Een liksteen buiten goed houden.. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Een liksteen buiten goed houden.. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 23:37

Hallo bokkers,

Ik heb een vraagje, ik heb namelijk een paar weken terug een rode (knz) liksteen voor mijn verzorgpony gekocht. Ze staat 24/7 op een stenen stuk, en nu loop ik dus tegen een probleem aan: als het regent (en dat is nogal vaak) dan "smelt" de liksteen. Hiervan was ik wel een beetje op de hoogte toen ik die kocht, maar mensen in mijn omgeving zeiden dat als ik m gewoon op de grond zou leggen dat het geen probleem zou zijn. En dat is het dus wel, want hij begint al flink te vervormen en dus onnodig te slijten.

Mijn vraag is dus of jullie hier oplossingen voor weten. Een houder is geen optie denk ik, want ik zou niet weten waar ik die op zou moeten hangen.

Wellicht komt bokt met de gouden tip!

Groetjes, Jolijn :)

Benoite

Re: Een liksteen buiten goed houden.. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:46

Toch ergens waar het droog Is proberen op te hangen? Of iig uit de wind\regen, scheelt al een hoop Denk ik.
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen hem alleen te laten likken als jij er bent en daarna weer opbergen. ben heel benieuwd naar creatieve oplossingen van andere bokkers!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:02

ik leg zo'n steen altijd in een speciekuip met gaatjes in de bodem, dan gaat het redelijk, maar niet optimaal natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:14

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 01:15

Tamary wat een top idee! Nog nooit van gehoord.. En lijkt me best simpel zelf te Maken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:55

Ik heb op t land er ook altijd een gehad met een dakje. Heel handig.

Maar nu staan ze in paddock met een afdak en zit hij in een voerbak.

Ik heb nog zo een houder met dakje te koop. Eventueel zelfs incl paaltje (ong 1m, hoger was voor mijn pony's echt niet nodig ).

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 08:50

Aha oke! Maar in die houder op de foto, kan daar een rode knz steen in? Of is de witte ook bedoeld voor paarden, want ik dacht dat ze rode voor paarden was en de witte voor koeien

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:01

Rode is mineralen en witte is zout.. en zo'n gesteend ding is een himalaya steen.

Ik zag laatste iets hadden ze in een boomstam een vierkant uitgezaagd & daar de steen in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:36

Alle gewone 10 kg stenen kunnen er in. Zowel de rode als de witte.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:39

Heeft je pony geen schuilstal oid? Dan kan je de steen daar toch in ophangen?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:43

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:46

Ik dacht ik kijk ook even want bij ons is dat ook een puntje, maar als onze pony's een vrije paal tot hun beschikking hebben, dan schuren ze er net zolang tegenaan tot ie om gaat.... En als ie laag genoeg is, dan schuren onze tinkers er met de buik en kin op tot ie helemaal verdwijnt in de grond (we hebben er hier al meerdere staan die niet meer uit de grond te krijgen zijn) :=
Voor ons zou zoiets dus jammer genoeg niet werken.

Dat blok hierboven dat zou dan wel kunnen werken aangezien daar ook bij staat dat ie 'hufter proof' is. Maar wel een gedoe om dat ding te verslepen volgens mij...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:48

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:00

Azmay schreef:
Die helpt toch totaal niet tegen de regen? :o

Klopt, maar liksteen staat niet op natte ondergrond, dat scheelt al een hoop. Als de liksteen zo makkelijk wegregent, zou ik voor een ander merk kiezen.

Grainey schreef:
Maar wel een gedoe om dat ding te verslepen volgens mij...

Hihi, daar heb ik een sterke kerel voor <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:48

criollo_yess schreef:
Azmay schreef:
Die helpt toch totaal niet tegen de regen? :o

Klopt, maar liksteen staat niet op natte ondergrond, dat scheelt al een hoop. Als de liksteen zo makkelijk wegregent, zou ik voor een ander merk kiezen.

Regen is niet zoveel anders dan speeksel qua oplossen. Steen die goed bestand is tegen regen, krijgen ze weinig zout van af. Dat betekent of zoveel likken dat het een "stalondeugd" wordt of niet genoeg binnen krijgen.

Zo'n paal kan je natuurlijk zo neerzetten dat de omheining (stroomdraad) voorkomt dat het een schuurpaal wordt. Je hoeft hem echt niet midden in de wei te zetten om de paarden er goed bij te laten.