Grasbuik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kayleigh_040

Grasbuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:34

Hoi Bokkers!

Laatst heb ik een bericht geplaatst wat betreft de hoeveelheid hooi/brok voor een te dikke Fries.
Ik heb iemand laten komen om naar haar dikke buik te laten kijken en die kwam met het volgende:

- 6 kg ruwvoer (zorgen dat het paard niet langer dan 3 uur niks te eten heeft)
- 0,5 kg brok of vitamine/mineralevoer

Verder zei ze dat de Fries last heeft van een grasbuik.
Ik moet haar voortaan een half uur VOOR en NA het rijden op stal zetten alvorens ze de weide weer in mag.

Heeft iemand ervaring met een grasbuik en weet hij/zij wat daar tegen te doen?

Alvast bedankt maar weer! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door kayleigh_040 op 25-01-16 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Fauvetje

Re: Grasbuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:47

Onbeperkt ruwvoer vind ik zelf aangenamer.
Een ruwvoerbuik is ook geen probleem in mijn ogen ? rond en gezond , maar niet te dik.
Als je paard onbeperkt ruwvoer ter beschikking krijgt gaat hij op den duur ook minder/gelijkmatiger eten, omdat hij beseft dat het hooi er toch altijd ligt. Als je met voertijden werkt eten ze alles zo snel mogelijk na elkaar op omdat ze denken dat er straks geen hooi/ruwvoer meer is..

Bit heeft onlangs een klein artikel online gezet daarover.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:48

Wat krijgt ze nu aan voer?
Hoe lang staat ze op de wei?
Hoeveel beweging krijgt ze?
En heb je een foto?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:50

Zes kilo per voerbeurt neem ik aan?? Onze shet krijgt al zes kilo per dag. Dus onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer is het beste. En mijn ervaring is dat je een echte grasbuik er zo afrijd. Soms word een wormenbuik ook voor een grasbuik aan gezien en met het gras wat er nu staat een grasbuik krijgen vind ik knap.

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 13:56

Amanda schreef:
Wat krijgt ze nu aan voer?
Hoe lang staat ze op de wei?
Hoeveel beweging krijgt ze?
En heb je een foto?

Ze staat van ongeveer 09:00 tot 16:00 op de wei (vollop gras)
Ze wordt maar 2 á 3 keer in de week bereden.
ze krijgt nu een halve grote plak langstengelig hooi en 0,5 kg basisbrok.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:03

Kan me ook haast niet voorstellen dat je paardje in de winter een grasbuik heeft, meestal komt dit in de zomer voor, als er gras ten overvloede is. Hoeveel weegt je paard? Voer je hooi of voordroog? 6 kilo is voor een paard veel te weinig, zou minimaal 2x gewicht paard aan houden voor voordroog en 1,5x voor hooi.

Als je paardje te dik wordt van alleen hooi kan je ook kijken naar het type hooi. De eerste snede is altijd wat rijker en zet meer aan. Kruidenhooi of graszaadhooi bieden minder voedingsstoffen en worden ze minder snel dik van. Je zou bv. de helft van je ruwvoer hiervoor kunnen vervangen.

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:08

Weidebloem schreef:
Kan me ook haast niet voorstellen dat je paardje in de winter een grasbuik heeft, meestal komt dit in de zomer voor, als er gras ten overvloede is. Hoeveel weegt je paard? Voer je hooi of voordroog? 6 kilo is voor een paard veel te weinig, zou minimaal 2x gewicht paard aan houden voor voordroog en 1,5x voor hooi.

Als je paardje te dik wordt van alleen hooi kan je ook kijken naar het type hooi. De eerste snede is altijd wat rijker en zet meer aan. Kruidenhooi of graszaadhooi bieden minder voedingsstoffen en worden ze minder snel dik van. Je zou bv. de helft van je ruwvoer hiervoor kunnen vervangen.

Hmm ik weet het ook niet heel goed.
Het is helaas niet mijn eigen paard.
We voeren haar nu een halve grote plak langstengelig hooi en 0.5 kg basisbrok.
Volgens de vrouw die kwam kijken was het een grasbuik..

Een andere vrouw zei dat 6kg hooi genoeg zou zijn omdat ze 3/4 van de dag buitenstaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:10

kayleigh_040 schreef:

Een andere vrouw zei dat 6kg hooi genoeg zou zijn omdat ze 3/4 van de dag buitenstaat.

Hij staat 7 van de 24 uur buiten.. dat is geen 3/4 dag.
Op zich is 6 kilo net aan de weinige kant om 17 uur te overbruggen.

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:15

Brainless schreef:
kayleigh_040 schreef:

Hij staat 7 van de 24 uur buiten.. dat is geen 3/4 dag.
Op zich is 6 kilo net aan de weinige kant om 17 uur te overbruggen.

Ik bedoelde 3/4 van de dag buiten en de nacht binnen.
Slecht verwoord van me.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:23

6kg op een dag naast een hele dag hooi vind ik niet heel raar.
Mijn haflinger eet zo'n 10-12 kilo, maar staat niet op de wei. Dit paard moet afvallen, dus ga je op het minimum van de behoefte zitten. Je kan eventueel met slowfeeders werken, zodat ze er langer over doen, maar uiteindelijk minder kg eten. Zeker aan te raden :j
Volgens de berekening zou ze 12kg hooi nodig hebben als ze niet op de wei staat (uitgaande van 500kg, wat me redelijk lijkt voor een fries, tenzij ze heel klein of groot is).
Ze staat 7 uur op de wei, ze slaapt nog een deel van de dag, eet niet heel de dag door. 6kg is niet heel gek.

Je zou eens kunnen kijken naar de manier van begrazing. Strookbegrazing doet het voor dikke paarden al beter dan een hele volle wei. Maar kost wel wat werk. Grasmasker zou ook kunnen helpen.
En geef haar een eerste portie hooi voor ze op de wei gaat. Dan gaat ze er met een volle buik op en is de behoefte aan gras al minder.

Verder: brok schrappen en een balancer/vitaminebrok gaan voeren. Bijvoorbeeld Marstall Force, daar heb je nog geen 100gr van nodig en is in principe genoeg voor de beweging die ze krijgt.
En meer bewegen is echt de sleutel. 4/5x per week. En hoe lang en wat doe je dan?
Mijn haflinger heeft heel veel baat bij 2 lange (in tijd, niet in km) buitenritten in een week en de rest bakwerk. Die buitenritten zijn 1x een staprit van 1,5/2 uur op hoger tempo stappen (en eventueel een galopje om even uit te razen) en 1 rit van minimaal 1,5/2 uur in alle gangen (waar de ondergrond het toelaat).
En dan 3x in de week training in de bak.

Dit is de enige manier om de mijne op gewicht te houden. Wat in de winter ook een stuk makkelijker gaat dan in de zomer. Hooi vs gras. Gras zet echt aan.

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:29

Amanda schreef:
6kg op een dag naast een hele dag hooi vind ik niet heel raar.
Mijn haflinger eet zo'n 10-12 kilo, maar staat niet op de wei. Dit paard moet afvallen, dus ga je op het minimum van de behoefte zitten. Je kan eventueel met slowfeeders werken, zodat ze er langer over doen, maar uiteindelijk minder kg eten. Zeker aan te raden :j
Volgens de berekening zou ze 12kg hooi nodig hebben als ze niet op de wei staat (uitgaande van 500kg, wat me redelijk lijkt voor een fries, tenzij ze heel klein of groot is).
Ze staat 7 uur op de wei, ze slaapt nog een deel van de dag, eet niet heel de dag door. 6kg is niet heel gek.

Je zou eens kunnen kijken naar de manier van begrazing. Strookbegrazing doet het voor dikke paarden al beter dan een hele volle wei. Maar kost wel wat werk. Grasmasker zou ook kunnen helpen.
En geef haar een eerste portie hooi voor ze op de wei gaat. Dan gaat ze er met een volle buik op en is de behoefte aan gras al minder.

Verder: brok schrappen en een balancer/vitaminebrok gaan voeren. Bijvoorbeeld Marstall Force, daar heb je nog geen 100gr van nodig en is in principe genoeg voor de beweging die ze krijgt.
En meer bewegen is echt de sleutel. 4/5x per week. En hoe lang en wat doe je dan?
Mijn haflinger heeft heel veel baat bij 2 lange (in tijd, niet in km) buitenritten in een week en de rest bakwerk. Die buitenritten zijn 1x een staprit van 1,5/2 uur op hoger tempo stappen (en eventueel een galopje om even uit te razen) en 1 rit van minimaal 1,5/2 uur in alle gangen (waar de ondergrond het toelaat).
En dan 3x in de week training in de bak.

Dit is de enige manier om de mijne op gewicht te houden. Wat in de winter ook een stuk makkelijker gaat dan in de zomer. Hooi vs gras. Gras zet echt aan.

Hooi,

Zoiets zei de mevrouw ook!
Ik rijd meestal een buitenrit van 1.5/2 uur en de rest (1uur) in de bak.
Meer beweging komt eraan, helaas nu erg druk ivm examens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:32

@Amanda
Het paard van TS is niet te dik, maar heeft een bolle buik.
Dat kan helemaal geen kwaad.
Mijn Fjord heeft nu ook een "gras"buik van het lang stengelig hooi en voordroog.
Maar is absoluut niet te dik (ribben kun je nog voelen).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:33

Oh eerste zin klopt niet. 6kg op een dat naast een hele dag wei moet dat zijn :+

Edit: Ruwvoerbuik kan inderdaad geen kwaad.
Maar dan is die 6kg dus ook prima. Anders zou ze die buik niet hebben.