Wat ik zoek? Iets zo laag mogelijk in suikers ivm gevoeligheid op de huid (schuren). Bij voorkeur ook ondersteuning voor herstel spieren, maar dit kan ook anders opgevangen worden (vit E, magnesium, lijnzaad).
Het is voor een haflinger die aanleg heeft om dik te worden. Het moet smakelijk zijn.
Alleen luzerne is geen optie ivm jeuk en er dik van worden en het scheeftrekken van de verhoudingen van de vitaminebrok. Ik zoek echt een muesli, liefst met structuur, dat geen snelle energiestoot geeft waardoor hij heet en rillerig wordt. Geen haver!
Te verkrijgen omgeving Hoeksche Waard of Barendrecht, of via internet te bestellen en thuisbezorgd.
Schets van mijn paard: haflinger, 11 jaar, allergiegevoelig, wordt snel dik, zeer kieskeurige eter, wordt snel rillerig op voer.
Krijgt momenteel Vitalbix als vitaminebrok met Marstall Optimal. Verder voer ik wat magnesium bij en lijnzaadvlokken.
Ik zoek dus vervanging voor de Marstall Optimal als aanvulling op de Vitalbix. Enerzijds omdat ik merk dat hij wat te kort komt in energie en spierherstel. Anderszijds omdat er gewoon iets doorheen moet omdat hij de Vitalbix niet alleen eet

Verder staat hij onbeperkt op ruwvoer in slowfeeders, 24/7 buiten.
Hij loopt 5 dagen in de week, baktraining (western) en buitenritten (min 10km) afgewisseld.
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Vitaminebrokken: Pavo Vital Complete, Marstall Force, Metazoa en nu de Vitalbix.
- muesli: Subli dieetmix, Pavo Nature's best, Cavalor Fiber Force, Marstall Vito, Marstall Faser light, krijgt nu dus de Marstall Optimal. Hippostar kruidenmuesli gaat er goed in, maar veroorzaakt jeuk door de suikers.
Elke keer gaat het een maandje goed en dan eet hij het niet meer. Behalve de Hippostar dan, maar die wil ik vanwege het schuren niet meer voeren.
Ik kwam de volgende 3 tegen die ik nog niet geprobeerd heb en zeker interessant zijn en ik zoek dus ervaringen. En als het kan proefzakjes, om te proberen of meneer het eet. Of is iemand bereid een beetje op te sturen?
Happy summer mix van Horsefood the best, Alpengrun muesli van Agrobs en High fibre mix van Dodson&Horrell.
De eerste kan ik hier in de buurt halen, de anderen zijn via internet te bestellen.
Wat zijn de ervaringen met deze muesli?