Welk (kracht)voer voor te heet en snel mager paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990

Welk (kracht)voer voor te heet en snel mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 18:42

Hoi allemaal,

Mijn 5 jarige painted Black merrie is van haar eigen erg druk, heet, zenuwachtig.
Nu ze een jaar bij mij is wordt net steeds beter.

Van de zomer zag ze er top uit.
Ze liep toen dag en nacht op de (volle) wei en had 4x per week beweging.

Nu ze alweer een tijdje niet meer de wei op kunnen vind ik het erg lastig haar vol te houden.
Ze begint nu steeds meer spieren te krijgen maar blijft ribbig ( je ziet haar ribben)

Ze krijgt onbeperkt goede kwaliteit voordroog. En staat van 8.00 tot 20.00 buiten.
Daarbij geef ik haar elke dag een pavo summerfit koek met wat olie.

Graag wil ik haar nu dus iets bij voeren omdat je toch steeds dr ribben blijft zien. Dr flank is altijd mooi gevuld. Dus qua ruwvoer kan ik denk ik niet veel meer doen.

Oja, ze is wat gevoelig voor dunne mest!

Groetjes Danique

callum

Re: Welk (kracht)voer voor te heet en snel mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:43

Pavo summerfit zet geen zoden aan de dijk. Kijk eens naar een muesli van marstall

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:44

Oh en heeft ze als ze buiten staat ook ruwvoer of alleen op stal

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:46

Iets als 18+ muesli is wat vetter dan normale muesli en heeft wat meer eiwitten en dan misschien combineren met bietenpulp.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:47

Brokken met magnesium is een optie voor het hete, anders maisvlokken kan ook goed werken... gewoon even uitzoeken wat het best bij je paard pas

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:48

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:48

Die van mij deed het goed op marstall vito icm subli omega 369 mix. Was ook een heethoofdje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:50

Heeft ze ook wat dunne mest als ze voordroog eet? Of een plasje mestvocht die voor of na de mesthoop komt? Misschien kan ze niet zo goed tegen voordroog. Mijn paard kreeg ook vrijwel onbeperkt voordroog, maar bleef mager. Hij had vaak een plasje mestvocht bij zijn mest en bleek niet goed tegen voordroog te kunnen. Hij krijgt nu onbeperkt hooi en blijft daar goed mee op gewicht (als aanvulling krijgt hij vitaminebrokjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:52

Ik heb vorige jaar hetzelfde probleem gehad :)

Ik zou beginnen met een muesli zoals de cornmuesli van marstall. Dit is om paarden wat dikker te krijgen zonder dat ze heet worden.

Daarnaast zou ik bietenpulp gaan geven en dan geen beetjes van 125 grams oid maar in kilo´s gaan denken.

Mijn paard is hierop van zo
Afbeelding

naar zo gegaan

Afbeelding

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:53

Luzerne bijvoeren daar worden ze lekker vol van. Hier ook een pony heet, sensibel en valt snel in. Geef vaak twee volle scheppen luzerne en soms wel drie, voer een beetje op het oog.
Pony kon niet tegen pavo leek wel of er pep in zat zo hard ging hij, was niks mee te beginnen, ben overgestapt op de Cavalor en hier eet alles Cavalor ook onze twee KWPNers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:56

Als ze van onbeperkt goede kwaliteit voordroog niet dikker word zou ik eens verder gaan kijken.
Zeker op 5 jarige leeftijd zou ze het daar makkelijk op kunnen doen.

Is het gebit in orde,zeker omdat je het wel over dunne mest hebt kan er iets zijn met het gebit,
op 5 jarige leeftijd kan ze misschien nog wat doppen hebben zitten

Ontworm je goed?
Zou zeker kijken of er misschien sprake kan zijn van zand in de darmen.

Persoonlijk zou ik kijken naar wat lucerne er bij, goed voor de darmen.
En wat fijn oer is wat hoog in vitamines zit en laag in energie is de subli dieetmix.
Op de site van http://www.voervergelijk.nl kun je verschillenee voeders met elkaar vergelijken en kijken wat jou het meest aanspreekt

Wat voor olie geef je?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:56

Ik heb mijn paard toen hij dunner werd (jong, erg groot etc) slobber mash van Havens gegeven. Ging echt top! Hij kreeg 2 kilo per dag samen met nog een kilo basis brok en onbeperkt hooi/gras (in de winter dus gras niet erg voedzaam). Maar hij kwam er mooi door aan en hij werd er absoluut niet drukker door.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:00

Met 5 kan juist de groei (uitzwaren) icm werk enorm veel energie vragen.
Ik vind de eggersman derma vital brok heel fijn. Dat is niet te hoog in energie maar heeft wel alles wat je nodig hebt.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 09:06

callum schreef:
Pavo summerfit zet geen zoden aan de dijk. Kijk eens naar een muesli van marstall

Dat gaf ik nu alleen als vitamine aanvulling.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:07

Zitten enorm veel suikers in als je vitamine wil aanvullen kan je beter een vitamine korrel geven. Bv marstall force of vitalbix

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 09:10

ellepel schreef:
Als ze van onbeperkt goede kwaliteit voordroog niet dikker word zou ik eens verder gaan kijken.
Zeker op 5 jarige leeftijd zou ze het daar makkelijk op kunnen doen.

Is het gebit in orde,zeker omdat je het wel over dunne mest hebt kan er iets zijn met het gebit,
op 5 jarige leeftijd kan ze misschien nog wat doppen hebben zitten

Ontworm je goed?
Zou zeker kijken of er misschien sprake kan zijn van zand in de darmen.

Persoonlijk zou ik kijken naar wat lucerne er bij, goed voor de darmen.
En wat fijn oer is wat hoog in vitamines zit en laag in energie is de subli dieetmix.
Op de site van http://www.voervergelijk.nl kun je verschillenee voeders met elkaar vergelijken en kijken wat jou het meest aanspreekt

Wat voor olie geef je?

Gebit wordt elk jaar na gekeken. Was laatste keer niks mis mee.
Ontwormen doe ik 4x per jaar maar wil wel overstappen naar mest onderzoek.
(zien ze daar ook of er zand in zit?)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:11

Pavo summerfit zou ik mee stoppen. Is puur suiker, niet gezond :n

Mijn paard doet het prima op bietenpulp en luzerne. Hij is groot (1m80) en redt het ook niet op onbeperkt hooi. Nu hij bijgevoerd wordt, ziet hij er prima uit! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:15

Bietenpulp :) langzame energie dus worden ze niet heet van. Mischien moet je er in jouw geval wel veel van geven, dan moet je het compenseren met bijvoorbeeld zemelen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:17

xAnthea schreef:
Pavo summerfit zou ik mee stoppen. Is puur suiker, niet gezond :n

Mijn paard doet het prima op bietenpulp en luzerne. Hij is groot (1m80) en redt het ook niet op onbeperkt hooi. Nu hij bijgevoerd wordt, ziet hij er prima uit! :)

Dat dus, Pavo is een commercieel merk en zit eigenlijk te veel suikes in.
Ik zou idd ook Luzerne geven en misschien de Herbamix van de Mijten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:25

CalvinenGino schreef:
Pavo is een commercieel merk

Elk voermerk is commercieel... ze willen allemaal geld verdienen met het verkopen van voer :Y)

Natuurlijk kan je hoeveelheid suiker gaan vergelijken... en zal een vitamine brokje vast minder suiker hebben dan een hele summerfit koek... maar TS zoekt iets waarvan paard vooral beetje aankomt...

Op de site http://www.voervergelijk.nl kan je mooi veel verschillende soorten voer bekijken en vergelijken wat er nou in zit.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:28

Luzerne zou ik voeren, je hebt nu een nieuwe van Havens geloof ik. Het geeft net het beetje extra zonder dat je effect merkt in energie. ik zou niet teveel krachtvoer geven, zeker als ze al van zichzelf heet zijn. Ze krijgt alleen maar meer energie binnen en uit dat niet in vetjes maar nog meer looplust of onrust :) tenminste dat heb ik met mijn eigen paard gemerkt. Ook een stressvol heet paard en moeilijk dik te krijgen. Nu onbeperkt voordroog over 4 keer verdeeld en in totaal een half Horse quick van Hippostar en een half Muslie zonder haver van Hippostar aangevuld met Luzerne. Ook geef ik wat magnesium. Hij is ontspannen en begint zelfs beetje dik te worden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:31

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn merrie 3 jaar.
Ik geef nu pianissimo muesli van cavelor en mais lijnzaadkorrels van horsefood. Dat is een brokvorm wat je gewoon moet voeten. Daarbij geef ik daily plus melasse. Natuurlijk ook veel hooi.

Vergeet niet dat paarden tot 7 ontwikkelen en daarom vaak nog wat iel en jeugdig blijven. Meestal vanaf 6 jaar komen ze aan. Ga ook niet teveel kilo's geven. Ik geef 1 kilo pianissimo en 1 kilo mais lijnzaadkorrels en 1 schep daily plus melasse. Dat verdeelt over 3 keer per dag.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:35

Evelijn schreef:
CalvinenGino schreef:
Pavo is een commercieel merk

Elk voermerk is commercieel... ze willen allemaal geld verdienen met het verkopen van voer :Y)

Natuurlijk kan je hoeveelheid suiker gaan vergelijken... en zal een vitamine brokje vast minder suiker hebben dan een hele summerfit koek... maar TS zoekt iets waarvan paard vooral beetje aankomt...

Op de site http://www.voervergelijk.nl kan je mooi veel verschillende soorten voer bekijken en vergelijken wat er nou in zit.

Maar tegelijkertijd zegt ze dat haar paard te heet is. Lijkt me niet dat je dan suikers moet gaan bijvoeren.
Sowieso zijn een teveel aan suikers niet goed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:36

Yvank_ schreef:
Ik zou beginnen met een muesli zoals de cornmuesli van marstall. Dit is om paarden wat dikker te krijgen zonder dat ze heet worden.

Hier ook zeer goede ervaringen met Cornmuesli van Marstall bij een energiek paard. Ik ben het eind 2006 gaan voeren (uiteraard naast meer dan voldoende ruwvoer) en heb geen ingevallen dier meer gezien. De mijne kan gevoelig reageren op bietenpulp dus dat was voor hem geen optie, maar over Cornmuesli ben ik zeer te spreken. Heb ook luzerne gevoerd, maar zonder Cornmuesli had dat geen effect. Dat was uiteindelijk bijna meer 'voor de lekker'. Kwestie van uitproberen wat voor jouw paard het beste werkt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:45

Pulp, luzerne, zemelen (om de verhoudingen weer recht te trekken)olie en hooi ipv voordroog.

Pulp is erg goed voor de darmen. En inderdaad niet in grammen gaan voeren maar kilo's (Max 3 kg). Als je paard het niet gewend is te eten kan je dat het beste langzaam aan de hoeveelheid opvoeren en mengen met iets wat het graag lust. Veel paarden laten het in het begin staan namelijk