Agrobs Alpengrun/D&H High fibre mix/Happy summer mix?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Agrobs Alpengrun/D&H High fibre mix/Happy summer mix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 09:55

Het is weer zover, muesli wordt met lange tanden gegeten, dus ik mag weer op zoek naar iets anders :\

Wat ik zoek? Iets zo laag mogelijk in suikers ivm gevoeligheid op de huid (schuren). Bij voorkeur ook ondersteuning voor herstel spieren, maar dit kan ook anders opgevangen worden (vit E, magnesium, lijnzaad).
Het is voor een haflinger die aanleg heeft om dik te worden. Het moet smakelijk zijn.
Alleen luzerne is geen optie ivm jeuk en er dik van worden en het scheeftrekken van de verhoudingen van de vitaminebrok. Ik zoek echt een muesli, liefst met structuur, dat geen snelle energiestoot geeft waardoor hij heet en rillerig wordt. Geen haver!
Te verkrijgen omgeving Hoeksche Waard of Barendrecht, of via internet te bestellen en thuisbezorgd.

Schets van mijn paard: haflinger, 11 jaar, allergiegevoelig, wordt snel dik, zeer kieskeurige eter, wordt snel rillerig op voer.
Krijgt momenteel Vitalbix als vitaminebrok met Marstall Optimal. Verder voer ik wat magnesium bij en lijnzaadvlokken.
Ik zoek dus vervanging voor de Marstall Optimal als aanvulling op de Vitalbix. Enerzijds omdat ik merk dat hij wat te kort komt in energie en spierherstel. Anderszijds omdat er gewoon iets doorheen moet omdat hij de Vitalbix niet alleen eet :x
Verder staat hij onbeperkt op ruwvoer in slowfeeders, 24/7 buiten.
Hij loopt 5 dagen in de week, baktraining (western) en buitenritten (min 10km) afgewisseld.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- Vitaminebrokken: Pavo Vital Complete, Marstall Force, Metazoa en nu de Vitalbix.
- muesli: Subli dieetmix, Pavo Nature's best, Cavalor Fiber Force, Marstall Vito, Marstall Faser light, krijgt nu dus de Marstall Optimal. Hippostar kruidenmuesli gaat er goed in, maar veroorzaakt jeuk door de suikers.
Elke keer gaat het een maandje goed en dan eet hij het niet meer. Behalve de Hippostar dan, maar die wil ik vanwege het schuren niet meer voeren.

Ik kwam de volgende 3 tegen die ik nog niet geprobeerd heb en zeker interessant zijn en ik zoek dus ervaringen. En als het kan proefzakjes, om te proberen of meneer het eet. Of is iemand bereid een beetje op te sturen?

Happy summer mix van Horsefood the best, Alpengrun muesli van Agrobs en High fibre mix van Dodson&Horrell.
De eerste kan ik hier in de buurt halen, de anderen zijn via internet te bestellen.
Wat zijn de ervaringen met deze muesli?

petitparis

Re: Agrobs Alpengrun/D&H High fibre mix/Happy summer mix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:11

Als ik het goed lees, hoeft het niet noodzakelijk graanvrij te zijn...

Mijn merrie at niet graag de muesli van Horsefood (lees ze at het graan er tussenuit en alle brokjes varianten liet ze liggen. Maar ik moet erbij zeggen dat ze die periode algemeen vrij slecht at.

Zelf voer ik de laatste jaren ruwe spelt en Racing balancer van D&H aangevuld met een beetje structuurmix (vroeger luzerne of grasmix van Hartog, maar de laatste tijd Cavalor Fiberforce of D&H Fiber P). De RB voer ik omdat ik "weinig" wil voeren maar toch voldoende vitamine wil zonder een vitaminebrokje te moeten toevoegen. Het bevat geen haver (dit moet in theorie zelf bijgevoerd worden)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:20

Nee graanvrij is geen must, wel een pre. Suiker en melasse wel zo min mogelijk. Zetmeel uit graan kan hij redelijk omzetten zonder schuren. Net als fruitsuikers overigens, want wortels en appels geven geen problemen.

De RB lijkt me niet geschikt. Hij krijgt de Vitalbix en doet het daar heel goed op (behalve dat hij het lastig eet dan :+ ). Hij wordt snel rillerig en heet op voer met energie. En de RB lijkt me dan toch wat te heftig voor hem. Fiber P vond ik qua structuur interessant, maar ben ook wat bang voor de hoogwaardige energie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:26

qua vitaminering zit de RB anders gelijkaardig met je de muesli die je nu voert evenals in Ca:P balans. Vind persoonlijk de Fiber P te veel melasse bevatten. Want ga dit ind e toekomst denk ik vervangen door Red Fiber van d'Hooghe (lijkt fel op Fiberforce, maar iets gunstiger qua prijs)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:33

Deze is dat toch? http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-f ... ancer.html
Heb via een andere site even de samenstelling opgezocht. Op zich klinkt het best interessant, met name de ondersteuning van de spieren. Maar worden ze hier niet knetter heet van?
Of is dat alleen als je haver bijvoert?
Even een voorbeeld: op een handje ponybrok van Subli, Metazoa en Nature's best was hij niet te hanteren. Hij haalt letterlijk alle energie uit het voer dat hij krijgt en wordt echt heet en rillerig.

Vanwege de granen en haver (want dat zit er ook in) heeft het niet direct mijn voorkeur. Maar ik ga 'm wel op het lijstje bijschrijven.
Fiber Force vond ik echt heel fijn voer. Maar dat at hij halverwege de 1e zak al niet meer :\

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:38

de omega3 power mix van horsefood kun je ook nog overwegen.
Hoef je niet veel van te geven ook
Laatst bijgewerkt door Chesss op 06-01-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:42

French balancer is vergelijkbaar maar de verhouding waarin je geacht wordt haver bij te voeren is anders dan bij de Racing balancer. Waardoor de RB iets hoger zit in vitaminering dan de FRB
Ik bedoel deze: http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-r ... ancer.html

Ik heb niet het idee dat mijn EV er knetter van wordt, maar dat wordt ze van "normale" hoeveelheden haver ook niet. Die kan zelfs zonder krachtvoer compleet uit haar dak gaan, maar dit is haar temperament/karakter. Het enige voer waarvan ze ging stuiteren was Gerstemix van Mijten. Maar ik voer maar maximaal 1 voerschep (+/- 800g) per dag, meestal maar 2/3 en 2/3 spelt gemengd verdeeld over 2 voerbeurten.
En van Pavo C4L en DP vooral plattere mest, maar kan me zo niet meer herinneren of ze er schrikachtiger van werd...

Ik kan je eventueel wel wat opsturen. Vrees alleen dat het in verhoudign wel een duur proefpakket gaat worden...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:50

Chesss: Maar is meer een ruwvoer met vitamines en mineralen dan een krachtvoer in baaltjes geleverd als ik het zo lees. Dat is niet wat ik zoek :n
Ik zoek echt een muesli die door de Vitalbix gemengd kan worden en dat net een beetje meer energie geeft. De Vitalbix wil ik namelijk wel blijven geven.
Maar toch bedankt!

petitparis: op zich vind ik 'm wel interessant klinken. Quatro van mijten heb ik trouwens ook nog gevoerd. Geen stuiterbal, maar wel schuren van de melasse. At hij ook met lange tanden overigens.
Hoezo wordt een proefpakket duur? :D
Ik durf niet meteen een hele zak te bestellen als ik niet weet of hij het eet. Hij kan zo zeuren met eten! Van de Alpengrun is nog 4kg te bestellen, dat is wel te doen. De rest voer ik dan wel op aan zijn maatje als hij het niet zou lusten :+
De mijne is redelijk kalm. Wel alert, maar in control. Met voer dat teveel energie bevat wordt hij echt een stuiterbal. Heel schieterig, overal van schrikken, willen rennen, enz.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:54

ik bedoelde als ik je 2-3kg zou moeten opsturen... Denk dat de verzending al minimaal 7.5€ zou zijn (mss wel meer, eigenlijk nog nooit gedaan)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:56

Oh je komt uit Belgie zie ik. Nee, dan kan ik bijna net zo goed een hele zak bestellen denk ik :j
Enig idee of er misschien via de fabrikant proefzakjes zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:59

eigenlijk geen idee, want ik ben de enige bij mijn leverancier die de RB afneemt. Mss eens checken op de site van D&H zelf of vragen bij de verdeler die je zou willen nemen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:02

Ik geef de Vitalbix met een paar handjes ruwe spelt, wat luzerne en lijnzaadolie. Voor de lekker snipper in nog een wortel in dunne schijfjes.

Ik wilde ook graag een muesli, maar dan eentje zonder toevoeging van vitaminekorrel, omdat ik deze enkel via de Vitalbix wil verstrekken. (dit omdat ik nog wat aan het zoeken ben naar de juiste hoeveelheid)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:13

@jessix: ik weet eigenlijk niet of er muesli's bestaan zonder vitaminering. Tenzij je een graanmix neemt...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:16

Luzerne en lijnzaadolie vallen af. Luzerne omdat het de verhoudingen van de Vitalbix scheef trekt, hij er op gaat schuren en zelfs van 2x een hand al dikker wordt. Lijnzaadolie moet hij niet. Ik voer nu lijnzaadvlokken. Dat gaat er redelijk in. (verder is het echt geen zeikerd hoor :roll: :') ).
Ik voer van de Vitalbix nu iets minder dan de aangegeven hoeveelheid (50gr per 100kg lichaamsgewicht) omdat ik het meng. En er inderdaad al vaak iets in de muesli zit.

Wat doet ruwe spelt? Ik hoor het vaker, maar wat voegt het toe?

LoesvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:21

Laatst bijgewerkt door LoesvL op 06-01-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:23

Lees even mijn beginpost ;)
Die eet hij niet meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:28

Amanda schreef:
Luzerne en lijnzaadolie vallen af. Luzerne omdat het de verhoudingen van de Vitalbix scheef trekt, hij er op gaat schuren en zelfs van 2x een hand al dikker wordt. Lijnzaadolie moet hij niet. Ik voer nu lijnzaadvlokken. Dat gaat er redelijk in. (verder is het echt geen zeikerd hoor :roll: :') ).
Ik voer van de Vitalbix nu iets minder dan de aangegeven hoeveelheid (50gr per 100kg lichaamsgewicht) omdat ik het meng. En er inderdaad al vaak iets in de muesli zit.

Wat doet ruwe spelt? Ik hoor het vaker, maar wat voegt het toe?

Als jouw paard er niet tegen kan moet je dat inderdaad niet voeren.

Maar luzerne, een paar handjes, trekt de verhoudingen niet scheef hoor. Dan zou je ook geen granen moeten voeren want daarmee gebeurd hetzelfde. Of zorgen dat je dan weer een combinatie maakt van luzerne en granen om het recht te trekken. Maar je zorgen maken over scheve verhoudingen geldt pas bij grotere hoeveelheden. Vandaar dat Vitalbix ook luzerne in zijn assortiment heeft en aanraad. :)

Spelt doet niets. Is gewoon lekker.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:31

Ja die fiber complete mix wel idd. De omega 3 power mix niet en daar hoef je niet veel van te geven

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:32

petitparis schreef:
@jessix: ik weet eigenlijk niet of er muesli's bestaan zonder vitaminering. Tenzij je een graanmix neemt...

Nee, zover ik weet niet. Vandaar dat ik ook op eerder beschreven dieet uit kom. Granenmix heb je wel zonder toevoeging.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:33

Ja, 2 handjes op een dag zal niet heel veel uitmaken. Ik heb wat dat betreft ook niets aan hem gemerkt.
Behalve de wcborstel aan de bovenkant van zijn staart en extra buik.
Heel gek wat die 2 handjes deden bij hem. Wel jammer, want ik vind het wel een fijn product.

Gewoon lekker is wel interessant :D
Dat is al vrij lastig te vinden.
Maar ik zou graag ook wel zien dat het iets doet als aanvulling.

Ik vind het best lastig. Mijn haf is gewoon lastig met eten en schuren en ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer.
Kon ik maar gewoon Hippostar kruidenmuesli blijven geven, dan was het hele probleem opgelost :+

Chess: die is interessanter, maar wel erg hoog in de zetmeel. Qua herstelvoer klinkt het wel goed.
Ik ga 'm op de reservelijst zetten.
Weet jij hoe het zit met de smakelijkheid en hoe het gegeten wordt?
Ze hebben nog meer interessante mixen. Maar wel allemaal vrij hoog in zetmeel, behalve de Happy summer mix. Zeker het stukje exceem (wat hij niet heeft, maar wel gevoelig is op schuren) en obesitas maken het zo interessant.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 06-01-16 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:34

Die van mij vind wel lekker en is echt een zeikerd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:35

@ Amanda, kan hoor. Ik ben ook steeds zoekende en aan het bijstellen. In Vitalbix zelf zit trouwens ook luzerne, dus als je helemaal vrij wil zijn van luzerne zou je dat ook weg moeten laten.

Een ander interessant product vind ik het voer van Pure Feed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:41

Ja klopt, dat was ook echt even proberen, maar Vitalbix gaat gelukkig goed. Misschien een ander soort luzerne?

Pure feed heeft ook interessante dingen inderdaad. Met name de EASY puur als mengvoer, maar geeft geen energie. Zelfde geldt voor de Fiber Balance of working, daar zit al iets meer in. Maar omdat er specifiek dingen over gewicht staan vraag ik me af hoeveel invloed dat op hem gaat hebben.
En deze zou ik wel allemaal willen proberen of hij het eet. Zijn er proefverpakkingen te krijgen? Zie het niet op de site staan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:53

Het nadeel van Agrobs Alpengun vond ik het vele gruis erin. Verder at mijn paard het wel, maar niet heel erg van harte. Er zijn proefemmertjes van 4 kg. Mijn paard is er ook 1 van het type sober werkt het beste ook insuline resistent.
Met de andere voeders die je noemt heb ik geen ervaring.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:59

Gruis is een minpunt. Daar liet hij de Faser light en Vito op staan. Of nou ja, viste er met lange tanden de brokjes en luzerne tussenuit en liet de rest liggen als het maar een beetje fijner was dan de rest.
Dat is wel minder, want de Alpengrun vond ik wel erg goed klinken :j