Garantie / kwaliteit hooi hoe zelf beoordelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Garantie / kwaliteit hooi hoe zelf beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 20:30

De schrik zit er hier goed in.

Sinds 10 maanden heb ik dezelfde hooi-leverancier. Dit is een boertje die wat hooi over heeft en dit verkoopt.
Balen zouden van goede kwaliteit zijn en zeer geschikt voor paarden. De eerste maanden zag het er ook goed uit en ze aten het met smaak.
De kwaliteit begon toen te schommelen. Zo had ik weer heel mooi spul en zo had ik me er vraagtekens bij.
De laatste 1 a 2 maanden ben ik niet meer zo tevreden over de kwaliteit. Hooi vaak stoffig en ziet er oud uit.
Hoor van iedereen dat oud hooi geen kwaad kan. En voor het stof weken.

3 weken geleden vond ik mijn merrie wat magerder worden. Hooi krijgen ze onbeperkt dus luzerne en de meusli omhoog.
Tot ik der alleen maar meer zag invallen. En heb ik de dierenarts gebeld voor een bloedonderzoek.

Conclusie ontstoken leven en het meest waarschijnlijke door het hooi. Mijn andere paard ook meteen laten testen. En hij heeft helaas ook een ontstoken lever. Heb nu dus fijn twee zieke paarden.

Maar hoe weet ik nu in het vervolg waar ik wel veilig mijn hooi / voordroog kan halen? En hoe kan ik zelf al een beetje zien of het geschikt is?

Heb nu een adresje van de dierenkliniek gekregen waar ik nu mijn voordroog haal. Maar met twee paarden die behoorlijk wat weg eten word dat behoorlijk prijzig.

geerke

Re: Garantie / kwaliteit hooi hoe zelf beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:36

weet je zeker dat ze niet iets anders mankeren?Leverbot ofzo?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 20:49

Dierenarts had het over een ontstoken lever.

Zouden ze kunnen krijgen door schapen, sloot of grondwater of door het hooi.

Ik moet de dierenarts nog even terug bellen. Dan is er bij mij paniek en blijft de helft maar hangen van wat er is gezegd.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:22

Op mijn vorige stal (jaar of vijf terug) soort gelijk iets gehad, ook waarschijnlijk door slecht hooi. Betreffende paarden zijn gelukkig goed opgeknapt, hoop dat jou paardjes ook snel opknappen!

Sindsdien ben ik nogal pietluttig met voeren :Y) Stoffig en oud hooi voerde ik niet meer (gelukkig kwam de leverancier die we toen hadden slechte balen weer omruilen voor nieuwe +:)+ ), evenals wanneer ik het raar vond ruiken of er raar vond uitzien of voelen...hoe je het echt zelf kan testen behalve ruiken, kijken en voelen weet ik niet...Maar ik ging altijd op mijn gevoel af, bij twijfel voerde ik het niet. Zelf eet je ook niks waarvan je vermoed dat het niet helemaal goed is... O:)

Waar ik nu ben hoef ik gelukkig zelf het hooi niet meer te regelen, dat wordt voor alle paarden op de pension stal tegelijk gedaan door de eigenaar +:)+ hier hebben we eigenlijk bijna nooit rotzooi, altijd mooi spul :)F

Waar woon je? Misschien dat iemand van bokt tip heeft voor goede leverancier in jouw regio?

Beterschap voor je paarden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:53

Als dierenarts zegt dat het door schapen kan komen dan denk ik toch aan leverbot..ik zou even overleggen om te behandelen,als het wel leverbot is gaat dat niet weg door ander hooi.Sterkte ermee!Ik zou ook volledig in de stress schieten bij twee zieke paarden!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 19:32

Ze hebben allebei medicijnen.
Kuur van 10 dagen Prednisolon en Hippochol van Synovium.
Over twee weken weer bloed laten prikken.

Stress is hier ook erg hoog. Ik vind het nu heel moeilijk om hooi te kopen. Verder eten ze allebei goed. Mijn merrie nog te mager maar dat moet ook goed komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 19:40

Even jezelf goed laten informeren is nu wel heel belangrijk. Voor leverbot dien je namelijk wel wat andere acties te ondernemen.

Waarom je niet ziet of hooi goede kwaliteit is vind ik een beetje vreemd. Dat zou je makkelijk moeten kunnen zien en ruiken. Voordroog kan juist wisselender zijn van kwaliteit en je ziet dat pas als je het pak opent, daarnaast is het meer bederfelijk dan hooi. Het zou ook juist goedkoper moeten zijn dan hooi.

Als iemand mij hooi of voordroog levert wat niet voldoet mogen ze het weer op komen halen. Ik voer niets waar ik ook maar de minste twijfel over heb.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 19:50

Ik mag toch hopen dat ik op mijn dierenarts kan vertrouwen.

Bij allebei de paarden waren de leverwaardes te hoog. Ze noemde het een ontstoken lever.
Daar krijgen ze nu de medicijnen voor.
Na wat vragen denken ze dat er iets in het hooi heeft gezeten waar ze dus op zijn gaan reageren. Eerst stap was dan aan de medicijnen en het hooi eruit.
Ze krijgen nu voordroog voor mijn merrie ook fijner want die heeft ook nog eens stofallergie.

Tja ik zie merk dus wel dat het hooi stoffig was. En vond het er oud uit zien. Na navraag zou dat geen kwaad kunnen oud hooi. Zouden alleen minder voedingsstoffen in zitten. Ik ga daar dus vanuit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:51

een ontstoken lever kan ook door leverbot komen....prednison helpt niet tegen leverbot,dan moet je fasinex hebben.Als ze ook zegt dat het door schapen kan komen bedoelt ze echt leverbot...ik kan er niets anders van maken.Natuurlijk moet je je dierenarts vertrouwen,maar zelf ook nadenken kan geen kwaad.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:04

Als de reden schapen of slootwater kan zijn gaat het om de poelslak en dus Leverbot. Dus vaar niet blind op alleen hooi als boosdoener
Schud je hooi uit. Ga kijken wat er in zit. Als er jkk in zit vind je dit wel. Gele bloemen en paarse stengels.

Maar als Leverbot de oorzaak is zul je andere maatregelen moeten treffen!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:39

Hooi werd altijd goed uit geschud vanwege het stof.
JKK weet ik dan wel te herkennen maar niet in het hooi aangetroffen.

Paniek is inmiddels gezakt en ik denk dat ik gewoon weer domme pech hebben.
Hooi wat ik nog heb liggen van de oude partij ga ik niet meer voeren. Misschien dat ik er een boer met koeien, schapen ofzo blij mee kan maken.

Voor nu heb ik het idee dat het met de paarden beter gaat. Mijn merrie zie ik echt opknappen word langzaam weer wat dikker en oogt een stuk wakkerder. Aan mijn andere paard merkte en zag ik niks dat hij ziek is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:53

Lieve TS vraag nu alsjeblieft even goed na bij je dierenarts of er leverbot in het spel is, want dan moet je echt andere maatregelen nemen. Iedereen snapt dat wanneer je een uitslag krijg je de helft niet goed opslaat van de schrik, dus het is heel normaal om er nog een keer op terug te komen. Kaart leverbot gerust aan bij je dierenarts.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:42

Paarden krijgen geen ontstoken lever van stoffig hooi,helemaal niet als je er geen jkk in hebt gevonden.Vergis je niet in leverbot....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:28

Idd Leverbot testen dan! Uitsluiten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:39

Ik begrijp dat jullie allemaal heel bezorgd zijn. Maar ik ga er vanuit dat de dierenarts het weet en mij de juiste medicijnen voor schrijft. En tuurlijk de dierenarts is ook maar een mens en kan fouten maken.
Dus word er weer bloed geprikt om te kijken of de waardes stijgen en ze aan de betere hand zijn. Of dat de waardes dalen of het zelfde blijven en dan moet er een ander behandelplan komen.

Omdat ik zoiezo al twijfelde al over het hooi gaat dat er gewoon uit. En willen we alleen nog maar hooi van goede kwaliteit bij een goede leverancier.

Edit: Leverbot is een worminfectie? Die er uit moet komen met mestonderzoek?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:50

felicity schreef:
Edit: Leverbot is een worminfectie? Die er uit moet komen met mestonderzoek?

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... bot-paard/ geeft wat meer informatie over leverbot.
Het is niet zo gemakkelijk om dit via mestonderzoek vast te stellen. Het verdient wel alle aandacht :))

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:06

Tja je moet zelf weten of je er wat mee doet natuurlijk maar onderschat het niet.
Mijn pony heeft destijds ook verhoogde leverwaardes gehad. Ik heb de opties laten testen. Helemaal omdat het er niet veel zijn. Of jkk of Leverbot.

Bij mijne is het wel uit mest onderzoek gekomen. Bloed kan ook

Zeker als ze slootwater drinken zou ik mijn geld eerder daar op zetten..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 13:33

Er lopen geen koeien of schapen op de wei. Ik weet natuurlijk niet wat er op de weides heeft gelopen waar het hooi vanaf is gekomen.
En ze drinken geen slootwater.

Mestonderzoek gebeurt hier elke drie maanden en aan de hand daar van word er ontwormd. December hebben ze de zware kuur gehad. Omdat mijn merrie wat mager werd is er dit keer ontwormd zonder mestonderzoek.

Nu snap ik wel beter waarom de dierenarts heeft gevraagd wat er gelopen heeft op de weides en wat ze drinken. Slootwater en koeien / schapen zijn uitgesloten.

Daarom denkt ze dus dat er iets in het hooi heeft gezeten wat de leverwaardes zou verklaren.
Ze zei ook dat dit niet van weken is maar al een tijdje speelt en nu pas zichtbaar is geworden.
Kan dus zijn dat ik maanden geleden al een baal gevoerd heb met jkk en dat ik dat toen gemist heb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:56

O.k...ik geef het op.Het beste met je paarden,ik hoop dat ze snel weer in orde zijn!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:03

Maar meer dan wat ik nu doe kan ik ook niet doen.
Ze krijgen al ander hooi en een nieuwe afspraak met de dierenarts is al gemaakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:35

Succes met je paard!