Geadviseerde hoeveelheden vitamines en mineralen/dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Geadviseerde hoeveelheden vitamines en mineralen/dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:45

Hoi allemaal,

ik vraag me af wat nu voor een paard of pony de 'standaard' aanbevolen dosering vitamines en mineralen is. En dan even rekenen per 100 kg paard?

Dit is wat voervergelijk zegt:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen

Eerste getal is basisbehoefte en tweede voor werkende paarden.
Vraag me ook af wanneer een paard 'werkt' trouwens!

Heb even gerekend en dit zou de basis behoefte vitaminen en mineralen per 400 kg (grote pony) lichaamsgewicht van volwassen paarden zijn.

Calcium 20,8 gr.
Fosfor 14,8 gr
Magnesium 6,0 gr
Natrium 10,4 gr.
Kalium 26 gr.
Koper 80 mg.
IJzer 320 mg.
Zink 320 mg.
Mangaan 320 mg.
Selenium 0,8 mg.
Jodium 2,8 mg.
Kobalt 0,4 mg.
Zwavel 12 mg.
Vitamine A 12000 I.E.
Vitamine D3 2640 I.E.
Vitamine E 400 mg.
Vitamine B1 24 mg.
Vitamine B2 16 mg.
Biotine 4000-8000 ug.
Lysine 21,6

Maar mijn voer bevat (veel) meer!
Zo bevat 500 gram Dieetmix (een halve kilo! dus nog lang niet de aanbevolen hoeveelheid...) het volgende:
Calcium 5,1 gr
Fosfor 2,4 gr
Magnesium 2,95 gr
Natrium 3,5 gr
Kalium onbekend
Koper 10,5 mg
IJzer 46 mg
Zink 68,5 mg
Mangaan 33,5 mg
Selenium 0,215 mg
Jodium 1,0 mg
Kobalt 0,75 mg
Zwavel onbekend
Vit. A 15.125 IE
Vit. D3 1.130 IE
Vit. E 125,5 mg
Vit. B1 3,0 mg
Vit. B2 5,0 mg
Biotine 511 microgr
Lysine onbekend

Krijgen mijn pony's niet veel te veel binnen? En dan tel ik nog niet eens mee wat er in het (voordroog) hooi zit!

Nog een voorbeeldje:
Lexa Top Mineral
per 80 gram (is aanbevolen dosering voor een grote pony)

Calcium 8 gr
Fosfor 2,8 gr
Magnesium 1,6 gr
Natrium 2,4 gr
Kalium 0,72 mg
Koper 84,8 mg (?!)
IJzer 94,4 mg (?!)
Zink 403,2 mg (?!)
Mangaan 124 mg (?!)
Selenium 0,96 mg
Jodium 1,36 mg
Kobalt 0,88 mg
Zwavel onbekend
Vit. A 24.000 IE
Vit. D3 2.400 IE
Vit. E 320 mg (?!)
Vit. B1 24,32 mg (?!)
Vit. B2 12,08 mg
Biotine 800 microgr
Lysine onbekend

Grote verschillen! Alleen Magnesium en Natrium (zout) zit er in verhouding meer in een portie Dieetmix. Verder vind ik wel veel Koper, IJzer, Zink en Mangaan in de Top Mineral zitten. Is dat normaal voor vitaminebrok?

Moeten we met deze grote hoeveelheden vitaminen en mineralen nog wel poedertjes toevoegen vraag ik me af? Hoewel mijn pony echt positief reageert op Groene Os Rust compositum (met oa extra magnesium)...

Wat voeren jullie aan vitaminen en mineralen?

edit: Ik zat een factor 10 verkeerd in m'n eerste rijtje! Verklaart een hoop :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:41

Dat soort richtlijnen vind ik zo totaal irrelevant. Is allemaal bedacht door mensen die paarden hebben bestudeerd die al generaties lang in gevangenschap leven. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar dit soort onderzoeken bij paarden die als paard en niet als huisdier leven. Bovendien heeft een jonge Friese hengst andere voerbehoeftes dan een bejaarde welsh.

Kies gewoon een balancer of krachtvoer waar je paard het goed op doet. Op het oog voeren is niks mis mee ;) Als je paard goed in z'n vel zit, lekker beweegt en goede mest heeft doe je het naar alle waarschijnlijkheid gewoon goed. Daarnaast verschilt het ook in de loop van het jaar hoe veel je paard nodig heeft. Nu aan het einde van de winter, met verharen er bij enzo, geef ik graag iets meer van het standaard voer wat ze krijgen. Net zoals dat ze in de winter meer lijnzaadolie krijgen dan in de zomer. O en mijn pony krijgt inderdaad magnesium bij, zoals zo veel ponies met PPID ;)

Als je toch naar je rijtje wil kijken laat dan eerst een analyse doen van je ruwvoer. Al het andere wat je in je paard stopt hoort daar een aanvulling op te zijn dus dan weet je meteen wat/hoe je moet aanvullen als je van je rijtje wil uitgaan.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:18

Koper schreef:
Dat soort richtlijnen vind ik zo totaal irrelevant. Is allemaal bedacht door mensen die paarden hebben bestudeerd die al generaties lang in gevangenschap leven. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar dit soort onderzoeken bij paarden die als paard en niet als huisdier leven. Bovendien heeft een jonge Friese hengst andere voerbehoeftes dan een bejaarde welsh.

Kies gewoon een balancer of krachtvoer waar je paard het goed op doet. Op het oog voeren is niks mis mee ;) Als je paard goed in z'n vel zit, lekker beweegt en goede mest heeft doe je het naar alle waarschijnlijkheid gewoon goed. Daarnaast verschilt het ook in de loop van het jaar hoe veel je paard nodig heeft. Nu aan het einde van de winter, met verharen er bij enzo, geef ik graag iets meer van het standaard voer wat ze krijgen. Net zoals dat ze in de winter meer lijnzaadolie krijgen dan in de zomer. O en mijn pony krijgt inderdaad magnesium bij, zoals zo veel ponies met PPID ;)

Als je toch naar je rijtje wil kijken laat dan eerst een analyse doen van je ruwvoer. Al het andere wat je in je paard stopt hoort daar een aanvulling op te zijn dus dan weet je meteen wat/hoe je moet aanvullen als je van je rijtje wil uitgaan.

:j
Wat koper schrijft klopt. Je basis moet zijn ruwvoer. Het is daarom verstandig om een analyse hiervan uit te laten voeren, zodat je weet welke aanvullingen je krachtvoer nodig heeft. Helaas gebeurt het testen te weinig omdat dit vrij kostbaar is, vooral als je ruwvoer van diverse leveranciers hebt. Tijdens mijn cursus paardenvoeding heb ik begrepen dat men bezig is om een thuis test hiervoor te ontwikkelen.
De hoeveelheid vitaminen en mineralen hangt voornamelijk af van de arbeid die je paard verricht.
Handig om hierbij te gebruiken is het CVB tabellenboek voeding paarden & pony's. De gegevens van voervergelijk zijn hier ook voor te gebruiken, maar zoals hierboven aangegeven, voeren doe je ook met het oog.

Je pony heeft in principe genoeg aan alleen de Lexa Vitamine brok. Wanneer je naast een vitaminebrok nog een andere brok of muesli voert, moet je altijd minderen in je vitamine brok om overschotten te voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:28

Het lastige vind ik dat op voervergelijk heel vaak niet is opgegeven wat er precies in voer zit. Bij veel producten zie je dat. Dat zijn producten die ik om die reden ook niet zomaar zou voeren.

Hier doen ze het echt super op Vitalbix. Ik heb dit voer uitgekozen vanwege het lage ijzergehalte (ivm ijzerrijk hooi) en ook vanwege de verhoudingen van vitamines, mineralen en sporenelementen ten opzichte van elkaar en in vergelijking met Metazoa. Ik voer het sinds april en nu, dus late winter/vroege voorjaar vind ik de meest "kritische" tijd om te voeren. Paardjes komen net de winter uit, tijd lang weinig gras gehad, verharen, allerlei processen die in het lichaam dan weer veranderen en ik heb er eentje die wat lastiger overweg kan met wisselend koude en warme dagen. Dus ik ben benieuwd hoe ze het de komende weken gaan doen.

Safiera

Re: Geadviseerde hoeveelheden vitamines en mineralen/dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:54

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn pony's krijgen onbeperkt voordroog hooi maar wel van wisselende leveranciers. Dus dat testen is voor mij geen doen helaas.

Aan de hand van deze cijfertjes zou ik juist zeggen dat de pony's ietsje meer Top Mineral mogen. Ben alles aan het uitzoeken omdat ik op begeven moment veel ditjes en datjes voerde en een topic las over back to basics.

De Dieetmix krijgt in principe alleen onze 21 jarige C-pony bij, omdat zij de Top Mineral anders niet eet. Deze pony heeft allerlei allergieën (oa zomereczeem) is gevoelig voor bevangenheid en heeft artrose. Naar mijn idee wel een lijfje dat extra voedingsstoffen kan gebruiken (is ook heethoofd en verbruikt ook aardig wat ondanks dat ze nauwelijks werkt). Ik reken voor haar met 300-350 kg.
En geef 80 gram Top Mineral. Naast 0,2-0,5 kg Dieetmix.
Ze is nu mooi op gewicht.

Onze ruin, 11 jaar, krijgt in principe alleen de Top Mineral. Maar is een brede D-pony en ik denk dat ik hem ipv 80 gram, er 100 ga geven. Hij krijgt sinds deze week Rust Compositum van Groene Os bij. Daar reageert hij goed op (voer dat in kuur-vorm). Werkt redelijk (=4 dagen intensief)
Ook deze pony is in prima conditie.

Pony nummer 3 is een 25 jarige grote D, met PPID en is op het moment (veel) te mager.
Die krijgt ook 80 gram Top Mineral, maar ook 1 kg (ongeweekt gewicht) Seniores Priores en voor of nadat hij gereden heeft nog 0,2 kg Dieetmix.

Voer al een tijdje de combi Dieetmix met Top Mineral. Eerst 0,5 kg Dieetmix met 40 gram Top Mineral, later heb ik de Top Mineral verdubbelt omdat ze duidelijk wat te kort kwamen (verkoudheidjes en mindere vacht + hoefjes). Nu dus weer wat minder Dieetmix.
Maar toen voerde ik ook (kuursgewijs) kruiden en Omega Olie en af en toe lijnzaad en en en.
Werd beetje te duur en te gek :+ Al denk ik dat de Omega Olie weer terug komt :P Daar reageren ze fijn op met hun vacht.

Wat me wel nuttig lijkt is extra magnesium en evt een kuurtje biotine. Omdat dat beide maar weinig in deze voeders zit. En stress/heet/springerig zijn merrie en jongste ruin wel. Af en toe ook icm harde spieren.

Ik blijf bezig (voertic) :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:59

Sorry dat ik me er mee bemoei maar een pony met eczeem die gevoelig is voor hoefbevangenheid zou ik nou echt geen voordroog geven :o

Safiera

Re: Geadviseerde hoeveelheden vitamines en mineralen/dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:32

Geen probleem dat je je er mee bemoeit. Voordroog hooi (zelfs af en toe gemixt met wat kuil) gaat al 2,5 jaar prima. Het is bij haar echt het verse gras wat het hem doet. Daar komt ze deze zomer niet tot nauwelijks meer op hebben we besloten. Vorig jaar was ze veel te dik geworden, zelfs met beperkte weidegang.