Voerschema zogende merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickie00

Voerschema zogende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:03

Hallo allemaal,

n.a.v. mijn eerste topic met de vraag of mijn paard inderdaad te dun is (en dat is ze), ben ik benieuwd naar tips voor een voerschema.

Het is een friese merrie van 12 jaar, met een veulen van ong. 8 maand. Het was de bedoeling het veulen in het voorjaar in de opfok te doen en dus dan pas af te spenen. Helaas is de merrie nu zoveel aan het invallen dat ik eigenlijk niet zo lang kan wachten. Ben dus aan het kijken of het veulen nu nog ergens heen kan.

Ze staan 24/7 buiten met een schuilstal, ik heb besloten de merrie nu toch een deken op te gaan doen, zodat ze in elk geval geen energie meer hoeft te verspillen aan warm blijven.

Dit is wat ze nu per dag krijgen:
's ochtends (07.15) krijgt ze 2 hooinetten (1 normaal formaat 1 extra grote) en een hooiruif vol voordroog, dit is heel mooi droog spul, bijna hooi. (even voor de beeldvorming: in de hooiruif gaat een volle kruiwagen aan voordroog, het grote hooinet is vol zo zwaar dat ik 'm met moeite op z'n plek krijg (gaat meer in dan in de ruif))
Op het voordroog in de hooiruif krijgen ze een halve tot hele emmer (12liter) met wortels.
Dan krijgt de merrie nog een halve schep bietenpulp en ruim water en daar doorheen doe ik nog een volle schep muesli. (dit komt neer op bijna een halve emmer) Het veulen krijgt een schep veulenbrok.

's avonds (17.30) krijgen ze samen een volle emmer (12liter) lucerne, soms met een halve schep muesli er door.
Er is dan altijd nog voldoende voordroog, vaak is er in de ochtend nog de helft van het grote net over.

Maar dit is dus niet voldoende om de merrie op gewicht te houden! (Het veulen ziet er wel goed uit)

Nu wil ik graag naar het volgende:
's ochtends
- evenveel voordroog blijven geven, omdat er altijd over is.
- een hele (ipv halve) schep bietenpulp
- door de bietenpulp een hele schep muesli
- een hele schep merriebrok
- evt nog zonnebloemolie door de pulp met muesli (?)
- evt. nog een volle emmer (12liter) lucerne in de voerbak zodra de rest op is

's avonds
- een hele schep merriebrok en een pavo fit koek
- twee volle emmers (weer de 12 liter) met lucerne

Wat vinden jullie daarvan? Is het dan niet teveel in 1 keer? Ik ben helaas niet in de gelegenheid om 's middags nog een keer te voeren, dus het is echt 's ochtends en 's avonds en voordroog op de dag door te komen.
En moet ik misschien de muesli helemaal vervangen door merriebrok? dat ze bijvoorbeeld 's ochtends 1,5 en 's avonds 1,5 kilo krijgt?

Ben benieuwd naar jullie advies! en naar wat jullie de merrie zouden geven als dit afwijkt van mijn lijstje!

Yenni

Re: Voerschema zogende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:19

Ik denk dat als dat veulen eraf en ze een lekkere deken krijg ze weer bij komt. :)

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:24

Ja dat hoop ik ook, maar omdat ik eerst nog een plek voor het veulen moet zoeken, wil ik zeker tot die tijd, wat extra bijvoeren! :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:32

Best snel het veulen spenen. Veel kans dat ze al het extra eten omzet in extra melk en niets voor zichzelf houdt. Deken is een goed idee, wel heel vaak deken eraf halen en controleren hoe het met de merrie is, want onder een deken valt het niet meer op dat ze mager is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:49

In bietenpulp zit geen energie, dat is eerder ruwvoer/vezels dat calorietjes. Dus schrap dat maar, dat is maagvulling waardoor er voor krachtvoer geen plek meer is.
Luzerne heeft ook niet veel meerwaarde tov goede voordroog. Is ook geen krachtvoer, maar buikvulling, niets mis mee, maar je zoekt krachtvoer.

Begin maar eens met 1,5 kg merriebrok met 100 ml olie (gewoon zonnenbloemolie uit de supermarkt) en 's avonds hetzelfde. Olie kun je geleidelijk opvoeren naar 200 en zelfs 300 ml per voerbeurt.
Met olie hield ik mijn merrie die altijd alles aan het veulen gaf prima mee op gewicht.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:57

Ibbel schreef:
In bietenpulp zit geen energie, dat is eerder ruwvoer/vezels dat calorietjes. Dus schrap dat maar, dat is maagvulling waardoor er voor krachtvoer geen plek meer is.
Luzerne heeft ook niet veel meerwaarde tov goede voordroog. Is ook geen krachtvoer, maar buikvulling, niets mis mee, maar je zoekt krachtvoer.

Begin maar eens met 1,5 kg merriebrok met 100 ml olie (gewoon zonnenbloemolie uit de supermarkt) en 's avonds hetzelfde. Olie kun je geleidelijk opvoeren naar 200 en zelfs 300 ml per voerbeurt.
Met olie hield ik mijn merrie die altijd alles aan het veulen gaf prima mee op gewicht.

Mee eens. En de pavo koek zou ik ook weglaten, dat voegt weinig toe. Eventueel kan je ook nog een schep maismeel of maisvlok geven, dat zet ook mooi aan.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 19:25

Ibbel schreef:

Bedankt voor je reactie! Ik dacht altijd dat ze van bietenpulp ook mooi kunnen aankomen!
Maar ik kan dan inderdaad beter meer merriebrok gaan voeren! Zal het opbouwen tot 1.5 kilo per voerbeurt met zonnebloemolie :)

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 19:26

troi schreef:
Ibbel schreef:

Mee eens. En de pavo koek zou ik ook weglaten, dat voegt weinig toe. Eventueel kan je ook nog een schep maismeel of maisvlok geven, dat zet ook mooi aan.

Maismeel heb ik ook al vaker gehoord, maar dat hadden ze bij ons bij de Welkoop niet, dus moet dan even op zoek naar een adresje waar ik dat kan krijgen in Friesland..

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:38

Mijn merrie in zelfde situatie is erg mooi bijgekomen van de mare &youngstock muesli van dodson &horrel met als extraatje een hlf schepje build &glow erdoor (ook van d & h).

* plus dat ik ben overgestapt van hooi naar voordroog. Merriebrok met flinke kop lijnzaadolie deed hier nagenoeg niets.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 05-01-16 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:48

Wat dacht je ipv maïsmeel ( zetmeel is niet zo goed voor een paard, verteren ze slecht) van een lekker dagelijks portie slobber! Ik voer al meer dan 25 Jr dagelijks een portie slobber..De paarden vinden t heerlijk en doen t er super goed op..Ook de drachtige/ zogende.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:04

Ik denk dat je op voervergelijk een duidelijke uitleg kunt krijgen over voeding voor vermagerde paarden; zie hier. Kijk ook even hier voor tips over vetrijk (olie) voeren aan paarden.

Persoonlijk vind ik de hoeveelheden krachtvoer (muesli, brok) per voerbeurt erg hoog. Een te grote hoeveelheid zetmeel en suiker kan in de darm zorgen voor onbalans en daarmee voor koliek en hoefbevangenheid; dat wil je natuurlijk voorkomen. Bovendien zorgt zo'n grote hoeveelheid krachtvoer voor erg veel zuur in de maag, waar ook weer problemen door kunnen ontstaan.

Belangrijk is denk ik wel dat je de tanden van je paard door een goede tandarts laat controleren. Dat ze geen propjes maakt, hoeft niet te betekenen dat er niets mis is. Voer wat niet goed gekauwd wordt, wordt ook niet goed verteerd.

Edit: de bietenpulp kun je wellicht (deels) vervangen door Seniores Priores.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:41

Seniores priores bestaat grotendeels uit bietenpulp+zemelen+beetje ponybrok.

Bietenpulp bevat wel degelijk calorieën, 1.5-2x zoveel als hooi en ongeveer gelijk aan basisbrok. Luzerne bevat daarentegen slechts 10% meer calorieën als hooi en voegt dus wel iets toe, maar niet zo veel. Ik zou flink olie gaan bijvoeren (wel opbouwen) tot 0.5mL/kg paard per dag. Dus bij een paard van 500kg 250mL. Dat staat gelijk aan ongeveer ¾kg biks. Bietenpulp valt inderdaad onder de ruwvoeren, waardoor deze niet meegerekend hoeft te worden in kg's krachtvoer per maaltijd, daarnaast werken zowel bietenpulp als luzerne vertragend in de opname, waardoor het krachtvoer beter verteerd wordt, is het basisch (door veel calcium) waardoor het zacht voor de maag is, wordt er veel speeksel bij geproduceerd wat ook goed is voor het maagdarmstelsel.

Een goed krachtvoer is pure feed condition, daar komen de meeste paarden goed van aan. Het is een zetmeel+suikerarm krachtvoer, waardoor het gecombineerd kan worden met mais. Mais moet ontsloten zijn anders kunnen paarden het slecht verteren en kan het koliek veroorzaken. Marstall naturgold maisvlokken zijn o.a. geschikt.

Wat ik aanraad (na opbouwen en met onbeperkt ruwvoer):
's ochtends
- 1 emmer luzerne onderin de voerbak, de rest erop
- 1-2kg bietenpulp (droog afgemeten)
- 1.5kg merriebrok, liever pure feed condition
- 0.5kg maisvlokken bij merriebrok, 1kg bij pure feed condition
- 150mL zonnebloemolie

's avonds
- 1 emmer luzerne onderin de voerbak, de rest erop
- 1.5kg merriebrok, liever pure feed condition
- 1-2kg bietenpulp (droog afgemeten)
- 0.5kg maisvlokken bij merriebrok, 1kg bij pure feed condition
- 150mL zonnebloemolie

De reden dat je meer maisvlokken bij Pure Feed kan voeren dan bij merriebrok is de hoeveelheid zetmeel die in deze producten zit.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:25

Bedankt voor jullie reacties!
1-2 kilo bietenpulp droog wordt wel 5-10 liter! Is dat niet heel veel? Al is ze misschien wel zo verstandig niet alles in één keer op te eten..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:30

Je zegt dat de merrie en het veulen samen eten krijgen.

Misschien is het in dit geval wijs om ze ieder hun eigen portie te voeren. Dus naast de voeraanpassingen die je al wilt gaan doen.
Desnoods merrie vastzetten tijdens het eten en het veulen zelf vasthouden.

Het kan maar zo dat ongemerkt het veulen véél meer binnenkrijgt dan de merrie.

Ik zou echt een poosje willen zien wie precies wat eet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:37

Bietenpulp eten ze in dat soort hoeveelheden inderdaad meestal niet achter elkaar op maar ook als ze dat wel doen is dat geen probleem. De maag kan ongeveer met 14-15L gevuld worden en begint direct met kleine hoeveelheden doorschuiven naar het darmstelsel.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:45

Ik zal eerst eens beginnen met een paar scheppen merriebrok en olie zoals ibbel al aangaf.
Makkelijk en snel te voeren. Lucerne zal ik gelijktijdig met de brokken voeren, dan kauwen ze beter.

Nickie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:12

oh fijn, dan hoef ik me niet zo snel zorgen te maken over te veel pulp :)
Merrie en veulen hebben wel allebei eigen voerbak en vaak blijf ik er bij zodat ze niet elkaars eten op eten.
Ben nu de merriebrok aan het opbouwen samen met wat zonnebloemolie.
Lucerne krijgen ze nu vaak pas daarna, maar het is inderdaad ook een goed idee om wat door de brok te doen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:27

En wat nog wat beter zou zijn is de zonnebloem olie vervangen door een lijnzaad olie of een omega olie.
Zonnebloem olie heeft wat eenzijdige voedingswaarde namelijk,zit veel omega 6 in die sowieso al veel in de voeding zit.

Je woont in friesland he, in Birdaard zit een opfok, de doniahoeve,misschien is dat een geschikt plekje voor het veulen :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:54

Ik zou zonnebloemolie combineren met lijnzaadolie en anders alleen zonnebloemolie geven. Het blijft altijd een afweging. Bij zonnebloemolie hoef je geen vitamine E te geven maar bij lijnzaadolie is de Omega 3:6 verhouding veel beter. Als een paard niet ontstekingsgevoelig is (net hoefbevangen geweest bijvoorbeeld) kies ik liever voor zonnebloemolie. Het scheelt in totaal een veelvoud in de kosten (zonnebloemolie 1€/L, lijnzaadolie 2-6€/L afhankelijk van de hoeveelheid, daarnaast nog een vit. E supplement van 1-1.5€/dag).