Te dunne Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Te dunne Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 09:39

Ik zit met het volgende... Ik heb een Shetlander die in eerste instantie goed in conditie lijkt. Maakt fijne stap/wandelritjes en is gewoon een vrolijke, rustige pony. En komt altijd nieuwsgierig bij je.

Maarrr... ik heb het idee dat hij nu meer energie verbruikt tijdens het verharen.
Ik wil hem dus graag gaan bijvoeren. Ik heb namelijk het idee dat ik hem een handje moet helpen. Want zijn dikke wintervacht verbergt namelijk zijn ribben! Ik schrok tijdens het borstelen gewoon, ik kan duidelijk zijn ribben voelen. Maar door de dikke vacht zie je ze niet.
Ook steken zijn heupbotten wat meer uit dan anders. En dat is eigenlijk ineens heel snel gegaan, rond de tijd dat hij is begonnen met verharen.
Hij kan goed hooi eten, daar heeft hij geen moeite mee, maar naast hooi heeft hij op dit moment duidelijk wat meer nodig.
Ik denk niet dat het gebit problemen geeft. Want ook wortels en beloningssnoepjes kauwt hij zo weg.
Ik vermoed echt dat de beginnende rui energie vreet. Maar ik heb hem zelf nog niet zo lang, dus ik moet er ook nog achter zien te komen hoe hij door de seizoenen zich houdt.
Ook mijn Haflinger is rond deze tijd van het jaar altijd wat schraal zo na de winter. Maar dat is al die jaren dat ik hem heb altijd weer mooi bijgetrokken in het voorjaar.
Maar voor de shet denk ik dat ik nu niet op nieuw gras moet wachten, maar toch even moet ingrijpen.

Wat kan ik hem het beste bijvoeren?

Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:41

Hij heeft geen wormen??

Wij geven de pony's kruidenmuesli erbij.
Gebit na laten kijken, kan nooit kwaad. Wij hebben een oudere pony die zonder problemen wortels en harde snoepjes eet, maar van haar
hooi maakt ze alleen maar proppen van. Tandarts bracht voor een groot deel uitkomst!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:43

Hoe oud is hij?
Wanneer is hij voor het laatst ontwormt?
Hoeveel hooi krijgt/eet hij?

Je kan hem laten checken op bloedwormen (bloedtest), dat vreet nl ook energie.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 09:48

Hij wordt dit jaar 14.
De dierenarts moet sowieso binnenkort weer komen, voor de inentingen en ontwormen. :j
En ik wil graag zijn wolfskiezen weg laten halen, als dat kan. Want die zijn heel scherp! Misschien heeft hij daar ook wel last van?

Dat van die proppen zou misschien nog niet zo verkeerd zijn, want hij meurt bij vlagen ook uit zijn mond.
Ik zal eens rondbellen.

edit, neem een gewone dierenarts zo'n bloedtest voor bloedwormen af? DIe test heb ik nog nooit eerder laten doen namelijk.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 17-03-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:49

Die van mij hadden ook gewicht verloren Door de winter heen en die krijgen nu strucomix (van hartogh denk ik? ) bij gevoerd en lucerne. Ondertussen zijn ze nu weer lekker op gewicht

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 09:50

GerdjeHoran schreef:
Die van mij hadden ook gewicht verloren Door de winter heen en die krijgen nu strucomix (van hartogh denk ik? ) bij gevoerd en lucerne. Ondertussen zijn ze nu weer lekker op gewicht

Ja mijn Haflinger heeft het ook hoor rond deze tijd. Maar die heb ik al 5 jaar en weet hoe hij in elkaar steekt. :j
Maar de Shetlander moet ik nog leren kennen op die manier, hoe hij door de seizoenen is. Heb hem nog niet zo lang.

Gerdjee

Re: Te dunne Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:54

Ja dat heb ik met mijn shetjes ook. Ik moet echt nog uitpuzzelen hoeveel en tot wanneer ik ze moet bijvoeren want ik heb ze ook pas een paar maanden ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:55

Als hij ook 'meurt' uit z'n mond, is er een grote kans op gebitsproblemen!
Scherpe wolfstanden kunnen zeker ook problemen geven met hooi eten!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:55