Voordroog ruim 400 kg, doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Voordroog ruim 400 kg, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:51

Hallo.
Ik weet, er zijn meerdere topics hierover, maar de meningen zijn toch erg verdeeld.

Ik heb 1 paard, grote stevige jongen,1.68m Fries x KWPN.
1 Shetlander hengst van 10 maand.
En 1 mini merrie van 1.5 (NMPRS).

Momenteel heb ik nog behoorlijk wat gras op m'n weide.
Ik voer nu alleen 's avonds hooi, ongeveer 15 kg voor alle drie de paarden.
Ik verwacht dat met een maand of 1.5-2 het gras wel op is en ik dus ook overdag ga bijvoeren.

Nu ben ik gisteren bij een boer geweest omdat ik bijna door m'n hooi baaltjes ben.
Hij had kleine handzame baaltjes à ongeveer 20 kg maar deze zagen er gotendeels erg stoffig uit.
Ook heeft hij 400 kg balen voordroog in plastic dus.

Mijn vraag:

Ga ik deze grote balen op krijgen met mijn kleine kudde.
Is het nou wel of niet verstandig om het plastic er volledig af te halen.
De een zegt plastic eraf, de boer zegt dat ik alleen de voorkant open moet snijden.
Het zijn rechthoekige balen, dus mooi in plakken.
A.s zaterdag komt hij leveren dus ik moet nu beslissen of ik kleine baaltjes neem of die grote.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Claudia

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:55

Als het koud is houd ik ze wel lang genoeg goed (week of zes voor twee ijslanders). Ik haal tegenwoordig het plastic er helemaal af. Ben trouwens wel overgegaan op ronde balen, die blijven nog wat langer goed hier. Ik zou wel vragen of je iets kunt zien, van een aangebroken baal misschien? Wat de 1 voordroog noemt, kan voor de ander te natte kuil zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:55

Kijk eens op internet voor midibalen, deze wegen 150 kilo en daar kun je dus ongeveer tien dagen a twee weken mee doen. En ze zijn te rollen voor één persoon. Die 400 kilo gaat je schimmelen, vooral met de temperaturen nu en ze zijn niet te handelen als je geen tractor hebt. En je hebt kans dat dit te nat voor je paarden is.

Seventeen

Re: Voordroog ruim 400 kg, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:59

Ik heb 1 sportpaard en 1 1,5 jarig shetje voor gezelschap.
Mijn staat de hele dag op de grote wei waar meer dan genoeg gras op staat en wij hebben ook zulke balen.
Ik voer 's avonds hooi en 's ochtends een beetje voor de brok aan en doe met deze balen een hele poos.
Wij snijden alleen de voorkant open en maken er een flap van en het blijft altijd goed op deze manier.
Meestal hebben we er 2 liggen, op elkaar en zelfs met die hoge temperaturen van het zomer had ik er 3, en blijft het goed.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:00

Even ter aanvulling:
De balen zijn 85% droog, dus geen kuil.
Ze kunnen bij mij binnen in de schuur liggen dus worden niet nat.
Boer komt de balen brengen en op de plek leggen.

Bedankt voor jullie reacties.
Toch weer 2 verschillende meningen dus :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:01

Bigone, ik struin Internet al weken af.
Het is of van slechte kwaliteit óf grote balen.
Kleintjes zijn hier bijna niet te vinden helaas.

Seventeen, bedankt voor je reactie. Dat geeft hoop haha
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 13-12-15 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:03

Mijn schoonmoeder heeft er geloof ik ook van 400. Die pakt ze helemaal in met plastic en spanbanden. Eens in de zoveel dagen haalt ze er dan wat uit, dat gaat prima zo.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:03

85% en ze liggen binnen: dan kun je het gewoon beide doen, ligt eraan wat je zelf het fijnste vindt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:05

Moet lukken volgens mij. Wij hebben ook zulke grote voordroogbalen en hier lopen 2 paarden, 1 D-pony en 1 C'tje rond. We snijden het pak enkel vooraan open en halen er dan snee per snee af. Nu hebben wij wel redelijke droge voordroog maar geen probleem met schimmelen hoor.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:05

Zorgen dat het niet nat kan worden en niet kan broeien, dan houd je ze een hele poos goed.
Zo gauw je merkt dat het hooi warm begint te voelen de hele baal uit elkaar halen als je hem niet binnen een week op krijgt, anders krijg je schimmel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:05

Ik ben blij met de positieve reacties.
Ik ga er dan toch maar 2 bestellen denk ik.
In verhouding zijn ze ook nog eens veel goedkoper, dus mocht er uiteindelijk toch nog een stukje gaan schimmelen dan maakt het qua prijs dus niet veel uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:32

Als je dieren niet allergisch zijn tegen schimmelsporen die er in komen wanneer het te droog word dan kun je inderdaad rustig die grote nemen. Ik heb een gigantische astmapatiënt er bij dus moet zeer voorzichtig zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:35

Ik voer 25kg/dag weg normaal (ruim 2% lichaamsgewicht van pony's samen) en dan gaat zo'n grote baal er in 2 weken doorheen. 85% droog = hooi in folie en dat blijft zo lang makkelijk goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:45

tamary schreef:
Ik voer 25kg/dag weg normaal (ruim 2% lichaamsgewicht van pony's samen) en dan gaat zo'n grote baal er in 2 weken doorheen. 85% droog = hooi in folie en dat blijft zo lang makkelijk goed.

Wow, welke pony's heb jij als ze 600 kilo stuk wegen??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:49

Hooi in folie kun je echt heel erg lang goed houden. Dan snijd ik ook alleen de voorkant open.

Als het hooi wat natter is en de temperatuur buiten wat hoger dan snij ik hem wel aan alle kant open zodat het kan luchten.

Ik voer altijd grote pakken met 1 kpwn en 1 shet en dat gaat prima. Ik probeer wel altijd te zorgen dat ik zo droog mogelijk koop, liefst gewoon hooi in folie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:53

Ik doe er een maand mee, maar wij pakken het wel uit en leggen de helft in een stal en dan goed los, dus dat het niet gaat broeien. De andere helft is weer strak ingepakt. Dus doen wij een maand met 1 pak.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:55

Mag ik vragen wat zo'n 400kg baal kost??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:58

Zolang het dicht zit dichtlaten behalve als je het nodig hebt want dit gaat anders bederven!!

Verder rol ik zulke bale in zn geheel de stal in, gooi er een slowfeedernet over en de paarden doen er dan zo'n 2 tot 3 weken mee. Alles wat je dit jaar niet opmaakt kun je prima (verpakt!!) bewaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:00

Het ligt er natuurlijk ook aan onder wat voor omstandigheden de balen gewikkeld zijn.

Ik heb zelf ook 400 kg balen, van natuurland. De baal ligt droog in de schuur en ik haal het plastic er in zn geheel af. Slechte plekken gelijk zoveel mogelijk er uit proberen te halen.
Prima te doen hoor. Dit jaar is het iets mindere kwaliteit, maar ze blijven weken goed. Ik heb een pony van 27 die er van eet en een veulen van een half jaar. Door de natte omstandigheden komen ze momenteel maar een paar uur per dag buiten en dan gaat het hooi dus hard (binnen krijgen ze nmlk onbeperkt).
Ik doe er ongeveer 2/3 weken mee, met 1 baal voor dus een oude pony en een veulen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:03

Heb het zelf jaren gevoerd.neen grote Kwpn-er en een Welsh A. Wel zo droog als hooi en dan in het plastic. Zodra ik ging voeren, plastic er helemaal af. Nooit schimmel oid gehad. Alleen als het te nat ingepakt wordt, als het echt kuilvoer is, dan moet je voersnelheid hoog zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:11

deb_tink schreef:
Mag ik vragen wat zo'n 400kg baal kost??

40-50 euro.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:11

Normaal moet zo'n baal binnen een paar dagen op zijn. Het schimmelproces werkt al heel snel en is in het begin niet zichtbaar met het blote oog maar wel schadelijk. Dus nee zou er nooit voor kiezen. Dat risico is me te groot.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:23

Hier rond geperste balen, wel vier paarden, dus die eten er gemiddeld zo'n twee per week weg. (Staan er altijd twee open) Is buiten, ik haal het plastic er altijd helemaal vanaf, anders ook geen doen namelijk met ronde balen ;)

Betaal je veel bezorgkosten? Anders zou ik eerst 1 pak nemen, om te proberen. Bedoel, je paardjes moeten t wel eten natuurlijk :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 12:57

Bezorgen is een tientje.
Hij haalt bij een leverancier iets verderop ook gelijk vlas voor me en neemt dat ook mee.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:09

Tientje is normale prijs voor dat brengen.

Mijn vriend is zelf boer, dus verkoopt ook van die ronde balen. Vanaf x-aantal is het gratis brengen, maar wat ik wilde zeggen is dat hij ook vaker de eerste keer maar 1 baal moet brengen, adviseert hij zelf ook regelmatig.

Maar antwoord op je openingsvraag: doen!