Na uren speuren op internet en al vele verschillende soorten voer bekeken te hebben, lijkt het steeds moeilijker te worden om een keuze te maken.
Mijn situatie en wensen zijn als volgt:
Mijn paard (6,5 jarige P.R.E. ruin) is sinds 2 maanden onder het zadel en mist dan duidelijk wat kracht en energie. Het is een paard dat al dik wordt van de lucht (bij wijze van spreken). Er is dus altijd een strijd tegen de kilo's. Bespiering begint nu wat te komen, maar gaat vrij langzaam. Hij is 3-4 keer per week aan de longe voor een half uur en heeft dan een interval training gericht op het opbouwen van conditie. Daarnaast 2-3 keer p week onder het zadel. Gericht op gehoorzaamheid, correcte lengte buiging en ruggebruik. Hierbij wordt het drafwerk en zeker het galopwerk hem al snel te veel. Zo loyaal als hij is doet het hij allemaal voor mij, maar merk ik aan de zware ademhaling en zweten na het rijden dat hij het zwaar heeft. Hij is wel weer snel op adem bij uitstappen (binnen 2 min). Aan de longe moet ik hem tijdens de stukken galopwerk ook flink motiveren en valt hij af en toe terug in draf. Soms is er een dag dat hij het veel makkelijker lijkt te doen, dus daar maak ik uit op dat ik hem niet overvraag. Daarbij is mijn volledige trainingsschema samen met mijn instructrice gemaakt.
Huidig voerbeleid is 2x dgs Fibra Premium (http://www.fibra-paardenvoeders.nl/fibra-premium/)
in totaal ong. 1 kilo p dag. hieraan heb ik zelf magnesiumsupplement toegevoegd (1 klein schepje per portie fibra), omdat hij snel rillerig is, de magnesium lost dit helemaal op.
Graag zou ik een voer willen hebben wat hem wat meer power (energie en kracht) geeft, hem helpt in de opbouw van zijn spieren, maar waarbij hij niet vet wordt. Liever nog iets waardoor hij nog wat kilo's afvalt. Hebben jullie specifieke tips waar ik op moet letten? Of een specifiek voer dat je adviseert? En dan ben ik met name benieuwd naar het 'waarom'.
(Misschien goed om te weten dat hij de afgelopen 2 jr al wel 4-5 keer per week aan het 'werk' ging aan de longe, veel grondwerk en werken aan de hand. Hij is dus zeker niet van niks doen naar flink werken overgegaan.
)Foto van hoe hij er nu uit ziet (ik zal morgen even een betere foto van de zijkant maken):
deze muesli is geen vervanging van de normale muesli maar een toevoeging. Er zitten veel mee eiwitten, vetten en olie's.