Glucobalance en PPID

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Glucobalance en PPID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 09:03

Het voorjaar komt er weer aan en uit voorzorg wil ik mijn merrie graag Glucobalance gaan geven. Ik weet dat het niet ideaal is maar omdat ze wel vrijwel dagelijks toegang tot gras zal hebben wil ik het toch doen.

De pony is een shetlander van bijna 26. Haar leeftijd in aanmerking nemende is ze in goede conditie. Ze is energiek en vrolijk, eet en mest goed en is actief in het groepje waar ze in staat (bestaande uit mijn ruin, een jonge shet en een wat groter paardje). Ze is dit jaar een stuk beter uit de winter gekomen dan vorig jaar, toen was ze wat vermagerd.

De pony heeft PPID. Hier heeft ze, dankzij haar algeheel goede conditie, weinig last van. Rond kerstmis werden haar symptomen wat erger, dit is later weer verminderd. De pony krijgt geen Prascend. Nou wil ik graag weten of ik deze pony zonder meer Glucobalance kan voeren? Ik ben best voorzichtig met haar en stop niet zomaar iets in mijn pony. Daarom zou ik graag willen horen van bokkers met ervaring met Glucobalance bij paarden met PPID.

superpony

Re: Glucobalance en PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:11

Geen ppid, maar ir. Ik geef het mn ruin al eventjes, maar het is wel dweilen met de kraan open. Op dit moment staan ze nog op kuil en we konden de winter weinig beweging geven. We hebben vooral veel gestapt. Hij is niet slechter geworden, maar ook niet beter.
Ik doe het door de speedibeet en handje wiesencobs, maar hij eet dat slecht, dus had fiber Force als lokkertje. Dat was op en at hij het 3 dagen niet. Nu probeer ik de nieuwe pavo nature's best en eet hij het.
Ik denk dat je je paard onder de goede omstandigheden stabiel kan houden of iets kan verbeteren, maar dan moet alles kloppen.
Zodra ze op het gras gaan extra beweging, een graasmasker of toch het ruwvoer aanpassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:16

Dank je wel. Gras heb ik momenteel helaas niet in de hand. Ze staat nu bij een kennis die een IR paardje heeft maar ik weet niet hoe het daarna zal gaan als ze weer terug komen.

Hooi heeft ze altijd. Juist in de zomer krijgt ze dat onbeperkt. Overigens ook ander ruwvoer dan hooi en gras. Ze doet 't ook heel erg goed op de rest van haar voer. Goed in de zin van dat ze er goed uitziet en vrolijk en actief is. Ze is niet te dik of te dun. Sowieso wordt ze niet gauw dik.

Meer beweging... het is een bejaarde shet waar ik af en toe mee ga wandelen. In de zomer houdt ze dat juist minder lang vol. En daarnaast is ze netjes op gewicht. De reden dat ik haar GB wil gaan geven is omdat het bij mijn ruin in het verleden goed werkte (die wordt wel dik en krijgt onrustige witte lijnen) en de merrie hoefbevangen is geweest. En als ik kan voorkomen dat ze weer bevangen wordt lijkt me dat alleen maar goed voor d'r. En ik snap wel dat je niet kunt voorkomen dat er wat gebeurt alleen met glucobalance maar als het haar nou wat verder aan de goede kant van het randje zet dan vind ik dat ze 't moet hebben.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:31

Mijn pony heeft ook PPID ,ik geef hem ook geen prascend of pergolide,maar op het moment alleen Glucobalance,voor paarden met cushing ,insulineresistentie. Voor dat ik dit gaf was mijn pony hoefbevangen en ben ik gestart met Hippo ex Laminitis,nadat ik gestopt was met de buut en ascal ,deze combinatie werkt perfect!en dan natuurlijk verdeeld over de dag kleine beetjes hooi. De Hippo ex Laminitis krijgt hij nog een paar weken dagelijks en dan wil ik naar 2 keer per week. Pony doet het er geweldig op en wordt weer een slanke den,hij loopt weer goed inmiddels!gelukkig en ziet er geweldig uit,dank zij de Glucobalance en de Hippo ex laminitis.
Laatst bijgewerkt door laddie op 15-03-16 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:35

Dan gewoon proberen. Zolang ik kuil voer, valt hij niet af. We hebben al vele kilo's geminderd en geven veel beweging, maar het doet niet genoeg om dat te compenseren.
Toch stop ik er niet mee, want het kan hem wel helpen zolang nog stabiel te zijn.

In principe eten ze al minder ruwvoer op het moment dat ze gras eten.

Alles is toch de verhouding; opname-verbruik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:38

Wat fijn laddie :) Moet ik het lezen als dat er glucobalance speciaal voor paarden met PPID bestaat of bestaat er maar 1 soort en bedoel je die? Ik kan het niet helemaal uit je tekst halen.

Hippo Ex laminitis heb ik vorig jaar preventief voor mijn ruin gebruikt. Ik was er niet tevreden over en daarom wil ik nu weer glucobalance. Hij reageert daar beter op heb ik gemerkt.

Superpony: het is een pony die gewoon op een gegeven moment ophoudt met eten. Terwijl de rest nog staat te eten stopt zij al, blijkbaar zit ze dan vol. Het is niet dat ze zich volpropt. Ook met gras niet gelukkig. Vorig jaar zomer had ze ook geen ernstige klachten terwijl ik pas sinds augustus weet dat ze PPID heeft. Dus daarom ben ik nu wat voorzichtiger met 'r geworden :o

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:40

Hoi Koper,De Glucobalance van Phytonics

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 16:42

Ja, die bedoel ik ook inderdaad. Het leek me al zo raar dat er eentje speciaal voor PPID en IR zou zijn. Dat is toch wel een beetje de doelgroep, leek me :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:02

Je moet alleen oppassen dat je niet per ongeluk die voor honden besteld. Ik had hem niet gek duur bij kliniek Horst.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:59

Hoi Hoi,allemaal
Ik bestel de Glucobalance Phytonics paard altijd bij koopjesdrogisterij.nl....GEWELDIG! scheelt enorm.
Het kost daar nu 47,96 voor een pot en het is gratis verzenden boven de 75 euro geloof ik,dus bestel ik dan meestal 2 potten,of een ander supplement wat ik toch nodig heb. Dierapotheker is ook niet duur idd,daar kost een pot nu 50,96 . Je moet gewoon goed even rond kijken naar de aanbiedingen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:27

Mijn fjord heeft ook PPID en krijgt veel hooi (geen kuil) gluco balance ook van Phytonic en op het moment ook detox (haar spieren verzuren waardoor ze stijf loopt)
Als voer krijgt ze Vitalbix daily complete (suiker/zetmeel samen 5.9)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:57

Wat zou glucobalance doen voor ppid dan vraag ik me af?

Het is een supplement die voor balans zorgt in de suikerspiegel, dus voor paarden met ir kan het een aanvulling zijn.

Maar wat zou het dan doen bij ppid, wat hormoon/tumor gerelateerd is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 22:05

superpony schreef:
Je moet alleen oppassen dat je niet per ongeluk die voor honden besteld. Ik had hem niet gek duur bij kliniek Horst.

Daar had ik het de laatste keer inderdaad ook vandaan. Ik google altijd gewoon even waar het het goedkoopst is.

Karev het is niet zozeer tegen de PPID maar omdat ik niet onder gras uit kom. Mijn vraag gaat over waar ik eventueel op moet letten bij een paard met PPID als ik haar glucobalance wil geven.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:26

Mijn pony is juist door de cushing ir.....en al licht hoefbevangen geweest (doord de cushing) toen ik nog niet wist dat ze cushing had....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 13:29

Mijn pony was ook bevangen toen ik haar kreeg (door een weiland met kunstmest). Een jaar later kwam ik er achter dat ze PPID had. IR vermoed ik niet. Ze staat met een IR paardje en daar zie je het duidelijk aan. Die van mij heeft een mooie manenkam, prima op gewicht, nergens vetbulten. haar PPID-symptomen vallen gelukkig ook nog mee.

Als ik mij niet vergis zit in de glucobalance ook monnikspeper. Daarom zou je eigenlijk verwachten dat ze er wat aan zou hebben denk ik?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:34

Manenkam is soepeler en de vetophopingen zijn ook weg sinds de gluco balance dus voor mijn pony heeft het iig wel nut...en ik ben voorzichtig nu met alles
Kreeg Neutradex omdat ze zwakke spieren had maar kreeg een hele dikke kam en vet ophopingen (dat klopt wel want het is op basis van siroop dus niet zo vreemd) meteen na een aantal dagen gestopt en over op de gluco balance en detox...nu extra vit E en magnesium erbij ter ondersteuning en vervanging van de Neutradex....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 13:38

Aha, een vergelijkbare aanpak als wat ik heb dus :)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:47

Grappig ik denk het wel dan Koper...heeft jouw pony ook last van haar spieren? bij Olja is alles weer hersteld met de Pergolide, behalve de spieren...die blijven achter..herken jij dit ook?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 14:55

Nee dat herken ik niet echt. Wel rekt ze zich graag uit als ze een tijdje heeft geslapen. Maar misschien hoort dat wel gewoon bij deze pony, dat weet ik niet. Ze had denk ik al PPID toen ze bij mij kwam. Qua bewegen functioneert ze normaal, in alle gangen ziet het er normaal uit, ze is actief en zet graag zelf een sprintje in, kan omrollen als ze rolt enz. Waaruit maakte jij op dat je paard last had van de spieren?
Wat ik zo gek vind is dat sommige symptomen ook weer verdwijnen. Vorig jaar kwam ze met een beetje kaal rugje uit de winter maar dat is in de zomer weer bijgetrokken. Rond de kerst werd ze wat neerslachtig en toen kreeg ze ook van die bulten boven haar ogen en kreeg ze open plekken van het schuren. Toen ben ik haar extra magnesium gaan geven en het schuren hield op en ze werd weer vrolijker (het causale verband daartussen snap ik dan weer wel). Aangezien haar huid er zo goed van is opgeknapt heb ik stille hoop dat de magnesium ook wat gaat doen voor haar hoef. In haar ene hoef heeft ze al een hele tijd een flinke scheur. Een jaar of anderhalf geleden had ze een keer een flinke brokkel in die voet en sinds augustus ongeveer een scheur die steeds erger wordt. Zal morgen eens kijken of ik het schoon genoeg kan maken om te zien of het al wat meer is uitgegroeid.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:29

Dat uitrekken is denk ik wel normaal dat heeft Olja ook als ze geslapen heeft, maar qua bewegen blijft ze achter...het begon vorig jaar in september, opeens liep ze heel erg stram, vooral in draf! En had idd ook vetbulten boven haar ogen, was snel vermoeid en lusteloos en kwam ook slecht uit de verharing van de winter...heb in oktober de PPID test gedaan en bleek positief en toen vielen de puzzel stukjes in elkaar. Door de Pergolide is ze ontzettend opgeknapt alleen haar spieren blijven/bleven achter! Vooral links achter (is ook de hoef waar een schimmel inzit die de hoefsmid niet weg krijgt) trekt ze in draf erg maar dat is ook wisselend, soms liep ze juist weer goed (kan ook artrose zijn, ze is 21 jaar) en volgende moment weer minder...pas geleden uitgebreid bloedonderzoek laten doen en alles ok behalve idd de spierwaardes!! Toen dus Neutradex wat niet goed was voor haar met al die suikers...ben juist alles suiker/zetmeel arm en hooi ipv kuil ( staat ze al weer bijna een jaar op) en nu sinds een week vit E + magnesium + gluco balance en detox en ze gaat nu toch kleine stapjes vooruit de laatste dagen dus heb net als jij de hoop dat het werkt en ook voor haar hoeven!!!! Ze zit nu ook beter in haar vel en voelt zich prettiger....
Olja heeft in het verleden ook een scheurtje in haar hoef gehad en had dat toen met ijzers opgelost totdat het weer helemaal volgroeid was en tot nu toe is het weggebleven..ze staat nu alweer bijna een jaar ijzerloos en hoop dat dat zo blijft! Ik hoop voor jou dat de magnesium ook mee helpt aan het herstel van de hoeven, had eerst die van Phytonic maar zag geen verschil (qua spieren bedoel ik dan) maar via stal genoot nu magnesium van De zingende smid En ziet er ook heel anders uit en heb het idee dat dit wel veel meer doet en hoop dus ook voor haar hoeven...
Laatst bijgewerkt door anitaolja op 19-03-16 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 09:31

Wat krijgt ze verder te eten behalve hooi? En zou het kunnen dat ze ontstekingen op de spieren heeft, is dat al onderzocht? :)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:40

Ik geef haar 200 gram verdeeld over 2 voerbeurten vitalbix daily complete 5.9 totaal zetmeel/suiker...
Nee dat is niet verder onderzocht en kreeg Neutradex als hulpmiddel voor de verzuring van haar spieren....
En de Osteophaat komt eerdaags voor de 2e keer...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 10:19

Maar geen bron van eiwitten? Die van mij krijgen elke dag lijnzaadolie en ik weet niet of het daardoor komt of door de Vitalbix maar ze zijn qua spieren allebei beter dan vorig jaar. Merrie minder kaal rugje en mijn ruin, die een oude spierblessure heeft, heeft ook minder last dan vorig jaar.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:30

Bedankt voor de tip kan ik ook proberen :D