(on)gekookte lijnzaad als zandkuur, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

(on)gekookte lijnzaad als zandkuur, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:24

Hoi,

Met de zoekfunctie kwam ik helaas niet op het antwoord wat ik zocht, alleen dat het ook ongekookt gegeven kan worden. Ik weet dat het zowel gekookt als ongekookt door het voer gegeven kan worden, maar wat werkt nou het beste? Mijn plan is om het eerst ongekookt te geven en als ze het dan niet eten probeer ik het gekookt. Wat ik las is dat lijnzaad-olie niet het juiste effect geeft, doordat de velletjes van de lijnzaad zelf het zand meenemen.

Op het moment heb ik een emmertje Sandclear op stal staan precies genoeg voor twee pony's (twee shetlanders waarvan een krusing), maar omdat ze het hele jaar door 24/7 in de paddock/wei staan, wil ik ze preventief meerdere keren per jaar zo'n lijnzaad-kuur geven. Maar wanneer en in welke hoeveelheid moet ik nou zo'n kuur geven..? Wat is handig en is het überhaupt de moeite waard om het te gaan proberen? Mijn pony's komen van een weiland waar zo goed als geen zand lag en om die reden hebben ze nog nooit eerder zo'n kuur gehad. Het is erg belangrijk dat het goed werkt aangezien een van mijn pony's gevoelig op de darmen/maag is (nog geen last gehad van koliek oid, maar hij reageerd altijd wat 'heftiger' op kracht en ruw- voer dan de rest)

Joske_Fleur

Re: (on)gekookte lijnzaad als zandkuur, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:39

Om dezelfde reden als jij (preventie) geef ik ook regelmatig een zandkuur. Dan niet van lijnzaad, maar psylliumvezels. Eens per twee maanden een kuur van zes dagen, waarbij ik dagelijks 75 gram psyllium door geweekte grasbrok meng. Dat wordt enthousiast gegeten! En... ondanks zandgrond nog nooit (afkloppen!) koliek gehad. Hoewel het natuurlijk altijd de vraag is tot in hoeverre dat door de psyllium komt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:41

En dat vraag ik me dus ook af.. tevens kan ik de mest niet checken aangezien ze met 7 andere pony's samen staan, ik kan hun mest niet onderscheiden :+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:25

Ff zitten en wachten.

Bij pit en pit koop ik psyllium vezels. Geen zaad. Werkt als een trein !
Lijnzaad geef ik wel eens rauw. Puur voor de goeie dingen die erin zitten.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:32

Je kunt ook ongekookt doen hoor, je ziet altijd vele discussies. Ik voer slobbermash van havens met zemelen en als het Klaar is doe ik er vlak voor het voeren een klein schepje lijnzaad over. Weet niet precie hoeveel gr dat dat is. Ik heb 2 Shetlanders. Ik voer dit al best lang.
Mijn ene Shetlander heeft ook zandkoliek gehad, toen sandgard gehad. Werkte goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:56

Ik heb nu lijnzaadbrok gekocht. Had ook gelezen dat koken niet hoeft bij kleine hoeveelheden, maar het verhaal van blauwzuur zit er zo ingeslagen...........heb het niet eens ooit zelf gekookt, bang om dat al fout te doen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 00:01

Brok is geen optie voor mij, pony krijgt geen krachtvoer en ik kan niet elke dag zelf voeren (staleigenaar doet het niet)

Ik zoek echt ervaring met zo'n kuur of een alternatief zoals psyllium vezels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:02

Oke, ik voer ook geen hardvoer. Ik geef lijnzaadbrok, dus lijnzaad als brokje ipv olie. Kun je klaarzetten in een bakje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:49

Ayla schreef:
Brok is geen optie voor mij, pony krijgt geen krachtvoer en ik kan niet elke dag zelf voeren (staleigenaar doet het niet)

Ik zoek echt ervaring met zo'n kuur of een alternatief zoals psyllium vezels.

Lijnzaadbrok is simpelste, maar alle zandkuren moet je 5-7 dagen achterelkaar voeren.

Beste werking krijg je van psylliumvezels, liefst droog door wat slobber voeren. 50gr/100kg en bij problemen minimaal 100gr/100kg. Die adviezen van 1-2 eetlepels zijn onzin en enkel misschien nuttig bij diaree. Preventieve kuur D-pony is 1kg in 5 dagen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 07:50

Superpony: ik dacht dat er nog meer in die brokjes zat waardoor het een krachtvoer is, in dat geval toch een alternatief.

Tamary: 5 a 7 dagen een kuur geven is geen probleem, ik probeerde alleen te zeggen dat ik niet het hele jaar door lijnzaad kan geven. Een van de pony's is op het moment aan de diarree, vandaar dat ik de kuur wil geven. Is het wel slim slobber zoveel dagen achter elkaar te geven in combinatie met diarree? Ik heb op het moment slobber mash staan van Pavo geloof ik.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:37

Als je pony echt diarree heeft van het zand, dan ga je met lijnzaad echt niks beginnen.
Niet sterk genoeg, en lijnzaad brok zou ik niet aan beginnen.

Dit werkt als een trein, door een beetje muesli, beetje nat maken en klaar.
Ze proeven dr niets van.
https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 09:44

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:10

Ik voer zowiezo in de winter elke dag preventief gemalen lijnzaad tegen zand..Een paar jaar geleden bij een van mijn paardjes steeds ellende gehad met zandkoliek..Bij hem werkte psyllium niet zo goed maar lijnzaad wel..Ik heb nooit meer problemen met zandkoliek gehad met hem..

Ik heb ook wel hele lijnzaad gegeven trouwens,maar dat werkt een stuk minder goed dan de gemalen lijnzaad..

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:17

Verschillende meningen dus.. ik heb nog een pot Sandclear klaar staan dus daar ga ik ze nu iig een kuur van geven denk ik, i.v.m de diarree van een van m'n pony's. Zag bij de AH zakjes gebroken lijnzaad van 500gr en dat wil ik eens in de 1 à 2 maanden preventief geven. Kost maar 1,95 per zakje en ik heb er dus 2 nodig voor 2 pony's, dat is prima te doen elke maand/twee maanden. Plan is van de Sandclear 7 dagen 100gr te geven, van de lijnzaad 5 dagen 100gr. Goed plan of..?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:18

Marjo89 schreef:
Als je pony echt diarree heeft van het zand, dan ga je met lijnzaad echt niks beginnen.

Ze proeven dr niets van.

Net in huis. Hoeveel geef je daar van?

Ik heb wel gelezen dat je het echt in een kuur van max. 7 dagen moet geven. Als je het langer geeft raken de darmen er aan gewend en dan heeft het geen nut meer.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:28

YvonneV schreef:
Marjo89 schreef:

Ze proeven dr niets van.

Ik heb wel gelezen dat je het echt in een kuur van max. 7 dagen moet geven. Als je het langer geeft raken de darmen er aan gewend en dan heeft het geen nut meer.

Mijn advies, geef het tot je pony van de diarree af is, bij mij duurde dit 14 dagen.
Mijn dierenarts zegt dan ook, zand is erger, en als er zand in zit functioneren de darmen helemaal niet.
Dus ja kiezen tussen 2 kwaaien.
Hoeveel geef ik, uh naar behoefte, liever teveel als te weinig.
Ik begin met 2 keer daags ong een half thee glas vol. En ben nu naar om de dag een half thee glas. (voer normaal 1 x daags ook)
En ik wil dit nog een week volhouden en dan ermee stoppen, kijken hoe het gaat..

Heb je al zand in de mest test gedaan ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:32

Marjo89 schreef:
YvonneV schreef:

Mijn advies, geef het tot je pony van de diarree af is, bij mij duurde dit 14 dagen.
Mijn dierenarts zegt dan ook, zand is erger, en als er zand in zit functioneren de darmen helemaal niet.
Dus ja kiezen tussen 2 kwaaien.
Hoeveel geef ik, uh naar behoefte, liever teveel als te weinig.
Ik begin met 2 keer daags ong een half thee glas vol. En ben nu naar om de dag een half thee glas. (voer normaal 1 x daags ook)
En ik wil dit nog een week volhouden en dan ermee stoppen, kijken hoe het gaat..

Heb je al zand in de mest test gedaan ?

Mest is bij de gezondheidsdienst onderzocht, zit geen zand in. Van de DA een kuur bio sponge gehad. Mest werd na een dag of twee beter maar het wordt nu weer dunner daarom wil ik psylium proberen. Tegen diarree werkt het wel als je het langer geeft maar niet om zand af te voeren
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 06-01-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:35

Ik heb geen mest test gedaan nog, hoe kun je dat het beste doen? Als ik 100gr geef kom ik met zo'n kuur precies goed uit, hoe kan ik zien aan de mest of het werkt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:37

het enige wat echt schijnt te werken om zandkoliek te voorkomen is hooi.Hoe simpel kan het zijn. ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:40

een paar ballen mest in een (liefst witte) emmer. Water er bij goed doorroeren/oplossen. Even laten staan en dan het mestwater afgieten Als er zand in de mest zit blijft dat op de bodem achter.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:49

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:58

Maar in principe kan ik vandaag ook gewoon met de kuur beginnen toch? Ik ga zo kijken of ik wat mest kan testen maar als dat niet gaat lukken vandaag kan ik iig al wel met de sandclear beginnen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:01

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:04

Ts: ik ga lijnzaad bijvoeren. Kreeg al door dat gemalen beter is, dus had al een koffiemolen aangeschaft. Tot ik je topic las dat je het bij de AH al gebroken kon kopen (natuurlijk weer niet in mij ah xl). En aangezien ik toch te lui ben om te malen, ben ik online even gaan speuren en heb ik een kilo voor 3,25 gevonden, misschien heb je er wat aan:
http://www.denotenshop.nl/lijnzaad-gebr ... oCXrLw_wcB

Edit: in onderstaand topic wordt lijnzaad tov zandkuur ook besproken. Daar komt naar voren dat ongekookte (gemalen) lijnzaad beter is: [VS] Ongekookte lijnzaad?!
Laatst bijgewerkt door Marvel op 06-01-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:10

Ik voer vlozaad (ook bij Pit en Pit besteld = goedkoopste). Paarden krijgen 150 gram per dag, shet de helft. Ongekookt lijnzaad durf ik in die hoeveelheden niet vanwege blauwzuurgas, bovendien is vlozaad goedkoper dan lijnzaad.

Ik geef af en toe een kuurtje van een week. Ik maak eerst wat Speedibeet aan, 1 handje. Laat dit 15 min staan en als dan zo goed als al het water opgenomen is, roer ik het vlozaad erdoor. Dit werkt ook goed als je psylliumvezels of -poeder gebruikt. De biks roer ik er dan ook door. Dan direct voeren. Ze eten het graag. Daarnaast uiteraard volop water en ruwvoer aanbieden .
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 06-01-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt