Overgang van stal/paddock naar wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Overgang van stal/paddock naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 15:55

Hallo bokkers,

Allereerst deze vraag heb ik ook bij de kliniel neergelegd.

Vorig jaar dec heeft Femke in de kliniek in Utrecht gestaan vanwege een entrapment/koliek. Oorzaak: dikke pech en is gelukkig vanzelf weer op zijn plek gekomen.

Nu heeft ze ook een dieet meegekregen, omdat ze te zwaar was. Dieet is nu:
- 9/10 kg hooi (met 6,5 kg viel ze te veel af)
- pavo vital complete
- 350 gr sojaschroot (eiwitbron)

Nu komt de weiperiode er weer aan en zal ze met opbouwen weer 24/7 naar buiten gaan. Ze staan nu van 's ochtends tot 's avonds in de paddock. De wei zal niet al te rijk zijn en waarschijnlijk gaan er eerst andere paarden op voordat Femke erop gaat.

Maar nu mijn vraag: hoe kan ik het beste het aantal uur weidegang opbouwen? hoeveel hooi dan afbouwen? En dan het sojaschroot. In gras zit natuurlijk veel meer eiwit. Dus als ze op de wei staat wil ik met sojaschroot stoppen.

Het gaat om een 22 jarige tinker, gewicht gaat echt de goede kant op. Gaat meestal een half uur per dag mee wandelen. Dit gaat we hopelijk weer wat uitbreiden, maar vanwege een oude blessure rustig opbouwen.

Kunnen jullie mij helpen? :D

Groetjes,

Montana

mabel94

Re: Overgang van stal/paddock naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:31

Ik zou een paard nooit het hooi ontnemen, als ze op stal staan of in de paddock hebben ze gewoon hooi nodig. Ik zou beginnen met een uurtje op de wei en dan elke dag een uurtje of halfuurtje erbij. Ligt eraan hoeveel gras er staat. Hier krijgen ze als ze op de wei staan, alleen hooi bijgevoerd als ze op stal staan. Dus buiten in de wei hebben ze gras en dat is voldoende.

Over het sojaschroot dat zou ik elke week iets afbouwen dus eerst week geef je 250 gram tweede week 150 gram derde 100 gram vierde 50 gram en dan niks meer.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 11:10

Bedankt voor je reactie. Uiteraard krijgt ze op stal en in de paddock hooi. Maar het is de bedoeling dat ze 24/7 de wei op gaat. Maar ik kan uiteraard niet als ze bijv. 5-8 uur op de wei staat (dus eerst overdag, uiteraard opgebouwd), kan ik niet dezelfde hoeveelheid hooi blijven voeren. Ze krijgt nu 3x 2,2 kg (08.00/12.00/17.00) en 2x 1,5 kg (21.00 en 24.00). Nu wil ik voorlopig sowieso de ochtend en avondvoerbeurten houden, zodat ze niet meer een lege maag de wei op gaat en de stal niet leeg gaat eten. Dan kan ik beter denk ik als ze rond 12.00 beginnen met een uurtje, die verbeurt weg laten en dan langzaam opbouwen naar 17.00 uur en dan die voorbeurt weglaten?

Soja is denk ik wel een goed idee zo. Want per week komen er ook een x aantal uren weidegang bij. Wilde er idd ook niet zomaar mee stoppen.

Ik zal eens een schema plaatsen wat ik nu in gedachten heb.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:59

Afbeelding

Hier zat ik een beetje aan te denken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:30

Een schema kan een handige leidraad zijn alleen heeft je paard daar natuurlijk helemaal geen weet van. Ik zou zelf een eiwitbron op het oog afbouwen. Dus kijken naar het paard. Je weet namelijk nooit hoe jouw individuele paard reageert en hoe het weer is enz enz.

Overigens vind ik het heel raar dat een veearts soja voorstelt. Er zijn genoeg eiwitbronnen te vinden die veel beter bij een paard passen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:35

Ja, uiteraard hou ik mijn paard in de gaten. Het is meer een richtlijn idd.

Wat betreft de soja. Dit heb ik vanuit Utrecht meegekregen in het dieet. Wat zijn andere eiwitbronnen? Dan kan ik daar eventueel naar kijken.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:48

Ik weet niet of ik hier een nieuw topic over moet openen of gewoon op het bestaande topic moet inhaken, maar dat hoor ik vanzelf wel van een modje. :7

Zaterdag gaan we, als alles goed gaat, een nieuw paard halen.
Het is een groot trekpaard van 1.76, ruin, 6 jaar, slecht bespierd, beetje vadsig. :o
Hij staat nu 24/7 op paddock en stal met brok en hooi (welke en hoeveel moeten we nog navragen).

Onze trekpaardenmerrie heeft vanuit de winter gewoon dagelijks op de wei gestaan en is het vette gras gewoon. Staat in principe ook 24/7 op de wei, soms s'nachts aan huis op hooi. Maar nooit minder dan 12 uur op de wei.

Hoe ga ik dit oplossen? Ik wil Stef graag naar 24/7 weidegang brengen maar snap ook dat dit heel voorzichtig opgebouwd moet worden.
Daarnaast wil ik Rachel ook niet de weidegang gaan ontnemen en haar verplicht op de kleine paddock op hooi zetten als ze gewoon op de wei kan.
En als laatste, wij werken gewoon alle twee. Dus het is voor ons niet te doen om ze voor een uur op de wei te zetten, dan naar huis te halen, en twee uur later weer een uurtje.

Heeft iemand hier ervaring mee?