geven. Maar zelf denk ik dat hij toch reageert ook op de {niet zichtbare} schimmel in het hooi soms.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:46


Anne_GTI

Berichten: 18206
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:47

Probeer eens appelazijn. Elke dag 25/50 ml. Over het voer of in de drinkbak. Het zorgt voor betere darmflora en is simpel verkrijgbaar en goedkoop.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 18:46

Dat kan ik zeker doen, ik neem dat zelf ook..

Fijn dat jij je positieve ervaring met NAF thrive deelt Pancake..waar voor heb jij het gebruikt bij jouw paard?

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:03

Pavo Speedibeet werkt ook goed voor de darmen.

Joske_Fleur
Berichten: 235
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:13

Heb je al wel eens gedacht aan psyllium? Verkrijgbaar bij Agradi. Ik gebruik dat preventief als zandkuur en merk dat mijn paard sindsdien ook geen diarree of opgeblazen gasbuik meer heeft gehad.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:20

Ja dat is bietenpulp, dat krijgt hij al..altijd gemengd met een handje muesli.

Psyllium geef ik meestal ook 2x per jaar een kuur van, maar eigenlijk is me niet echt opgevallen dat ie daar minder buikpijn van kreeg. Wel de moeite waard om uit te proberen..thanks!

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:32

ik geef sinds kort dit voor een soortgelijk probleem, ik geef het ook aan de andere paarden ivm de mycotoxinebinder


Lavor Optimix-plus zorgt voor een optimale vertering en helpt daarnaast bij huid-, vacht- en hoefproblemen. Lavor optimix-plus stabiliseert en reguleert de darmflora en biedt een preventieve werking tegen maag- en darmstoornisen. Daarnaast bindt en inactiveert het biergist schadelijke stoffen en mycotoxinen, vaak afkomstig uit ruwvoer. Daardoor ontstaat er een opschoning van binnenuit en helpt het mede mok, staart- en manenexceem bij paarden te bestrijden. Het biergist wordt middels een gepatendeerd proces gedroogd bij maximaal 55°C. De natuurlijke voedingsstoffen die zich in biergist bevinden, blijven op deze manier de biologische activiteit en smaak behouden.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 08:22

Bedankt, ga ik ook even onderzoeken..merk je al verschil sinds je dit geeft?

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:46

Omdat je aangeeft dat hij schimmelig hooi eet of heeft gegeten en het dan erger is zal het mij niks verbazen als er ook een schimmel in de darmen zit....
Verdiep je daar eens in, dan kun je bijvoorbeeld Micro comp gaan geven.

IreneV80

Berichten: 4
Geregistreerd: 05-01-16

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:36

Hallo Elisa,

Heb je al eens Equifyt Herbs geprobeerd? Dit is speciaal voor paarden die wat gevoelig in de darmen zijn. Je kunt dit als brok of slobber geven! Ook kan dit ter vervanging of aanvulling op je ruwvoer. Ik weet niet waar je woont, maar wij hebben proefzakjes van de herbs. Hiermee kun je het eerst proberen of het wat is voor jouw paard.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:52

Hoe gaat nu met je paard, en wat geef je hem nu?

Zeboki
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-06-11

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:03

Ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer. Allerlei soorten en maten. Geeeeen voordroog! 10% van de paarden kan daar gewoon niet tegen. En tanden na laten kijken.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:30

fibra is heel fijn voer. Het is bevat veel structuur en paarden moeten er best even op kauwen waardoor de darmen niet overbelast worden. Ons paardje had altijd ook hele gevoelige darmen en snel diarree etc maar op fibra doet hij het heel goed :) Dat is dan alleen geen luchtzuiger dus ik weet niet of het dan ook helpt

mirim

Berichten: 4412
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wat als ondersteuning voor paard met gevoelige darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:39

Met een supplement alleen krijg je dit paard denk ik niet op de rit.
Ik zou het hele voedingspatroon onder handen nemen.
Mijn paard is enorm opgeknapt ( vaak koliek, vaak slappe mest, dikke benen en gewoon niet fit ) van marstall voer. Natuurlijk niet helemaal wat jouw paard laat zien, maar ik wil hiermee aangeven dat verteringsproblemen alleen over kunnen gaan met goede voeding.
Toen ik mijn paard overzette op marstall voer was ze 28 jaar. Ze heeft nooit meer slappe mest gehad, geen dikke benen en geen koliek. Ze is 34 jaar geworden.