Wat in de zomer als kauwmateriaal geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Wat in de zomer als kauwmateriaal geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:41

In de winter geef ik, naast vitaminebrok, Daily Plus van Pavo.
Alleen gezien de hoeveelheid kruiden ed lijkt het mij niet verstanding om dit het jaar rond te voeren ivm weidegang. Pony staat over 2 weken 24/7 buiten, krijgt nu en ook dan onbeperkt goede kwaliteit voordroog.
Suggesties waar ik het met kan mengen?

faunty

Re: Wat in de zomer als kauwmateriaal geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:46

met niks ? als het goed voordroog is hoeft het niet aangevult te worden.
Lucerne is anders wel iets misschien.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:50

Ik bedoel het niet ter aanvulling van het rantsoen maar om het kauwen te stimuleren + dat de brokjes anders soms blijven liggen :)

Enkel lucerne ben ik geen groot voorstander van ivm de eiwitten. Nu zal een flinke hand niet gek veel uitmaken maar heb dan als het kan de voorkeur voor een mengsel :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:52

Wij voeren een schep Hartog grasmix bij. Maar dat is alleen winters, zodra ze zomers op het gras staan voeren we alleen nog de vitaminekorrels en die eten ze dan met smaak op.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:57

Daily Plus is toch vooral luzerne met stro.
Als je iets wil met minder suiker kan je misschien Speedibeet gebruiken om vitaminebrokje te mengen. Dat moet alleen wel even weken in water.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 23:10

Er zit meer in daily plus dan luzerne en stro, oa snijhaver, tarwegries en gerst.

Weken met water is geen probleem, ga eens kijken wat in speedibeet zit :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:30

Rofah schreef:
Er zit meer in daily plus dan luzerne en stro, oa snijhaver, tarwegries en gerst.

Weken met water is geen probleem, ga eens kijken wat in speedibeet zit :)

Dat zijn nog steeds geen kruiden. DailyPlus is zo samengesteld dat het qua verhoudingen lijkt op hooi.
In speedibeet zit bietenpulp, dat is het. Meeste paarden eten het alleen niet eerste keer met smaak op ze moeten beetje wennen aan de smaak. Je zou dan er nog wat DailyPlus door kunnen mengen als overgang.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:33

Maar op bietenpulp of speedibeet hoeven ze nou niet echt veel te kauwen. Dat is meer een soort slobber.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:06

Evelijn bij nader onderzoek zie ik dat er idd geen kruiden inzitten. Ik dacht dat het brokje een kruidenbrokje was maar dat zit alleen in care4life.

Bietenpulp lijkt mij vooralsnog niet ideaal, het wordt idd een soort slobber plus dat je in het begin iets moet toevoegen, schiet ik dus weinig mee op.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:43

Waarom wil je het uberhaupt mengen / bijvoeren als de pony onbeperkt kan grazen? Hier krijgen ze in de zomer alleen een handje Pavo Huppeldepup bijgevoerd omdat daar alles inzit, maar voor de rest halen ze alle noodzakelijke uit het gras.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:46

Ik geef ze elk een handje haver. Vinden ze heerlijk en reken maar dat de bakken helemaal leeg gaan en worden uitgelikt. Dat geef ik gewoon door het voer heen.

Toen ik de titel las dacht ik eigenlijk ook meteen aan ruwvoer. Gras en hooi zijn in Nederland vaak veel te slap voor een paard. Als je vezels (kauwmateriaal) wil geven denk dan aan verschillende soorten takken (berk, wilg, meidoorn, appelboom enz) en riet. Riet is fantastisch vezelmateriaal en heeft als bijkomende voordelen dat het gratish is en dat het afhankelijk van waar je woont volop te krijgen is in de zomer. Distels vaak ook. Je zou bij voorbeeld ook heel kleine stukjes riet door het voer kunnen doen? Al is dat wel een geduldwerkje :P

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:57

Ik wil mengen om twee redenen; de eerste is omdat meneer alleen wat vitaminebrokjes niet blieft, ten tweede is als ik het meng het iets stevigs moet zijn omdat het anders veel te gulzig naar binnen gaat.
Al t noodzakelijke uit gras halen buiten 1 handje iets om (wat is het, muesli?) ben ik zeker niet met je eens. Ik weet inmiddels aardig wat van gras af en veel mensen verkijken zich op de voedingswaarde van gras hier in Nederland.

Wilgentakken krijgt hij al en wordt dankbaar gebruik van gemaakt
Eventueel kan ik zelf wel wat mengen maar dan is de vraag welke producten voldoende smaak en structuur hebben :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:34

Een goed vitaminebrok voor paarden. Wij voeren Metazoa :)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:55

269_life schreef:
Een goed vitaminebrok voor paarden. Wij voeren Metazoa :)

Ik ben opzoek naar iets extra's om te kauwen naast vitaminebrok, staat vrij duidelijk in de OP ;)
Overigens is Metazoa voor mijn pony geen goede brok en vind ik sowieso aardig wat vitaminebrok stukken beter dan wat jij noemt :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:40

Luzerne oid om vitamine brokjes mee te mengen?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:09

Havens brix ?