Paard lijkt op te knappen door het geven van vit.B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Paard lijkt op te knappen door het geven van vit.B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 12:23

Wie van jullie heeft ervaringen met een vitamine B tekort bij het paard?
Ik stel deze vraag omdat mijn paard een aantal wazige klachten heeft waar de dierenartsen tot nu toe geen antwoord op konden geven.

Even in het kort ala 'jip-en-janneke' uitgelegd....

Tinkermerrie,7 jaar nu 2 jaar in mijn bezit.
Paardje had een fikse wormbesmetting dit is nu onder controle.
Paard bleef wazig,rare symptomen in het gedrag zoals snel moe,zuur,beetje down,donkere urine,luchtwegklachten.

Alles onder controle gekregen (godzijdank) behalve die donkere urine.
Paar naar kliniek gebracht, niks te vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Bloedtesten allemaal binnen de perken maar toch na beetje inspanning weer donkere urine.

PSSM uitgesloten, A.M. uitgesloten, nieren/blaas in orde.
Spier/leverwaarden waarden wel iets omhoog maar nog binnen de perken maar magnesium was verlaagd.
Vitamine E-selenium prima in orde.

Paard heeft duidelijk moeite om te herstellen,de ene dag gaat het goed qua humeur en de volgende dag merk je duidelijk dat er iets is en meestal plast ze dan ook weer donkere urine.

Hooianalyse laten doen (droog voordroog) waarden waren best mooi voor voordroog.
Voeding onder de loep laten nemen door d.a. was in principe in orde. (grasbrok met vitamine korrel)
Bijgeven van magnesium hoefde niet omdat het ruim voldoende in de voeding zat.

Maar wat was het dan??? Waar komen die klachten vandaan?
Zelfs laten ontwormen voor leverbot! Om maar alles uit te kunnen sluiten.

Toch liet me het magnesium verhaal niet los. Bij alle bloedproeven was de magnesium of heel lichtjes gestegen of weer gezakt ondanks toendertijd het bij supplementeren.
Gevraagd aan d.a. of haar darmen misschien een klap hebben opgelopen door die wormbesmetting?D.a. twijfelde.
Paard heeft lang dunne zurige mest gehad. Dus een kuur probiotica gegeven wat weldegelijk aansloeg!

Paard bleef wazige symptomen houden,dus lusteloos, zuur en weer plots donkere urine na een half uurtje longeren.( veel stappen en beetje draven)
Dus weer uren op zoektocht achter de pc, eigenlijk wist ik het niet meer waar ik dan naar moest zoeken tot ik per toeval uitkwam op vitamine B1-B2 en B6 in combi met magnesium.

Deze besteld en dus nu al een paar dagen aan het geven. Tot mijn hele grote verbazing lijkt dit aan te slaan dus met name de vitamine B!
Zou ik dan toch gelijk hebben gehad met mn vraag t.o.v de darmen? Zou het zomaar kunnen dat mn paard gewoon te weinig vitamine b aanmaakt in de darm?

Ik vind ook op het internet geen symptomen mbt vit.b tekort.
Misschien hebben jullie een soortgelijk verhaal?
Ik zoek me helemaal suf naar een oplossing voor dit beestje, ze is nog zo jong nml.

Wat denken jullie? Zou ik hiermee gelijk kunnen hebben?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:57

Meeste bloedarmoede bij paarden wordt opgelost door een vitamine B kuur te geven. Het zorgt voor meer aanmaak rode bloedcellen waardoor er oa meer zuurstoftransport plaats kan vinden in het lijf. Als jouw paard donkerbruin plast ben ik benieuwd of ze een verhoogde uitscheiding heeft van die rode bloedcellen.
De verstoring kan wel komen door de wormbesmetting. Zeker als ze daarvoor die klachten niet had.

Vraag me alleen af of het geen symptoombestrijding blijft. Hoe lang is de periode dat dit nu speelt?

funnyhorses

Re: Paard lijkt op te knappen door het geven van vit.B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:06

Dit is al zolang ik haar heb.
Gekocht als 5 jarige onbeleerde merrie. Zelf ingereden was echt een makkie maar ik merkte al van begin af aan dat ze niet echt voorwaarts wou zijn.
Zweten als een gek en enorm hijgen, kreeg te horen dat het aan de conditie lag, oke aannemelijk.

Korte tijd later (begin winter) begon ze met hoesten en benauwd zijn.
Dat allemaal onder controle gekregen en eigenlijk staat ze dus al die tijd op rust, heeft een inloopstal met paddock en vriendjes.

De hele mineralen en vitamine huishouding in de voeding is in orde heb alles na laten checken.
Ze is in al die tijd ook niks afgevallen. Zou het spierbevangenheid zijn dan zou ze veel ergere symptomen hebben gehad maar al die symptomen heeft/had ze niet.

Enkel dat ik het merkte met haar humeur/gedrag dan wou ze echt niks van me weten en kon ik er donder op zeggen dat ze weer bruin deed plassen.
Op de kliniek konden ze ook niks ervan zeggen helemaal binnenste buiten gekeerd ook haar hart end na laten kijken alles in orde.

Ik hoop zo dat het allemaal weer goed gaat komen vind het erg voor zo'n dier want ze heeft een super lief karakter en is slim en heel eerlijk.

Trouwens bloedarmoede was ook lichtjes aanwezig in de bloedtesten maar volgens d.a niks om zorgen over te maken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 13:18

Als ik dan zoek op vit.B paard kom ik o.a. dit tegen..........

Vitamine B1
Vitamine B1 speelt dagelijks een rol bij de vertering van koolhydraten en bij vetstofwisseling in de spieren Vitamine B1 zorgt voor het beschikbaar maken van energie voor uw paard.
Daarnaast is vitamine B1 belangrijk voor een goede weerstand. Sportpaarden hebben een grotere behoefte aan Vitamine B1 vanwege het vrijmaken van energie uit voer. Granen bevatten vitamine B1. Vitamine B1 wordt ook wel Tiamine genoemd.

Vitamine B2
Voor de koolhydraatwisseling heeft een paard dagelijks Vitamine B2 nodig. Speelt ook een rol in de eiwit- en vetstofwisseling . Deze vitamine B2 wordt ook wel riboflavine genoemd. Tekort kan zorgen voor slechte vertering en diarree.

Vitamine B6
Speelt een rol bij de aminozuurstofwisseling in het lichaam, zenuwimpulsen en weerstand. Vitamine B6 is belangrijk voor de productie van aminozuren die de haargroei stimuleren. Deze vitamine wordt ook wel pyridoxine genoemd. Vitamine B6 werkt positief samen met Magnesium.

Dus òf ze is kei en keihard voor zichzelf en heeft weldegelijk een spierbevangenheid òf het zit em weldegelijk in die darm dat de wormen al die tijd ervoor gezorgd hebben dat ze onvoldoende stoffen heeft kunnen opnemen en dat het met rijden naar boven is gekomen.

Is ook niet in allerbeste handen geweest voorheen, beestje deed daar luchtzuigen heeft rechtsachter een beetje scheve hoef had fikse mok op alle vier de benen en een slecht gebit (voortanden helemaal afgesleten van het luchtzuigen/kribbebijten)

Als dat dier dus al die 5 jaar geen fatsoenlijk eten heeft gehad dan lijkt het me niet onmogelijk dat de klachten daardoor ontstaan zijn.
Nu krijgt ze goed eten,elke dag beweging veeeeeeeeeeel aandacht en vooral geen stress!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:05

Phoe wat een verhaal wel interessant! Waar heb je vitamine b gekocht?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 21:22

Ik geef van nutriscience de vit.b+magnesium.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:07

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:59

Op zich kunnen paarden vitamine b zelf aanmaken maar de darmflora verstoord is wat in het geval van jou paard wel kan kloppen gebeurt dat niet en krijgen ze een tekort..Daar krijg je uiteindelijk ook klachten van..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 11:41

Ik denk dat ik zo'n beetje alle topics heb gehad hier op bokt hihi maar ik ben nog geen gelijke symptomen tegengekomen.
Het gaat tot nu toe goed,paard is veeeeel relexder kijkt ook anders uit dr ogen en heeft geen donkere urine meer gehad.

Ik hoop dat het zo blijft,ik heb niet meer met het paard gewerkt dus eens zien als het geknal afgelopen is buiten of ze na inspanning weer donker plast.

Op hoop van zege dat het zo goed blijft.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:53

Het is niet ondenkbaar dat ze in de jaren "verwaarlozing" tijdelijke/blijvende schad eheeft opgelopen. je noemt een aantal dingen die duidelijk duiden dat er intern iets niet in de haak is. een gezond paard zal geen wormen infectie krijgen en geen mok hebben. in de voiding terug gaan naar de basis van het natuurlijke paard, zoals je an doet! heel goed om te lezen.

Als de vitamin B werkt zou ik dat vooral blijven geven!!! dit geeft ook stof tot nadenken. De Da zou verder moeten onderzoeken welke kwalen verholpen kunnen worden/beter worden bij het toedienen van vitamin B. Heel veel success!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:28

Feit is dat ze heel lang "koeienvlaaien" poepte en het stonk ook enorm zuur. :r
Dus die wormen hebben zeer zeker flink huis gehouden in dr buik. Ze had een fikse gemengde wormbesmetting volgens Het Woud. Ik heb zelf de volgende wormen met eigen oog gezien nml enorme spoelwormen,aarsmades en strongilydes (die witte) ik heb geen bloedworm gezien maar het zou me niks verbazen als die ook erin zaten.

Nu is dat weer onder controle, als ik foto's zie van het begin en nu zie ik ook dat haar lijf er opgeblazen uit zag. Dat is nu niet meer gelukkig.
Mok is nu ook weg, laatst had ze wel weer wat korsten/schilfers in dr knieholtes aan de voorbenen maar dat was snel verholpen met MTG Shapley's.

Ik vond nog een stukje tekst wat ik wel toepasselijk vond, ik weet dat ik me niet moet blindstaren op 1 ding (heeft een bokker hier mij haarfijn uitgelegd +:)+ ) maar het laat me gewoon niet los. :o
Dit is de tekst:

Vitamine B1, 2, 3, 6 en 12
Deze vitamines zijn terug te vinden in granen en vers groenvoer. Ze helpen bij het opnemen en omzetten van koolhydraten, eiwitten en vet. Een tekort leidt tot gewichtsafname, vermoeidheid en een verminderde werklust. Je paard heeft ook moeite om zich te herstellen na zware arbeid. Sportpaarden kunnen daarom ook wel wat extra van deze vitamines gebruiken.

Dus als ik terug blik op het begin, de dingen die ze mankeerde, mijn "verdacht" dat ze niet goed was verzorgt bij de vorige eigenaar en de symptomen die er zijn na inspanning zou dit wel eens heel goed kunnen toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:07

Hoe gaat het nu?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 10:22

Het gaat nog steeds goed. Heb nog geen donkere urine waargenomen klop klop klop.
Ook haar humeur is zoooo veel beter,ze heeft er weer zin in.
Eind van de maand laat ik ook weer bloed trekken om te zien of het nu wel een positief beeld geeft.
Februari wil ik het rijden weer oppakken als alles zo goed blijft gaan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:18

super nieuws!!!! hopelijk blijft het goed!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 14:52

En weer terug bij af! -O-
Gisteren grondwerk gedaan, dus beetje spelen eigenlijk daarbij werd ze wat jolig en kneurde een keer door de rondte en bokte.
Verder niks bijzonders,paard ook niet in het zweet en niet buiten adem.

Vanmorgen weer donkere urine. ;(
Paard is niet stijf, eet normaal drinkt normaal oogt normaal. Is ook niet sjaggie en niet gevoelig op dr lijf. Wel weer die bruine pies.

Ga nu proberen een trainingsschema te maken waarbij heel voorzichtig aan de spieropbouw word gewerkt.
Het valt dus op als ze effetjes explosief is geweest dat het daarna prijs is. Dus een spierprobleem.
Zuurstofgebrek in de spieren? Geen aerobe verbranding?

Wie kan het me zeggen?
Wat zou een goed trainingsschema zijn in dit geval?

Het is iets om gek van te worden pffffffff........... |o

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:03

Het heeft dus echt met spierbevangenheid te maken je paard heeft geen bloed in de urine?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:16

Urine is toen nagekeken in de kliniek en tonde geen afwijkingen verder.
De verkleuring is de myoglobine
Het is een hele poos goed gegaan, heb een tijd heel rustig gedaan met longeren en gisteren dus even die korte uitspatting aan de lijn met grondwerk en hoppa het is weer raak.

Er gaat dus ergens iets hartstikke fout in de spierstofwisseling en waarschijnlijk in de manier van trainen/bewegen wat ik doe.
Magnesium is laag in het bloedbeeld terwijl in de voeding voldoende voor komt. Vandaar ook mijn gedachte achter de vitamine B en met name de B6 die gaat weer nauw samen met magnesium zegt men.

Het gekke is dat ze verder niet stijf is, nergens pijnlijke plekken heeft, goed doorstapt aan de lijn, goede drink en eetlust heeft en goed plast en mest.
Ze krijgt heel basic te eten, goede voordroog, beetje grasbrok en vitaminekorrel + vit.B.
Er word niet op gereden, enkel longeren/grondwerk.

Ik weet het echt niet meer hoor, is beweging bijv. nu juist goed of niet als ze bruin piest?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:20

Een paarden bewegingsfysioloog heeft mij eens geadviseerd bij mijn merrie, die gelijksoortige klachten had, een eetlepel zout door het eten te gooien.
Wel even kijken wat voor zout, mag geen jodium aan toegevoegd zijn.
Ik zal nog eens opzoeken wat exact de redenatie was, het heeft mijn merrie toen wel geholpen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:32

Ze heeft al 2 soorten zoutblokken hangen en de elektrolyten zijn in orde.
Ook het bloedbeeld gaf niks op dat gebied aan qua tekorten.
Het is zo'n raar iets met dat dier pffff.....

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:13

Bruine urine

Wanneer onze urine hemoglobine, spiereiwitten of andere afgebroken eiwitten bevat, kan deze een bruinige kleur krijgen. Ook de uitstoot van bilirubine - een stof die vrijkomt bij de afbraak van rode bloedcellen - kan een lichtbruine kleur tot gevolg hebben. Dit is soms bij leveraandoeningen het geval. Is de urine bierbruin, dan kan dat duiden op geblokkeerde galwegen of hepatitis. Donkerbruine urine die naar ontlasting ruikt, kan een teken van een fistel zijn. Neem bij bruine urine die langere tijd aanhoudt uit voorzorg even contact op met de huisarts

Dit is allemaal uitgesloten toch?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:43

Ja allemaal uitgesloten had toen potje bruine pies meegenomen nml.
Ze is verder niet down of sloom net nog racede ze piepend van gekkigheid met me naar de stal en bokken erbij hihi.
Ze heeft het na een flinke inspanning zoals toen met grondwerk. Ik heb haar wat achterwaarts gestuurd op een wat sneller tempo (mevroyw dacht dat ze door mij heen kon ipv om mij heen)

Dat moet weer de trigger geweest zijn qua inspanning op dr spieren?
Sinds ze dus die extra b krijgt met magn. hersteld ze duidelijk sneller maar het is nog niet zoals het hoort.

Ik maak me ook zo'n zorgen om die bruine pies ik vind het maar akelig.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:47

Of kan een lichamelijke blokkade zoiets uitlokken bijv in het bekken gebied?
Toen ik haar pas had heb ik haar laten nakijken door osteo.
Deze concludeerde dat het SI gewricht scheef zat.
Het viel me toen ook al op dat ze snel in ruststand ging staan ook als ik erop zat.
Bij halthouden meteen 1 beentje op rust en maakte niet uit welk been.

Al zulke symptomen heb ik gezien en dat doet ze nu nog afentoe.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:35

***Update***

Na eindeloos zoeken naar antwoorden, veel dure onderzoeken, bloedtesten, enz. eindelijk een vooruitgang geboekt. *\o/*

Ik ben erachter gekomen dat mijn Tinker een probleempje in de suikerstofwisseling heeft.
Ondanks dat ik het ruwvoer heb laten analyseren en een uitgekiend voedingsadvies van de dierenarts heb gekregen wat dus goedgekeurd was voor mn tinker heb ik deze alsnog zelf aangepast.

Alles geminderd en zie daar een heel ander paardje!!!
Daarbij geef ik nu gluco balance bij en ze voelt zich zooooo veel beter!

Geen donkere urine meer, geen sjacherijnig paard meer maar een vrolijk looplustig dier.

Het zit em dus duidelijk in het eten ondanks dat d.a de hoeveelheid goed vond was het blijkbaar toch teveel.

Ze krijgt nu exact 5kg voordroog en 2 kg geweekte grasbrok en een vit./min. korrel verdeeld over 5 voerbeurten per dag.

Nooit gedacht dat de oplossing zooo simpel zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:38

Ben super blij voor je TS. het klinkt heel weinig maar als ze het daarop doet, ga zo door.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:48

DarkoFoitzik schreef:
Ben super blij voor je TS. het klinkt heel weinig maar als ze het daarop doet, ga zo door.

Ja dat dacht ik ook ik gaf eerst dikke 7kg voordroog, 3kg geweekte grasbrok en afentoe wat wortels/appels.

Dat blijkt een dikke NOT DONE bij de tinker.
Dat verklaard ook die wazige verhoging van de spierenzymen en nukkig gedrag.
Ze had dus steeds giga suikerpieken die ze niet verwerkt kreeg.

Ik ben nog niet aan het rijden wel longeer/grondwerk maar das geen super inspanning dus qua energie is dit genoeg..
Daarbij is ze te zwaar ze is nog geen 1,50mtr en woog op de kliniek 553kg.

Ga ik straks weer aktief aan het rijden probeer ik het ruwvoer te verhogen mocht het nodig zijn.
Deze maand inenten en nog een bloedje trekken om te zien hoe het er nu uit ziet.

edit...ben zoooo blij dat ze geen donkere urine meer heeft!!!