Welke hooianalyse nodig voor EMS / IR paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Welke hooianalyse nodig voor EMS / IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 21:33

Ik wil een hooianalyse laten uitvoeren omdat de gezondheid van mijn paard te wensen overlaat en ik alles wil uitsluiten. Mijn Haflinger heeft al een paar jaar IR-achtige verschijnselen. Daarom zit ik te twijfelen over de soort analyse dat nodig is om te weten of het hooi dat ze nu krijgt, goed is voor haar.

Bij de BLGG bijvoorbeeld krijg je simpelweg een gehalte 'suiker' te zien in de analyse.
Afbeelding

Bij Biomentor (die alles opsturen naar de Verenigde Staten, waarom eigenlijk?) krijg je suikers opgesplitst in oplosbare suikers, fructaan, zetmeel apart etcetera.
Afbeelding

Wie heeft hier verstand van en weet wat in mijn situatie noodzakelijke informatie

tamary

Re: Welke hooianalyse nodig voor EMS / IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:35

Voordeel van de 2e is dat je in kan schatten hoeveel nut het weken heeft om er suikers uit te krijgen. Maar een deel van de hoeveel suikers je paard kan hebben is afhankelijk van hoeveel beweging en arbeid hij krijgt. Een normaal gehalte bij niks doen kan teveel zijn, terwijl een hoog gehalte bij arbeid geen klachten hoeft te geven door de hogere verbranding van suikers.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 10:50

Dank je! Daar had ik niet aan gedacht.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:04

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:08

Kun je ook de rest van je blgg analyse even hier neerzetten als plaatje? Dan wil ik wel even voor je doorrekenen of er eventueel een tekort of een overschot aan wat dan ook in zit. Wat is de leeftijd van je paard en hoeveel 'werk' doet ie?

Suiker uitsplitsen is niet per se noodzakelijk, alle vormen zijn eigenlijk niet zo best. maar over het algemeen is in hooi de hoeveelheid zo laag dat het niet schadelijk is, mits je biks/muesli/appels/wortelen weg laat.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 21:49

Caballos schreef:
Je kan je hooi ook laten testen via http://www.hayster.nl

Interessant om te weten welke analyses hayster/voergezond allemaal aanbiedt! Dit wist ik niet.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 21:55

Arabesk schreef:
Kun je ook de rest van je blgg analyse even hier neerzetten als plaatje? Dan wil ik wel even voor je doorrekenen of er eventueel een tekort of een overschot aan wat dan ook in zit. Wat is de leeftijd van je paard en hoeveel 'werk' doet ie?

Suiker uitsplitsen is niet per se noodzakelijk, alle vormen zijn eigenlijk niet zo best. maar over het algemeen is in hooi de hoeveelheid zo laag dat het niet schadelijk is, mits je biks/muesli/appels/wortelen weg laat.

Bedankt voor je reactie Arabesk! De analyses die ik heb gepost zijn voorbeelden van de websites van de BLGG en Biomentor. Het zijn geen analyses van de partijen die ik voer. Die analyses moet ik nog laten maken. En vandaar mijn vraag welke analyse zinvol is. De prijzen zijn namelijk ook nogal verschillend.
Jij zegt dat hooi bijna nooit te hoog in suiker zit. Ik vraag me af of dat zo is... Ik kreeg namelijk een hooianalyse voor mijn neus van een partij die ik wilde kopen en daar zat 16% suiker in. Voor een IR Haflinger is dat echt teveel... :-(
We hebben nu hooi uit Duitsland en voor de zekerheid wilde ik dit ook laten testen. Maar als ik het goed begrijp van je Arabesk, zou een analyse van BLGG dan voldoende zijn (zij splitsen de suikers niet uit en zijn wellicht daardoor wat voordeliger).