Bolle buik, supplement voor darm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bolle buik, supplement voor darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:30

Een bol buikje.
Gras?Gas?

Iets waar mijn pony snel last van heeft. Het is een ruin, maar aan de skippybal die zijn buik is, lijkt het wel een merrie.
Nu ben ik voorstander van een ruwvoerbuik in plaats van een schraal opgetrokken dier maar dit is net iets té.
Na een intensieve rit of longeersessie inclusief een lading scheten is hij al wat meer in model.

Vrijwel onbeperkt voordroog van eigen weilanden(onbemest,biologisch). Mooie droge kwaliteit.
Hooi is sowieso geen optie ivm hoesten en daarbij ben ik afhankelijk van de stal.(waar ik uitermate tevreden over ben,dus andere ruwvoer tips hoef ik echt niet. ;) )

Verder krijgt hij wat vitalbix korrel(vitamine/mineralen)en nu nog ongeveer 4 handjes optiform.
http://www.mijten.be/_ln/paarden_bioform.php?part=rv

Verder heeft hij geen vetpockets, geen harde kam oid, het is echt zijn buikje.
Geen gapen,geen kolieken, geen klachten.
Hij wordt netjes ontwormd, krijgt ook regelmatig een kuur psyllium.
dat zit allemaal goed. :D

Kan ik iets geven ter ondersteuning?
Voor darm of maag?

edit:Hij loopt 4 tot 5 keer per week.
2x longewerk, meestal 2 buitenritten en evt nog bakwerk.
Staat 24/7 buiten op schrale weide.
Volle weide gaf écht een ziek paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:33

Ik vind NAF thrive een heel fijn product.
De merrie die ik verzorg heet het ook snel,met dit supplement zie ik dat haar buik dunner is en de mest ook beter.
Maar zij heeft ook snel dunne mest

wilma84

Re: Bolle buik, supplement voor darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:44

Hier een merrie die al bijna 8 jaar hoogdrachtig is...
Ze is goed op gewicht, goed bespierd, gezond, maar ziet er door de ingeslikte skippybal uit verhouding uit. Ik heb al heel wat geprobeerd en zowaar lijkt er het laatste half jaar wat verbetering in te komen. Ik heb aanpassingen doorgevoerd n.a.v. dunne mest tijdens de overgang weide-> paddock afgelopen najaar en die lijken ook de gasbuik aan te pakken.
Ik ben Zeohorse Feed bij gaan geven plus dagelijks ca 70 gram rauw lijnzaad en wat kurkumapoeder.
Kurkumapoeder heb ik afgebouwd zonder dat ik verschil merkte, maar toen ik stopte met de Zeohorse zag je haar bijna opzwellen. Sinds twee dagen weer begonnen (ook omdat ze nu weer in de graswenperiode zit) en weer heb ik het idee dat het werkt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:47

De opgeblazen skippyballenbuiken zie je naar mijn mening vaak bij paarden met schimmel in de darmen. Mijn paard en bijrijpaard kregen hiervoor een kuur MicroComp met Detox via Den Hoek (holistische praktijk van Eric Laarakker).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:48

Hilary, ik zal eens kijken wat dat voor kuur is.

Zijn mest is op zich oke. Kan wel beter. Dun is het niet, het komt er wel uit als ballen maar ze vallen een beetje uit elkaar.
Niet zoals bij sommigen dat het echt als bolletjes intact blijft liggen,zeg maar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:17

Is het dan alleen mest, of komt er nog zo'n plasje mestvocht achteraan? Da heeft mijn ruin ook als zijn buik niet helemaal lekker is. Mijn bijrijdpaard had dat dan weer niet, overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:20

Mestvocht heeft hij niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:51

Ik volg..Hier ook een ruin met een behoorlijk bolle buik die ook wat hard kan zijn..Op zich was hij eerder veel gevoeliger op zijn darmen,snel dunne mest ect..Nu heeft hij hele goede mest,maar de buik blijft..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:11

Die van mij had ook zo'n bolle buik, dit is goed opgeknapt met FIR carbonclay van vd Kroon in Westwoud. Spul is niet duur en werkt voor mijn merrie erg goed. Ze had trouwens ook wormen (heb haar in oktober van de markt gehaald).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:15

Dat ziet best interessant uit en inderdaad ook betaalbaar..Wat is het precies voor een spul?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:02

Even op google kijken daar kun je er wel wat over vinden en anders vd Kroon even bellen die kan je er alles over vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:58

Ik had de supplementen van phytonics ook bekeken maar die bestaan toch ook vooral uit kruiden.
Vraag me dan af of er niet pure kruiden zijn die goed zouden werken...

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:23

Ik heb dit probleem met mijn mini gehad.
Die had dit als gevolg van een enorme worminfectie die zijn darmwand had beschadigd.

Ik heb een tijdje via de dierenarts Sanequi Colon gevoerd en hiermee raakte hij van die rare plofbuik af.

Hopelijk heb je hier iets aan. Het voer is laag in suiker en zetmeelgehalte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:11

Ja,dat voer ken ik wel. Bizar duur.
Vind het ook niet zo bijzonder als ik de ingredienten lees.
Luzerne en yeasacc zouden wel ingredienten zijn die nuttig zijn. Beiden zitten ook in mijn Optiform.
En doen niet zo heel veel..

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:28

Ja, alles wat met paarden te maken heeft is duur.
Ik heb het gewoon gevoerd omdat het aangeraden werd en er verder kwa onderzoeken met een mini (70cm) niet in zat.
1 zak opgemaakt en hij heeft sindsdien nergens meer last van.
Dan was het voor mij toch een goedkope oplossing uiteindelijk.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:16

Misschien het nieuwe voer van havens een optie, gastro+ er loopt een topic over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:40

Had ik gezien. Maar ben niet zo'n voorstander van die hoeveelheden en dat er graan inzit(meen ik?)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:45

Volgens mij is graanvrij is gebaseerd op basis van luzerne. En je hoeft geen 3 kilo per dag ervan te voeren, dat is aan jezelf natuurlijk.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:51

In optiform zit wel de yeasac die nodig is, maar rond de 0,4g waar 1g nodig is. 0,4 is een onderhoudshoeveelheid terwijl je 1 nodig hebt om eerst de darmfermentatie op orde te brengen.

Voordroog/kuil zit niet lekker in de eiwitten en PH waarden. Kun je al iets mee spelen Door de rest van het voer heel laag in eiwit te houden ( onder de 5 procent)

En goede darmgisten voeren zoals producten met Yeasac

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:00

Ons voordroog is zeer arm aan eiwit dus ik heb juist wél wat eiwit nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:01

Ik begrijp dat je de tips over ruwvoer niet wil horen, maar kan alleen mijn ervaring delen.

We stonden op een stal met zogenaamd mooi voordroog. Zo mooi, dat het zuur ruikt en met regelmaat ook wel vochtig was.

We zijn verhuisd op 30Maart. Die avond onze merrie gewassen die altijd last had. Zij heeft al 3 weken geen vieze billen gehad en komt goed in vorm op de goede plekken. Zij is 23!

De ruin had echt een mega plof buik en ook andere klachten zoals gevoelige voeten.
Je zag direct dat hij meer buiklijn krijgt.

Ze staan nu dus op hooi en stro. Stro zit echt weinig stof in. Hooi is heel mooi spul en ook weinig stoffig. Ik had enkele stoffige balen van iemand en die had ik in het ibc vat natgemaakt.

Onze ex hengst moest wat aankomen na castratie en ziet er ook super uit.

Wij voeren wel flink hooi en ze hebben nu dus ook altijd stro. ( voorheen zaagsel )

Alles is wel stoffig. Ik gebruikte het voordroog weleens om een drinkbak schoon te maken en als je ziet wat daar nog vanaf komt. Of inderdaad in het zand van een bak of paddock.

edit; ik vind ook dat ze weinig gas hebben en weinig mesten. Mest ruikt goed en ziet er ook goed uit in tegenstelling tot de mest van voordroog/kuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:42

Ik wil het best horen hoor, kan er alleen niks mee.

In stro en hooi zit absoluut wel veel stof.
Mijn pony is heel ziek geweest van stof in hooi en stro dus ik denk er niet eens meer over om dat weer te gaan proberen en daarbij: hij staat in een geweldige kudde op een fijne plek en we gaan niet meer verhuizen.

Ik reageer misschien een beetje pinnig, maar in mijn openingspost heb ik volgens mij aardig duidelijk verteld hoe&wat...
Ik vind het heel fijn dat het voor jouw paarden wel werkt, want weet hoe moeilijk een goed management kan zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:46

Misschien kan je ook eens kijken naar de bergwiesen mash van marstall..Graanvrij en met ingredienten en kruiden die de darmen ondersteunen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:55

Goeie, ook wel fijn dat je daar een emmertje van kan halen..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:02

Ja dan kan je het ook rustig proberen..Ik heb nu ook net een emmer en het valt zowiezo al goed in de smaak :j