Paarden buiten zonder ruwvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Paarden buiten zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:20

Al een tijdje ben ik op zoek naar een stalling bij mij in de buurt waar de paarden overdag buiten komen zowel in de zomer als in de winter. Ik heb verder nog een aantal eisen maar die zijn volgens mij allemaal redelijk. Nu heb ik een stalling gevonden waar de paarden in de winter van 8 tot 16 buiten worden gezet in groepjes in (droge) paddocks. Nou krijgen ze daar alleen geen hooi. Dan staan ze dus 8 uur zonder ruwvoer.

Volgens mij is het niet goed om een paard langer dan 6 uur zonder ruwvoer te laten staan, toch?

Wat vinden jullie? En zou je je paard hier neerzetten?

Het meerendeel van de stallen hier in de buurt zet niet buiten, sommige wel maar dan maar twee uurtjes max. En op andere stallen staan ze weer tot hun knieën in de blub... -O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:22

Dat is de manier om maagzweren te krijgen idd!

Ik zou proberen te onderhandelen, misschien als jij hooibakken of hooinetten regelt dat ze het dan wel willen, maar als ze er niet voor open staan zou ik er niet mijn paard stallen.
Laatst bijgewerkt door troi op 08-04-16 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:23

moeilijke keuze, ze geven aan dat een paard max 7 uur zonder eten kan. Liefst onbeperkt ruwvoer. maar goed buiten komen is ook erg belangrijk. geen mogelijkheid om zelf ze een uur binnen te zetten om te eten?

PocoGaucha

Re: Paarden buiten zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:29

Mijn verzorgpaard staat in een soort gelijke situatie. Ze krijgen 's ochtends hooi, en dan 's avonds was weer.
Een groep krijgt het hooi in (zelfgemaakte) slowfeeders, die doen er ook uren over. helaas zijn die slowfeeders niet stevig genoeg voor alle paarden.

Alle paarden hebben wel altijd stro ter beschikking, dus als ze willen kunnen ze wel kauwen. Misschien kun je zoiets voorstellen?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:30

@DarkoFoitzik
Ja dat is mijn dilemma. Veel op stal is natuurlijk ook niet goed. Ik werk zelf fulltime dus ik kan het helaas niet doen. Ze krijgen ook pas 's avonds hooi. Maar ik ga van het weekend kijken dus misschien kan ik voorstellen dat zij het tegen betaling doen (en dus extra hooi ook betaal)

@troi
Ik denk dat het te maken heeft met dat het niet goed is voor het paddockzand als er hooi komt te liggen. En je moet natuurlijk weer verschillende voerplaatsen aanleggen zodat er geen ruzie ontstaat. Maar ik zal wel proberen te onderhandelen erover, ik wil best wat investeren erin. Verder lijkt het me namelijk een prima stal.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:31

PocoGaucha schreef:
Mijn verzorgpaard staat in een soort gelijke situatie. Ze krijgen 's ochtends hooi, en dan 's avonds was weer.
Een groep krijgt het hooi in (zelfgemaakte) slowfeeders, die doen er ook uren over. helaas zijn die slowfeeders niet stevig genoeg voor alle paarden.

Alle paarden hebben wel altijd stro ter beschikking, dus als ze willen kunnen ze wel kauwen. Misschien kun je zoiets voorstellen?

Staan die paarden in de paddock of op stal? Ik denk dat als ze geen hooi in de paddock willen, dat ze stro ook niet zullen doen. In de stallen ligt wel stro, maar ja daar staan ze niet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:28

Hier in de buurt zijn inderdaad ook stallen waar de paarden in de paddocks geen hooi mogen omdat dat troep geeft.
Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen, buiten dat ze zich geen vervelen op een kaal stukje zand zonder afleiding of uitdaging is het ook heel erg slecht voor de maag, de kans op maagzweren wordt op deze manier een aanzienlijk stuk groter.
Een ook de kans op voernijd en dat soort dingen...

Misschien is het bespreekbaar daar?
en anders zou ik proberen een ander plekje te vinden...

Bij ons krijgen ze tussen 8 en half 9 een hooinet in de paddock, rond 1 uur weer, tussen 5 en 6 weer en dan krijgen ze tussen 8 en 9 hooi als ze naar binnen gaan.
(in de winter om 5u binnen)
Dat vind ik zelf best een aardige verdeling.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:37

In de paddock is het logisch dat de pensionhouder geen hooi erin wil. Dan gaat je bodem heel snel dicht slippen.
Zet je jn paard liever binnen dan zo lang zonder ruw voer.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:43

Bij ons op stal staan de paarden winterdag ook zonder hooi in de paddock. Het is niet ideaal, maar aan de andere kant.... We hebben bijna 50 paarden over meerdere paddocks verspreid staan. Ik kan niet in de magen kijken, maar in de 6 jaar dat ik hier sta hebben we nog nooit een koliek situatie meegemaakt. De kuddes worden op karakter uitgezocht dus ze staan allemaal rustig bij elkaar of spelen juist, afhankelijk van de groep. Liever zo, dan een of twee uur buiten en de rest van de dag binnen met hooi.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:55

JAmmer dat manege houders het nog steeds zo doen. Paarden kunnen in principe eigenlijk niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer...6 uur is echt de max!!!. Ruimschoots onderzoek naar gedaan. Paarden met maagzweren krijgen vaak helemaal geen koliek, sterker nog, ze laten het vaak niet merken( kenmerkend voor prooidieren he). Maar hebben ondertussen wel allerlei vage klachten. Ook geeuwen ze meer, zijn soms stiller, of juist drukker. Het is gewoon ronduit slecht om niet genoeg ruwvoer aan te bieden. Er zijn genoeg oplossingen die redelijk simpel zijn. Een grote hooiruif met een slowfeeder om de baal. Hooibakken met slowfeeders erin. Paarden zijn afhankelijk van ons, en wij zijn verplicht om aan hun welzijns gevoel te voldoen, zij kunnen dat zelf niet, en worden vaak in zeer paardonvriendelijke situaties gehouden. Heel jammer, zeker nu er inmiddels zoveel over bekent is. Ik zou er niet mee kunnen leven als mijn paard het niet prettig zou hebben, dan maar iets verder met de auto of fiets. Mijn paarden hebben onbeperkt hooi, en een schuilstal in hun winter paddock. Nooit problemen, zien er goed uit, eten naar behoefte...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:57

Wij hebben matten liggen waar de hooinetten hangen, ik hark elke avond het gevallen hooi op en haal het wel, zo wordt het niet door de hele paddock heen gelopen en dat werkt prima, al zal het zonder hooi natuurlijk altijd netter zijn, maar ja, het welzijn van de paarden wil ook wat...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 07:29

Nouvel schreef:
Wij hebben matten liggen waar de hooinetten hangen, ik hark elke avond het gevallen hooi op en haal het wel, zo wordt het niet door de hele paddock heen gelopen en dat werkt prima, al zal het zonder hooi natuurlijk altijd netter zijn, maar ja, het welzijn van de paarden wil ook wat...

Ik zou ook eerder naar zoiets gaan kijken dan :) Zo lang zonder hooi is toch niet ideaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:05

Zo lang zonder ruwvoer heeft echt niet mijn voorkeur. Of eigenlijk zou dat voor mij gewoon een grote No Go zijn. Verveling, maagzweren, zandkoliek, genoeg redenen waarom het echt niet wenselijk is.

Een stukje van de paddock verharden of inderdaad met matten werken onder een hooinet en het blijft redelijk netjes. Ik zou zoiets voorstellen en ook wel zelf willen bekostigen. Als ze er niet voor open staan dan zou ik toch echt verder kijken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:11

Zo gaat het bij ons op stal ook, helaas. Wij mogen ook geen hooi voeren op de paddock ivm de drainage. Ik heb toen in overleg met de staleigenaar, zelf een hooibak met slowfeeder gekocht en geplaatst. Mijn pony's staan samen in de paddock en die kan ik dus voeren op de paddock als ik dat wil.

De andere eigenaren schijnen er geen moeite mee te hebben, hoor en nooit iemand over maar ik ben altijd wel bang voor maagzweren etc. Misschien kun jij ook zoiets voorstellen aan je staleigenaar?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 18:49

Geen hooi voeren in de paddock begrijp ik ook wel, maar zou ze dan liever bijvoorbeeld 4 uur buiten hebben, dan is het nog te doen.

Ik heb overlegd en het enige wat mogelijk is is dat mijn paard eerder wordt binnen gezet maar dan staat hij alleen op stal dus dat gaat hij ook niet waarderen. Maar goed, er waren wel meer dingen mis. Veel te kleine paddocks met teveel paarden. Er was een paard dat bijna continue werd opgejaagd en daardoor ook bezweet was. Veel te weinig stro in de stallen. Dus weer verder kijken!

Inderdaad zeggen heel veel mensen dat hun paarden het er allemaal goed op doen maar er is volgens mij onderzoek gedaan dat er heel veel paarden maagzweren hebben en de eigenaren daar geen weet van hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:00

silversomali schreef:
Geen hooi voeren in de paddock begrijp ik ook wel, maar zou ze dan liever bijvoorbeeld 4 uur buiten hebben, dan is het nog te doen.

Ik heb overlegd en het enige wat mogelijk is is dat mijn paard eerder wordt binnen gezet maar dan staat hij alleen op stal dus dat gaat hij ook niet waarderen. Maar goed, er waren wel meer dingen mis. Veel te kleine paddocks met teveel paarden. Er was een paard dat bijna continue werd opgejaagd en daardoor ook bezweet was. Veel te weinig stro in de stallen. Dus weer verder kijken!

Inderdaad zeggen heel veel mensen dat hun paarden het er allemaal goed op doen maar er is volgens mij onderzoek gedaan dat er heel veel paarden maagzweren hebben en de eigenaren daar geen weet van hebben.

Idd.
Maar zolang het paard niet duidelijk laat zien dat hij wat mankeert of dat de baasjes simpelweg de signalen niet herkennen, er niet voor open staan als je er over begint etc etc dan houd het gewoon op.

Hoop dat je snel de juiste stal vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:59

Hoe ziet de rest van het voerbeleid eruit? Liever een paar uur in de paddock zonder hooi dan vanaf 6 uur 's avonds tot 9 uur de volgende ochtend met maar 1 ruwvoergift en dan ook nog op een vlasbodem..
Als ze 's morgens met een goed gevulde buik de paddock opgaan en meteen bij het stal komen ook ruwvoer hebben zou ik het wel overwegen. Het is niet ideaal maar heel veel op stal is dat zeker ook niet.

Edit: zie dat de rest ook niet op orde was :(

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:07

Ik zie dat je uit Pijnacker komt. Dat is een heeel lastig gebied qua stallen. Lastig om een goede te vinden.

Ik vind je niets meer dan redelijk. 8 uur zonder rv is wel erg lang. Zeker voor overdag.
Ik heb mijn paard ook liever wat langer op stal met eten dan lang buiten zonder eten. Vaak staan ze toch maar een beetje stil. Het is gewoon een zoektocht en uiteindelijk mazzel hebben om een stal te vinden die aansluit bij je wensen. En die wensen zijn voor iedereen anders! Iedereen wil een gezond en blij paard ten slotte.

Ik begrijp dat je weer op zoek gaat naar een stal? Veel succes iig ermee.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:52

silversomali schreef:
PocoGaucha schreef:

Staan die paarden in de paddock of op stal? Ik denk dat als ze geen hooi in de paddock willen, dat ze stro ook niet zullen doen. In de stallen ligt wel stro, maar ja daar staan ze niet

Ze hebben een grote uitloop stal, dus het stro ligt inderdaad binnen.