Ronde balen ruif/ring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

Ronde balen ruif/ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 20:43

Al een tijdje ben ik opzoek naar de oplossing voor het voeren in de paddock. Het gaat om circa 10 paarden.

Graag zou ik ervaringen willen horen van de 3 onderstaande balenruiven o.a. qua veilgheid, hanteerbaarheid, hufterproefheid, verspilling e.d.

Ben benieuwd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:06

Niemand?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:09

Zoals onderstaande zou ik niet aanraden, paar dagen geleden nog iemand(kennis) die paardlief met beide benen vast had in een soortgelijke plastic hooiruif ;) Die heeft dus ook mooi geluk gehad dat paard zo braaf bleef staan.

Zal weliswaar een stuk kleiner zijn waain paard vast zat maar voor mijn idee is het plastic gewoonweg niet veilig.
Laatst bijgewerkt door karlli op 27-03-16 22:18, in het totaal 2 keer bewerkt

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:11

Je hebt ook van die rechthoekige met een dak. Kunnen ze alle 10 tegelijk eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:16

Bij mij zijn alle 3 afgevallen. Deels door de kosten, deels door hoeveelheid verspilling die ik er van zie en met dit soort ruiven wil je een dikke trekker om die balen te plaatsen en die heb ik niet.

Mijn voorkeur heeft het al om ruiven op de een of andere manier in de omheining te integreren (schuurder + lompe speelvriendjes) en bij zoveel paarden zou ik meerdere ruiven willen (niet alle paarden kunnen samen uit 1 ruif eten). Metaal en stevig wilde ik wel en ben uiteindelijk op deze uit gekomen :
Afbeelding
Zou voor schapen zijn, maar door het rechte stuk kunnen mijn pony's er uitstekend uit eten.

Smeerzooi hangt van je hooi af, lekker hooi gaat helemaal op, tenzij de wind het uit de mondjes blaast. Zozo hooi maken ze rommel mee, echt hooi of voordroog maakt niks uit.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:18

Wij hebben de ruif op de tweede foto met dak, de ruif bevalt goed en gaat al jaren mee. Enige minpunt is dat de paarden kort bij elkaar staan met eten, bij ons durfde er eentje niet uit te eten omdat ze met de hoofden vlak bij elkaar staan ( 3 paarden waarvan er twee elkaar niet liggen ).

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:31

Bij mij is het wel de bedoeling om er een hele baal in te zetten en met dak lijkt mij dat weer meer werk. Bovendien zie ik nog niet zo de meerwaarde van een dak.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:34

paardje1983 schreef:
Je hebt ook van die rechthoekige met een dak. Kunnen ze alle 10 tegelijk eten.

Ik heb het nu in een houtenpallet kist staan en dat gaat eigenlijk best wel goed qua er om heen eten. Ze komen allemaal aan bod.