Explosief paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marit1999

Explosief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 16:30

Hallo allemaal!

13 november heb ik mijn eerste echte eigen paard gekocht, een hele leuke kwpn merrie van 8 jaar. Ze staat nu op de dressuurstal van mijn buren en eet daar hetzelfde als de andere paarden. Het is mij opgevallen dat haar gedrag is veranderd. Op stal is ze vaak chagrijnig en het rijden heb ik niet echt lol meer in. Ze ziet overal bakkabouters en spoken en reageert daar heel heftig op, het ene moment is er niks aan de hand en het volgende moment schiet ze weer met rare bewegingen weg of heeft ze door haar hele lijf spanning. Dit heeft al meerdere keren voor gevaarlijke situaties gezorgd. Ook aan de hand springt ze vaak weg.

Zou het door haar rantsoen kunnen komen?
Wat ze nu krijgt:
7:30 Halve schep bix en halve schep muesli.
11:00 Hooi
13:00 Twee handen Lucerne, een schep muesli en ongeveer 4 wortels.
17:45 Halve schep bix, halve schep muesli en hooi.
We trainen op B/L niveau.

Over ongeveer 3 weken is mijn stal aan huis af en verhuist ze dus samen met haar maatje naar mij toe. Ik heb dan dus de mogelijkheid om haar rantsoen aan te passen. Net heb ik iemand gesproken die een explosieve pony heeft. Toen ze Bix, Muesli en Lucerne uit het dieet haalde en overging op hooi en vitaminekoek met lijnzaad is dat explosieve gedrag weg gegaan.

Zelf ben ik een leek op het gebied van voer dus ik ben heel benieuwd wat jullie zouden aanraden om te gaan voeren en hoe je die verandering van voeren aanpakt.

Als jullie nog informatie missen hoor ik het graag!
Groetjes Marit

Fleur_a

Re: Explosief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:33

Heeft je paard toegang tot weide?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:33

Komt je paard ook buiten? Zo ja, hoe lang en samen of alleen?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:34

Hooi en een vitaminebrok is meestal genoeg voor 'normaal' werkende paarden. Hoe lang staat ze per dag buiten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:35

Ik mis inderdaad in je verhaal wat ze krijgt aan beweging. Zowel vrije beweging als wat je doet aan "werk" met haar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:39

Wil je echt weten of het voer een factor is, moet je een bloedje trekken. Dan kun je werken met feiten.

Als ze over enkele weken naar je toe komt, zou ik nu niet te veel moeilijk doen.

Even als vuistregel: je begint met gras/hooi, dat voer je in voldoende hoeveelheden (soort van onbeperkt dus). Merk je dat ze dat niet trekt, begin dan eens met een halve schep basisbrok erbij.
Hoeveel hooi krijgt ze nu?

Een van de dingen die mogelijk een rol spelen bij dit gedrag is magnesium tekort.
De verandering die je beschrijft zou wel kunnen passen. Als ze voorheen in een goede mineralenbalans stond en nu niet meer, dan kost dat inderdaad 3 - 5 maanden om aan het licht te komen. uiteraard is elk paard anders, maar gemiddeld genomen is dat wel verklaarbaar.

Maar evengoed kan ze zich daar totaal niet thuis voelen, het veel te druk vinden en/of gepest worden door andere paarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:40

Uit welke situatie komt je paard bij de vorige eigenaar, wat betreft eten en beweging??

marit1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 16:41

Op haar huidige stal komt ze s'ochtends in de stapmolen (ongeveer 3 kwartier) en staat ze ongeveer een uurtje los met een maatje. Met mooi weer staan ze s'middags op de wei.
Als ze bij mij thuis staat heb ik de mogelijkheid om haar de hele dag buiten te zetten.

Ik ga de oude eigenaar even een berichtje sturen om te vragen wat ze daar precies kreeg.
Laatst bijgewerkt door marit1999 op 16-04-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:42

Dan zou ik het eens aankijken als ze bij jou is en inderdaad de hele dag de wei op, dit zal een hoop schelen. Dan hoef je ze alleen s ochtends te voeren en als ze weer naar binnen gaat zorgen dat er kuil oid ligt en s avonds weer voeren. Maar ligt natuurlijk aan jouw voerschema en wat je nog extra geeft

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:44

marit1999 schreef:
Wat ze nu krijgt:

Over ongeveer 3 weken is mijn stal aan huis af en verhuist ze dus samen met haar maatje naar mij toe. Ik heb dan dus de mogelijkheid om haar rantsoen aan te passen. Net heb ik iemand gesproken die een explosieve pony heeft. Toen ze Bix, Muesli en Lucerne uit het dieet haalde en overging op hooi en vitaminekoek met lijnzaad is dat explosieve gedrag weg gegaan.

Zelf ben ik een leek op het gebied van voer dus ik ben heel benieuwd wat jullie zouden aanraden om te gaan voeren en hoe je die verandering van voeren aanpakt.

Groetjes Marit

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard. Wat mij opvalt is dat zij slechts 2x per dag hooi krijgt en dan ook eerst in de ochtend krachtvoer. Dit kan serieuze maagproblemen geven (denk aan maagzweer). Als je ooit maagpijn hebt gehad, weet je wat een vreselijke pijn het is en wat het met je doet. Overleg met de staleigenaren of ze vroeger op de ochtend hooi kan krijgen, daarna pas brok. En wellicht heeft ze helemaal geen brok nodig. Evt. vitaminen erbij geven. En vaak hooi, hooi en nog s hooi is erg belangrijk om je paard gezond te houden. Helemaal goed is met weidegang.
Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:50

Nicky1963 schreef:
marit1999 schreef:
Wat ze nu krijgt:

Groetjes Marit

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard. Wat mij opvalt is dat zij slechts 2x per dag hooi krijgt en dan ook eerst in de ochtend krachtvoer. Dit kan serieuze maagproblemen geven (denk aan maagzweer). Als je ooit maagpijn hebt gehad, weet je wat een vreselijke pijn het is en wat het met je doet. Overleg met de staleigenaren of ze vroeger op de ochtend hooi kan krijgen, daarna pas brok. En wellicht heeft ze helemaal geen brok nodig. Evt. vitaminen erbij geven. En vaak hooi, hooi en nog s hooi is erg belangrijk om je paard gezond te houden. Helemaal goed is met weidegang.
Succes!

Daarnaast, Luzerne is spul wat je met een beetje beleid moet geven. Het mooiste is om het te mengen met een beetje zemelen voor een betere verhouding in de mineralen.
Nu zijn dit geen hoeveelheden om van onder de indruk te zijn, maar als de hoeveelheid hooi dan ook niet top is, dan kan het wel een factor in het geheel worden.

Punt hierbij is dat er nooit een oorzaak is maar de optelsom van alle factoren (in het voer) die maken of iets een probleem kan worden.

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:57

Ik heb net hetzelfde met mijn pony. Hij staat in de zomer lekker op de weide bij ons thuis, waar we ook een piste hebben en dus ook kunnen rijden en wanneer er hier lawaai etc. is schrikt hij niet.
In de winter gaat hij naar een stal. Daar schrikt hij dan weer van elk klein, stom geluidje en loopt er heel gespannen..
Ik weet ook niet echt wat je er zou kunnen aan doen, maar het ligt alleszins niet bepaald aan jouw paard, want er zijn wel degelijk meerdere paarden met dat probleem.
Je zou misschien kunnen vragen of ze iets minder eten zou mogen en dan meer ruwvoer in de plaats geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:59

ik zou afwachten hoe ze is als ze bij jou de hele dag buiten staat. Mij lijkt het dat jouw paard zich kapot verveelt.. en overvoerd word! veel te veel energie voor zo weinig beweging.

EmmApollo schreef:
Ik heb net hetzelfde met mijn pony. Hij staat in de zomer lekker op de weide bij ons thuis, waar we ook een piste hebben en dus ook kunnen rijden en wanneer er hier lawaai etc. is schrikt hij niet.
In de winter gaat hij naar een stal. Daar schrikt hij dan weer van elk klein, stom geluidje en loopt er heel gespannen..
Ik weet ook niet echt wat je er zou kunnen aan doen, maar het ligt alleszins niet bepaald aan jouw paard, want er zijn wel degelijk meerdere paarden met dat probleem.
Je zou misschien kunnen vragen of ze iets minder eten zou mogen en dan meer ruwvoer in de plaats geven.

hoezo, zo moeilijk is het toch niet :o je paard geeft duidelijk een signaal, en je erkent ook dat het aan de stalling ligt.. dan is het toch duidelijk? of begrijp ik het verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-16 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:01

Ik zou het even aankijken tot je haar bij huis hebt.
Eenmaal thuis kan ze meer buiten staan en kun je beperkter gaan voeren. Luzerne is muesli is echt niet nodig voor een paard dat 'normaal' aan het werk is.
Meestal krijgen 'werkende' paarden hooi/gras (of beiden) met wat biks (afhankelijk van je paard, mijn paard krijgt een handje en het paard van een vriendin krijgt een halve kilo)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:17

Ik vind dat ze wel heel veel muesli en biks krijgt. Zeker in verhouding tot het niveau. En weinig hooi. Is lastig te zeggen want ik weet niet hoe veel hooi ze krijgt, maar mooier en beter zou zijn 4 a 5 x per dag hooi.

Ik denk dat ze teveel energie krijgt Door de hoeveelheid biks en muesli, en dat dat er qua rijden niet uitgereden wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:20

Mijn eerste gok zou ook zijn: hoeveel krachtvoer drastisch omlaag en vervangen door hooi.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:04

Krachtvoer drastisch minder.. op dat niveau heeft ze dat niet nodig. En zoveel mogelijk lekker naar buiten. Stapmolen helpt niet echt qua beweging. Is goed voor de conditie of om droog te stappen. Dat wel.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:10

Ik denk inderdaad dat als ze eenmaal bij jou aan huis op het weiland staat, ze een heel stuk rustig zal zijn.
Als ze 20 uur per dag binnen staat is dat echt heel erg veel en doet dat ook niet goed tussen de oren van het paard. Dus hop, straks lekker 24/7 naar buiten. Krijg jij er een blij paard voor terug :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:19

Als ik even snel reken en ervan uitga dat de schep een gele schep is kom ik op ruim 2,5 kilo krachtvoer mogelijk zelfs veel meer. Twee scheppen biks en twee scheppen muesli en lucerne uit voor een paard dat bijna niet buiten komt en niet zwaar werkt. En heel weinig hooi op een dag.

Als je krachtvoer in totaal terugbrengt naar misschien een halve kilo biks op een dag verdeelt over twee keer en veel vaker hooi (s ochtends s middags en s avonds). Dat je al een heel eind bent. Zeker als je helaas niets kunt doen nu aan het te weinig buiten staan.

Je paard krijgt heel veel energie gevoerd maar kan het niet goed kwijt,

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:40

Meer naar buiten en minder voeren.

Hoeveel hooi krijgt je paard?
1x op een dag klinkt namelijk niet veel!
Hooi is ruwvoer en ruwvoer is het belangrijkste voor een paard.

Kan je niet over op meer hooi en bv een handje biks?
En geef je elke dag wat vitamine korrels erbij eventueel.
Hele dag lekker naar buiten bij jou thuis.
Ik denk dat je al een heel ander paard hebt.

Verder kan het ook zijn dat je paard eens na gekeken moet worden?
Zitten er spieren vast of andere ongemakken?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:50

Het voer is 1 ding, waar al veel tips over worden gegeven.

Staat ze net op deze (nieuwe) stal? Want dan kan je te maken hebben met aanpassingsverschijnselen. Toen ik met mijn 4,5 jarige van stal verhuisde, had ik een schrikkerig monstertje. Hij was echt angstig en vond geen rust. We zijn nu 3 maand later en het is een lammetje (met pit hihii) geworden. Wat ons hielp? Tijd, geduld en vertrouwen via grondwerk.

Ik heb nu een puppy paard (zadelmak op 4j en that's it). Vandaag vast gemaakt om eens goed te borstelen nu hij enormt ruift. De eerste 10min grote paniek, hij begrijp niet wat hij moest doen. Dan aan het werk gegaan met enkele simpele druk oefeningen (ik neem leiding) en voila, Mr stond relax stil :) Ik nam de leiding, hij kon volgen en begrijp het.

marit1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 20:09

Super bedankt voor al jullie reacties!! Ben een stuk wijzer geworden! Als ze bij mij thuis staat ga ik haar 4/5 keer per dag hooi voeren, vitaminekoek, lijnzaad en zo nodig basisbrok +:)+ Hoop inderdaad dat ik dan heel heel ander paardje ga krijgen die beter in haar vel zit

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:19

Zou alle muesli en brok in de ijskast zetten, hooi in een hooinet aanbieden. Is ze lekker lang bezig. (24/7)
En nog veel belangrijker veel meer naar buiten. Zelf bewegen..

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:20

Als ik je schema bekijk zit er 17 uur tussen 2 ruwvoerbuurten (tussen 17.45 en 11.00) dat is echt super lang, idealiter spreid je die 4/5 hooibeurten straks zoveel mogelijk uit over 24 uur.
Succes, hopelijk gaat het een groot verschil opleveren!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:29

Wat voor soort bix en muesli krijgt ze nu? (Sport?)
Lucerne zit idd ook veel in en daarvan kunnen ze ook nog wel eens explosief worden.

Ik zou zeker kiezen voor minder en ander soort voer, wanneer ze aan huis komt. Meer ruwvoer, dus idd genoeg hooi/gras. En dan evt nog basisbrok erbij, als ze dat nodig heeft. (Vitaminekoek kan idd ook)
Het ligt er wel een beetje aan wat voor paard het is en wat je ermee doet. Als je veel van haar gaat vragen en je merkt dat ze met het basisdieet energie te kort komt, moet je misschien ook meer energie gaan voeren. Maar dit blijft een kwestie van uitproberen.
Ik denk dat meer weidegang bij jou aan huis ook zeker zal helpen. Krijgt ze daar ook een maatje?

Marjo89 schreef:
Zou alle muesli en brok in de ijskast zetten, hooi in een hooinet aanbieden. Is ze lekker lang bezig. (24/7)
^Mee eens, maar is van de grond voeren niet beter? Je hebt ook slowfeeder-bakken.

Maar kun je vragen of ze op die stal waar ze nu staat nu alvast minder krachtvoer en meer ruwvoer geven? Het lijkt me sterk dat alle paarden daar hetzelfde krijgen, toch? Elk paard heeft ten slotte andere behoeften.