Wat kan ik het beste voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Wat kan ik het beste voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:12

Hoi,
Ik ben sinds een paar maanden gestopt met biks voeren omdat ze daar druk van werd. Toen kreeg ze ivm luchtweginfectie medicatie wat ik met slobber van pavo heb gegeven. Nu voer ik haar elke keer naar het rijden (bijna elke dag) een half schepje slobber. Omdat daar veel suikers in zitten wil ik hierna iets geven met zo weinig mogelijk suikers (ivm zomereczeem), maar ook iets waar ze niet al te veel energie van krijgt.

Ik kan haar natuurlijk ook niks geven, maar ze krijgt het gewoon voor de lekker en als beloning. (Als ze vervelend was met rijden krijgt ze minder of niks).
Iemand suggesties? :)

Evelijn

Re: Wat kan ik het beste voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:18

petitparis

Re: Wat kan ik het beste voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:28

een graanvrije muesli of ruwvoer vervanger zoeken op voervergelijk. Enkele voorbeelden:

Agrobs - Alpen gruen muesli/slobber
Cavalor - Fiberforce
D'Hooge - red fiber
Pavo: C4L

Agrobs - luzerne of wiesencobs
Dodsonéhorrel - Fibergy; just grass, alphalpha(bevat wel luzerne), everyday chaff
Hartog - gras- of luzernemix (bevat luzerne)
Mijten - optiform

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:32

Een paard koppelt een voerbeloning na het rijden niet aan het rijden zelf.

Wat je het beste kunt doen is eerst inventariseren wat je nodig hebt. Een brok, muesli, slobber, vitaminebrok is altijd een aanvulling op het ruwvoer. Dus als je weet wat je wil aanvullen in het ruwvoer, of wat daar te veel in zit, weet je ook waar je op moet letten bij de keuze op een aanvullend voer.

Zo heb ik bij voorbeeld hooi met een vrij hoog ijzergehalte. Ik ben gaan zoeken en terechtgekomen bij Vitalbix. Echt een topvoer, ik heb een pony met PPID en een paard dat tekorten had, een overbelaste lever gehad heeft en die gauw subklinisch hoefbevangen is. Dus voor mij was de afweging weinig suiker en weinig ijzer in verhouding tot andere stoffen. Het gaat namelijk niet om de absolute hoeveelheden van 1 stof maar om de verhoudingen tot andere vitamines, mineralen en sporenelementen. Omdat ik dus hooi had met veel ijzer heb ik gekozen voor een voer met veel koper, zink en mangaan. En ook weinig ijzer. Maar dat zijn twee verschillende dingen.

Verder nog vooral in de winter lijnzaadolie van eerste persing. Dit omdat daar omega's in zitten in de juiste verhoudingen. De vetzuren zoals die aanwezig zijn in lijnzaadolie komen het dichtste in de buurt bij die van gras. En lijnzaadolie is ook een goede bron van eiwitten en van langzame energie.

Verder krijgen mijn paardjes ook nog een handje haver. En verder verse planten en eventueel takken van het seizoen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:34

Dankjulliewel! Had nog niet van de site gehoord dus ben nu flink aan het zoeken.
Ohja ik voer haar ook altijd al lijnzaadolie door de slobber die ze nu krijgt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:43

Veel succes!