Mariadistel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

Mariadistel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 14:48

Na een bezoek van de osteopaat afgelopen zaterdag kreeg ik de tip om een paar keer mijn paard mariadistel te geven. Zij had het echter over een olie en als ik er nu naar opzoek ben op internet kan ik alleen gedroogde mariadistel (of vermalen ofzo) vinden en via een duitse site is wel een olie te vinden maar dit is direct een liter en dat vind ik wat zonde om dat aan te schaffen als ik dit maar een paar keer een paar druppels hoefde te geven.

weet iemand waar ik dit kan halen? de osteopaat reageerd namelijk nog niet.

Wilawander

Re: Mariadistel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:11

Ik ken het ook alleen uit Duitsland als olie. Geef het zelf ook en een liter is bij een paard niet zoveel hoor. Geef de paardenvariant aan onze honden.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 15:13

Wilawander schreef:
Ik ken het ook alleen uit Duitsland als olie. Geef het zelf ook en een liter is bij een paard niet zoveel hoor. Geef de paardenvariant aan onze honden.

ok het kan dus ook geen kwaad om dit voor langere tijd te geven? want ik geloof dat de osteopaat het over 2 of 3 keer een aantal druppels had.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:16

Ik heb goede ervaringen met het geven van het droge kruid.
Mijn pony had slechte leverwaarden (bloedonderzoek) en zou op prednison moeten.
Ik ben haar echter mariadistel (gedroogd) gaan voeren en na een tijd weer laten testen. Waarden waren al heel stuk verbeterd. Na een jaar waren de waarden normaal.
Ik heb dus wel langdurig het kruid gegeven.

Als reinigingskuur heb ik het ooit als druppels gehad (tinctuur). Dat was voor ca. 14 dagen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:16

Nee hoor is gewoon een gezonde toevoeging en een paar druppels heeft ook geen zin dat is wel een paar ml per zoveel kilo.

Edit: http://www.makana.de/pferd/anwendungsge ... ter?c=1465
deze voeren wij.

Je nach Bedarf und Gewicht des Pferdes mit dem täglichen Kraftfutter dem Pferd füttern.

Fitness-Fütterung: 10 - 15 ml je 100 kg Körpergewicht und Tag

Intensiv-Kur: 20 - 30 ml je 100 kg Körpergewicht und Tag, etwa 6 Wochen lang

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:19

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 15:21

Isapaardje schreef:
Ik heb goede ervaringen met het geven van het droge kruid.
Mijn pony had slechte leverwaarden (bloedonderzoek) en zou op prednison moeten.
Ik ben haar echter mariadistel (gedroogd) gaan voeren en na een tijd weer laten testen. Waarden waren al heel stuk verbeterd. Na een jaar waren de waarden normaal.
Ik heb dus wel langdurig het kruid gegeven.

Als reinigingskuur heb ik het ooit als druppels gehad (tinctuur). Dat was voor ca. 14 dagen.

volgens mij is die reinigingskuur ook wat de osteopaat bedoelde maar dat weet ik niet zeker. Wat was jou beste ervaring? ook met hoe de paarden het vonden?

Even ter extra informatie trouwens: Ik heb absoluut geen verstand van voer en supplementen, ik moet nu op advies van de osteopaat mijn paard magnesium en lijnzaadolie geven (en dus ook mariadistel). ik heb hier bij pavo basicplus als "basis" voer omdat hier volgens de beschrijving weinig energie van kwam wat mijn paardje ook absoluut niet nodig heeft, ze is namelijk al druk genoeg

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 15:24

Allegra schreef:
Marstall heeft lijnzaadolie met mariadistel, de tuinen heeft van die capsules en anders is er nog deze: https://m.kramer.nl/mariendistelolie.ht ... &ci=257047

kan je die capsules ook aan een paard geven dan? mij is altijd verteld dat je dat beter niet kan doen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:31

Ik zou niet weten waarom niet, maar goed, ik ben niet alwetend ;) Er zitten geen hele gekke ingredienten in. Gelatine voelt misschien wat onnatuurlijk om aan een paard te geven maar dat is niet schadelijk. Er zit een piepklein beetje maltodextrine in, een soort suiker, maar dat is ook allemaal zo weinig.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 15:34

Allegra schreef:
Ik zou niet weten waarom niet, maar goed, ik ben niet alwetend ;) Er zitten geen hele gekke ingredienten in. Gelatine voelt misschien wat onnatuurlijk om aan een paard te geven maar dat is niet schadelijk. Er zit een piepklein beetje maltodextrine in, een soort suiker, maar dat is ook allemaal zo weinig.

weer wat geleerd! :D

ik wacht nog wel even bericht van de osteopaat af denk ik, heb ik dat binnen en week niet dan bestel ik denk ik zo'n fles olie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:48

Capsules kun je makkelijk open maken en inhoud door het voer strooien :)

Moet even opzoeken hoe die druppels heten die ik toen gaf.
Heb een kieskeurige pony, en vond het niet zo lekker, maar op een stukje brood ging het toch wel naar binnen.

De kruiden koop ik via reformwinkel of via bewustwinkelen.nl

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:51

Heeft Puur , Phytonics of groene os geen Maria distel druppels .
Anders gewoon bij reform huis halen .
De producten waar je maar zo weinig van hoeft te geven zijn hoog geconcentreerd en daardoor zo zuinig in gebruik .
Ik geef bv druppels 2 X per dag 2 ml
Is ook 5 X niks op n paard van 700 kg en toch werkt het .

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:54

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:05

Ik geef ook Mariadistel van bij Pit & Pit.

Gewoon onder eten mengen, het wordt goed gegeten en ook bij mijn paard enorme verbetering van de leverwaarden.

Denk eigenlijk niet dat er een verschil tussen de kruiden en de tinctuur is.
Mijn moeder heeft de tinctuur gebruikt omdat ze door haar artrose medicatie last had van haar lever. Zij vond thee maken van de kruiden niet lekker.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:33

Habore en Turtlelito, hoeveel gemalen mariadistel geven jullie?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:23

SulJinty, ik geef een flinke (eet)lepel gemalen poeder. Het is erg licht, dus wegen gaat moeilijk, maar dit lijkt voldoende te zijn. Ik geef het een week of vier/vijf en hou dan een pauze van minimaal een week, zodat er geen te grote gewenning optreedt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:49

Waarom geef je je paard niet gewoon mariadistelzaad? Bij pit-pit kun je zelf bepalen hoe veel je er van koopt. Lijkt mij dat mariadistelolie ook van de zaadjes wordt gemaakt, net als bij lijnzaad, en dat je de zaadjes dus prima in plaats van de olie kunt gebruiken.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:09

turtlelito schreef:
SulJinty, ik geef een flinke (eet)lepel gemalen poeder. Het is erg licht, dus wegen gaat moeilijk, maar dit lijkt voldoende te zijn. Ik geef het een week of vier/vijf en hou dan een pauze van minimaal een week, zodat er geen te grote gewenning optreedt.

Dank je turtlelito!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:57

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:01

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:02

Is het wellicht afhankelijk van of je het als poeder geeft, of als kruid?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 16:06

Ik gebruik het voor mezelf in druppelvorm. Ik neem elke dag vijftien druppels, maar voor een paard zou ik niet veel meer doen. Als ik homeopatische tincturen voor mijn paard gebruik doe ik meestal 1.5 of 2 x de "mensen-dosis", dat werkt over het algemeen goed in mijn ervaring. (mocht je toch besluiten voor druppels te gaan ipv gedroogd kruid) ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:32

Ik hou voor mijn shetlanders in zulke gevallen zelfs de menselijke dosering aan, gezien het feit dat dieren over het algemeen wat gevoeliger op homeopathie reageren dan mensen. Maar met kruiden geven gok ik eigenlijk maar een beetje. Heb het idee dat ze er niet snel te veel van kunnen krijgen.

Nu krijgen ze bijvoorbeeld gemaaide (en zongedroogde) brandnetel en kan het niet aangesleept krijgen, ze eten er heel veel van op dit moment. Dat zouden van gekocht kruid handen vol, zo niet een halve kg zijn :)