Lijnzaad: heel/gebroken/gekook/ongekookt en hoeveel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Lijnzaad: heel/gebroken/gekook/ongekookt en hoeveel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 11:04

Hoe zit het nu werkelijk met het voeren van lijnzaad?
Zoveel verschillende verhalen en meningen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:07

Het verschilt per persoon, ik vind koken en smerig karweitje.

In verschillende klinieke geven ze het on gekookt. Ik geef het mijn merrie daarom ook on gekookt lekker makkelijk. En ze eet het gewoon op
. Overigens voer ik wel gebroken lijnzaad.

Azmay

Re: Lijnzaad: heel/gebroken/gekook/ongekookt en hoeveel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:08

Ik ben ook benieuwd waarom het gevoerd word, ik heb zelf olie liggen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 11:10

Voor darmen/vacht enz.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:11

Ik geef Linamix iedere dag een bekertje door het voer geen gesmeer en ze doen het er heel goed op ook

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:17

lisch schreef:
Ik geef Linamix iedere dag een bekertje door het voer geen gesmeer en ze doen het er heel goed op ook

Wat is linamix ?

Ik lees mee en zit er ook aan te denken om (rauw)lijnzaad te gaan voeren , mijn vader heeft een granenpletter en wil dan wel geplette (gebroken) lijnzaad geven aan mijn tinkers.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:18

Ik geef nu de olie en gaf eerst de gebroken lijnzaad. Dit is veranderd omdat ik nou slobber maak van het voer en er magnesium doorheen doe.

Ik voer het vanwege de omega 3 die erin zit.
Dit is ontstekingsremmend en een must voor mijn PPID merrie.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:23

Ik geef als zandkuurtje altijd een weekje blond (geel) lijnzaad. Dit hoeft niet gekookt te worden want bevat geen giftig blauwzuur. Als je gewoon lijnzaad voert in kleine hoeveelheden hoef je ook niet te koken: blauwzuur is pas giftig bij grotere hoeveelheden.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:25

jansje73 schreef:
lisch schreef:

Wat is linamix ?

Ik lees mee en zit er ook aan te denken om (rauw)lijnzaad te gaan voeren , mijn vader heeft een granenpletter en wil dan wel geplette (gebroken) lijnzaad geven aan mijn tinkers.

http://www.equifirst.eu/nl/products/Linamix/Linamix

Dit :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 11:58

Jelleee schreef:
Ik geef als zandkuurtje altijd een weekje blond (geel) lijnzaad. Dit hoeft niet gekookt te worden want bevat geen giftig blauwzuur. Als je gewoon lijnzaad voert in kleine hoeveelheden hoef je ook niet te koken: blauwzuur is pas giftig bij grotere hoeveelheden.

Maar wat zijn kleine hoeveelheden in geval van voeren aan een paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:51

Je kunt lijnzaad in verschillende vormen voeren. Gekookt lijnzaad is handig om af en toe door het voer te mikken om het zand in de darmen binnen de perken te houden. Doordat het lijnzaad dan gekookt is doet het alleen dat, de andere voordelen van lijnzaad heb je niet als het gekookt is.

Je kunt lijnzaad ook rauw geven in gemalen of geperste vorm (olie). Lijnzaad is een bron van vetten, en je paard heeft vetten nodig. De vetzuurverhoudingen in lijnzaad komen het dichtste in de buurt bij wat past in een dieet voor een paard. In bij voorbeeld zonnebloemolie zit heel veel omega 6 en dat werkt ontstekingen in de hand. In lijnzaad is de omega 3 hoger en de omega 6 lager. Zorg er met lijnzaadolie voor dat je ruwe olie hebt, dat is olie van de eerste persing. Ook wel bekend als onverhit geperste olie. Als je een latere persing hebt (waarbij het lijnzaad verhit is om het nog verder uit te persen) gaat de werking van de omega's verloren.

Lijnzaad kun je ook ongeperst voeren. Je kunt het dan het beste malen, je hebt daar wel een stevige keukenmachine voor nodig want de zaadjes zijn tamelijk hard. Als je gemalen lijnzaad voert heb je daar ongeveer 3 keer zo veel van nodig als van lijnzaadolie. Dus 1 eetlepel lijnzaadolie = 3 eetlepels gemalen lijnzaad.

Zelf vind ik het een gedoe om lijnzaad te malen. Mijn merrie lust het ook niet. Olie gaat er wel goed in, dus dat krijgen ze allebei. En ongeveer een keer in de week gekookt lijnzaad. Ik geef dat wat vaker omdat ze het in grote hoeveelheden laten staan. Dus dan liever wat vaker een beetje.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:14

Ik geef ze een handje ongekookte, ongemalen lijnzaad. Ik doe het wel buiten de voerbeurten om, anders moet ik de emmers ateeds schoonmaken haha. Blijkt namelijk dat lijnzaad 24 uur na contact met vocht giftig wordt, vanwege blauwzuur geloof ik. Dus ik voer het gewoon zo. De paarden eten het goed op, ondanks dat ze flink kieskeurig zijn!

Voor zand in de darmen geef ik echter psyllium zaad of vezels. Werkt 10x beter dan lijnzaad, heeft wonderen gericht voor mijn paarden. Deze moet je droog voeren, anders raken ze de werking kwijt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:30

Ik heb altijd begrepen dat ongemalen lijnzaad weinig bijdraagt omdat de zaadjes niet verteerd worden en dus gewoon met de mest er weer uit komen. Zelf voer ik lijnzaadvlokken van de paardendrogist. Geen geknoei met olie maar wel zelfde effect.