Onbeperkt ruwvoer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naturalbl

Onbeperkt ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 21:46

Hallo, nu zou ik mijn paardjes graag overzetten op onbeperkt ruwvoer zo dat ze kunnen eten wanneer ze willen, nu zou ik mij een grote ronde bot hooi komen, en zou ik deze gewoon in de weide op een palet plaatsen, maar nu zou ik iets moeten vinden zo dat het hooi afgedekt kan worden voor de regen en dat de paardjes er terweil nog kunnen van eten, heeft er iemand hier toevallig een idee ? Groetjes Lisa

geerke

Re: Onbeperkt ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:50

er bestaan van die grote ruifen,maar die zijn vrij prijzig.Ik denk als je zo een ronde baal op een pallet zet je heel veel verlies hebt.
Beter is er een net omheen te binden en de bovenkant af te dekken met plastic.Als ze dat laten zitten.
Heb je geen mogelijkheid om hem onder een afdak te zetten?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:53

Een hooistolp proberen? Zijn alleen niet zo veel 2e hands te krijgen dus zit wel een prijskaartje aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:56

Wat je moet voorkomen is niet alleen dat het spul nat wordt, maar ook dat de paarden het te veel verspillen. Het zou mooi zijn als je het onder een afdak kon zetten in een inloopstal, maar dan wel achter een hek waar paarden met hun hoofd door kunnen, maar niet met hun benen. Paarden zijn ontzettend spilziek.

Je hebt wel van die grote hooiruiven, die overkapt zijn. Maar die zijn erg duur.
Afbeelding
527 euro. *DINGDINGDING*!!!!

Ik weet dat ze met zo´n ding nog veel knoeien ook.

Hier op marktplaats is een mobiele, Advertentie m1013823167 voor 150 euro. Dat is dan nog te doen.

Hier ook op marktplaats een van 50 euro. Advertentie m1011785267

Ik zou een tweedehandsje nemen. En geduld hebben met zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:01

Als je hem zo neerzet trekken ze de hele baal uit elkaar en gaan ze erin staan mesten en plassen.
Ik heb een grote 16-paards ruif staan met afdak maar die kost 2000 euro.
Als je grote vierkante balen hebt dan kun je de middelste touwen laten zitten, dan krijgen ze zo'n hele baal niet zo snel uit elkaar getrokken. Als je hem goedkoop af wilt dekken kun je er het bovenste plastic als een kapje overheen laten zitten, er prikpalen omheen zetten en stroomlint er overheen spannen in een soort van ster vorm en dan bovenlangs er omheen ook zodat ze het plastic met rust laten. Dan nemen ze automatisch ook een betere eet houding aan namelijk met het hoofd laag waardoor hun gebit ook beter gebruikt wordt en op de juiste manier slijt door een optimale manier van kauwen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:23

Je moet de baal ook afstemmen op het aantal paarden in de wei. Kuilhooi moet namelijk wel binnen twee weken op kunnen zijn. Anders komt er sowieso schimmel in. Twee paarden gaan dat niet redden. Dus als je een kleiner aantal hebt, heb je een kleinere ruif nodig.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 07:15

WD-V -> VS

lisaleijt93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 07:23

Wij voeren onze paarden ook onbeperkt ruwvoer alleen wel doormiddel van (zelfgemaakte) hooinetten van circa 3.5 meter. persoonlijk vind ik het niet fijn om maar op een plaats te voeren wij hebben dan ook vijf van die grote hooinetten verdeeld over de paddock zo scharrelen ze ook nog een beetje van hooinet naar hooinet. Voordeel van de netten is dat ze niet van de grond eten en het waait met slecht weer niet naar de buren toe! haha en omdat we ze zelf gemaakt hebben scheelt het enorm in kosten.