Hoooi, eerder reed ik mijn fjord 3 à 4 in de week en nu probeer ik elke dag omdat hij gewoon heel eigenwijs en stijf is. Maar ik merk dat hij beetje lui/moe word (19 jaar) moet ik hem dan brok bijvoeren? En hij is dan wel redelijk oud maar hij moet zijn energie wel kwijt. Of moet ik toch wat minder trainen ? Want ik wou met wedstrijden starten maar dat is nog een lange weg !
Elke dag oefenen voor de wedstrijden lijkt me een beetje saai voor hem. Wissel het werk lekker af, buitenritje, wandelen, sprongetje of aan de hand werken. Ook met dressuur proberen afwisselende dingen te doen. Alleen maar meer rijden is vaak niet bevorderlijk voor het plezier van je pony.
Van meer brok wordt hij niet per definitie energieker, maar als hij nu te weinig krijgt kan dat wel een reden zijn. Wat krijgt hij nu te eten op een dag?
Is hij verder gezond en past zijn zadel goed? Ik zou in eerste instantie je instructrice om advies vragen, zij kent jullie het beste.
_MarjoTwirre
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-16 10:10
Hij staat de hele dag bij een hooiruif ( eet de hele dag hooi en is daarom als best wel beetje stevig) hij is nu in zijn afslankproces
Susanne
Geplaatst: 06-03-16 18:16
Hij is 19 jaar en je zegt dat hij stijf en 'lui' wordt. Weet je zeker dat hij geen beginnende artrose heeft?
Ik zou geen brok bijvoeren. Als hij al rond is wordt het er niet beter op.
Ineke2
Geplaatst: 06-03-16 18:22
3 á 4 x in de week rijden is juist goed. Een lichaam moet ook rust krijgen na een training. Teveel training kan echt kwaad doen in plaats van opbouwen.
Wat voor training geef je hem en hoelang staat hij buiten in de wei of paddock?
Je kan denken aan een vitaminekorrel zoals Marstall Force. Daar kun je tijdens de verhaar periode bijvb lijnzaadolie bij geven.
Als je flink rijdt en hij krijgt geen brok en wordt snel te dik zou ik hem wel vitamines geven, (bijv. summerfit van pavo, of vitamine korrels). En als hij erg stijf je misschien een keer na laten kijken door een dierenarts.
Summerfit pavo kan wel echt zorgen voor schuren dus die zou ik noet geven. Mijn fjord is door summerfit gaan schuren. Je kunt dan beter idd een vitamine korrel geven.
Ineke2
Geplaatst: 06-03-16 18:30
Summerfit van Pavo raad ik ten zeerste af omdat daar enorm veel suiker in zit in en veel sobere paarden daarvan gaan schuren.
No_No
Geplaatst: 06-03-16 18:36
Mijn jonge fjord werd ook koppig, die bleek pijn te hebben. Laat dus even iemand mee kijken naar je paard, ligt je zadel goed en op de juiste plek, zit je paard ergens vast of heeft het blokkades, is er rijtechnisch op te lossen, afwisseling, pijn etc etc.
Mijn fjord wordt ook te dik van onbeperkt hooi, daar zijn vast ook wel oplossingen voor. Voor meer energie kan je je paard wat olie geven.