welke "superfood" ter ondersteuning van sportpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

welke "superfood" ter ondersteuning van sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 18:41

Momenteel krijgt mijn merrie spirulina ter ondersteuning van o.a. haar spieren en het sneller herstel na een zware training.

De emmer is bijna leeg, en voordat ik een nieuwe ga halen.. Wil ik toch eens kijken voor een andere optie.

Merrie laat veel poeder ervan staan, en het is een vrij dure emmer.

Zijn er nog (Chinese) kruiden die interessant zijn om te geven aan een sportpaard welke hard werkt?

Zo geef ik bijvoorbeeld mijn oudere merrie curcuma (datgene wat vaak in de keuken te vinden is). Ben dus eigenlijk ook op zoek naar zoiets voor mijn sport paard.

Ik ben dus niet op zoek naar kant en klare middelen of supplementen van de (bekende) merken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:52

Chlorella poeder 100% puur, zit ook als 50% bestandsdeel in myoplast maar in myoplast is de andere 50% suiker :P

Silicum ( ook wel genoemd Kiezelaarde, kiezelzuur, silicumzuur, silicum, silica, diatomische aarde)
Voor de algehele fysieke gesteldheid te bevorderen.
Citaat:
Tests hebben bewezen dat kiezelaarde helpt om het lichaam te ontdoen van kwik, E-coli, endotoxines, virussen (o.a. polio), orgaanfosfaten, pesticide residu en medicijn residu, ofwel het ontgift. Het helpt allergieën, voedselintoleranties en andere kwalen zoals misselijkheid, prikkelbaardarm syndroom, pijnen, jeuk, astma en sinusitis te verlichten ontstaan door parasieten. Daarnaast is het onder andere effectief in het tegengaan van vroegtijdig verouderen, het kan ouderdomsvlekken vervagen en helpt het herstel en onderhoud de elasticiteit van longweefsel. Ook verlaagt het de cholesterol, verlicht het pijnlijke gewrichten, bevordert gezonde haren en huid, tanden en tandvlees en nagels.

Ik neem aan dat je zoiets bedoeld?

Cardy

Re: welke "superfood" ter ondersteuning van sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 19:09

Dat is precies wat ik bedoel!

De spirulina komt al aardig overeen met de chlorella. Alleen voor spirulina betaal ik 85 euro voor 3 kg, hoop op iets goedkoper.

En dus iets wat makkelijker door het voer de mengen is. Alles is groen rondom en in haar stal haha, en er blijft te veel poeder achter in de voerbak en dan geef ik al minder (20 gram per dag i.p.v. 30 gram).

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:14

Mag ik vragen wat je paard zoal doet door de week?

En waarom je dit in eerste instantie bent gaan voeren, en of je het idee hebt dat het werkt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:19

En zoiets als Phytonics Muscle Support? linkje of bedoel je echt losse kruiden / ingrediënten om zelf iets te mengen?
Laatst bijgewerkt door Hilary op 28-12-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:21

Wat wil je dat t doet?
Ofwel, haalt je paard niet genoeg uit krachtvoer en ruwvoer..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:26

Interessant topic , ga even volgen .
Ik heb trouwens chlorella in tablet vorm . Ze hebben daar ook de Spirulina .
Wordt makkelijk gegeten door wat slobber

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:39

Ik zoek echt losse poeders i.p.v. samengestelde poeders waar vooral veel suikers in zitten.

Tablet vorm vind ik interessant, geeft ook minder troep dan de poeder die ik nu geef.

Paard wordt intensief getraind, wil iets ter ondersteuning van de spieren zodat ze makkelijker herstelt na een training.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:41

En een beter ruwvoer, met een goede vitaminebrok/ krachtvoer is niet voldoende?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:47

Dit is de eerste winter dat ze goed op gewicht blijft, flink in de spieren (maar dat heeft meer te maken met hoe ver ze nu is vergeleken met nu qua niveau) en goed blijft eten. Met daarnaast hele dagen buiten.

Voorheen kon dat niet. Wil dus graag iets natuurlijker erbij geven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:52

Maar wat moet er precies beter herstellen? Verzuurt ze te snel tijdens je training, heeft ze te lang spierpijn na je training (en is ze dan stijf of gewoon moe), of moet juist de conditie of de soepelheid beter? Een normaal gezond paard moet je prima kunnen trainen op een goede brok of muesli waar alle reguliere voedingsstoffen inzitten. Wil je extra's en wil je ook nog merkbaar verschil daarvan (lijkt me wel voor dat geld) dan is het toch echt wel handig om van te voren te bepalen wat er precies moet verbeteren want de mogelijkheden qua supplementen, kruiden etc zijn vrijwel eindeloos.

Ik voer zelf overigens gewoon een sportbrok en als ze wat harder aan het werk moeten geef ik vaak powermix van Havens bij (muesli). Dat is fijn als ze eens veel zweten en gewoon echt wel flink werken. Daarmee geen overmatige spierpijn, mooie en fitte paarden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:54

Wat jullie vragen is niet relevant voor het doel van dit topic. Ik geef al enige tijd Spirulina, en ben op zoek naar een andere variant.

Heb in iedergeval weer een aantal ideeën opgedaan, bedankt!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:57

Maar om nuttige tips te geven moeten we wel weten wat je precies wil verbeteren of wat je niet goed vind aan hoe het nu gaat.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:00

Volgens mij had ik dit al vermeld? Te veel poeder wat niet opgegeten wordt o.a. (te veel verspilling)

Verder ter ondersteuning van de training en sneller/makkelijker herstel na de training. :)

Ze ziet er verder super uit, glimt als een spiegel en is ondanks pittige training heel fijn (train d.m.v. super compensatie. Dus genoeg rust). Dit wil ik houden. Genoeg sporters die zichzelf ook ondersteunen d.m.v. dit soort supplementen.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 28-12-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:01

Of het helemaal in je straatje past weet ik niet maar google eens op Equi turbo. Ik ben er erg tevreden over, altijd een lekker soepel paard :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:08

Cardy schreef:
Volgens mij had ik dit al vermeld? Te veel poeder wat niet opgegeten wordt o.a. (te veel verspilling)

Verder ter ondersteuning van de training en sneller/makkelijker herstel na de training. :)

Ze ziet er verder super uit, glimt als een spiegel en is ondanks pittige training heel fijn (train d.m.v. super compensatie. Dus genoeg rust). Dit wil ik houden. Genoeg sporters die zichzelf ook ondersteunen d.m.v. dit soort supplementen.

Misschien moet ik mezelf iets beter uitleggen.
Ik zou graag willen weten wat er niet goed is aan het herstel van je paard, waardoor je dit zou willen ondersteunen.
Zoals ik het lees blaast je paard het meeste poeder al van het voer af, voordat het wordt opgegeten. Ik vraag me af hoeveel ze hier daadwerkelijk van binnenkrijgt.
En als je paard er verder goed uit ziet, zou ik persoonlijk er niet te veel aan willen sleutelen, met kans dat ze slechter gaat eten omdat er ineens 'rare' dingen in haar eten zitten.
Ik ken grand prix paarden die het fantastisch doen op ruwvoer en anderhalf kilo sportbrok.
En die worden hard getraind.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:20

Ik snap wat je bedoelt hoor! Probeer juist te zeggen dat ze juist deze winter het zo goed doet en sinds we dit geven merk ik zeker verschil.

Ze eet het goed, alleen de hoeveelheid die je moet geven is wat veel. Gebruik al expres luzerne om te mengen, maar het gruis van de luzerne i.c.m. toch wat poeder zorgt ervoor dat er imo te veel achter blijft.

Dus vandaar dat ik eigenlijk hier niet te lang op door wil blijven gaan. Anders hebben we straks een topic vol met waarom ik wel/niet iets moet voeren. En laat mij bokt kennen.. Als er 1 begint volgen er meer. Daar schiet ik niks mee op haha.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:29

Als je poedertjes geeft kun je beter een slobbertje maken en dan de rest geven, dan gaat er niets verloren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:30

en mengen met wat olie? zodat ze het misschien wel goed opneemt? zo zonde om iets wat werkt, te vervangen..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:30

Cardy schreef:
Ik zoek echt losse poeders i.p.v. samengestelde poeders waar vooral veel suikers in zitten.

De Muscle Support zit geen suiker in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:35

Magnesium al naar gekeken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:41

listiglistje schreef:
Als je poedertjes geeft kun je beter een slobbertje maken en dan de rest geven, dan gaat er niets verloren :)

Slobber vindt ze heerlijk... De eerste paar happen en dan moet ze het niet meer :') . Ze krijgt het 1x per week en dan eet ze het grotendeels op. De rest moet mijn pony daarna opeten. Verwend nest is het haha.

De rest van de opties ga ik zeker uitpluizen morgen, dan kan ik er even goed voor gaan zitten.

Poeder krijgt ze bij haar voer in de ochtend en avond, staat dus klaar in bakjes. Olie deed ik voorheen ook, misschien wel weer een optie. Wordt alleen zo'n kliederen in die bakjes haha.

Magnesium krijgt ze al, maar heb daar nooit echt verschil mee gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:47

of een klein scheutje water, of appelsap om het poeder te laten plakken??

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:47

En als je het niet helemaal natmaakt, maar er even met een plantenspuit overheen sproeit? Dat het poeder net een heel klein beetje plakt maar de brok gewoon brok blijft? Want ik begrijp dat je eigenlijk tevreden bent met wat je geeft maar het alleen erg lastig te geven is?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 08:12

Ik slik zelf chlorella met spirulina tabletjes. Een goede combinatie. Misschien ook wat makkelijker aan je paard te voeren. Ik haal het gewoon bij de tuinen.