Welk graanvrij voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Welk graanvrij voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:02

Nu kan ik kiezen uit de volgende voeren die hier goed te verkrijgen zijn:

Subli dieetmix
Marstall Vito
Cavalor strucomix
Pavo care4life

Het is voor een jonge haflinger die last heeft van jeuk mede door verharen, wil proberen zijn huid nog keer te ontlasten door graanvrij te gaan voeren. Ik ben benieuwd welke jullie aanraden en waarom :-)

Azmay

Re: Welk graanvrij voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:03

Ik voer Vitalbix, vind ik topspul en is goed te betalen ook :j
Is online erg goed verkrijgbaar.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:05

Ok bedankt. Ga even Googlen want het zegt me zo niks :-)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:19

Google eens op cavalor fibre force :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:35

Ja de cavalor is de enige die ikzelf nog nooit zelf gevoerd heb aan mijn vorige paarden.

Hier zit wel een beetje melasse in toch?
Wel goed verkrijgbaar voor mij, vind het zelf vervelend als ik iets moet bestellen online ofzo, is jammer want er zijn meer voetsporen die ij intressant vind.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:57

Je hebt ook nog marstall faser light die graan vrij is toch.

Ikzelf voer de vito. Ben erg tevreden over marstall.

Sublieme dieet en c4l werden hier slecht gegeten. Door een fjord en shet

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:00

Lastig altijd hè, dat voer! Wat voer je je haflinger aan ruwvoer? En met welk doel wil je daar nog iets anders bij voeren? Dat bepaalt natuurlijk voor een groot gedeelte welk voer geschikt kan zijn.

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:01

Vitalbix! Goed voor jeuk en exceem!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:02

Hugo kruidenbrok :). Care4life is ook erg goed of nature's best. (beide van Pavo)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:03

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:05

Geen pavo, die van mij krijgt daar nog meer jeuk van
Ik geef subli dieetmix, is toch het enige voer waar mijn eczemer het goed op doet, en er zit best veel vitamines in,dus hoef je wer minder te geven :j

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:05

Vitalbix heel handig online te bestellen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:56

Hij heeft onbeperkt ruwvoer en staat op stro.

Ik heb nu de fiberforce. Besteld, bedoelde ik ook in de openingspost.

Heb voor nu een klein zakje c4l meegenomen dit vond hij erg lekker.

Vito vind ik ook mooi voer, al heeft mijn vorige paard er een zware slokdarmverstopping van gehad, vandaar niet direct eerste keus, dieetmix vond ikzelf net konijnenberg om te zien al is het wel zeer mooi geprijsd.

Zoals het we nu uit ziet wil ik de fiberforce gaan voeren en tussendoor wat c4l voor de kruiden.

De strucomix sensitieve sprak mij ook erg aan, maar gezien het graanvrij wat ik wil uit proberen past dit hu even niet, ja echt verschrikkelijk altijd die voer discussies met jezelf pffff

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:11

Fijn dat hij onbeperkt ruwvoer krijgt :) Ik ga er vanuit dat dat in principe alles is wat hij nodig heeft. Vandaar mijn vraag waarom je precies bij wilt voeren. Is hij te dun? Aangetoonde tekorten? Te weinig energie?

Mijn haflingermerrie geef ik een balancer van Je Paard Gezond en Fit om eventuele tekorten aan te vullen omdat de kwaliteit van haar ruwvoer erg wisselt (pensionstal, dus zelf geen invloed op). Wellicht is dat ook iets voor jouw haflinger?

Deze balancer is zonder granen, aangepast op de gemiddelde waarden van Nederlands hooi (en vult die dus aan). Ik heb gekozen voor de granulaat vorm omdat daar ook geen melasse in zit. Verder geen troep, dus ook geen jeuk! Granulaat kun je bijvoorbeeld mengen met geweekte grasbrok.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:38

Ik zweer bij subli dieetmix.
Ik voer het mijn haflinger die Z loopt bij naast zijn ruwvoer. Hij doet het er top op!
Hij heeft zomereczeem en sinds ik dit voer heeft hij duidelijk minder last en heeft er genoeg energie van op op zijn top van kunnen te presteren. En bovenal is het gewoon fijn voer wat in vergelijking met andere voeren minder slokdarm verstoppingen etc opleveren.

Daarnaast vind ik subli ook prijstechnisch gewoon fijn.

Ik heb ook heel kort nog Pavo gevoerd, maar toen bleef zijn mest net water en het was ook nog eens een heel stuk duurder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:34

Alleen zieke of magere paarden hebben iets extra's nodig naast onbeperkt ruwvoer. Het voer in Nederland is zo rijk, dat je eerder een overschot dan een tekort aan iets zal hebben.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:35

onbeperkt hooi met een een liksteen is meer dan voldoende. wil je toch wat bijvoeren kijk dan eens op voergezond.nl

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 11:56

Mensen, laten we het ontopic houden.

Mijn vraag was welke graanvrij variant ik zou kiezen, ik hoef geen adviezen over het niet of wel voeren van en al helemaal niet op zo'n toon.

Ieder zijn eigen mening maar daar vraag ik hier niet na toch?!
Is altijd zo vermoeiend op bokt dit soort mensen die hun zin zo doordrammen.

Hij heeft vandaag en gister de c4l met smaak gegeten.
Hoop dat de fiberforce donderdag binnenkomt :-)
Deze ga ik dan proberen en hopenlijk levert het iets op, anders kan ik van een kennis de dieetmix proberen.
Altijd zo jammer dat je vaak alleen van die grote zakken kunt kopen, heb al wat weg moeten gooien nu haha

@josje_fleur, bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik zal me eens gaan verdiepen in wat je zegt, mocht ik het zo niet kunnen oplossen klinkt dat als een hele goede oplossing.

De rede dat ik ook wil voeren is. Ik sta op een grote stal waar 2 x per dag krachtvoer word gevoerd,alle paarden dan onrustig enz dus wil die van mij logischer wijze ook iets :-) verder vul je op die manier ook eventuele tekorten een beetje aan met wisselend hooi, al is jouw optie ook een goede!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 23-12-15 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:57

Nou dan een zelfgemaakt mengsel van bietenpulp (WEKEN!), zemelen en luzerne, weet je tenminste zeker wat er in zit en wat vooral níet :+

Voor mensen die je irriteren heb je een foeiknop, zie je hun berichten niet meer :)* scheelt je een hoop ergernis. :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:10

Ter info :)

ik ben destijds ook voor hasyter healthy hebrs gegaan omdat mijn paard last had van mok. ik voer het nu een aantal maanden (de super brok plus) en ben heel tevreden. Het voer is melasse en graan vrij. het bestaat uit grassen en kruiden en wat vitamin en mineralen. het is gewoon brok vorm dus makkelijk te voeren.

Het enige nadeel/voordeel, ze eten er alleen van wat ze nodig hebben. Hij laat dan ook regelmatig zijn voer liggen totdat hij er weer behoefte aan heeft. Dit geeft mij wel een fijn gevoel aangezien hij dus blijkbaar genoeg voer krijgt.

het effect, zijn mok is bijna weg, hij blaakt van gezondheid en is niet meer nerveus. zijn uithoudingsvermogen is ruim gestegen en zijn hoeven lijken beter te worden. :+

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:51

Het is echt niet zo dat een paard niet te koort komt als je alleen ruwvoer voert. Energie zeker niet, en eiwit hangt echt van het ruwvoer af en hoeveel arbeid het paard vericht. Maar een ding is zeker, koper, zink, seleen, natrium en vitamine E kom je altijd te kort, ook al is je paard niet in werk, ook al als hij onbeperkte ruwvoer krijgt. En niet vergeten dat ruwvoer kan ook aanzienlijke veel suiker bevatten, soms boven de 20%! Dit kom je alleen achter met een ruwvoer analyses.

Net als anderen zou ik kijken naar een goed balancer zoals Vitalbix, Equilin of PureFeed Balancer.
Of de aanbevolen hoeveelheid voeren van de andere je hier boven noemt.
Care4Life is graanvrij en heeft een lage suiker/zetemeel gehalte (10%). Subli ligt wel wat hoger (12%). Care4Life heeft ook aanzienlijke meer seleen, koper, zink en vitmaine E per kg daan de Subli.
De hoeveel suiker en zetmeel in de vitalbix is vrij weinig, ook Equilin en beide dekken heel goed de sporenelementen en vitamine E (Equilin gebruikt natuurlijk vitamine E, dus je hebt minder nodig). Met de PureFeed balancer dek je ook alles goed af, de zetmeel content is hoger (12%) maar je voert ook geen kg's dus je hoeft daar ook geen zorg over te maken. De Pure Feed is ook niet graanvrij, het bevaat tarwe en haver zemelen, maar je voert ook weinig van, vooral als je het over de hele rantsoen kijkt.

Er zijn keuzes zat! En nog een alternatief is deze Duitse merk:
http://www.atcomhorse.de/atcom-allergo-vital

Ik heb geen ervaring mee, en denk zelf om het te proberen voor mijn eigen paarden. Op eerste gezicht lijkt het een heel goed balancer, misschien wat "over complete". Ik ga de komende dagen met iemand die beter Duits kan dan ik goed na kijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:40

De fiberforce is niet volledig graanvrij, zag ik net.

Hier wordt de Fiberforce beter gegeten dan de C4L en geeft geen nadelen. Van C4L en DP kreeg mijn merrie altijd extra water in de mest. Maar is paardegebonden, denk ik dan.
Zou momenteel graag overstappen naar de Red Fiber mix van D'Hooge, moet alleen nog eens nagaan waar ht te verkrijgen is gezien ik nu al meer dan 50km afleg om aan D&H te geraken...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:27

De beste 'fibers' is nog altijd gewoon domweg hooi en wilgentakken :+

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:33

Arabesk schreef:

Haha dat zei ik ook altijd als iemand vraagt wat het beste prebiotica is, gewoon ruwvoer dus ;-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:56

Arabesk schreef:

Ik vraag me altijd af wat nu het voordeel is van structuurvoeren boven simpelweg hooi met vitaminesupplement.

Het leest meestal als vreselijk duur hooi..