Welk voer bij CPL

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iser

Welk voer bij CPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:30

Sinds een week weet ik dat mijn paard CPL heeft. Nog in een vroeg stadium maar ik wil er natuurlijk wel voor zorgen dat het niet erger wordt. Hij heeft een injectie gekregen tegen de mijten, en verder moet ik hem veel beweging geven en de sokken zoveel mogelijk droog houden. Na twee maanden moet ik weer behandelen tegen de mijten. Verder heb ik kleefkruid en goudsbloem gekocht omdat dit de werking van de lymfeklieren schijnt te ondersteunen. Maar wat kan ik hem het beste voeren? Hij is een kruising trekpaard / haflinger en krijgt onbeperkt hooi en twee maal daags een halve voerschep Kruidenreform-muesli. Ik probeer minimaal drie keer per week een buitenrit te maken en eenmaal per week een privé-dressuurles te nemen. Verder staat hij altijd buiten in een (helaas nu nattte) paddock. Alle tips zijn welkom!

Daihyo

Re: Welk voer bij CPL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:48

Ik zou in eerste instantie eens kijken naar hooi en een balancer zonder suiker/melasse.
Denk aan Vitalbix of Marstall Force bijvoorbeeld. Hier zit het minste in.
Mocht hij daar te kort aan komen, kun je kijken naar een suikerarme en graanvrij muesli. Denk aan Cavalor Fiber Force, Marstall Vito of Faser Light, Agrobs Alpengrun en zo zijn er nog wel meer. Er staan veel topics met topic op [VS] Voeding en supplementen

Heb je los daarvan al eens gedacht aan lymfedrainage? Mijn haflinger heeft geen CPL, maar wel pas een behandeling gehad en het deed hem erg veel goed.
Purely Horse Massage doet dat en zit in de Hoeksche Waard. Als zij niet in jouw regio komt, weet ze vast wel iemand die er wel zit.
Info over manuele lymfedrainage: http://www.purelyhorsemassage.nl/werkwijze/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:08

Omdat dit een voedingsvraag betreft, verplaats ik het topic.

MD >> VS

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 14:30

De lymfedrainage stond al op m'n lijstje, er zit vlakbij ook iemand die dat doet, daar ga ik achteraan, en het voer ga ik eens uitzoeken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:53

Mijn trekpaard staat op het moment op onbeperkt droog hooi en 2x daags 2 handjes marstall vito en een handje marstall force. Ik probeer zo min mogelijk krachtvoer te geven, en pas als ik merk dat hij echt invalt ga ik hem een schep Subli Seniores Priores bij voeren. Ik heb hem liever wat te dun dan te dik. En dat lijkt goed te werken.
Inderdaad goed behandelen tegen mijten. Injecties ben ik altijd wat huiverig voor, dus ik behandel nu met Cydectin zodra ik hem zie stampen of jeuken. 20 ml op de rug + 20 ml op elk been, in totaal dus 100 ml (hij weegt zo'n 1000 kg). Werkt beter dan de sebacil die ik eerder altijd gebruikte.

Kruiden voer ik ook. Kleefkruid en goudsbloem zijn heel goed. Zelf voer ik ook chevadonyll mokthee erbij. Bij een uitbraak en wondjes geef ik een zwaardere kuur, maar voor de rest geef ik meestal een onderhoudskuur (een eetlepel kruiden in een halve liter water, eenmaal daags).

En niet te veel snoep, oppassen met veel vers gras (hier hebben ze in de lente/zomer een grasmasker op)..

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 15:12

De injectie was eenmalig, hierna krijg ik ook crème die ik op zijn benen moet doen, dus wellicht hetzelfde Waar koop je chevadonyll? Ik zie het niet bij de paardendrogist.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:44

Die creme, is dat niet gewoon een mokzalfje ofzo? Ik ken geen creme tegen mijten volgens mij..
Chevadonyll kun je oa hier kopen: https://chevalcare.com

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:40

Iser schreef:
De lymfedrainage stond al op m'n lijstje, er zit vlakbij ook iemand die dat doet, daar ga ik achteraan, en het voer ga ik eens uitzoeken!

Neem eens contact op met de MLD therapeut van de blauwe hengst..Zijn geeft naast lymfedrainage voedingsadviezen..Voor paarden met col is het zowiezo belangerijk graanvrij te voeren..

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:05

8nnemiek, het is dus geen crème, maar Cydectin. Ik had de da dus verkeerd begrepen. Injectie heeft niet gewerkt, dus nu maar proberen of de Cydectin helpt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:08

Cydectin werkt normaal gesproken erg goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:13

Ik ben enorm fan van Marstall Force!

Mijn Tinkerruin krijgt 40 gram per keer, dat houd in 80 gram per dag.
In deze brok zitten alle vitamine's en mineralen die zij dagelijks nodig hebben.
Verder heeft hij genoeg ruwvoer tot zijn beschikking.

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 16:42

Hoi allemaal, ik zie de Marstall voeders al een paar keer langskomen, ik ga maar eens kijken of ik die hier in de beurt kan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:14

Er zijn maar weinig afhaal punten. Via internet bestellen, heb je het de volgende dag in huis. Met een 10 kg emmer doe ik ongeveer 5 maanden.