Anti Stress pasta, wat werkt nu echt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Anti Stress pasta, wat werkt nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 21:03

Hallo,

Ik ben gevraagd om voor een toneelopvoering mee te doen met mijn pony. Harstikke leuk MAAR....

Mijn pony is nogal een heethoofd, ik rijd altijd met haar buiten verkeer is geen enkel probleem en kan overal met haar naartoe rijden, maar ze kan zichzelf om niets enorm opwinden en probeert dan te vluchten. Uiteraard ga ik zo veel mogelijk oefenen voor dit toneelspel, maar ik kan mijn pony bijna niet voorbereiden op publiek.. Daarom zit ik te denken om het voor haar ook prettiger te maken een middel te gebruiken om de stress wat weg te nemen zodat ze wat koeler in haar hoofd is maar wat is daar nu geschikt voor?

Ik zit niet te wachten op negatieve reacties. Het is maar voor een keer en ontvang graag advies.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Anti Stress pasta, wat werkt nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:05

Sowieso ermee beginnen nog voor de zenuwen de kop op steken. Anders gaan ze er sowieso doorheen.

Is de opvoering eenmalig of? Kun je niet een keer oefenen? Even alle toneelspelers tijdens de repetities voor publiek laten spelen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:07

Zou niets geven.. als ze door zo'n verdoving heen knallen ben je echt de pineut. Is het niet gewoon een goed plan om een geschiktere ponyte zoeken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:09

Bij nader inzien vind ik ook dat je het niet kunt maken om dit te doen als je zelf al zo bang bent dat je hem niet rustig gaat kunnen houden. Je brengt anderen in gevaar. Ik zou oefenen/trainen en alleen doen als de pony er helemaal oké mee is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 21:11

Bedankt voor de reactie, ik weet niet hoe lang het werkt maar het is 10 min van de wei vandaan rijden, gewoon thuis al geven met opzadelen?

Ja proberen zo goed mogelijk te oefenen maar luidsprekers enzovoort zal waarschijnlijk pas de dag ervoor geoefend kunnen worden. Het kan zijn dat ze er niets om geeft maar het kan ook dat ze haarzelf opwind en dat wil ik een beetje weghalen.

Een paard van een ander is geen optie, ik ga zoiets niet doen met een paard dat ik niet ken. Er zijn sowieso nog 4 andere paarden bij

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:14

En als er wat gebeurt, stel je pony beschadigt iets omdat eea teveel voor hem/haar wordt,wie betaald de rekening? Ik gok zomaar dat ze daarvoor niet verzekerd zijn en dat de rekening op jouw bordje belandt. Ik zou dat eerst goed geregeld willen zien voor ik zoiets zou ondernemen. Het kan flink in de papieren lopen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:16

troi schreef:
En als er wat gebeurt, stel je pony beschadigt iets omdat eea teveel voor hem/haar wordt,wie betaald de rekening? Ik gok zomaar dat ze daarvoor niet verzekerd zijn en dat de rekening op jouw bordje belandt. Ik zou dat eerst goed geregeld willen zien voor ik zoiets zou ondernemen. Het kan flink in de papieren lopen.

Ik heb dat ooit eens nagevraagd en ben daar zelf blijkbaar voor verzekerd als mijn dieren iets van een ander slopen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 21:18

het is bijna niet mogelijk in een bos afgesloten ring, maar dat heb ik inderdaad al wel eens uitgezocht. ik rijd altijd over straat met deze pony en elk paard kan er vandoor gaan dat is idd verzekeringswerk.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 21:20

maar graag on topic, gebruikt iemand voor het scheren, trailer laden ofzo wel eens iets en welk middel en welk effect merk je?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:20

Jildau schreef:
troi schreef:

Ik heb dat ooit eens nagevraagd en ben daar zelf blijkbaar voor verzekerd als mijn dieren iets van een ander slopen.

Maar niet altijd. Als je bijvoorbeeld betaald krijgt voor iets, bijv voor een euro kindjes laten rijden. En zo zijn er meer uitzonderingen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:21

Probleem met die pasta's en middelen is vaak dat het de zichtbare vlucht/stress signalen weghaalt en zichtbaar 'verdoofd', maar dat ze intern wel nog alles voelen, meemaken en ervaren.
Als je iets dergelijks zou gebruiken voor een paard met enorme angst voor hoefsmid/DA/tandarts als vorm van lichte sedatie kan ik me dat nog voorstellen.

Maar jij en het paard in kwestie moeten dus wel een bepaalde 'prestatie' leveren. op vreemd terrein, met vreemde mensen, paarden, en niet te vergeten publiek.
het effect van een dergelijke pasta kan dan ook juist averechts werken; stel je jezelf eens voor dat je je vanbinnen verdoofd voelt, dat je spieren slapper zijn, maar dat je intern/van binnen wel degelijk veel stress/angst/paniek ervaart....... dan raak je juist alleen nog maar meer in paniek.

Je wil dit blijkbaar niet horen, 'want het is maar eenmalig en want het is maar 10 min. rijden van mijn wei', maar vergis je niet; je kan je paard hier behoorlijk mee beschadigen, inclusief het onderling vertrouwen tussen jullie 2.
Een paard wat hier niet geschikt voor is, kun je hier niet zomaar eventjes in een paar dagen geschikt voor maken, al helemaal niet met verdovende middelen. Dat is trainen en oefenen. Heb je daar de tijd niet voor, wil je daarvoor de tijd niet maken, begin er dan aub niet aan.

wat zijn de voordelen? Je helpt de mensen die je om hulp hebben gevraagd. Weegt dat op tegen de nadelen?
- gevaar voor publiek
- gevaar voor toneelspelers
- gevaar voor jezelf
- gevaar voor je paard
- vertrouwen tussen jou en paard wordt mogelijk flink geschaad
- paard zal wellicht niet kunnen reageren maar wel angstig zijn; dus juist negatieve ervaring voor in de toekomst.

Tsja, sorry, wil je vast niet horen, maar als het op zo'n manier moet, dan moet je dit helemaal niet willen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 21:25

Dat het op die manier werkte wist ik niet vandaar dat ik dit topic open om advies aan jou advies heb ik iets, onderbouwd wat het exact doet. En dat kan inderdaad mijn overweging veranderen.

Wat ik met mijn verzekering regel vraag ik niet in dit topic ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:30

Jildau schreef:
troi schreef:

Geen enkele verzekeringskwestie is hetzelfde; laat staan als er dieren in het spel zijn. Dat ligt enorm genuanceerd en daar is geen enkele juiste en relevante uitspraak over te doen, aangezien dit echt ligt aan de omstandigheden van het specifieke geval.

Er zal van een persoon die een paard meeneemt (eigenaar en vaak bezitter, of bezitter/bijrijder) naar iets dergelijks wel verwacht worden dat hij of zij wel degelijk garant kan staan voor de makheid van het paard in die specifieke situatie.
met andere woorden; is een paard niet vertrouwd met iets en kan het paard een mogelijk gevaar vormen, dan behoort de begeleider/berijder van dat paard dat te weten en dus af te zien van risicovolle en potentieel gevaarlijke situaties.
Tuurlijk, dieren zijn dieren en nee niet geheel voorspelbaar. Maar als je zelf (even overdreven voorbeeld) bij wijze van spreken, met een niet verkeersmak paard die zeer stressvol is en niet tegen drukte kan, je begeeft in een optocht/ringstekerij met veel publiek, tsja dan moet jijzelf zo verstandig en verantwoordelijk kunnen zijn dat je kan zeggen; 'heel leuk en aardig, ik wil graag meedoen MAAR mijn paard is OP DIT MOMENT HIER niet geschikt voor'.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:33

Je zou Bach rescue druppels kunnen geven. Die zorgen voor meer zelfvertrouwen, innerlijke rust, en helpen in stress-situaties. 8 druppels in de mond is genoeg. Geven op t moment dat je paard nog rustig is.

http://rescuespray.nl/nl/producten/rescue-pets/

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:39

Er zijn pasta's verkrijgbaar op magnesium basis. Geen heftige sedativa maar net even het scherpe randje eraf... vrij verkrijgbaar en geen vedoving zoals bij tranquigel

Zoiets als dit: (dit heeft andere bestanddelen)

https://www.agradi.nl/primeval-stressle ... d-10ml.htm

Heb je ook van Cavalor
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 19-04-16 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:40

Ik heb twee keer Confidence EQ gebruikt voor een wedstrijd. Ik kon totaal geen verschil merken. Je kunt je paard wel leren om te gaan met angsten. Maar daar heb je idd tijd en gelegenheid voor nodig. Uiteindelijk werkt dat natuurlijk een stuk beter.... ;) succes!

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:43

Ik vind het een nogal omgedraaide wereld dat jou paard aan de " anti- stress" pasta moet, voor iets wat jij graag wil :=
Het moet niet toch ? Het is je alleen gevraagd ..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 06:56

Cavalerie Take it Easy heb ik goede ervaringen mee. Dit sedeert niet, maar helpt paarden makkelijker te ontspannen. In 3x geven. De avond van te voren, de ochtend van te voren en een uur van te voren.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:01

Er zijn echt genoeg middelen die je kan geven om je paard rustig te houden. Nu merk ik uit jouw verhaal dat je zelf bang bent dat er iets gebeurt. Zou voor mij al een reden zijn om het niet te doen. Maar mocht je het toch willen, zou ik jezelf wat in laten nemen. Als ruiter ben je ontzettend van invloed op je paard dus als jij rustig bent en geen spanning opbouwt scheelt dat al ontzettend voor je paard.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:38

Sedatie in de vorm van sedasan zou ik zwz niet gebruiken Als je een ruin hebt laat die ook nog zijn piel eruit hangen Dat is ook geen gezicht

Wanneer is je optreden? Je kunt wel magnesium bij voeren maar dat zal je dan nu al mee moeten beginnen

Ik zou hem zwz wat moe maken de dag ervoor en op de dag zelf Niet overdreven maar dat de ergste energie er iig al uit is

Je kunt ook een oornetje opdoen tegen het geluid Er zijn oornetjes die het geluid wat tegen houden Zonder dat je er proppen in moet doen