Jonge merrie, steuntje in de rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Jonge merrie, steuntje in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:00

Hallo allemaal, ik kom hier met een voedingsvraagje voor mijn paard.

Sinds een klein maandje heb ik een eigen paard! *\o/*
Helemaal leuk en top natuurlijk. Ze is nog erg jong en we zijn rustig aan een beetje aan het werk gegaan (ook met voldoende begeleiding van instructie)
Nu heeft mijn instructie mij aan geraden om haar, omdat ze nu begint met trainen, een steuntje in de rug te geven wat betreft voeding voor de opbouw van spieren en hard worden van botten. Ik wilde graag weten wat jullie mij zouden aanraden, omdat ik het als eerste-paard-eigenaar nog een beetje moeilijk vind om dat zelf te bepalen en hier een heleboel mensen zijn met meer ervaring.

Ze krijgt momenteel de hele dag door ruwvoer. Veel kuilgras in stal s'ochtends en s'avonds, en als ze overdag in de paddock staat krijgt ze hooi (hooi ipv kuilgras omdat haar paddockvriendje snel dik word). Verder krijgt ze tweemaal daags 1kg standaard onderhoudsbix.

Ik rijd haar 3x in de week tussen de 30 en 45 minuten, vooral veel stappen. 2x daarvan is met instructie.

Het betreffende paard:
Naam: Horonae (Roné)
Afkomst: Atleet x Jochem (KWPN tuiger dus)
Schofthoogte: 1,75m
Leeftijd: 3,5 (bijna 4)

Voor beeld van huidige bespiering:
Afbeelding

Wat zouden jullie ons aanraden qua bijvoeren?
Alvast bedankt!

ZzzeiN

Re: Jonge merrie, steuntje in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:54

Ik denk dat je het op het gebied van voeding en huishouding nu al goed doet. Je zou luzerne bij kunnen geven. Hir zitten veel eiwitten in voor een goede spieropbouw.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:47

Lijkt mij ook prima.
Je doet het lekker rustig aan met de training, dus heel veel extratjes heeft ze naar mijn idee niet nodig.
Luzerne is een fijne aanvulling en eventueel zou je nog na de training wat slobber kunnen geven.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:07

Ik zou vooralsnog niks aan supplementen bijgeven, maar zorgen dat de omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn. Vaak -vooral na training- ook wandelen aan de hand over de weg, los in paddock of bak (of land) vind ik waardevoller dan uit voorzorg supplementen te geven. Ik denk dat je moet waken voor werk wat haar in feite te zwaar is (zeg niet dat je dat nu doet :-)) en dan aanvullen met supplementen, in dat geval zou ik de training verlagen. Ik heb ooit geleerd dat op een groot paard omdat spieren enz. langer zijn werk zwaarder kan inwerken dan een compacter paard. Op een echte werkdag zou ik wat meer brok geven (gebeurt waarschijnlijk wel) en indien echt nodig zou ik de basisbrok vervangen door sportbrok. Beter weinig hoogwaardigere brok dan veel basisbrok vertelde een voerdeskundige eens. Mijn 28-jarige heeft het op deze manier al die jaren top gedaan (biks en wat mix voor het lekkere).

Maar ik lees graag de andere reacties :-) altijd leerzaam.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:24

Mijn merrie had ook een beetje extra nodig voor de spieren, en doet het fantastisch op de Pavo Topsport :)

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:51

Ik wilde mijn merrie ook graag zo optimaal mogelijk ondersteunen en heb er voor gekozen om bloedonderzoek te laten doen zodat ik eventuele tekorten aan kon vullen om haar een zo goed mogelijke start onder het zadel mee te geven. Daarnaast voer ik onbeperkt hooi, luzerne en een suiker- en melassevrije muesli.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:58

Ik heb mijn 3.5 jarige op juniorix staan, daar doet hij het erg goed op. Ik had zelf ook het idee dat hij iets miste, en dit voer is voor het opgroeiende paard. :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:17

... wandelen bedoelde ik mee t.b.v. sterker worden van pezen, spieren en botten, door zowel stimuleren van de bloedsomloop door de beweging alsook de ondergrond (harde weg).

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:13

Ik geef mijn jonge paarden gewoon hun basisvoer en dan supplement Equivit erbij. Hier zie je ze wel mooi door veranderen.