Biotine of goed voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Biotine of goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 10:16

Hallo,
Ik ben me aan het inlezen over biotine oo bokt en Google.
Maar nu lees ik vaak dat het niet bewezen is dat het echt helpt.
En dat je beter goed voer kunt geven.

Maar nu mijn vraag wat is nu goed voer?
Ze staat 24/7 buiten en krijgt momenteel geen hooi omdat ze veel te veel gras hebben staan.
Na het rijden krijgt ze een +/- halve schep brokken zit verder niks in en wat appels.

Ben aan het kijken om me eigen voer te kopen maar wat is nu goed voor de hoeven?
Of moet ik goed voer kopen en zelf biotine toevoegen?
Komt wel eens voor dat ik een dagje niet op stal ben.

Dankjewel :D

myk_en_shant

Re: Biotine of goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:17

Als je nu een vitaminebrok gaat voeren, waar al biotine aan toegevoegd is, dan ben je er ook al.
Zelf heb ik goede ervaring met vitalbix dc van feral horse care, één van mijn haflingers had altijd verschrikkelijke brokkelvoeten, nu een jaar later is dit behoorlijk verbeterd.
Daarnaast zie ik dat mijn paarden er allemaal goed op doen, ze glimmen mooi, in de wintee geen energiebommen (wat ze wel waren met krachtvoer), hebben voldoende energie om twee lessen van een uur te draaien op een dag.

Dus ben erg blij met vitalbix, ook omdat je er maar weinig van hoeft te voeren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:50

Er zijn verschillende suppelementen waar oa biotine aan is toegevoegd het in smeren van de kroonrand met laurierzalf enkele keren per week zorgt ook voor een betere groei van de hoef

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:52

Ik zou inderdaad ook ziets als vitalbix voeren. In de meeste biotine-supplementen zit maar weinig biotine en vooral veel suikers. Heel slecht dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:30

Goed voer/mineralenkorrel, want biotine alleen is niet genoeg, ook koper, zink en methionine zijn nodig voor goede voeten. Gooi de appels er uit, en geef mineralenkorrel (er zit niet genoeg in 1/2 brok, tenzij het echt een mineralenbrok is) en vul dat eventueel aan met gepunte haver/spelt, krijgen ze mooi sterke voeten van omdat er veel essentiële aminozuren, mineralen en sporenelementen in zitten. De 1e zit vaak niet in een mineralenkorrel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 03:11

Wat doe je met het paard? k denk niet dat er in het gras voldoende voedingsstoffen zitten nu in de winter, een supplement is wel nodig als jej van jouw paard inspanning verwacht

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 07:16

myk_en_shant schreef:
Als je nu een vitaminebrok gaat voeren, waar al biotine aan toegevoegd is, dan ben je er ook al.
Zelf heb ik goede ervaring met vitalbix dc van feral horse care, één van mijn haflingers had altijd verschrikkelijke brokkelvoeten, nu een jaar later is dit behoorlijk verbeterd.
Daarnaast zie ik dat mijn paarden er allemaal goed op doen, ze glimmen mooi, in de wintee geen energiebommen (wat ze wel waren met krachtvoer), hebben voldoende energie om twee lessen van een uur te draaien op een dag.

Dus ben erg blij met vitalbix, ook omdat je er maar weinig van hoeft te voeren.

Dankjewel ga eens even googelen waar het te koop is

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 07:18

tamary schreef:
Goed voer/mineralenkorrel, want biotine alleen is niet genoeg, ook koper, zink en methionine zijn nodig voor goede voeten. Gooi de appels er uit, en geef mineralenkorrel (er zit niet genoeg in 1/2 brok, tenzij het echt een mineralenbrok is) en vul dat eventueel aan met gepunte haver/spelt, krijgen ze mooi sterke voeten van omdat er veel essentiële aminozuren, mineralen en sporenelementen in zitten. De 1e zit vaak niet in een mineralenkorrel.

De appels krijgt ze na het werk als beloning niet als toevoeging op het eten.
Meer dan een halve schep een te niet op ze vreet zich vol met gras dus dan heeft ze geen honger

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 07:20

janouk schreef:
Wat doe je met het paard? k denk niet dat er in het gras voldoende voedingsstoffen zitten nu in de winter, een supplement is wel nodig als jej van jouw paard inspanning verwacht

Gewoon recreatief rijden.
De da heeft een keer gezecht dat ons gras in de winter net zo goed is als in de zomer aangezien er een keer een pony koliek heeft gekregen in de winter.
Ons grasland word in de zomer bemest en we mogen er alleen op van november tot april.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:09

Vitalbix is via internet te bestellen, bij twee zakken heb je geen verzendkosten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:27

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:36

Beweging is het beste dat je je paard voor z'n hoeven kan geven. Biotine is de werking niet van aangetoond inderdaad. Bewegen bewegen bewegen, dat is hét recept!

Beweging = doorbloeding = groei

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 16:51

Arabesk schreef:
Beweging is het beste dat je je paard voor z'n hoeven kan geven. Biotine is de werking niet van aangetoond inderdaad. Bewegen bewegen bewegen, dat is hét recept!

Moet zeggen dat sinds ik haar heb van Juni ongeveer haar hoeven heel erg zijn verbeterend ze staat nu 24/7 buiten dus is heel de dag in beweging

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:30

Ik blijf er ook mee worstelen. Ik haalde mijn paard 4,5 jaar geleden weg bij een stal waar hij maar 3 uur per dag buiten kwam. Hij heeft zachte hoeven die sneller slijten dan aangroeien en is wat gevoelig voor rotstraal.
Bij ons krijgt hij 8 uur weidegang en wordt er 6x per week getraind. Bewegen zorgt zeker voor verbetering, maar het blijft een lastig punt.
Ik heb hem nu op marstall force en voer al jaren biotine bij. Ik heb hem afgelopen voorjaar 8 weken op ijzers bij de voorbenen gehad omdat hij in de bak gevoelig ging lopen. Daarna heeft het meer dan twee weken geduurt voordat hij weer goed liep. Sindsdien (16 weken verder) staan zijn hoeven er goed bij. Niet meer gescheurd of gebrokkelt.
Ik blijf biotine bijvoeren, maar heb in de afgelopen 3 maanden ook elke twee weken een vitaminespuit gegeven. Maar werd hij weer niet getraind. Dus tja, ik heb de gouden oplossing nog niet gevonden.

Ik heb proefzakjes vitalbix besteld, blijf biotine voeren en mocht hij ooit weer zó gevoelig gaan lopen, dan krijgt hij voor t buiten rijden hoefschoenen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:45

Ik heb hele positieve ervaringen met NAF pro-feet vloeibaar.
Daar zit naast biotine ook MSN in wat belangrijk schijnt te zijn voor de biotine-opname.
Ik voer ieder jaar een kuur, maak in de zomermaanden als ik rij een fles van 2 liter op, voer het dan iedere werkdag (niet in het weekend)
Voordat ik dit deed moest mijn ijslander in de zomermaanden op ijzers staan omdat de hoeven harder afsleten dan groeiden en nu niet meer.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:15

Dankjewel.
Vind dat ze niet zo snel slijten maar wel afbrokkelde het is nu weer minder maar weet niet wat het in de zomer doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:08

_helga_ schreef:
Arabesk schreef:

Moet zeggen dat sinds ik haar heb van Juni ongeveer haar hoeven heel erg zijn verbeterend ze staat nu 24/7 buiten dus is heel de dag in beweging

+:)+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:10

_helga_ schreef:
Dankjewel.
Vind dat ze niet zo snel slijten maar wel afbrokkelde het is nu weer minder maar weet niet wat het in de zomer doet.

Brokkelen is niet een kwestie van zwakke wand of verkeerd voer, maar gewoonweg te lange hoeven. Het beste kun je zelf tussentijds leren bijhouden, zodat de hoef mooi op lengte blijft. Door regelmatig de wand af te ronden, voorkom je dat het paard op de buitenste wand gaat lopen. Die gaat als eerste scheuren een brokkelen.

Links is wat je wél wilt, rechts wat je níet wilt, dan gaat het mis.

AfbeeldingAfbeelding
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/surfacecontact.html

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:10

Omdat er specifiek naar voeding gevraagd wordt, verplaats ik dit topic.
BEH >> VS