Hoeveel Seniores per voederbeurt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Hoeveel Seniores per voederbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 11:56

De titel zegt het al. Ik voer mijn IJslander van 22 wat seniores priores bij (1 voederschep droog is een kwart tot een halve emmer geweekt ong.) Nu het gras bijna op is, wil graag wat meer voeren. Hoeveel kun je in één voederbeurt geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:36

Mag ik vragen waarom je het voert?

Bij ons krijgen de oudjes een bijna volle emmer per keer, (2x daags)
Je kunt ook evenfueel kijken naar lucerne als aanvulling of grasbrok, welke je dan ook moet weken

mysa
correspondent/vertaler

Re: Hoeveel Seniores per voederbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:13

Dank. Ik voer haar sinds ongeveer een jaar dit bij, omdat ze wat schraal werd. Best apart om miss easy keeper opeens bij te moeten voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:38

Tja als ze ouder worden kan dat ineens best snel gaan :j

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:53

Volgens mij kan je er best flink wat van voeren hoor! ik geef het mijn oudje ook maar dat is een mini en die krijgt 1/4kg droog (dus ongeveer halve emmer).

Ik ken iemand die had een pony gekocht met zware hoefbevangenheid, zodanig dat hooi geven eigenlijk ook niet meer kon/mocht. Die pony heeft maanden op dat spul gestaan, omdat het een volledig ruwvoer is en dus in principe een vervanger. die pony is opgeknapt en mag gewoon weer hooi (in kleine beetjes) krijgen. Ik ben er zelf niet bij geweest toen ze dit voerde, ik weet ook niet hoe ernstig de pony er aan toe was, dit heb ik enkel gehoord van de eigenaar. dus of het helemaal klopt ik heb geen idee :+

Volgens mij staat er ook ergens op die zak (zo even uit me hoofd hoor!!) dat je 1kg per 100kg lichaamsgewicht kan voeren, dus gelijk aan wat je aan hooi moet voeren. maar dit is volgens mij wel echt als ze geen ruwvoer meer kunnen binnenkrijgen (om welke reden dan ook).

Ik kijk liever naar het paard dan de voeradviezen op de zak (daar word je soms bang van :wow: ). Mijn mini doen het goed op de 1/4kg. Maar als jij denk dat ze wat meer mag, kan je dat gerust geven. Eventueel inderdaad kijken naar luzerne en grasbrok om bij te geven. Maar naar mijn weten kan extra senior priors geen schade doen. Let wel op dat er wat meer suikers inzitten, omdat het echt voor die oudjes gemaakt is :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 11:28

Dank voor je reactie Sharon, wat ik totaal zou mogen voeren weet ik wel, het gaat er vooral om wat ze per keer kunnen hebben.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:03

Phoe, ik denk dat dat ook er een beetje aan ligt of ze schrokken. Als je een normale eter hebt die niet het liefst alles in 2 happen weg wilt hebben maakt het volgens mij weinig uit, maar je kan natuurlijk altijd het opdelen in kleine voerbeurten.

Mijn kleine man krijgt die halve emmer samen met ze muesli erdoor in 1 keer hij is er vervolgens voor 1 á 2 uur zoet mee, maar hij eet dan ook rustig hij smakt er altijd van zo lekker dat hij het vind haha.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 13:07

Zo, dan is hij er wel lang bezig, zeg. Die van mij heeft een halve emmer in tien minuten op. Mijn andere ijslander krijgt geen halve emmer, maar die zou dat in twee minuten ophebben. Drama, die ijslanders en hun vreetzucht.;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:24

Een paard heeft een maaginhoud van 10-15 liter. Maximaal een emmer per voerbeurt dus.

Mijn oude KWPN-er (27,5) voer ik ongeveer een halve schep droge priores per dag. Dat krijgt hij geweekt over 3 voerbeurten. Maar die krijgt ook nog hooi zoveel hij op kan en ander kracht-/ruwvoer.

Ik je paardje al eens getest op PPID? En wanneer is het gebit gecontroleerd? Dit kunnen oorzaken zijn van het schraler worden/blijven van je paardje.

Succes.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:33

De maag begint ook direct met afvoeren, dus dat scheelt ook. Maar voor zetmeel+suiker is het maximum 2g zetmeel+suiker/kg (ideaal) lichaamsgewicht/maaltijd. Dus bij een ijslander van 400kg is dat maximaal 800g z+s en SP schat ik op 20% Z+S in (14% zetmeel + onbekende hoeveelheid suiker), betekent dat daarvoor maximaal 4kg SP voor deze waarden. Dat moet dan geweekt worden in 12L water.

Nu is dat erg veel. Maar het geeft wel aan dat je je niet druk hoeft te maken om de gehaltes. Ik weet niet of je 1kg Seniores Priores voert of 1 schep, maar dat kan zomaar een derde van het gewicht afwijken. Ik zou niet meer dan 2.5kg+8L water voeren in één maaltijd.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:41

mysa schreef:
Zo, dan is hij er wel lang bezig, zeg. Die van mij heeft een halve emmer in tien minuten op. Mijn andere ijslander krijgt geen halve emmer, maar die zou dat in twee minuten ophebben. Drama, die ijslanders en hun vreetzucht.;)

haha ja hij is heel lang bezig altijd hihi :D heeft ook absoluut geen hebzucht met het moet nu op. Doet altijd een hele lange tijd er mee, eet tussendoor ook nog even rustig een plukje hooi, dus daar ben ik wel blij mee ;)