Voeren we niet veel te veel bij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voeren we niet veel te veel bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:37

Ik vraag me af of er niet veel te veel aan supplementen etc gevoerd wordt?

Ik was op de site van 'product van het jaar' aan het kijken en zag daar echt allerlei poedertjes, vloeistoffen en voeders die voor vanalles en nog wat goed zouden zijn.

De 'consument' wordt aan alle kanten getriggerd om met allerlei producten je paard zo gezond en fit mogelijk te houden. We willen voor onze allerliefste vriend natuurlijk het allerbeste.

Ook ikzelf voer wat bij omdat ik denk dat dat beter is? Tja waarom eigenlijk?

Is het nu echt nodig om een gezond paard wat goed in zijn vel zit en het fijn doet in de discipline waarvoor je hem/haar gebruikt vanalles bij te voeren?

Ik heb bedacht mijn potten eens af te bouwen en op te maken en een maand later bloed te laten prikken of mijn paard daadwerkelijk extra's nodig heeft.

Wat mijn paard per dag krijgt
0800 voordroog
0830 1/2 kg draversbrok
0900/1200 weide
1215 1 kg draversbrok
1400 voordroog
1700 1 kg Garvo Fyto Gold + Pharmahorse Vitamine Excellent + Pharmahorse MSM
2100 voordroog

Pharmahorse Vitamine Excellent + Pharmahorse MSM ga ik afbouwen en stoppen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:43

Ik vind het grootste deel idd dikke onzin met 1 uitzondering vit e na de jaarwisseling. Dan is de vit e in het ruwvoer te laag geworden.

Verder krijgt hij naast onbeperkt ruwvoer alleen wat krachtvoer omdat hij anders te dun wordt.

Edit, even je voerschema gekeken, wat geef je veel krachtvoer zeg!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:46

Ja...dat vraag ik me ook wel eens af.

Ik geef ook Pharmahorse Vitamine Excellent, magnesium van de welkoop en een scheutje zonnebloemolie door zijn meusli.
Nu eet hij ineens zn magnesium niet meer sinds 2 dagen.

Als ik geen Vit E geef dan merk ik dat wel.
Magnesium ga ik nu proberen of ik verschil merk als ik het niet geef.

Maar als je alles leest in de winkel, zou je alles wel willen geven omdat het goed voor ze zou zijn.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:48

Ik las laatst dat iemand met zijn koudbloed de lever had laten onderzoeken en dat de veearts aangaf dat het paard voor een sober ras veel te veel extra's kreeg. Mijn eigen veearts gaf het advies, na bloedonderzoek, om mijn IJslander wel een vitaminekorrel te geven. Hij had tekorten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:49

troi schreef:
Ik vind het grootste deel idd dikke onzin met 1 uitzondering vit e na de jaarwisseling. Dan is de vit e in het ruwvoer te laag geworden.

Verder krijgt hij naast onbeperkt ruwvoer alleen wat krachtvoer omdat hij anders te dun wordt.

Edit, even je voerschema gekeken, wat geef je veel krachtvoer zeg!

Paard heeft een flink lijf en staat goed in training.
Ik heb weleens gedacht aan minderen.
Misschien de Garvo eens naar een 1/2 doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:50

Mijn dierenarts raad af bloed te prikken en zegt dat je beter een goede algemene vitaminekorrel kunt voeren. Dit omdat als je het prikken voor tekorten goed wilt doen het een fortuin kost. 3 weken lang elke week prikken voor een tijdelijk bloedbeeld en dan snel weer om bij te blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:52

Ik voer mijn kwpner in de groei en basissport vooral op basis van een jaarlijks bloedbeeld.
Goed hooi in slowfeeder en 0,5 kg basisbrok voor koudbloeden (weinig suiker) met relatief hoog mineralen gehalte. Daarbij extra selenium aangezien dit aangetoond laag was en magnesium omdat het paard steeds erg harde spieren had en daardoor gevoelig in schouder in rug. Na magnesium toevoeging verdwenen de problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:55

Jennyxx schreef:
Ik las laatst dat iemand met zijn koudbloed de lever had laten onderzoeken en dat de veearts aangaf dat het paard voor een sober ras veel te veel extra's kreeg. Mijn eigen veearts gaf het advies, na bloedonderzoek, om mijn IJslander wel een vitaminekorrel te geven. Hij had tekorten..

Na een bloedonderzoek kan ik het inderdaad goed begrijpen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:57

Er worden inderdaad teveel poedertjes e.d. gevoerd. Mijn paarden krijgen hooi van eigen land, de oude shet krijgt driekwart kilo seniores priores erbij en de anderen hebben gewoon een goede liksteen. Daar wel een heel bewuste keuze in gemaakt omdat ze 24/7 op de weide staan en verder niet bijgevoerd worden. Ik pak de steen van paard natuurlijk omdat dat meer een vitaminesteen is dan een zoutsteen.

Als ik door de stallen loop op mijn werk (ben nanny voor de kids van een NL springruiter), zie ik vooral basisvoer (muesli, zemelen, luzerne) voorbij komen met in sommige bakken een poeder, maar lang niet in allemaal.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:59

Als student werkte ik bij de aveve (boerenbond) en mocht vaak supplementen mee naar huis nemen tegen een verminderde prijs. Mijn oud paard kon wel extra's gebruiken vond ik, dus hij heeft alles wel eens gehad, van zeewier over MSM tot klei.

Nooit enig verschil gemerkt, dus na een tijd (en wat ouder en wijzer) gestopt met alle extra's en poeders, hij krijgt enkel nog goed voordroog. Als hij het wat zwaarder krijgt, een tijd een slobber met lucerne erdoor erbij.

Laatst bloedonderzoek laten doen en hij had nergens tekorten. Ook is hij voor zijn leeftijd (wordt 25 jaar) nog netjes gevuld. Back to basics bevalt hier dus goed. Wat niet wegneemt dat hij al die extra's zo weer krijgt moest het nodig zijn.. voor nu houden we het op een grote berg voordroog elke dag.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:59

Mijne heeft altijd alleen ruwvoer gehad alleen deze winter vond ik 'm wat minder fit. Hij kreeg rainrot wat vaak duidt op een lage weerstand en was vaak in de diarree. Ik voer hem nu in de winter vitaminekorrel bij en that's it.

Maar als in inderdaad lees wat sommigen voeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:01

Die van ons krijgen over het algemeen alleen ruwvoer. ([ras], Fries, 2 [ras], Noriker)
En af en toe een pavo summerfit koek of een handje muesli als ze iets gedaan hebben.
Ik zou pas bij gaan voeren als je paard laat zien dat het iets mist.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:03

Ik zie de andere kant van de medaille ook wel eens: paarden die het moeten doen op matig hooi en misschien nog een suf onderhoudsbrokje.
Dat soort paarden hebben weinig glans en weinig uitstraling. Waarmee ik zeggen wil: onder de eigenaren die sober willen voeren, worden ook een hoop missers gemaakt.

Per saldo zullen weinig poedertjes écht helpen. Een goede sportbrok en goede kwaliteit ruwvoer, dan ben je al een heel eind. Poedertjes zijn imo alleen voor zieke paarden.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:05

Ik voer mijn 18 jarige merrie (tuigerxdraver) een balancer (vit.en min.brokjes) 200 gram per dag, verdeelt over ochtend en avond, met n beetje lucerne omdat ze anders de brokjes laat liggen.
Op de vorige stal begonnen met bijvoeren van speedibeet en lucerne omdat ze ondanks steeds meer hooi/voordroog mager bleef. Nu op huidige stal met zo goed als onbeperkt hooi/voordroog komt ze snel op gewicht, speedibeet aan t afbouwen.
Ik geef dus geen suplementen. Wel vit.en min.brok en ruwvoer, daar doet ze t nog steeds prima op. Mocht ze ooit klachten krijgen waarbij een supplement kan werken, zal ze dat wel krijgen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:08

Als de basis goed is heb je al die poeders niet nodig. Wij hebben heel goed hooi, alles van eigen land en daar krijgen ze goed veel van verdeeld over de dag. Ze zitten goed in het vel en doen het hier goed op, nooit problemen. Ik voer dus helemaal niks bij.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:09

[VS] Supplement Vit E, Selenium en zink

Dit paard had blijkbaar tekorten.

Of er over het algemeen teveel bijgevoerd wordt weet ik niet. Ik denk dat we het individueel moeten bekijken en geloof echt dat er supplementen zijn die een ondersteunende functie hebben.

Wetenschappelijk onderzoeken geven ook (nog) geen uitsluitsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:10

Het gaat me eigenlijk niet om het feit wat iedereen voert maar om het feit of het nu echt nodig is of niet..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:13

vonneke schreef:
Het gaat me eigenlijk niet om het feit wat iedereen voert maar om het feit of het nu echt nodig is of niet..

Dat kan je alleen per paard bepalen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:15

vonneke schreef:

Tsja, wat de een echt nodig vindt is voor de ander onzin.

Ik geloof echt dat supplementen een ondersteunende werking kunnen hebben en sommige paarden er baat bij hebben. En er zijn blijkbaar toch paarden met tekorten.

Zo kan een tekort aan ik dacht dat het calcium was (ff opzoeken) levensbedreigende problemen geven.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:16

Mijn merrie (10) en de merrie (18) van de buurvrouw (staan samen aan huis) krijgen
-Om 9:00 en 18:00: 800 gram Besterly Basic
-Voor de rest gaat er rond de 20 kilo hooi per dag door.
Voordat ik ga slapen, loop ik nog even een rondje, rond middernacht en krijgen ze allebei
-2 handjes muesli met een klein handje gebroken lijnzaad.

Op het moment geen weidegang. Overdag kunnen ze kiezen paddock/verhard uitloop/stal
Nachts staan ze op stal

Ik vraag mij weleens af of zoveel brokjes echt nodig zijn. Voorheen voerde we in totaal 3 kilo op een dag. Blijkt dat ze het met minder ook goed doen
Ik denk dat je moet proberen en je paard zelf goed aan moet kijken.
Laatst bijgewerkt door Majolen op 30-12-15 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:17

Ik voer mijn paard voor het niveau waarop hij loopt sowieso weinig krachtvoer en veel hooi. Daarnaast krijgt hij magnesium. Dit ben ik gaan proberen op aanraden van de osteo, en ik merkte na 2 dagen al verschil. Tijdje later een bloedtest gedaan en toen bleek waarom het verschil zo merkbaar was: hij had een tekort.
Verder geef ik glucosamine/msm vanwege zijn leeftijd, en een scheutje zonnebloemolie. Ik laat over een tijdje wel weer eens bloed prikken.
Ik vind dat mijn paard het wel goed heeft zo. Lekker veel hooi en niet zo idioot veel krachtvoer (hij schijnt in het verleden wel 6kg per dag gekregen te hebben... en dat voor een paardje van 1,57. Ik geloof best dat sommige sportpaarden soms wat extra's nodig hebben aan krachtvoer of supplementen, maar je kunt ook overdrijven)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:22

Ik heb ruim een halfjaar geleden in tijdschrift gelezen (weet niet meer welke) dat het voeren van krachtvoer alleen nodig is wanneer een paard hard aan het werk is. Nu kun je dus twijfelen of jouw paard hard aan het werk is, maar daar stond dus dat eigenlijk alleen dravers, renpaarden en de endurance paarden die vol in training staan écht aan het werk zijn.
Het was wel verstandig om naast een mineralen brok en onbeperkt hooi, vitamine bij te voeren.

Ik weet alleen niet meer welk tijdschrift dit was :\

karuna
Drukke kabouter

Re: Voeren we niet veel te veel bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:30

Jarenlang heeft oude tinker vanwege allergie op alleen goed hooi een mineralen blok en op aanraden van de dierenarts een portie vitamine in zo n wormenspuit ding. Daardoor zou hij voldoende vitamines binnen krijgen en goed gezond blijven. Dat klopt ook zonder die spuit merkte ik dat hij net niet helemaal ok bleef. Dierenarts vond eens per maand die tube beter dan iedere dag een poedertje.

Nu staat hij voor een tinker op een enorm hoog voedingspatroon. Naast rijk hooi en mineralen blok krijgt hij ongeveer een halve kilo pure lucernebrok en eenmaal aangemaakt met water 2 kilo equifyt zupa. Nodig voor extra eiwit en vetten, de vitaminestube heeft hij hierdoor niet meer nodig uiteraard.

Ik denk dat veel poedertjes, pakjes enz weg kunnne blijven als je paard goed ruwvoer, gras mineralenblok en een simpele basisbrok krijgt. Vroeger hadden we keus tussen hooi, gras en een soort brok aangevuld met voederbiet oid. En de paarden waren ook gezond, glimmend en goed in conditie.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:33

vonneke schreef:

Maar dat merk je toch alleen als je er mee stopt?
Ik ga er vanuit dat de supplementen gegeven worden omdat er behoefte aan was of op aanraden van een da ofzo.

Ik denk dat het per paard verschillend is of ze wat extra nodig hebben of niet.
Misschien zelfs afhankelijk van het seizoen, en van het werk wat ze doen.

Als ze er prima uitzien, lekker in dr vel zitten, en het werk goed aankunnen is het toch goed?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:34

Mijn merrie heeft de hele dag hooi tot haar beschikking en krijgt daarnaast nog ongeveer 2xp.d 400gr coolmix. Na het rijden een klein beetje slobber met een (goedkoop) middel welke de weerstand hoog houdt.

Als ik zie hoe sommigen op stal met hun voeropvatting aan de slag zijn vind ik het bijna op het neurotische af. Al verbaast het mij dan wel weer dat dit juist de paarden zijn welke ook altijd wat hebben :?