Koliek voorkomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Koliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 20:09

Hey allemaal,
ik ga binnenkort een pony kopen (waarschijnelijk een 2 jarige exmoor of een 2 jarige haflinger daar zijn we nog niet helemaal uit) met 24/7 weidegang, in de zomer wat basisbrok bij (niet iedere dag, een aantal keer per week) en in de winter basisbrok en hooi bij (hooi dagelijks en basisbrok een aantal keer per week als aanvulling)

Er staat toch best wel wat gras in de wei, maar ik hoor veel verhalen over koliek, en ik zou graag weten hoe je dat het beste kan gaan verkomen. Want verkomen is natuurlijk beter als genezen!

Heeft iemand tips?

Groetjes

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 06:16

Kijk hoe de pony nu gehouden wordt.
Staat de pony al op gras of in een paddock?
Je kan zowiezo stukjes afzetten.

Bv 2 of 3x in het jaar zandwegkuur.
En regelmatig lijnzaad koken alleen is dit niet genoeg om het zand echt weg te krijgen.
Daar gaat je paard ook mooi van glanzen.

Er word daarom aangeraden zandweg kuur ook af en toe te geven.

Regel een ontworpen schema bij je dierenarts.
Wij doen tussendoor ook nog weleens een wormen test bij het woud.

Beweging kan ook helpen tegen koliek. Regelmatig bewegingen al is het een wandeling.

Sommige paarden krijg bv ook koliek door temperatuur wisselingen.

zuma1

Re: Koliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 07:03

Rustig aan opbouwen als je lukt.Persoonlijk grazen wij het liefst voor dat wil zeggen beginnen met half uurtje .En dan opvoeren naar aantal uur voordat ze daadwerkelijk land opgaan .Ook is belangrijk lekker laten bewegen .Nou moet ik wel zeggen heb het gelikkig nog nooit aan de hand gehad het ene paardje is wat gevoelliger dan de ander