Ouder paard dat moeite heeft met verharen iets bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Ouder paard dat moeite heeft met verharen iets bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:38

Mijn merrie is 22 jaar (nog wel redelijk actief onder het zadel)

Ze is "gezond" geen cuching of dergelijke. En wordt regelmatig nagekeken door een dierenarts.

Ze heeft deze winter keurig onder een deken gestaan en geen "lange"haren maar is wel flink aan het verharen.

Ik rosborstel haar zo veel mogelijk om haar te ondersteunen, maar ze lijkt (door het verharen) energie te missen en niet lekker haar vel te zitten.

Het duurt eigenlijk ook te lang, al een maand.

Nu zit ik te denken wat bij te voeren (krijgt normale voeding en voldoende krachtvoer)

Ik kom niet verder dan lijnzaadolie en evt een vitamine spuit (maar ik denk altijd dat ze daar het meeste van uitplassen.)

Iemand tips? Op paardendrogist zag ik Hippochol maar dit ken ik eigenlijk niet.

Marjo89

Re: Ouder paard dat moeite heeft met verharen iets bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:40

Gewone lijnzaad (ipv olie), omega 3/6/9 ?
En als haar echt niet lukt (ik heb hier ook een pony van 24) en haar scheer ik (half maart ergens)
Dat kan een keuze zijn.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:41

Het is niet dat dit paard 'in het haar" zit.

Haar vacht is dun ze zweet amper maar heeft veel korte losse haartjes (dus echt verharen). Denk dat ik chaos in haar vacht creeer als ik ga scheren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:42

Ik heb goede ervaring met Opkikker van NAF om paard net even te helpen bij lastige periode. Mijn ouwe krijgt het ook als ik merk dat hij problemen heeft met verharen ed.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:45

Evelijn schreef:
Ik heb goede ervaring met Opkikker van NAF om paard net even te helpen bij lastige periode. Mijn ouwe krijgt het ook als ik merk dat hij problemen heeft met verharen ed.

Dank je als ik dit zo lees sluit dat product wel aan bij wat ik wil.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:46

Het is niet alleen van belang om te kijken of het paard voldoende voeding krijgt, maar ook of de voeding alles bevat wat ze nodig heeft.
Ik heb goede ervaringen met Marstall optimaal of marstall sinfonie tijdens de verhaarperiode.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:50

De verhaar periode duurt nog wel ff. Daarom, heb geduld.

Die van mij laten ook al een maand wat haar los en gister kwamen er bosjes vanaf. Ze zijn 18 en 25.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:50

mirim schreef:
Het is niet alleen van belang om te kijken of het paard voldoende voeding krijgt, maar ook of de voeding alles bevat wat ze nodig heeft.
Ik heb goede ervaringen met Marstall optimaal of marstall sinfonie tijdens de verhaarperiode.

De merrie in kwestie krijgt goede kwaliteit voordroog, knabbelt nog heel wat stro en krijgt dagelijks 1,5 kg basisbrok (pensionstal) en van mij nog 1 kg schep muesli van havens (met haver variant geloof ik) De muesli zou ik kunnen veranderen van merk. Verder 2 schepjes horse flex (leeftijd en mijn angst voor artrose)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:51

Cowgirl schreef:

Die van mij laten ook al een maand wat haar los en gister kwamen er bosjes vanaf. Ze zijn 18 en 25.

Snap ik alleen voelt ze zich niet happy door verhaar periode, dit heeft ze al ongeveer vanaf haar 17e en lijkt ieder jaar erger te worden, daarom wil ik haar graag ondersteunen.
natuurlijk heb ik geduld, we rijden geen wedstrijden meer of zo.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:59

Ik heb besteld: opkikker en lijnzaadbrokjes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:09

sedochol of ecuchol wordt bij paarden meestal gegeven om de lever te ontgiften in het voorjaar. Maar als je de bijsluiter leest, zie je dat het bij pluimvee specifiek bij het verpluimen wordt gegeven.
Ook bij paarden helpt het dus in de rui.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:52

friesam schreef:
Cowgirl schreef:

Snap ik alleen voelt ze zich niet happy door verhaar periode, dit heeft ze al ongeveer vanaf haar 17e en lijkt ieder jaar erger te worden, daarom wil ik haar graag ondersteunen.
natuurlijk heb ik geduld, we rijden geen wedstrijden meer of zo.

Als mijn oudje zich niet lekker voelt in de verhaar periode omdat het niet loslaat dan gaat het scheerapparaat eroverheen. Effectiever en ook goedkoper dan al die supplementen die 9 van de 10x toch niet werken. Enige nadeel kan zijn dat je met minder weer een deken op moet doen maar dat weegt toch minder op dan een niet happy paard.

2 of 3 jaar geleden heb ik hem deels geschoren want de vacht liet toen slecht los en het was in maart al 20 graden. Paard knapte enorm op.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 09:46

Scheren is niet echt een optie.
Paard zit niet dik in vacht door flinke deken en verliest alleen stekel haartjes.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:03

Op advies van de dierenarts heb ik mijn oude ruin tijdens het verharen de equi top forte gegeven. (Bij Agradi verkrijgbaar) Ook omdat hij niet echt goed door kwam en het hem veel energie koste. Laatste jaren voer ik het niet meer omdat hij fitter is door andere brok te zijn gaan voeren.

Groet Karin.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:05

Evelijn schreef:

:j Ook goede ervaring mee!