Voedingsadvies gezocht voor eventinggericht sportief paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Voedingsadvies gezocht voor eventinggericht sportief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:28

Hoi bokkers,

Omdat ik momenteel door de bomen even het bos niet meer zie en tegen een aantal dingen aanloop, zou ik graag wat meer ideeën horen van anderen.

Omschrijving paard:
9 jaar
KWPN met 60% volbloed
1.80 hoog
Wordt snel wat te vet
Kan kijkerig zijn
Werklustig

De arbeid:
All-round training
3x per week dressuurmatig waarvan 1x les, 2x zelf trainen. We starten nu L1 maar trainen richting L2/M1
1x per week springen op B-niveau, wisselend zelf springen of les.
1x per week naar buiten, galoptraining dus lekker intensief
1x per week longeerwerk met pessoateugel
1x rustdag
De buitenrit of springtraining wordt 2x per maand vervangen door een wedstrijd. We proberen ook 1x per maand een crosstraining te rijden.

De dagelijkse situatie van mijn paard:
Van april t/m oktober van 8 tot 5 op de wei in de kudde, redelijk korte schrale wei.
van oktober t/m maart van 11 tot 4 op de paddock. Hier beweegt hij niet heel veel. Ik probeer zoveel mogelijk buiten de paddocktijden om te trainen.

Huidige voerschema:
7 uur ochtend voordroog
7 uur ochtend bakje met een halve schep basisbrok en een hand luzerne
4 uur middag voordroog
7 uur avond bakje met een halve schep basisbrok en een hand luzerne
Na het werk krijgt hij van mij nog een halve schep haver met twee handjes biks.

Ik merk dat nu hij wat meer in het werk staat, hij wat sneller verzuurt. Hij blijft wel doorgaan, wil altijd lopen maar ik merk dat hij soms net wat tekort komt. Hij heeft verder een goeie conditie (na de laatste cross van Lisse een eindhartslag van 52) en zit goed in zijn vel. Hij zou wel wat minder spek mogen. Ik zoek dus iets wat niet teveel aanzet, maar wel beter zou helpen met de ondersteuning van zijn spieren. Ik heb het idee dat hij soms wat stijf wordt of last heeft van spierpijn.

Wie heeft er ideeën? Goed om verder te weten is dat de basisbrok vanuit stal gegeven wordt, net als de voordroog. De rest voer ik zelf bij. Helemaal overstappen op een sportbrok heeft dus niet mijn voorkeur, aangezien de basisbrok bij mijn stalgeld in zit. Ik mag daarvan wel zoveel voeren als ik wil.

troi

Re: Voedingsadvies gezocht voor eventinggericht sportief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 05:35

Probeer eens een tijdje de pavo topsport topping erbij te geven. Zit hoog in eiwit, vet en vit e. Kon nog wel eens precies zijn wat je dier mist.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:23

Ik vind twee keer op een dag ruwvoer, helemaal als hij 's winters op de paddock staat, erg weinig :). Denk dat in het ruwvoerschema veel winst te behalen is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:37

Moet zeggen dat je paard inderdaad niet heel veel krijgt. Als het on uithouding en verzuring gaat adviseer ik je de granen en suikers er uit te snijden en onbeperkt hooi te voeren. Hier door worden de oaarden minder nerveus en het vergroot het uithoudingsvermogen. Een mineralen brok kan bij gevoerd worden maar meestal volstaat een liksteen van goede kwaliteit.

Www.Paardnatuurlijk.nl kun je lezen over verteringsstelsel en gedrag/sport.

Bij mij helpt de omzetting in voer goed. Zijn uithoudingsvermogen is gegroeid en wordt niet mager. Het voeren van granen en suiker komt voort uit de oude situatie waar paarden 8 uur of langer per dag moetsen werken. En dus niet genoeg tijd hadden om hun energie behoefte bij te eten in de tijd dat ze niet aan het werk waren. Als je paard een uur of 2 a 3 per dag werkt is onbeperkt ruwvoer afdoende.

Succes met je keuze en super tof dat je zo actief met hem bezig bent.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:37

Denk dat je inderdaad moet kijken naar een supplement met aminozuren voor de spieren.
:j

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 07:57

Zie dat ik helemaal vergeten ben te vermelden dat hij om half tien ook nog ruwvoer krijgt! Stom. Hij krijgt ruim voldoende ruwvoer, tegen de 15 kg.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:12

Synovium mussle nog iets. Haver vervangen voor een meer uitgebalceerde musli ofzo. Goed dat je luzerne door je brokken mengt.
Vitamine korreltje is ook aan te raden. Kijk eens op website van equilin.

Zelf zie je t best wat je paard nodig heeft
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 12-02-16 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:23

Baileys nr 17 top line conditioning mix is misschien wel wat.

Zit net dat beetje meer in voor een goede spier en conditie opbouw, worden ze net even wat fitter van. Mijn paard loopt ook in de eventing en zij krijg naast een basismuesli (voor paarden op rust/licht werk) 1x daags een driekwart schep van die nr 17 erbij. Kan echt merken dat ze hierdoor net dat beetje extra heeft. Zonder dat ze echt over het randje gaan. Baileys word alleen maar op 1 plaats in Nederland verkocht helaas. Dit is in Zeeland. Ik weet niet precies waar je woont, maar ik weet dat hij nog op best veel plaatsen in Nederland dit doet bezorgen.
Ik zweer echt bij Baileys. _/-\o_ Mijn paarden doen het er al jaren enorm goed op, en je hoeft er maar heel weinig van te voeren.

http://www.baileyshorsefeeds.co.uk/stoc ... ldwide.htm