Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kleinvosje schreef:Ruwvoer onbeperkt ter beschikking stellen. De meningen over brok zijn verdeeld, mijn mening is dat ze bij zo weinig beweging ook best af kunnen met weinig brok, een handje per voerbeurt is voldoende.

ellepel schreef:Misschien ook wat meer beweging gaan geven,dat scheelt ook wel.
ligt er ook stro in de stal?
Als er erg veel gras op de wei staat dsn kan je paard daar dus nog zat voeding uit halen, zou kijken of je de hoeveelheid beweging wat kunt vermeerderen, naast de 2-3x per week rijden dan misschien nog longeren of wandelen, dat helpt ook wel
Wat kleinvosje zegt klopt niet hoor.
Je geeft nu 1 plak, savonds.
zou je onbeperkt geven dan krijgt ze juist nog meer en dat hoeft niet
Mizora schreef:Er vanuitgaand dat je Fries tussen de 550 en 600kg weegt/hoort te wegen (je moet uitgaan van zijn ideaalgewicht), moet hij minimaal 1% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer krijgen en maximaal 1.5% (als hij moet afvallen). Dat betekent tussen de 6 en 9kg droge stof ruwvoer. Zowel hooi als voordroog (ruwvoer in plastic) zijn echter niet droog. Voor hooi moet je dat gewicht x1.2 doen (dus 7-11kg), voor voordroog moet het zelfs x1.5 (dus 9-13.5kg).
Een paard heeft geen brok nodig, alleen een vitaminekorrel omdat veel ruwvoer tekorten bevat. Ik gebruik zelf graag Marstall Force, daarvan moet hij 100g. Een andere mogelijkheid is pavo VitalComplete (niet Pavo Summerfitkoeken!), ook daarvan moet hij 100g. Er zijn nog meer vitaminekorrels, zelf ben ik geen fan van Metazoa.
Wat bij deze informatie belangrijk is om te onthouden is dat het advies is om een paard niet langer dan 3 uur achter elkaar zonder ruwvoer te houden en niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer mag omdat anders de kans op maagzweren erg groot wordt. Paarden die luchtzuigen, weven of al maagzweren hebben is het advies zelfs niet langer dan 1 uur zonder ruwvoer en zeker niet langer dan 3 uur. Ik vind stro als bodembedekking daarvoor eigenlijk geen vervanger, behalve als je paard behoorlijke hoeveelheden stro per dag eet (minimaal 2 plakken per dag), maar dat is persoonlijk.
De truc is om de beperkte hoeveelheid ruwvoer zo over de dag te verdelen en de opname te vertragen dat dit ook mogelijk is. Daarvoor zijn slowfeeders ontworpen. Vaak zijn dit hooinetten met kleine mazen, voor paarden die af moeten vallen raad ik een maas aan van maximaal 3.5x3.5cm, maar eigenlijk 3x3cm (ze gaan tot 2x2cm, maar sommige websites noemen 6x6cm mazen ook nog steeds slowfeeder. Ervaring leert dat paarden daar nauwelijks trager van gaan eten. Het is dus belangrijk om echt de maasgrootte te weten).
Ik weet niet hoeveel gras er nu bij jullie op de weide staat, maar als er flink gras op staat en ze er minimaal 6 uur op staat zou ik de hoeveelheid ruwvoer verminderen (bij 6 uur op het gras 25% minder, 8 uur op het gras 35% minder en 12 uur op het gras 50% minder).
Mizora schreef:Nu wel, maar het gaat om het gewicht dat ze hoort te wegen. Ze moet dus heel veel kg kwijt (ik heb een werkweek gehad waar ze veel Friezen hadden, ze fokte ermee en handelde erin, ze kwamen eigenlijk nooit een Fries tegen die boven de 600kg zat op de weegschaal en goed op gewicht was. Boven de 650kg kwamen ze nooit. Deze werden dus letterlijk gewogen, niet geschat).
Ik zou dus uitgaan van 600kg ideaalgewicht, zeker omdat ze zo'n 8 uur op het gras staat en ze daar vaak meer eten dan 1/3e van hun portie. Eventueel zou je haar met graasmasker op de wei kunnen zetten, dat scheelt ook een hoop. Als ze zo veel te zwaar is zou ik haar op ruim 1% zetten en daar dan die 35% vanaf halen. Dus dan komt het neer op 5kg hooi of 6kg voordroog. Ik weet niet of ze 's ochtends direct op de weide gaat of juist pas rond de middag?
Indien ze 's ochtends op de weide gaat. Bij het binnen halen (rond 16 uur) 1kg hooi, 's avonds rond 21 uur de andere 4kg hooi.
Indien ze 's middags op de weide gaat zou ik de middagbeurt naar voren halen. 's ochtendsvroeg (uiterlijk 8 uur) 1kg hooi en nog steeds 's avonds (tot 3 uur na binnenkomst) de andere 4kg hooi.
kleinvosje schreef:Ruwvoer onbeperkt ter beschikking stellen. De meningen over brok zijn verdeeld, mijn mening is dat ze bij zo weinig beweging ook best af kunnen met weinig brok, een handje per voerbeurt is voldoende.