Help! Goed supplement voor IJzer???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charmar

Help! Goed supplement voor IJzer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:31

Vraagje ... heb bloedonderzoek laten doen bij mijn 20 jarig paard (lusitano) en hieruit is gekomen dat
z'n ijzer ietwat verlaagd is.

Ik ben nu op zoek naar een goed (en betaalbaar) supplement om het te stabiliseren.
Ik lees her en der dat overschot aan ijzer vaker voorkomt dan tekort... wil dus niet te lang
of teveel gaan voeren. Iemand idee wat? en hoelang?

Hier even de waardes voor de volledigheid:
Bepaalde Waarde Referentiewaarde
Hemoglobine 6,2 mmol/L 7,5 - 9,0 mmol/L
Leucocyten 4,7 10^9/L 5,0 - 10,0 10^/L
Eruthrocyten 5,6 10^12/L 6,0 - 9,0 10^/L

Ow ook werd het volgende nog vastgesteld
Licht hemolytisch bepaalde waarde 0,13 / referetiewaarde 0,00 - 0,10 mmol/L

Alvast bedankt voor reacties.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:33

Red cell is hoog gedoseerd in ijzer (en andere vitamines).
Lusitano bij ons op stal krijgt er ook regelmatig een kuurtje van (paard met wat gezondheidsproblemen).

Djilna

Re: Help! Goed supplement voor IJzer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:37

Hoe is het hematocriet en MCV?
Want kan ook zijn dat het komt door te weinig rode bloedcellen waardoor er niet voldoende transport is voor ijzer. En dan is ijzer niet het probleem..

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:47

Hmm, mijn PRE had piroplasmose...hij had ook een tekort aan ijzer hierdoor.Het is een tijd geleden, dus weet de waardes niet meer, maar er waren meer waardes die afweken... IK zou het even goed laten uitzoeken hoor. Wil je niet bang maken, maar een tekort aan ijzer is iets wat bijna niet voorkomt bij paarden...

charmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:57

@Thioro: thnx had dat idd al ergens voorbij zien komen, weet je ook hoelang zo'n kuurtje duurt? of gewoon pot kopen, opvoeren en dan is het voldoende?

@Djilna: MCV: bepaalde waarde 55 fL, ref.waarde 40-58fl
Hematocriet: bepaalde waarde 0,30 L/L, ref waarde 0,30-0,43 L/L

DA uitgebreid gesproken over uitslag en gaf aan een supplement te geven waarin ijzer zat, B12, cobalt en magnesium, e.e.a. zodat ijzer goed wordt opgenomen.
Het is idd zo dat mijn paard dus een tekort heeft aan rode- en witte bloedlichaampjes en ook ijzer dus.
Door het ijzer te verhogen stimuleert dit het lichaam beter om rode bloedlichaampjes weer aan te maken.

Denk dat ik er wel vanuit mag gaan dat ijzer op dit moment gewenst is en ik daar dus goed supplement voor moet zoeken.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:00

Bij mijn paard is paar maanden terug ook ijzer te kort geconstateerd in zijn bloed, ik laat 1 keer per jaar altijd even checken. Ik heb de paardendrogist gebeld en die raadde me Naf EnerG aan, na 1 kuur opnieuw bloed laten onderzoeken en paard zat weer in de normale waardes. Ik heb voor die gekozen omdat de Red Cel vaak lastig gegeten wordt door paarden en laat ik nou net zo'n moeilijke eter hebben.

Op de site staat uitgebreid wat erin zit, Magnesium geef ik zelf los bij van pharma horse.

http://www.paardendrogist.nl/product/13 ... 084?v=True