Hooi/voer (paard met stofallergie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YumyumYellow

Hooi/voer (paard met stofallergie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 13:35

Hee hallo bokt,bewoners',
Dit is mijn eerste bericht hier maar ik stalk de site al wat langer.
Ik zit met mijn handen in het haar met mijn 14 jarige KWPNer die twee weken geleden
gediagnosticeerd is met een ernstige stofallergie, na een 3 maanden lange periode van hoesten
en probeersels met medicijnen.

Mijn paard (1.70 ong) hoog is er een die snel afvalt/snel te dun is en stond voorheen op stro. Hij kreeg over de dag heen vanuit de pensionstal 2maal daags brok (1.5kg) en zelf voer ik ook nog 2maal daags 1kg bij aan muesli/bietenpulp/ wortels en gepofte mais. (niet allemaal door elkaar maar het verschilt per dag) Tot zover het brokkenverhaal. Daarnaast kréég hij kwa hooi ongeveer 2 plakken en natuurlijk onbeperkt stro. Dat wás de situatie.

Nu, aangezien hij een stofallergie heeft, ben ik over moeten gaan op vlas (nu een week geleden) en mist hij dus naar mijn inzien ruwvoer aangezien hij dus absoluut geen stro meer mag. Tevens moet ik het hooi nu minimaal een half uur van te voren weken. Ik voer het hooi in een fijnmazig hooinet in de hoop dat hij er langer mee doet, maar de werkelijkheid is dat hij met 2 plakken binnen anderhalf uur klaar is. Intussen komt het er dus op neer dat ik bijna 6 plakken per dag moet voeren om hem enigszins bezig te houden en het lijkt er op alsof hij daarna nog stééds honger heeft (omdat hij tegenwoordig alleen nog maar gefocust lijkt op andermans hooizakken terwijl hij dit voorheen helemaal niet deed) en hij daarbij ook nog eens iedere keer zijn net léég heeft als ik aan kom. M.a.w. hij lijkt er al doorheen te zijn binnen enkele uren. (en ergens ben ik er dus als de dood voor dat hij het vlas gaat eten als hij zich te lang verveeld)

Tevens maak ik me zorgen om zijn gewicht (hij valt snel af) en ben ik bang dat hij, zodra ik weer écht aan het werk ga (springen Z) dat hij als een kanon af zal vallen en ik hem met geen mogelijkheid op gewicht kan krijgen. Zelf ben ik helaas maar in staat om twee keer per dag te komen ('s morgens om 7.00) en 's avonds rond een uur of 7/half 8 (vanwege het zelf geen auto hebben en dus afhankelijk zijn van mijn vader met betreft het hooi wat ik niet op de fiets mee krijg) en dit zijn dus voor mij ook de enige tijdstippen om zijn hooinet bij te vullen die tot op heden iedere keer weer leeg zijn als ik aan kom. (per hooinet ongeveer 2-4 plakken afhankelijk p/dag) Tegenwoordig lijk ik met niets meer anders bezig te zijn als hooi kopen, weken en voeren om elke dag toch weer een hongerig paard aan te treffen.
De weiden gaan vanaf zondag weer open na een rustperiode van bemesting etc. maar dat zal ook moeten worden opgebouwd met het verse gras natuurlijk en koliekgevaar. In de zomer gaat hij zo'n 6 uur naar buiten maar in de winter is dat maar 1-2 uur. (regels stal/zucht) Liefst had ik dat het langer kon maar wegens planning van groepen paarden etc is dat helaas op deze stal niet mogelijk (en in mijn omgeving is dit al een van de stallen waar ze het langst/meest naar buiten mogen)

Mijn mede pension'bewoners' geven me vaak opmerkingen over het feit dat hij mogelijk onvoldoende hooi heeft per dag en dat hij maw niets te knagen heeft na een aantal uur om me vervolgens praktisch tot dierenbeul te benoemen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling van mijn kant (GOH!) en nu is mijn vraag dus; wat zouden jullie doen in deze situatie? Hoe kan ik het mogelijk anders doen? Voer ik te weinig/te veel/op een verkeerde manier? Het hele vlas gebeuren is voor mij nieuw en ik moet er nog behoorlijk aan wennen dus alle tips en info zijn welkom. Ik ga het hierbij laten, de pieper voor het volgende te weken hooi gaat al af...

Monnette

Re: Hooi/voer (paard met stofallergie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:54

Hoi, mijn paard heeft al 18 jaar stofallergie. Ik voer s winters voordroogkuil, dus verpakt hooi dat laat geoogst is, en dus wel geschikt voor paarden. Dit is voedzamer dan hooi en je hoeft t niet te weken. Een grote baal moet wel binnen 3 weken leeg zijn. Als ik wel hooi voer, dan houdt ik het maar even in het water, dus wel dat het goed nat is. Als ik t laat weken wordt t niet opgegeten. Van hooi valt mijn paard wel wat meer af dan van voordroog. Ik voer 2 a 3 x per dag, maar wel een grote hoeveelheid. Ik denk dat mijn paard (kwpn merrie 24 jaar) ong 3/4 pak hooi per dag eet. Als strooisel heb ik rapsodie (koolzaadstro).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:00

Moet je hooi geven of is voordroog ook een optie? Dat zet vaak al iets meer aan.
Daarnaast een grotere slowfeeder aanschaffen met kleinere mazen. Wij hebben er 1 waar 4 plakken (van kleine baaltjes) in kunnen, met mazen van 3x3cm. Daar doen ze echt wel een uur of 12 mee. Niet uitschudden, maar gewoon als plak er in doen. Maar dat kan natuurlijk alleen als je hooi niet hoeft te weken. Met voordroog gaat dit prima, dat hoef je niet meer te weken.

6 plakken voor een groot paard is overigens echt te weinig. Ik ga er vanuit dat je kleine baaltjes voert? Hier ging er al 3/4 baal doorheen voor een pony van 1.50, dus een baaltje per dag zou ik niet gek vinden. Zeker als hij ook geen stro krijgt.

En verder: 24/7/365 naar buiten. Daar knappen ze echt van op. Want ook al haal je je eigen paard van het stro af, hij ademt toch stof in als de rest op stro staat en droog hooi krijgt. Zeker als er opgestrooid wordt wanneer hij op stal staat. Dan heeft op vlas zetten echt geen enkele zin.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:05

Hoe staan de rest van de paarden? Wel op stro? Hoe is de ventilatie?

Hoeveel kilo hooi voer je? Een paard heeft zo'n 10 kilo nodig. (20% van het lichaamsgewicht droge stof)

mijn paard stond op pension, schuurde zich kapot. Na onderzoek allergisch voor stof. Hier stond iedereen op stal op stro en slechte ventilatie. Kreeg 2x per dag hooi. Ben direct met hem naar 24/7 verhuisd. Geen enkele last meer van schuren. Eerste weken heeft hij veel meer hooi gegeten, ruim 15 kilo!!! Per dag. Naarmate hij door had dat er altijd ruim voldoende was ging hij minder eten.
Ik voer altijd in slowfeeders/hooinetten.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:08

Ik vind het hooi erg weinig. Mijn Friese ruin krijgt minimaal een baal per dag en heeft daarnaast ook nog stro tot zijn beschikking.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:15

Het ene plak hooi is het andere niet.. Weet je ook aan hoeveel kg je zit? Mijn KWPN'er eet tegen de 15 kg per dag, als ik kom voeren ligt er altijd nog wat en hij is wat aan de lichte kant.

Mijn andere paard kan ook niet tegen stof, kan zelfs niet een paar uur op stal met vlas. Ik heb ze nu (beiden) in een stal staan zonder bodembedekking met een uitloop naar bestrating en zand en ik voer gewoon hooi zonder te weken of ander gedoe en dat gaat heel goed. De hoeven zijn er ook nog eens van verbeterd volgens de hoefsmid.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:17

Hoeveel wegen jou twee plakken? Hebben we het dan over hele grote plakken of van die kleintjes?

Los van het percentage aan droge stof die je kan voeren, is het in dit geval misschien beter om te voeren op het oog. Ruwvoer is je basis.
Met een net van 3cm mazen en 4/5 kilo hooi, doet mijn paard 2 uur. Op een dag krijgt hij 4 netten, elke 6 uur en dan staat hij dus max zo'n 4 uur zonder hooi. 'S nachts krijgt hij er overigens 2 van de 4.

Als je er twee keer per dag kan zijn, zou ik dus 2x 2 netten ophangen. Weeg ze. En dan kan je nog bietenpulp bijgeven.

Mijn is ook allergisch voor stof. Ik week het 5 min, laat het uitlekken en hang het dan op. Paard staat ook op vlas.

YumyumYellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 14:50

Hee hallo!
Wat een reacties, dankjewel! :)

Even kijken:
Hij krijgt dus 6 plakken en dat is bij mij +/- 3/4de baal. (ik heb blijkbaar grote plakken) en het zijn inderdaad baaltjes van 20kg grof hooi. Dus ik gok dat hij zo'n 15kg per dag krijgt nu. (weet het niet precies zal het eens wegen!)
Voordroog was volgens mijn DA zeker een optie maar als hij het in die hoeveelheden krijgt skyrocketen de eiwitwaardes/suiker waardes dan niet ontzettend? Of kun je van voordroog evenveel voeren als gewoon hooi? Aan de andere kant zou hij dan er sowieso langer meedoen vanwege de slowfeeder en wellicht dan ook minder van nodig hebben wegens de hogere voedingswaarden...

Ok, dus als ik jullie reacties een beetje lees is 3/4de baal helemaal niet gek en zit het wellicht op het randje van te weinig. Over het stal-management: Hij staat nu naast vriendjes die ook op vlas staan, en heeft een ruit ter beschikking, tevens als er uitgemest wordt gooien de staleigenaren hem buiten om hem na een uur (als het stof gezakt is) weer naar binnen te halen. Maar ik weet inderdaad, 24/7 buiten is altijd beter. Ik doe m'n best om hem zo vaak mogelijk op het weiland te zetten, maar ideaal is het natuurlijk niet voor hem.

Jotoma: Bedoel je dat twee hooinetten ophangen tegelijkertijd? Daar heb ik nog niet over nagedacht eigenlijk... Is misschien ook nog een optie. :D

Heb zelf ook nog zitten denken aan een verticale hooiruif; om precies te zijn:
http://img.tweede-hands.net/pics/00/08/ ... 87b0b000f2
Omdat ik daar wellicht meer in kwijt kan.

Thanks voor het meedenken iedereen! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:56

Wij voeren in de wintermaanden ook haverstro bij tegen de verveling, dat zit in verpakte balen en is dus stofvrij en ze zijn er lekker mee bezig.
Misschien is zoiets nog een optie?

Verder zou je nog lucerne bij kunnen geven voor het aanzetten, werkt ook goed neutraliserend mocht hij last van zijn maag hebben en daardoor schraal blijven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:01

Yep, ik heb net van 75x75 omdat die mooi in onze ronde speciekuipen passen voor t weken. Anders had ik denk ik het dubbele formaat opgehangen.

Vertikale ruif zou ik minder praktisch vinden. Hoe wordt het dan naar voren geduwd?

Ik meen dat er van voordroog juist meer gevoerd moest worden en weet niet beter dan dat het juist geschikt is voor koeien en minder geschikt voor paardendarmen.

Ik zou in jouw geval wel meer gaan voeren. Je hebt een groot paard die gauw schraal wordt. Mijn paard moet afvallen ik vind het minimaal wat hij binnen krijgt. Maar hij staat verder nog niet op gras.

De genoemde toevoeging van luzerne vind ik ook een goeie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:18

Van voordroog moet je meer voeren, omdat dat meestal 60-65% droge stof is (en hooi 85%). De rest is water (en daarom is het dus ook niet stoffig).
Ik voer niet op gewicht maar op volume. En dan is een volume-eenheid hooi wel ongeveer gelijk aan voordroog (qua gewicht is dan diezelfde volume-eenheid dus zwaarder).

Als jij een probleem hebt met mager worden van je paard, hoef je je geen zorgen te maken om de hogere voedingswaarde, integendeel. Vergeet bovendien niet dat weken van hooi een hoop voeding er uit spoelt, dus geen wonder dat je paard honger heeft. Er zit gewoon te weinig voedingswaarde in z'n eten op dit moment, want dat spoel je er uit.

Qua krachtvoer heb ik het idee dat dat minder kan. Gooi er eerst maar eens goede kwaliteit voordroog in. En als je 2 slowfeedernetten met 3x3 mazen van 1 meter x 1 meter koopt, denk ik dat je qua volume een eind komt als je die volpropt.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:19

Zo'n verticale hooiruif is niet goed voor de tanden en de houding van het paard.
Qua hoeveelheid hooi kan je dit wat mij betreft op gaan bouwen omhoog. Je hebt een groot paard dat moet aankomen. Begrijp ik het goed en moet je zelf het hooi voeren en kopen? Dat is best een enorme (tijds)investering! Ik zou, totdat je paard op gewicht is, onbeperkt hooi gaan voeren. Dat is mogelijk, ook als je het nat moet voeren. Ga op zoek naar grote hooinetten (de EJ heeft mooie grote voor iets van 15/20 euro; past zeker 20 kilo droog in). En prop het net zo vol mogelijk, zodat er bij de volgende voerbeurt nog over is.

Wij voeren onze paarden onbeperkt hooi. Sinds deze week maken we het weer nat omdat de pony weer ging hoesten. Ze staan met z'n viertjes 24/7 buiten en we maken 1 keer per dag hooinetten die we laten weken. We geven ze zoveel dat het de volgende dag nog niet op is.

Hoe lang laat je het hooi weken? Want voor het uitspoelen van de stofjes en schimmels hoeft het niet heel lang te 'zwemmen'. Wij zorgen dat het hooi volledig onder water is en als het water dan stopt met 'bubbelen' dan kun je het hooi er al uit halen. Laat je het langer 'zwemmen', dan week je ook de suikers er deels uit. Iets wat voor een paard dat zwaarder moet worden niet nodig is.

YumyumYellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:34

Haverstro en Luzerne kan ik inderdaad allebei eens naar kijken! Moet dan wel weer opletten met eiwitten en Calcium denk ik, met luzerne dan. Hoeveel zou ik daarvan kunnen voeren? Een emmer? 1.5 kg ofzo denk ik dat dat is. Heb wel begrepen dat het ook verveling tegen gaat vanwege de kauwbewegingen, dus dat is ideaal.

Bij de verticale ruif heb je een schuine afloop op de bodem die alles naar voren duwt. Dus de bodem loopt schuin af. Maar ben er inderdaad nog over na aan het denken.
@Sakvis: Dat wist ik niet. Misschien toch maar niet dan. (de ruif) &Ja, inderdaad op onze stal dien je zelf voor hooi te zorgen. Dus zelf voeren, kopen alles. (helaas) ik begin te denken dat ik beter kan verhuizen aangezien ik nu zelf ook de stal dien uit te mesten en op te strooien iedere dag. Ik week het een half uur omdat dat is wat de dierenarts gezegd heeft. Eigenlijk verder geen reden buiten het zekere voor het onzekere nemen? :'] Misschien ben ik daarin nu nog een beetje te voorzichtig.

@Ibbel: Oké, ik heb er totaal 0 ervaring mee dus die informatie is zeer welkom. Klinkt als geen slecht idee. Dus in die hoeveelheden aan voordroog voeren kan in die zin geen kwaad? Dan kan ik inderdaad wellicht eens overleggen hier thuis om daar misschien op over te stappen. Bedankt!

&Ja, het ziet er inderdaad naar uit dat ik meer zal moeten voeren. Overigens hoop ik wel dat hij binnenkort ook gewoon merkt/voelt dat er (vrijwel) altijd wat te eten is en dat hij dan wellicht íets rustiger zal zijn met zijn hooi. Een vriendje wat naast hem staat staat 5 uur te slapen voordat hij eens wat aan zijn hooi gaat doen, en dan heb je mijn schranser er naast :']
Nogmaals bedankt voor de moeite van jullie reacties :)

Wellicht ter overbodige informatie maar het gaat om dit stofmonster (foto is van een tijd terug):
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:49

Ik heb ook altijd het advies gekregen om een half uur te weken, mede ivm het verlies vd voedingstoffen doe ik het nu maar 5 min. Helemaal onder water dompelen zodat het hooi in t midden ook nat wordt.
Je komt er maar op 1 manier achter of het voldoende is, ik kan me voorstellen dat je daar nu nog voorzichtig in bent.

En mijn paard vreet t ook altijd gelijk op, die gaat ook nooit tussendoor dutten oid en laat zeker nooit iets liggen :D