Welk voer: Cavalor of Aveve?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Welk voer: Cavalor of Aveve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:21

Hmm twijfels, twijfels...

Mijn merrie staat nu op een weide bij iemand en wordt door de staleigenaresse gevoerd. Continu hooi, 2x daags een half schepje Aveve Calm Mix en ik voer zelf nog dagelijks een halve emmer Equifyt Zupa bij omdat ze nogal snel afvalt in de winter. Hier doet ze het redelijk op, valt alleszins niet meer af.

Nu ga ik in februari verhuizen naar een pensionstalling waar ik zélf mijn voer moet voorzien, en dus ook kan kiezen wat ik wil voeren. Superleuk. Maar dan is de vraag: welk is het beste.
Ik zou graag zou natuurlijk mogelijk voeren: zo weinig mogelijk granen. Omwille van gevoeligheid voor maagzweren wil ik ook iets dat zo laag mogelijk is in suiker en zetmeel, en liefst met ook niet teveel eiwit in.

Zelf zat ik aan twee voeders te denken die hier wel redelijk goed verkrijgbaar zijn:
Cavalor Fiberforce
Aveve Sportmix Zero

Eventueel is D'hooghe Red Fibre ook nog een mogelijkheid.

D&H, Subli etc is hier in de regio niet te verkrijgen, en een uur voor een zakje voer rijden (kan max. 2 zakken in mijn voerton kwijt en heb zowel op stal als thuis geen ruimte om meer te stockeren) zie ik niet zitten.

Welk voeder zouden jullie nemen?

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:23

mijn merrie kreeg aveve sport mix zero
heb ook de fibreforce geprobeerd maar na enkele zakken at ze het niet zo graag meer bij aveve had ze dat niet
Laatst bijgewerkt door danaderese op 08-01-16 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:26

Als je tussen Aveve en Cavalor moet kiezen zou ik gaan voor Cavalor. Al zit de Aveve wel hoger qua vitamines en mineralen. Heb je ook niet de beschikking over Marstall?

Wat doe je met je paard? Qua training?

Narcissa

Re: Welk voer: Cavalor of Aveve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 18:22

Marstall is hier ook niet beschikbaar helaas. Voornamelijk verdelers van Mijten (maar daar ben ik geen fan van) en Cavalor. Verder nog een Aveve in de buurt, een verdeler van Pavo (ook geen optie, op NB en C4L wordt ze heel angstig), Equifyt en een lokaal merk. D'hooghe ook, wel nog nooit geweest.

Ik rijd haar 5x per week, 30-45 minuutjes. Nu vooral basis omdat ze een revalidatieperiode achter de rug heeft, normaal trainen we dressuurmatig op L-niveau schat ik. Maar nooit langer dan 45min, redelijk wat draf en weinig galop.

Handig is wel dat het een enorme vreetzak is en ze dus alles eet :). Ze heeft bij mij eerder op het lokaal merk gestaan en op Aveve Sportmix Zero en nu dus de Calm Mix. Deed ze het goed op.
Vorige eigenaresse had haar op een mix van Fiberforce en Pianissimo staan, daar stond ze ook goed op, bij haar werd ze uitgebracht op parcours 1m

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:31

Ik had eerst voor mijn paardje Aveve grow mix. Maar ik moest voor voldoende vitamines bijna 3KG per dag voeren !!. Veel te veel vind ik dat en gaf dus maar max 1kg per dag. Maar hiermee had hij dus niet de juiste hoeveelheid vitamines binnen.

Ik voer sinds kort Vitalbix. Laag in suikers en zetmeel en met 200 gram per dag heeft je paard alle vitaminen die het nodig heeft.
Je moet er dus geen kilo's van voeren (wat bij andere voeders vaak wel voorgeschreven wordt) wat ook voordeliger uitkomt in de portemonnee.

Ik heb het gewoon online besteld en netjes binnen gekregen, goed verpakt, de zakken zijn volledig vacuum en kreeg een staaltje luzerne erbij ook.

Ik ben tevens ook van België. Er zijn verdelers van vitalbix in België ook dus een snelle levering is mogelijk binnen 24-48u ;)

vitalbix
Natuurlijk en verantwoord voeren

Voeren op een manier die past bij het natuurlijke eetgedrag van je paard.
http://www.vitalbix.com/

Vitalbix Daily Complete is een geconcentreerde brok vol essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sporenelementen & aminozuren. De basis voor een gezond en vitaal paard!

-> Laag in zetmeel en suiker (graanvrij & melassevrij)
-> Uitgebalanceerd gehalte vitaminen en mineralen
-> Stimuleert een gezonde darmflora
-> Helpt gezondheidsproblemen voorkomen
-> Veilige keuze voor paarden met stofwisselingsproblemen
-> Als complete aanvulling op ruwvoer of als basis van een uitgebalanceerd rantsoen
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-01-16 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:37

Ik voer zelf al jaren cavalor. Nu staan ze volledig op fiberforce en een handje strucomix original (vooral voor de kruiden). Hierbij geef ik oilmega voor de vetten en trage suikers voor de trainingen..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:35

Vitalbix had ik ook al naar gekeken maar hier ook niet in de buurt te verkrijgen. En elke keer bestellen via internet vind ik maar niks, haal veel liever zelf af. Vind het ook erg duur.
Geef zelf een halve schep 's ochtends en een halve 's avonds, meer absoluut niet. Staleigenaresse had dat eens verdubbelt, stuiterend paard, nooit meer XD.

Bedankt voor de ervaring doublevv!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:38

Ik vind van niet. Prijs valt zeer goed mee omdat ik heb uitgerekend dat ik met mijn 7kg vitalbix ongeveer 3maanden kan toekomen. Met een 25kg zak van AVEVE was dit maar max 1,5 maand.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:44

Het hangt juist heel erg van het voer af hoeveel je moet geven. Als je bij sommige soorten voer (zoals een pavo/subli/...) maar een halve schep 's ochtends en een halve schep 's avonds geeft, halen ze daar niet genoeg voedingsstoffen uit. Dit zijn namelijk de 'goedkopere' voeren die minder goede granen gebruiken. Deze hebben namelijk 3 tot 6 jaar in de opslag gelegen waardoor dit dus goedkoper wordt en ze goedkoper het voer kunnen produceren. Als je een Dodson & Horrel/Marstall/St. Hippolyt geeft, moet je daar veel minder van voeren (dus inderdaad wel een halve schep per keer) omdat zij de granen gebruiken die dat jaar afgekeurd zijn voor menselijke consumptie en dus nog veel hoger in hun voedingswaarde zitten.

Dus stel: je moet van een D&H max 1 kg per dag voeren.. dan zou je van een pavo/subli/etc. om dezelfde voedingswaarde te bereiken minimaal 3-4 kilogram moeten geven. Uiteindelijk voer je dus goedkoper met een duurder merk, want je geeft minder.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:05

Zoals ik al zei: hier niet te verkrijgen, en ik bestel het niet op internet. Het gaat voor mij om de hierboven vernoemde merken.

Trouwens heel gek dan dat mijn paard al heel haar leven (11jaar) 1 schepje per dag krijgt van een normaal merk en nog nooit een tekort heeft opgedaan. We doen elk jaar een uitgebreid bloedonderzoek om hiervan zeker te zijn.

Anyway, topic mag van mij op slot. Beetje ruzie gehad op stal dus moet op zeer korte termijn weg. Ga straks een zak Fiberforce halen om te proberen.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:24

Oh dat is vervelend zeg. Hopelijk vindt je snel een nieuwe stal.

Jouw paard krijgt zo te lezen genoeg hooi, waardoor de eventuele tekorten uit het krachtvoer wel aangevuld worden. Dat schort er bij sommige mensen wel aan en dan krijg je problemen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:42

Ik heb zelf lang de Fibermix aan mijn paard gegeven, bij gemengd onder zijn korrel, dan had hij toch wat lekkers te eten. Nu ben ik toevallig overlaatst overgestapt naar het eten van Aveve (Cavalor was toen even niet voorradig in de winkel) en ben er ook zeer tevreden van.

Als je paard veel werkt, kan je misschien de sport mix zero geven van Aveve, en anders de Fibermix?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:05

Ik geef sinds een paar maanden AVEVE sport mix zero, is voor een 14 jarige quarter die ook geen granen mag hebben. Hij krijgt 1 schep per dag, is voldoende voor zijn basisbehoefte, rest alleen ruwvoer.
Had eerst de Pavo care 4 life, at hij ook zeer graag, maar die is duurder en kreeg hij slokdarmverstopping door. Ben heel tevreden over dit voer, zit voldoende in en goed verkrijgbaar.