Zomerexceem Haflinger voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wolfopdetop

Zomerexceem Haflinger voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 19:42

Heei,
Dit is een van mijn eerste berichten op Bokt, dus ik weet niet of ik het goed doe, maar ik bezit nu een 12 jarige Haflinger merrie, en ze wordt bestwel snel dik en heeft ook zomerexceem. Ik vroeg mij af wat jullie voeren aan jullie "sombere" rassen met zomerexceem? Mijne staat 24/7 buiten op een weiland, waar niet altijd evenveel gras staat (gewoon hele korte sprietjes) en krijgt s'morgens ook hooi, voor de rest geef ik haar nu na het rijden meestal iets van drie handjes basis brok.

Tika

Re: Zomerexceem Haflinger voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:51

vitalbix is goed voor exceempaarden in combinatie met luzerne. Neem anders even contact op met Simone Pottegieter via Facebook.

wolfopdetop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 20:11

Oke, bedankt! Ga ik doen! :)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:21

Ik zou geen luzurne en vitalbix geven zit te veel eiwitten in.
Ik zou gaan kijken naar voer waar het paard niet dik van word maar wel de juiste voeding binnen krijgt wat hij nodig krijgt.
Bijvoorbeeld neem je horsefood happy summer mix. Deze is echt voor de hele zobere paarden die ook snel dik worden en er zit geen gekke troep door zoals bind stoffen dat ze vaak gebruiken.

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:07

lolotjeh schreef:
Ik zou geen luzurne en vitalbix geven zit te veel eiwitten in.
Ik zou gaan kijken naar voer waar het paard niet dik van word maar wel de juiste voeding binnen krijgt wat hij nodig krijgt.
Bijvoorbeeld neem je horsefood happy summer mix. Deze is echt voor de hele zobere paarden die ook snel dik worden en er zit geen gekke troep door zoals bind stoffen dat ze vaak gebruiken.

Daar zit absoluut geen eiwitten in en geen melasse. Vitalbix is juist ontwikkeld voor paarden met exceem. En de paarden doen het er super op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:58

Vitalbix is prima. Luzerne zou ik niet doen.
Alleen Vitalbix kan heel goed.
Wil je nog wat mengen zou je kunnen kijken naar de eczemmuesli van Marstall. Of een van de producten van Agrobs.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:58

Vitalbix en de lucerne van feral horse care is juist gemaakt voor eczemers en paarden die juist zo min mogelijk eiwitten en suikers mogen hebben.
Om eczeem beter onder controle te krijgen is het 24/7 weidegang een no go, juist in het hele korte gras zit heel veel fructaan, suikers dus. Beter is om gedoseerd weidegang te bieden, de nachten en de vroege ochtend van gras af in de winter, dan zit het meeste fructaan in het gras.
Om wel voldoende ruwvoer te leveren, kun je het beste tweede of derde snede hooi geven.

Voor de zomermaanden ook beperkt weidegang en strookbegrazing, tegen de avond op stal zetten en later op de ochtend weer naar buiten isook een goed middel tegen de jeuk. Dat zijn namelijk de uren, dat de muggen het actiefst zijn.

Neem idd contact op met simone Pottegieter, zij kan je hier verder mee helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:09

Eiwitten heeft een paard juist nodig hoor, en ook een eczemer.

Gewoon sober voeren, wel een vitaminebrokje, en suikerarm hooi en gras.

Op medisch is een topic voor eczeempaarden, daar kun je ook veel vragen stellen

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:43

Heb je al eens gekeken naar Fibra Anti-itch? Is speciaal ontwikkeld voor paarden met zomereczeem. Mijn paarden hebben geen zomereczeem maar ik voer het 2 maand in het jaar als reinigingskuur.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:28

Afgelopen zomer heb ik zelf voer gemixt voor onze eczemer. Wel wat werk met steeds klaarzetten, maar ik doe het graag :)

2 handjes Daily Plus of Hartog Gras Mix -om de voerbak te vullen & voor extra kauwen
1/4 schep Dieetmix -voor de lekker
80 gram Lexa Top Mineral -vitaminen en minreralen
scheutje Omega Olie -erg goed voor huid en vacht!
Souplesse Mix van de Paardendrogist -helpend bij artrose maar ook voor afvoer van afvalstoffen

Meestal voerde ik dat, de kruiden heb ik wel eens afgewisseld. Toen ze een hoestje had Luchtweg Mix, en verder nog wel eens brandnetel of paardenbloem. Of FoeneKnofZeewier.

Marieke1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:10

Vriendin voert sinds vorig jaar Metazoa aan haar eczeempony. Heeft sindsdien niet meer geschuurd en is mooi op gewicht.

noralda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:21

Ik heb een tip, heb hier heel goede ervaring mee; Geef je paard 1 a 2x per week een eetlepel lijnzaadolie door het eten, dan komen de huid en vacht in zo'n goede conditie dat exceem weinig of geen kans heeft. Niet zelf medderen met lijnzaad koken maar de olie gebruiken, ik koop het altijd in de natuurwinkel voor 3,95 per halve liter. daar doe je maanden mee. Ik had een haflinger ;) met ernstig zomereczeem en heb het daarmee weggekregen. Eventuele plekjes die het paard nu al heeft wassen met betadineshampoo, na een paar dagen nog een keer wassen en daarna doorgaan met de lijnzaadolie geven. Niet te veel lijnzaadolie geven, 1 of 2x per week een eetlepel afhankelijk van hoe groot/zwaar je paard is. Verder kun je beter geen shampoos en manensprays gebruiken want die tasten de natuurlijke beschermlaag van de huid en haren aan. Succes!
Laatst bijgewerkt door noralda2 op 21-02-16 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:36

Wat vaak werkt is gewoon alleen hooi geven en geduld hebben. Dus helemaal geen vitaminebrok/krachtvoer.

noralda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:13

xBlue schreef:
Wat vaak werkt is gewoon alleen hooi geven en geduld hebben. Dus helemaal geen vitaminebrok/krachtvoer.

Helaas ligt het meestal niet zo eenvoudig. De paarden kunnen het in ernstige vorm hebben en daar erg onder lijden. Paarden met zomereczeem hebben een gevoeligere huid dan gemiddeld. De kunst is om die huid in een zo goed mogelijke conditie te krijgen. Alleen hooi geven kan bij paarden die voldoende gras ter beschikking hebben zeker.
Een paard of pony die op een schraal land staat en daarbij ook nog flink arbeid verricht zal wat extra's kunnen gebruiken naast het hooi. Dat zou ik per geval bekijken en niet zo in het algemeen stellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:30

xBlue schreef:

Dat heb ik een jaar gedaan.
Maar een eczemer heeft misschien juist nog wel meer nodig om de huid te laten herstellen.
Appie kreeg in dat jaar op alleen hooi.
Maar kreeg nog meer eczeem,werd mager en uiteindelijk ook nog eens een seleniumtekort omdat dat vaak te weinig in ruwvoer zit :j

Wat wel belangrijk is om suikerarm te voeren :j

noralda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:16

ellepel schreef:
xBlue schreef:

Dat heb ik een jaar gedaan.
Maar een eczemer heeft misschien juist nog wel meer nodig om de huid te laten herstellen.
Appie kreeg in dat jaar op alleen hooi.
Maar kreeg nog meer eczeem,werd mager en uiteindelijk ook nog eens een seleniumtekort omdat dat vaak te weinig in ruwvoer zit :j

Wat wel belangrijk is om suikerarm te voeren :j

Juist, gewoon basis brok voor koudbloeden kan prima. Ik heb met koudbloedpaarden minder goede ervaring met muesli, het kan vachtproblemen geven zoals kale plekken en plukkerige vacht als je het langere tijd voert.

wolfopdetop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 19:25

Aah bedankt voor de reacties allemaal!