Te veel vezels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinaaWhoop

Te veel vezels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:59

Hallo iedereen,

Kan je je paard te veel vezels voeren?
Ik moet op aanrade van de DA minder vezels voeren.
Zenith had sinds een tijdje vieze billen en staart. Ik moest ze om de dag wassen omdat het anders allemaal opdroogde en begon te jeuken natuurlijk!
Deze week werd het alleen maar erger dus toch maar de DA erbij gehaald en hij zegt dat ik minder vezels moet voeren.

Ook moet ik Zenith nu bietenpulp geven zodat ik minder hooi kan geven.

Maar ik snap niet zo goed hoe je te veel vezels kan voeren?
Dit is zijn normale voerschema
Ochtend: 500 gram Pavo Care4Life en 2 handjes luzerne + 1 appel
Middag: hooi van de staleigenaar (voordroog) hoeveelheid is niet echt standaard maar het is allesinds niet veel
Late namiddag rond 18u; 500 gram Pavo Care4Life en 2 handjes luzerne
Late avond rond 21u: 3 a 4 plakjes voordroog hooi + bakje wortelen.

Dit is zijn voerschema nu (op aanrade van de DA)

Ochtend: 500 gram Pavo Care4Life en 1 handje luzerne + 1 appel
Middag; hooi van de staleigenaar (voordroog) hoeveelheid is niet echt standaard maar het is allesinds niet veel
Late namiddag rond 18u: 500 gram Pavo Care4Life en een handje luzerne.
Late avond rond 21u: 300 gram (droog gewogen) Pavo Speedibeet die ongeveer een uurtje heeft gestaan. 1 a 2 plakjes voordroog hooi.

Ik vind het zo weinig!
Kan iemand me het uitleggen?

Alvast bedankt!

Groetjes
Tina

troi

Re: Te veel vezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:34

Hmm gek. Ik zou vooral stoppen met de voordroog en over stappen op onverpakt hooi. Dat wordt vaak veel beter verteerd.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:57

Niet doen hoor !! overgaan op goed droog hooi en geen voordroog..

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:59

Misschien ook eens stoppen met de C4L. Misschien kan je paardje niet tegen een bepaald soort kruiden die er in zit. Appels en wortels zou ik ook even niet meer geven, kan ook laxerend werken.

Pulp is wel erg goed voor de darmen en misschien kan het voordroog iets beter verdeeld worden over de dag zodat hij toch regelmatig wat krijgt. Vind middag en avond wel erg weinig. Als hij om de 2 a 4 uur wat krijgt blijft zijn maag-darm stelsel ook beter werken lijkt mij.

Ochtend luzerne + hooi
middag pulp + hooi
late namiddag luzerne + hooi
avond pulp + hooi

Let er alleen wel op dat je met pulp en luzerne de calcium fosfor verhouding scheef trekt en dit kun je verhelpen met wat zemelen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je paard weegt en hoe groot hij is. Dus geen idee hoeveel je qua hoeveelheid moet voeren.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 19:12

Bedankt voor de antwoorden!

Zenith is een Hannoveraan van 1m65 en weegt denk ik rond de 600 a 700 kg

Hij is allergisch aan granen vandaar het Care4Life, hij krijgt dit al bijna een jaar en een half en heeft hier nooit problemen mee gehad!
Voordroog zal ik jammer genoeg moeten blijven geven omdat meneer begint te hoesten van gewoon droog hooi, ook al maak ik het goed nat :(

Nu dat ik dit voorschema van de DA 2 dagen heb gevolgd heeft hij geen vieze billen en staart meer.. Ik snap het echt niet!
Hij had nooit ergens last van en oppeens dit

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:19

TinaaWhoop schreef:
Bedankt voor de antwoorden!

Zenith is een Hannoveraan van 1m65 en weegt denk ik rond de 600 a 700 kg

Hij is allergisch aan granen vandaar het Care4Life, hij krijgt dit al bijna een jaar en een half en heeft hier nooit problemen mee gehad!
Voordroog zal ik jammer genoeg moeten blijven geven omdat meneer begint te hoesten van gewoon droog hooi, ook al maak ik het goed nat :(

Nu dat ik dit voorschema van de DA 2 dagen heb gevolgd heeft hij geen vieze billen en staart meer.. Ik snap het echt niet!
Hij had nooit ergens last van en oppeens dit

Het kan wel zijn dat wanneer je een langere tijd kruiden geeft, dat paarden er ineens niet meer tegen kunnen. In plaats van c4l kun je ook een vitamine/mineralen korrel geven zonder suiker/zetmeel. En ik denk dat de pulp toch rust geeft in zijn darmen en het stoppen van de wortelen. Denk niet dat je een paard te veel vezels kunt voeren hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:20

Gewoon zo blijven voeren en neem contact op net je dierenarts als je vragen hebt.
Hier op bokt krijg je toch altijd het advies dat het niet goed is en dat het anders moet.

Maar jij hebt er de dierenarts bij gehad, die schreef je iets voor wat nu goed gaat en als je iets niet snapt moet je dat aan die persoon vragen, dus morgen even bellen, en dan krijg je vast een goed en duidelijk antwoord.

Want de voordroog het ligt echt puur aan het gewicht wat hij binnen krijgten hoe nat die voordroog is.
En als het wat nattig is kunnen ze daar ook wat vieze billen van krijgen
Je dierenarts heeft het voer vast gezien,misschien was het ook teveel in gewicht,maar dat kunnen wij niet zien van achter de computer he.
Dus beter daar even vragen :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:22

Mijn idee krijgen paarden veel eerder last van te weinig hooi (dus uren zonder staan) dan van teveel(bestaat dat uberhaupt?), maar ik vind dit wel interessant dus ik volg even.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 19:40

Zou het misschien een goed idee zijn om hem meer bietenpulp te geven? (Verdeeld over een hele dag) Want ik geef gewoon wat er op de zak staat. De DA heeft niets gezegd over de hoeveelheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:44

Bel nou je dierenarts daarvoor, daar heb jij afspraken mee gemaakt :j

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:51

TinaaWhoop schreef:
Zou het misschien een goed idee zijn om hem meer bietenpulp te geven? (Verdeeld over een hele dag) Want ik geef gewoon wat er op de zak staat. De DA heeft niets gezegd over de hoeveelheid.

Als je inderdaad in de ochtend en late namiddag geen hooi kan/mag geven zou je dit kunnen vervangen voor pulp. Mijn paard van 600 a 700 kg krijgt 500 gr pulp, 500 gr luzerne en 300 gr zemelen (en een vitaminebrokje). Zij krijgt 3x daags hooi en ik denk dat het ongeveer 12 kg is.

Van pulp en luzerne kunnen ze wel wat dikker worden, dus je moet goed opletten of hij niet te dik wordt.

ochtend 500 gr c4l + 250 gr? luzerne + 250 gr? pulp + 150 gr? zemelen
middag hooi
late namiddag 500 gr c4l + 250 gr? luzerne + 250 gr? pulp + 150 gr? zemelen
avond hooi

als hij dan nog diarree heeft zou het toch iets anders moeten zijn. Misschien zand of wormen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:31

Het kan ook zijn dat de betere mest komt door het toevoegen van de bietenpulp en niet door het verminderen van het voordroog. Veel paarden reageren goed op bietenpulp wat de mest betreft. (Terwijl sommige paarden er juist weer diarree van krijgen.)
Dat zou je kunnen testen door de bietenpulp erin te houden en het voordroog op de oude hoeveelheid te zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:43

Een paard kan niet te weinig vezels krijgen. Het hele systeem van het paard is er op ingesteld om vezels te verteren. De meeste paarden in Nederland krijgen te weinig vezels (consistentie en vaak ook volume) binnen.

Ik schrik van wat je paard krijgt. Waarom krijgt hij behalve een handje luzerne helemaal geen ruwvoer in de ochtend?

Als ik jou was zou ik stoppen met het voordroog en in plaats daarvan grof, vezelig hooi gaan voeren. Het is helemaal niet gek dat een paard dunne mest krijgt van voordroog. Verder de luzerne er uit en vooral altijd toegang tot hooi. 's Ochtends 's middags 's avonds 's nachts. Een paard moet altijd bij ruwvoer kunnen, helemaal als de spijsvertering overhoop ligt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 00:51

ellepel schreef:
Gewoon zo blijven voeren en neem contact op net je dierenarts als je vragen hebt.
Hier op bokt krijg je toch altijd het advies dat het niet goed is en dat het anders moet.

Maar jij hebt er de dierenarts bij gehad, die schreef je iets voor wat nu goed gaat en als je iets niet snapt moet je dat aan die persoon vragen, dus morgen even bellen, en dan krijg je vast een goed en duidelijk antwoord.

Want de voordroog het ligt echt puur aan het gewicht wat hij binnen krijgten hoe nat die voordroog is.
En als het wat nattig is kunnen ze daar ook wat vieze billen van krijgen
Je dierenarts heeft het voer vast gezien,misschien was het ook teveel in gewicht,maar dat kunnen wij niet zien van achter de computer he.
Dus beter daar even vragen :j

Als veeartsen nou eens goede voedingsadviezen zouden geven, zou dat al heel veel problemen voorkomen.
Als ik naar dit voerschema kijk, gaat er nog genoeg mis. Dan zou ik een andere veearts bellen en hopen dat die wel goed advies geeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 07:33

Ja maar misschien heeft ze niet goed geluisterd?

En weet jij hoe groot een plakje voordroog is in dit geval?
Als ik kijk naar de balen die wij hebben en haar paard zou daar 1 plak van moeten op eten,nou dan krijgt het wel heel veel binnen!
En misschien was het een schema even voor een paar dagen en moest ze daarna weer terug naar normaal.?
Ik vind er niks mis mee, als het even voor een paar dagen was om de boel te optimaliseren is die bietenpulp een prima oplossing.
Er zijn ook zat veeartsen die je meteen een middel geven voor de darmen,toch?

Daarom vind iik , niet hier vragen,maar de behandelend arts, en dat kost 1 telefoontje

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:19

Wat een beroerd voerschema zeg van je DA. Beest staat dus vanaf de nacht tot de volgende middag zonder ruwvoer, op een handje luzerne na. Dat is vragen om problemen (bijvoorbeeld maagzweer).

Volgens mij zijn paarden er voor gebouwd om vezels te verteren, wellicht is jouw voordroog van mindere kwaliteit en omdat je daar nu minder van geeft gaat het beter met je paard. Ik zou in elk geval hooi gaan voeren en toch wel wat meer als eerst.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:34

wat een raar voerschema uberhaupt! voldoende ruwvoer moet altijd de basis zijn van zijn ransoen. liever onbeperkt hooi met liksteen dan krachtvoer en amper hooi (voordroog)

een paard heeft 1 tot 1.5 kg hooi per 100kg lichaamsgewicht!! voor een paard van 600 kg komt dat neer op 9kg hooi! als ze dat niet krijgen werken de darmen niet optimaal en krijgen ze problemen met de spijtvertering (dunne mest, koliek, maagzweren etc.)

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:05

Ok ik ga het nu zo doen.

Zenith heeft nu geen vuile billen en staart meer dus dit zit al goed!
Ik ga nu langzaam het hooi weer vermeerderen. En zo kan ik dus in het oog houden van wat het komt.
De worteltjes en appels hou ik nog even achterwegen.
De bietenpulp blijf ik wel geven omdat hij deze echt wel graag lust en ik heb de indruk dat het hem echt goed bevalt!

Zenith heeft ook een liksteen hangen in zijn stal. Het is niet dat hij geen ruwvoer krijgt hoor mensen. Hij krijgt van de staleigenaar best wel wat hooi hoor. En dan van mij ook nog een heel deel normaal gezien. Alleen nu niet omdat de DA het had gezegd om tijdelijk even rustig aan te doen en hem bietenpulp ter vervanging te geven.

Ik wil het zo natuurlijk mogelijk! Binnenkort (27 maart) gaat hij 24/7 buiten en dan heeft hij constant hooi! Dan kan ik eindelijk alles zelf regelen, want nu is het allemaal heel moeilijk omdat meneer de staleigenaar zo zijn princiepe's heeft en dat is enorm lastig :(

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:15

heb je een idee van de hoeveelheid voordroog in de middag? Ik zou het eens nawegen zodat je een beter beeld krijgt wat je paard binnen krijgt. Mijn paard krijgt al last van haar maag als ze een paar uur zonder ruwvoer staat. Misschien een groot fijnmazig net ophangen waardoor hij continu kan eten?

Kan het niet de partij voordroog geweest zijn waardoor hij aan de dunne raakte? Net nieuwe baal die te nat is of anders gefermenteerd, paarden kunnen daar heel heftig op reageren als de kwaliteit schommelt.

Weer langzaam voordroog opvoeren en suikers weglaten klinkt als een goed plan. Bietenpulp is een mooie aanvulling in voer, geeft langzame energie af en de pectine is goed voor de darmen.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:22

Het is inderdaad zo dat ik dus niet weet voor kwaliteit hooi hij krijgt van de staleigenaar :( Het probleem is ook dat dat er altijd vanaf hangt hoeveel hij krijgt.. de ene keer krijgt hij een hele berg en de andere keer krijgt hij maar een handje :( Het is dan ook zo ne moeilijke mens die staleigenaar dat er mee praten absoluut niet mogelijk is zonder dat er geroepen word en gedreigd word dat je een andere stal kan gaan zoeken. pff. Ik ben er bijna weg :) nog eventjes

Dat van mij is mooi droog en lijkt op gewoon droog hooi maar dan stofvrij!

Ik kan het wel in een hooinet hangen in de avond zodat hij er langer mee doet. ik ga het uittesten!
Bedankt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:30

Complimenten zoals je er wat van probeert te maken, en ook voor dat je een gezondere stalling zoekt voor je paard +:)+

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:38

Hoe lang heb je je hooi nat gemaakt vroeger? Want je zegt dat het niet helpt, maar ik stel me dan de vraag op welke manier je het gedaan hebt. Vaak wordt dit fout gedaan.

Goed dat je van stal wisselt, klinkt niet als een fijne plek (ook lastig dat je niet weet hoeveel hij 's middags krijgt).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:42

Hij kan ook te veel zand in zijn darmen hebben waardoor de harde mest niet goed kan passeren.
Heb je dat al eens getest?

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:50

Normaal gezien was er afgesproken dat Zenith in de ochtend hooi kreeg van de staleigenaar maar het is dus ondertussen al rond de middag geworden.

Ik maakte het hooi nat in mijn kruiwagen. Ik legde het er in helemaal open en maakte het helemaal nat. En dan liet ik het nog weken in de kruiwagen tot ik klaar was.. Ongeveer een uurtje. En dan kiepte ik de kruiwagen om tegen een muur zodat het hooi erin bleef en het water er goed uit kon lopen.

Het is opzich wel een hele fijne stal, fijne mensen, veel weides. Maar in de winter is het echt overleven. Weides gaan dicht. Paddock's zijn extreem modderig dus niet bruikbaar. Paarden mogen niet los in de pistes. Longeren mag enkel in de longeercirkel die in de winter eerder een schaatsbaan is... Ach ja in de zomer is het daar heel fijn maar zoals ik al zei .. in de winter is het heel wat minder :(

Ik ga dus vanavond het hooi in mijn hooinet doen zodat hij er langer mee bezig is. Hij gaat dan al wat meer krijgen en dan ook de bietenpulp!
Hoeveel bietenpulp mag een paard van 600 a 700kg hebben? Want ik geef nu 300 gram.. maar misschien is er een mogelijkheid dat ik het in de ochtend ook bijgeef. Dan doe ik het gewoon bij in mijn bakjes die in de ochtend gegeven worden. Maar hoeveel mag ik dan geven? moet ik dan die 300gram gaan verdelen of kan ik gewoon extra geven?

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:51

Nee dat zand heb ik nog niet getest. Hoe kan ik dat testen?

Hij is wel een 2 weken geleden denk ik getest op wormen en dit was negatief! :D