Wat te geven bij regelmatig zeer natte mest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Wat te geven bij regelmatig zeer natte mest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:59

Ik heb een mini van bijna 8 die op regelmatige basis last heeft van zeer waterige mest tot diaree aan toe.
In het verleden is hij heel ziek geweest en de veearts vermoed dat verwaarloosde worminfecties de reden zijn van zijn darmklachten.
Hij krijgt onbeperkt ruwvoer, en om te knabbelen wilgentakken e.d.
Wat zou ik kunnen geven om die darmen te ondersteunen. Probleem met supplementen is hoe te geven. Hij is prima op gewicht en een supplement moet je vaak toch met voer mengen.

Maartje1990

Re: Wat te geven bij regelmatig zeer natte mest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:01

Wat voor ruwvoer krijgt? Voordroog of verpakt hooi zorgt bij mijn pony ook voor dunne mest. Goed droog hooi heeft er voor gezorgd dat hij weer mooie mestballen heeft

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:01

Wat krijgt hij qua ruwvoer, uit folie of kleine baaltjes ?

Zelf heb ik een fjord met nattige mest, en ik ondersteun hem nu met okugust (dit is een mensen middel)
Na wat zelf studie, en hoe gek maar het werkt wel. En geen kuilvoer of voordroog maar kleine baaltjes.
En beweging..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:04

Darm Flow is heel goed.

Eten ze ook makkelijk.
Een klein beetje krachtvoor, 1a2 handjes is voldoende.

Ik geef het mijn paard met "slechte" darmen en al een keer geopereerd aan koliek, ook.

Daar doet hij het heel goed op.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:06

Mijn mini heeft er ook last van.. die krijgt gastricomp van phytonics (slechts een klein beetje) en daarmee is zijn mest een stuk beter geworden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:07

Supplement kun je ook mengen met wat water, in een spuitje en in de mond in geven.

Ik zou kiezen voor een mestonderzoek om te kijken of daar info uit te halen valt over de vertering.
Dus geen onderzoek naar wormen,maar verdere info :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:15

_lotteeee schreef:
Darm Flow is heel goed.

Eten ze ook makkelijk.

Ik geef het mijn paard met "slechte" darmen en al een keer geopereerd aan koliek, ook.

Weet wel dat krachtvoer echt rotzooi is voor de darmen.. Beste is gewoon goed hooi.
En evt een suppelment

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:25

Als je een supplement niet wil geven met krachtvoer, kun je ook een beetje bietenpulp gebruiken. Dat werkt bij onze pony's prima.

Mijn ruin heeft ook niet hele stabiele darmen; iets te veel blaadjes snoepen en hij heeft natte mest of een plasje vocht bij zijn mest. Hij krijgt MicroComp, via Den Hoek (holistische praktijk). Ik hoor goede verhalen over Algae Vitalis, loopt ook een topic over.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:28

Het ruwvoer wat ze krijgen is voordroog. ( die grote balen in folie). Hele mooie droge kwaliteit, als er een nattere baal tussen zit krijgen ze hooi.
Het kan maanden goed gaan en dan ineens speelt het weer op. Hij had sinds augustus niet meer zo een last en nu sinds een paar dagen weer wel.
Het eerste jaar dat ik hem had was het echt spuitpoep, tot aan zwarte drek toe. Dat is al heel erg verbeterd. Ook kwam hij toen heel slecht door zijn verharing.

Gastricomp, okugest en darmflow zal ik is opzoeken, kijken of dat te geven is zonder krachtvoer.

Qua beweging, hij staat 24/7 buiten. Longeren waren we aan het aanleren, maar de longeerbak is nu met al die nattigheid veel te zwaar voor hem. Verder maakt ie 2 keer per week een wandelingetje van 5km.

Mestonderzoek wat betreft vertering zal ik navragen bij de da.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:32

Bietenpulp lust die ook, lastige vind ik de dosering.
Bijna overal staat als voeradvies paard of pony. Ik neem voor hem dan vaak maar de helft van wat een pony mag. Schat dat hij net 150kg weegt.
Micro comp en algae vitalis ga ik ook opzoeken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:33

Okugust zijn tabletjes kan je bij drogist meestal wel kopen.
Ik druk ze in een half stukje appel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:37

Bietenpulp gebruik je echt als 'mengmiddeltje', dus 25 gram droog afgewogen (voldoende water erbij uiteraard) kan al voldoende zijn om bijv. GastriComp doorheen te mengen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:38

Ik geef om die reden ook bietenpulp. Paard van 650 kilo krijgt 2 ruime handen van de brokken geweekt in een halve liter water. Sindsdien eigenlijk alleen bij mega stress natte mest. Of als het kuil erg nat geregend is in de slowfeeder buiten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:39

Scheutje appelazijn over het voer of bietenpulp :j

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:53

Marjo89 schreef:
_lotteeee schreef:
Darm Flow is heel goed.

Eten ze ook makkelijk.

Weet wel dat krachtvoer echt rotzooi is voor de darmen.. Beste is gewoon goed hooi.
En evt een suppelment

Krachtvoer hoeft helemaal geen rotzooi te zijn voor de darmen. ligt eraan wat je aan krachtvoer geeft ;).

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:56

_lotteeee schreef:
Marjo89 schreef:

En evt een suppelment

Krachtvoer hoeft helemaal geen rotzooi te zijn voor de darmen. ligt eraan wat je aan krachtvoer geeft ;).

Krachtvoer bestaat voor groot deel uit suikers. Dit is zeer slecht voor de darmen & het hele lijf.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:00

Mijn merrie had lang chronisch dunne mest. Veearts zei dat het prikkelbare darm was en mee moest leren leven. Uiteindelijk fantastische osteopaat erbij gehad die nu twee keer per jaar komt om bij te houden en nergens meer last van. Door oud trauma was een rib verkeerd gaam zitten die irriteerdw. Heel kort door de bocht. Misschien niet voor je van toepassing maar bij mijn paard heel goed geweest.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:03

Marjo89 schreef:
Krachtvoer bestaat voor groot deel uit suikers. Dit is zeer slecht voor de darmen & het hele lijf.

Krachtvoer bestaat helemaal niet voor een groot deel uit suikers.
Als je krachtvoer hebt wat alleen uit granen bestaat, heb je helemaal niks met suikers te maken.

Zoals ik al zei, het ligt eraan welk krachtvoer je voert.

De brok, muesli's etc.. inderdaad daar zit veel suikers in.

maar dit is een beetje offtopic :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:06

Maar een paard hoort geen granen te eten.

Ik zou die voordroog schrappen en voor onverpakt hooi gaan

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:08

Wij hebben onze shet met constant natte mest een week lang elke dag 30ml panacur 2.5% gegeven. Daarna normale mest.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:08

Voor je nou met allerlei voer begint zou je eens moeten meten hoeveel je pown drinkt per dag. Een paard drinkt ongeveer 20 a 30 liter per dag (Een pown dus vast wat minder). Mijn paard had ook altijd spuit en spinaziepoep. Beest helemaal binnestebuiten gekeerd door veearts, allerlei voer geprobeerd, bleek dat hij uit verveling en ondeugt 80 liter per dag dronk. Ja daar krijg je dus wel spetterpoep van. Mijn paard staat snachts op stal en daar heeft hij al jaren geen water meer, alleen als hij een dag of langer binnen blijft. Nou niet gaan kraaien over sielugh of wreed ik doe het al jaren zo en hij is blakend van gezondheid én voornaam ding, geen waterige mest meer. Dus ook gewoon gezonder...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:12

Mrie: top syptoombestreiding! Zouden we allemaal moeten doen ipv de oorzaak aanpakken (de reden dat hij teveel drinkt..)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:15

Maartje, lezen is ook een vak.. Da heeft ernaar gekeken.. Ts, ik kan je er noet mee helpen.. Mijn heeft t ook.. Al aantal keren binnenstebuiten gedraaod.. De mijne heeft gewoon gevoelige darmen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:17

nine1987 schreef:
Maartje, lezen is ook een vak.. Da heeft ernaar gekeken.. Ts, ik kan je er noet mee helpen.. Mijn heeft t ook.. Al aantal keren binnenstebuiten gedraaod.. De mijne heeft gewoon gevoelige darmen..

Ik lees prima. Paard drinkt uit verveling. Maar ipv dáár iets aan te doen krijgt het paard geen water meer (en verveelt het zich nog steeds)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:21

Tja,wat wil je doen? Hem de horlepiep laten dansen? De mijne staan ook 24/7 buiten, maar nu richting t einde van t winterseizoen, merk ik ook dat ze zich beginnen te vervelen in de paddock.. Denk niet dat daar nu veel aan te doen is..