Meer energie geven aan PRE (snel dik!). Hulp gevraagd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_1

Meer energie geven aan PRE (snel dik!). Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:04

Hallo Bokkers,

Na uren speuren op internet en al vele verschillende soorten voer bekeken te hebben, lijkt het steeds moeilijker te worden om een keuze te maken.

Mijn situatie en wensen zijn als volgt:

Mijn paard (6,5 jarige P.R.E. ruin) is sinds 2 maanden onder het zadel en mist dan duidelijk wat kracht en energie. Het is een paard dat al dik wordt van de lucht (bij wijze van spreken). Er is dus altijd een strijd tegen de kilo's. Bespiering begint nu wat te komen, maar gaat vrij langzaam. Hij is 3-4 keer per week aan de longe voor een half uur en heeft dan een interval training gericht op het opbouwen van conditie. Daarnaast 2-3 keer p week onder het zadel. Gericht op gehoorzaamheid, correcte lengte buiging en ruggebruik. Hierbij wordt het drafwerk en zeker het galopwerk hem al snel te veel. Zo loyaal als hij is doet het hij allemaal voor mij, maar merk ik aan de zware ademhaling en zweten na het rijden dat hij het zwaar heeft. Hij is wel weer snel op adem bij uitstappen (binnen 2 min). Aan de longe moet ik hem tijdens de stukken galopwerk ook flink motiveren en valt hij af en toe terug in draf. Soms is er een dag dat hij het veel makkelijker lijkt te doen, dus daar maak ik uit op dat ik hem niet overvraag. Daarbij is mijn volledige trainingsschema samen met mijn instructrice gemaakt.

Huidig voerbeleid is 2x dgs Fibra Premium (http://www.fibra-paardenvoeders.nl/fibra-premium/)
in totaal ong. 1 kilo p dag. hieraan heb ik zelf magnesiumsupplement toegevoegd (1 klein schepje per portie fibra), omdat hij snel rillerig is, de magnesium lost dit helemaal op.

Graag zou ik een voer willen hebben wat hem wat meer power (energie en kracht) geeft, hem helpt in de opbouw van zijn spieren, maar waarbij hij niet vet wordt. Liever nog iets waardoor hij nog wat kilo's afvalt. Hebben jullie specifieke tips waar ik op moet letten? Of een specifiek voer dat je adviseert? En dan ben ik met name benieuwd naar het 'waarom'.

(Misschien goed om te weten dat hij de afgelopen 2 jr al wel 4-5 keer per week aan het 'werk' ging aan de longe, veel grondwerk en werken aan de hand. Hij is dus zeker niet van niks doen naar flink werken overgegaan. ;) )

Foto van hoe hij er nu uit ziet (ik zal morgen even een betere foto van de zijkant maken):

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:45

Tja dat is lastig. Calorieën die niet gebruikt worden worden opgeslagen als vet maar heel laag in calorieen gaan zitten geeft weer te weinig energie en mogelijkheden voor het lichaam om spier op te bouwen.
Je wilt dus precies op dat punt gaan zitten dat de calorieën wel genoeg zijn voor net wat meer energie maar niet teveel zodat hij vetter wordt. Waar dit ideale punt zit verschilt per paard en ik vrees eigenlijk dat afgezien van een aantal basis dingen (hoger in eiwit lijkt me wel gunstig en heel hoog in suiker/zetmeel weer niet zo gunstig) je simpelweg moet gaan uitproberen. Ik geef mijn paard bijv horsefood omega power muesli. Laag in suiker, gemiddeld/laag in zetmeel (voor een sportmuesli), vrij hoog in vet en eiwit. Paard is net wat energieker zonder rillerig te worden en bouwt makkelijk spier op. Maar of het ook werkt voor de jouwe weet ik niet.
Sommigen hebben mooie resultaten met luzerne, hoog in eiwit, maar daar wordt mijn ruin rillerig van (iets dat overig vrij uniek schijnt te zijn). Zo heeft ieder paard zijn eigen patroon.

Veulen84

Re: Meer energie geven aan PRE (snel dik!). Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:01

Mijn Pre's lopen op niks. Naja, bijna niks. Handje vitamine korrels en een kwartje muesli en een emmer bietenpulp ( alleen voor de 16 jarige). Veel ruwvoer, dat wel. Zodra daar iets aan schort merk ik dat vrij snel.

Toen we mijn 4 jarige gingen opbouwen hebben we d'r een tijdje op mix gezet voor western paarden. Daar zat net even iets meer in. Maar die moest ook echt spieren kweken.
Ik vermoed dat jou paard meer iets heeft aan meer vitamine heeft. Heb je al eens iets als care4life geprobeerd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:04

Misschien iets van balancer, die hebben ook een mix voor spieropbouw. Maar als je sinds 2 maanden bezig bent zou ik rustig afwachten, ze moeten ook de kans krijgen om conditie op te bouwen.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:12

Die fibra die hij nu krijgt is een luzerne mix verrijkt met heea (oa vitaminen en mineralenbrok). Als t goed is heeft hij daar dus voldoende aan. Het rantsoen is imo prima, alleen mist dit iets waar hij extra energie van krijgt.

Ook wat meer aminozuren voor de spieropbouw zouden mooi zijn. Maarja, wat doe ik dan? Iets erbij gaan voeren? Of over op een muesli oid?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:14

Mijn PRE krijgt enkel haver en oat balancer. Kan je niet een schep haver bijgeven?

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:17

Worden ze niet ook erg makkelijk dik van haver?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:18

Manon_1 schreef:
Die fibra die hij nu krijgt is een luzerne mix verrijkt met heea (oa vitaminen en mineralenbrok). Als t goed is heeft hij daar dus voldoende aan. Het rantsoen is imo prima, alleen mist dit iets waar hij extra energie van krijgt.

Ook wat meer aminozuren voor de spieropbouw zouden mooi zijn. Maarja, wat doe ik dan? Iets erbij gaan voeren? Of over op een muesli oid?

Extra eiwit kan je toedienen door er extra lucerne bij te geven.

Ik weet niet of ik voor haver zou gaan, dat bevat zo 40%zetmeel (als het niet meer is). Dan kun je nog beter een sportmuesli gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:21

Wat voor spieropbouw vooral erg belangrijk is, is rust. Bij het inrijden van paarden adviseren mensen die iets van spieren weten dan ook om het paard om de dag (maximaal om de twee dagen) het paard vrij te geven zodat zijn spieren kunnen herstellen van de schade (die je bewust hebt toegebracht met de training omdat het repareren van die scheurtjes de spier sterker maakt) en de spieren sterker worden.
Volgens jouw schema is jouw paard 5-7 dagen per week aan het werk in dezelfde houding (longeren/rijden), dat zou ik zeker in het begin als je al problemen hebt met spieropbouw halveren, helemaal als je nu al echt lang rijdt (dus meer dan een half uur).

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:25

xyzutu2 schreef:
Wat voor spieropbouw vooral erg belangrijk is, is rust. Bij het inrijden van paarden adviseren mensen die iets van spieren weten dan ook om het paard om de dag (maximaal om de twee dagen) het paard vrij te geven zodat zijn spieren kunnen herstellen van de schade (die je bewust hebt toegebracht met de training omdat het repareren van die scheurtjes de spier sterker maakt) en de spieren sterker worden.
Volgens jouw schema is jouw paard 5-7 dagen per week aan het werk in dezelfde houding (longeren/rijden), dat zou ik zeker in het begin als je al problemen hebt met spieropbouw halveren, helemaal als je nu al echt lang rijdt (dus meer dan een half uur).

Ik zorg ervoor dat hij 2 dgn p week vrij is. Volgens jouw verhaal dus veel te weinig.. Ik zal eens in overleg met m'n instructice hierover, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:34

Hij zal natuurlijk niet dood neervallen van zo'n programma, ;) maar als je hem met het longeren ook steeds met hulpteugels traint of steeds in dezelfde houding volgens het rechtrichten, dan spreek je wel steeds opnieuw dezelfde spieren aan die waarschijnlijk nog niet compleet hersteld zijn van de dag ervoor.

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:38

Ik zat hier ook een beetje mee.. Niet zozeer dat mijn paardje geen energie had maar de spier opbouw was erg traag, ik geef sinds 1,5 maand een kwart topsport muesli bij z'n normale rantsoen, je ziet z'n kont en hals spieren bijna met de dag groeien *D deze muesli is geen vervanging van de normale muesli maar een toevoeging. Er zitten veel mee eiwitten, vetten en olie's.

Gebaseerd op onderzoek, ontwikkeld met de beste dierenartsen en door topsporters getest! Pavo TopSport is de muesli- topping voor hard werkende sportpaarden.

Balanceer je rantsoen uit met maar liefst 20% goed verteerbare eiwitten voor maximale spierondersteuning en 18% olie/vet voor energie en maximaal vermogen. En natuurlijk met de juiste vitaminen en mineralen voor jouw atleet.

Resultaat volgens de testers: “Mijn paarden zien er fantastisch uit, hebben volop vermogen en zeer goede spierontwikkeling.“

Voeradvies:
De voergift dient af te hangen van de ruwvoer kwaliteit en het prestatieniveau van het paard.
Normaal als aanvulling op ruwvoer en krachtvoer : 170 gram / 100 kg lichaamsgewicht.
Maximaal als aanvulling naast ruwvoer en krachtvoer: 250 gram / 100 kg lichaamsgewicht.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 23:49

xyzutu2 schreef:
Hij zal natuurlijk niet dood neervallen van zo'n programma, ;) maar als je hem met het longeren ook steeds met hulpteugels traint of steeds in dezelfde houding volgens het rechtrichten, dan spreek je wel steeds opnieuw dezelfde spieren aan die waarschijnlijk nog niet compleet hersteld zijn van de dag ervoor.

Hierin wissel ik wel af, de ene keer wordt hij bijv aan de Pessoa middelste stand gelongeerd, andere keer op de kaptoom in een voorwaarts neerwaartse houding met goed ondertredend binnen achterbeen. Af en toe een dagje werken aan de hand (dubbele teugel: bit en kaptoom volgens t Rechtrichten).

Met rijden is t wat meer hetzelfde omdat hij nog bevestigd moet worden.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:52

Iets als havens power plus? Niet iets om kilo's van te voeren maar het kan wellicht net dat beetje extra energie geven en bijdragen aan spierherstel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:29

Ik zou inzetten op metazoa of pavo vital complete.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:41

Super force van cavalor? Dat is voor kort/snel energie te leveren bij inspanning

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:46

Superforce is echt turbo voer.
Dat zou niet mijn eerste keus zijn..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:48

Je kunt overwegen de Effektri olie toe te voegen aan je voerbeleid.
https://www.effektri.com/product/omega-3-paard/
Dit geeft gedoseerde energie (dus geen "heetmaker"), draagt bij aan soepele spieren en meer weerstand zonder dik te maken.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 18:02

Ik denk inderdaad dat ik opzoek moet naar een langzame energiebron. Andere tips dan bovenstaande blijven welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:38

Je zou ook kunnen kijken naar lijnzaadbrok/vlok ipv olie. In lijnzaadolie zitten namelijk alleen vetten, terwijl er in brok/vlok niet alleen olie zit maar ook 16,2% eiwitten. Spieren hebben juist eiwitten nodig. Het voordeel van lijnzaadvlok/brok is bovendien dat je de Ca/F verhouding niet scheef trekt zoals bij bietenpulp/luzerne. Het enige waar je op moet letten als je veel olie bijvoert (bij lijnzaadbrok/vlok maakt het minder uit omdat het gehalte olie maar rond de 20 is), is dat als je boven de 150 ml olie bijvoert per dag je extra vitamine E moet bijvoeren en moet kijken of er wel genoeg selenium in de rest van je voer zit. Die twee zijn namelijk nodig voor het verteren van vet.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:48

Heb niet zoveel verstand van voer.. Maar ik weet dat ze van zwarte haver energiek worden.. Geen idee of dat wat is?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:03

Mijn paard (6,5 jarige P.R.E. ruin) is sinds 2 maanden onder het zadel en mist dan duidelijk wat kracht en energie. Het is een paard dat al dik wordt van de lucht (bij wijze van spreken). Er is dus altijd een strijd tegen de kilo's. Bespiering begint nu wat te komen, maar gaat vrij langzaam. Hij is 3-4 keer per week aan de longe voor een half uur en heeft dan een interval training gericht op het opbouwen van conditie. Daarnaast 2-3 keer p week onder het zadel. Gericht op gehoorzaamheid, correcte lengte buiging en ruggebruik. Hierbij wordt het drafwerk en zeker het galopwerk hem al snel te veel. Zo loyaal als hij is doet het hij allemaal voor mij, maar merk ik aan de zware ademhaling en zweten na het rijden dat hij het zwaar heeft. Hij is wel weer snel op adem bij uitstappen (binnen 2 min). Aan de longe moet ik hem tijdens de stukken galopwerk ook flink motiveren en valt hij af en toe terug in draf. Soms is er een dag dat hij het veel makkelijker lijkt te doen, dus daar maak ik uit op dat ik hem niet overvraag. Daarbij is mijn volledige trainingsschema samen met mijn instructrice gemaakt.

ik snap dat jij denkt het paard is al 6 Maar zijn lichaam en geest zijn nog niets gewend De training nu is veel te veel voor een jong paard Je kunt dit beter rustig op bouwen Eigenlijk hetzelfde als wanneer je een 3 jarig paard beleerd 3/4 x per week 20min tot een half uur wat doen is genoeg en dan over paar maanden rij je eens wat langer of pak je er een extra dag bij Paard moet het wel kunnen verwerken en leuk blijven vinden natuurlijk

Succes het is een mooi paard <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:07

Een heel andersoortig advies: véél staptraining!
Op z'n minst twee maanden 5x per week minstens een halfuur simpel stappen. En als het goed bevalt, blijven gebruiken als onderdeel.
Dit ben dit door ervaring gaan toepassen als dé basis voor conditietraining.
Je kunt er van alles instoppen, maar de mini-fabriekjes in de spieren moeten het kunnen verwerken. Staptraining verbetert de doorbloeding van haarvaten.
Mijn idee is dat je daarmee ook de kans op (pees) blessures verkleint.
Ps ik ken geen wetenschappelijke onderbouwing, maar geloof e r heilig in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:56

Citaat:
ik snap dat jij denkt het paard is al 6 Maar zijn lichaam en geest zijn nog niets gewend De training nu is veel te veel voor een jong paard Je kunt dit beter rustig op bouwen Eigenlijk hetzelfde als wanneer je een 3 jarig paard beleerd 3/4 x per week 20min tot een half uur wat doen is genoeg en dan over paar maanden rij je eens wat langer of pak je er een extra dag bij

Die vergissing wordt wel vaker gemaakt - helaas juist door mensen die met het oog op de gezondheid van hun paard het paard pas zo laat mogelijk inrijden. Maar dat een paard ouder is bij het in/doorrijden betekent nog niet dat hij ook meer aankan. Of je nou een driejarige inrijdt of een 6-jarige, je kunt er precies evenveel mee doen. Het enige verschil is dat als je die 6-jarige inderdaad inrijdt alsof het een 3jarige, je paard er minder onder te lijden heeft omdat zijn botten al gesloten zijn. Maar de spieren en pezen moeten altijd hetzelfde traject doorlopen, of je een paard nou inrijdt als hij 2 ;) is of 20.

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:48

Dankjulliewel voor de trainingstips, ik ga er wat mee doen!