Wat voeren aan een verkouden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly08

Wat voeren aan een verkouden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 13:38

Hallo,

in januari heeft de dierenarts bloed afgenomen bij mijn merrie. Alles was goed alleen de witte bloedcellen waren te laag. Geen ziekte van lyme gelukkig, maar een virus. Weken met iets verhoging gelopen (38.1) en iets lusteloos. Inmiddels is de verhoging weer normaal, maar heeft zij sinds een paar dagen iets gele snotneus uit beide neusgaten (niet veel) en hoest zij ongeveer 7x per dag. Dit is begonnen sinds ik pavo care4life ben gaan geven (of het is gewoon toeval). Kunnen de kruiden van Care4life te maken hebben dat het virus nu pas goed losbreekt?

Verder krijgt zij luzerne, bietenpulp met zemelen geweekt, lijnzaadolie, onbeperkt hooi en een vitamine/mineralen brokje.

Iemand misschien tips wat ik haar voor kruiden kan bijvoeren als ondersteuning? Of kan ik haar beter laten uitzieken zonder extra middeltjes?

Zij staat al op rust i.v.m. peesblessure, heeft een stal met buitenluik, komt 3x daags 2 uur uit stal om te grazen/wandelen, tijdens uitmesten staat zij niet op stal en heeft hiervoor nooit last van hoesten of snotneus gehad.

Hoop dat jullie wat tips hebben. Als het erger wordt of met een paar dagen niet verbeterd, bel ik uiteraard de dierenarts. De dierenarts komt volgende week voor controle scan van haar pees, vandaar dat ik het even aankijk.

Alvast bedankt!

Samantha89

Re: Wat voeren aan een verkouden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:48

Wat ik wel eens gaf is Haarlemmer olie(als je het zo schrijft hoor). Dat kan je bij de apotheek halen, kost geen drol en je kan er aardig mee vooruit. Mijn paard is groot en daar gaf ik max 6 bolletjes door z'n voer per dag. Binnen no time was hij ervanaf :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:52

Als het gelijk loopt met de care4life zou ik die even achterwege laten en kijken of dat helpt. Verder mineralenbrok verdubbelen (ziekte eist altijd meer van het lichaam), en (met dekentje op als nodig) naar buiten. Frisse lucht is prio 1, want stal is altijd meer stof en virus blijft er makkelijker "hangen" dan buiten onder invloed van zonlicht en wind.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 17:45

Samantha89 schreef:
Wat ik wel eens gaf is Haarlemmer olie(als je het zo schrijft hoor). Dat kan je bij de apotheek halen, kost geen drol en je kan er aardig mee vooruit. Mijn paard is groot en daar gaf ik max 6 bolletjes door z'n voer per dag. Binnen no time was hij ervanaf :D

Lees er inderdaad wel goede berichten over. Helaas is het alleen niet meer in de drogist/apotheek te koop. Blijkt niet meer verkocht te worden of zo :( . Zo maar even googlen of ik het nog ergens kan bestellen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:21

Ik heb de care4life vorig jaar op advies van een vriendin als reinigings kuur gegegeven.
Mijn paard kreeg heel veel last van afscheiding bij de penis, hele benen waren vies maar ondertussen zag ik mijn paard wel opknappen.
Het is dat het voer zo enorm duur is anders bleef ik het voeren.
Ik zou gewoon doorgaan met voeren het doet blijkbaar wel wat.

Mijn paard kampte met een leverbot besmetting en na behandeling ben ik dus de c4l gaan voeren.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 22:15

Ja ik denk dat voornamelijk de echinae kruiden in de C4L een hoop los maken nu. Ongelooflijk wat het bij die van jou ook heeft losgemaakt cowgirl. Geef de C4L dus nog wel en heb vandaag een half flesje Haarlemmersolie gegeven (wow dat stinkt!!!). Morgen de andere helft. Verder extra buiten en deken had zij al om. Hoop dat ze snel opknapt, arm snotkind :(

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:22

Zou wel goed in de gaten houden en er snel een DA bij halen als het niet binnen een paar dagen/dag verbeterd. Paarden zijn erg gevoelig op de luchtwegen en irritaties aan de luchtwegen worden snel chronisch.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 07:45

Persoonlijk wacht ik altijd een dag of 10. Paard moet ook zelf weerstand opbouwen.
Ik geef het paard volledige rust en frisse lucht (buiten) . Is het na de 10 dagen niet beter of word het niet beter dan bel ik de da. Mocht het in de tussentijd ook slechter worden bel ik eerder.

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:05

fenugreek is altijd mooi bijgegeven voor een licht hoestje volgens mijn DA, als het aansleept/erger word terug naar de DA denk ik dan?

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 17:46

Helaas pindakaas. Vandaag heeft merrielief 24 uur niet willen eten. Dag 5 met snot en hoesten en uiteraard DA laten komen. Antibiotica, metacam en ventipulmin. Dikke vette kuur, maar dit expres gedaan, omdat zij al sinds december aan het kwakkelen is met haar gezondheid. Bedankt voor de tips, had gehoopt dat zij zelf zou opknappen, maar helaas!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:30

Daar heb je wel verstandig aan gedaan. Nu hopen dat ze snel opknapt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:41

Verstandig, hoop dat ze snel opknapt!

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:20

mijn paard is erg gevoelig op stof gaat daar altijd snel van hoesten als het hooi soms net wat stof bevat behalve het hooi even onder te dompelen in water geef ik ze ook een scheutje hoest /drop siroop van subli
vindt ze niet alleen erg lekker maar het hoesten houd ook altijd snel op :)